2020-09-04, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår att föräldrar till dessa barn som smittar kan arbeta inom hemtjänsten?
Japp. Som tur är så gör det inte så mycket att barnen blir smittade av sina smitthärdar till hemtjänstpersonal. Denna hemtjänstpersonal bör vara mer noga med att inte träffa sina egna åldriga föräldrar än sina barn.
Citera
2020-09-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Precis! Barn kan smittas i samma utsträckning som vuxna, men inte av varandra. Det tycker jag är ganska uppenbart. På det sättet unga umgås, utan någon som helst distansering och andra förbyggande åtgärder och ändå inte blir mer smittade, är ett bevis på detta enligt mig.
Ungdomar har inte särskilt mycket andra kontakter än andra unga, så det är klart de smittar varandra. Det finns exempel på detta på gymnasieskolor i Sverige redan.

Däremot så är det konstaterat att symtomfri smitta är dubbelt så vanlig hos barn än hos vuxna. Symtomfria verkar smitta mindre än de som får symtom, däremot så smittar de som får symtom som mest strax innan symtomen bryter ut. Hur som helst så kommer ungdomar att smitta varandra mindre än vad vuxna skulle göra i samma situation, men då ungdomar har många fler kontakter så är risken för smitta stor ändå.

Notera också att grundskollärare har högre frekvens av smitta än svenskar i allmänhet och jämfört med förskollärare, detta visar också på att ungdomar smittar varandra (och sina lärare) i högre grad iom större kontaktnät.
Citera
2020-09-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan bara vara på två sätt. Antingen smittar inte barn och då är de inte drivande.
Eller så smittar barn och då är de drivande. Jag vet att Tegnell och vissa andra har intresse av att glida på orden och försöka både äta kakan och ha den kvar, men det fungerar inte.

Eller så smittar barn i mindre utsträckning än vuxna och då kan man hålla skolorna öppna utan någon katastrof. Så verkar alla världens länder resonera.
Citera
2020-09-04, 14:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jaha?

Är det det du tolkar som "barn smittar inte" eller vad är det från FHMs sida du feltolkar så grovt?
Du får också gå tillbaka och läsa konversationen jag hade med en annan användare. Vi diskuterade något annat nämligen logik. Jag har desutom aldrig skrivit att barn inte smittar utan jag skrev - smittar inte nämnvärt.
Citera
2020-09-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hm, vilka testar mest? Du låter som Trump.

Såg att Danmark testar fyra gånger fler än Sverige
Citera
2020-09-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att andelen barn över 11 år med antikroppar är lika stor som den vuxna delen t. ex.

Som jag skrev tidigare är det väl snarare ett bevis på att barn inte är drivande. Att de smittats i samma utsträckning av sina föräldrar har ju ingen förnekat. När de utan någon som helst distans umgås, borde ju antikropparna vara vanligare hos den gruppen. Eller hur!?
Citera
2020-09-04, 14:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De får väl göra som vårdpersonal, bussförare, hemtjänsttagare och sammanboende i riskgrupp gör.
Hur menar du att lärarna ska göra?
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan göra den typen av studier. Jag har själv deltagit i forskning som utgått från patientjournaler. Det är etiskt försvarbart så länge som patienterna identiteter döljs.

Ja allt går funderar bara hur en sådan frågeställning skulle utformas för att klara etiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ungdomar har inte särskilt mycket andra kontakter än andra unga, så det är klart de smittar varandra. Det finns exempel på detta på gymnasieskolor i Sverige redan.

Däremot så är det konstaterat att symtomfri smitta är dubbelt så vanlig hos barn än hos vuxna. Symtomfria verkar smitta mindre än de som får symtom, däremot så smittar de som får symtom som mest strax innan symtomen bryter ut. Hur som helst så kommer ungdomar att smitta varandra mindre än vad vuxna skulle göra i samma situation, men då ungdomar har många fler kontakter så är risken för smitta stor ändå.

Notera också att grundskollärare har högre frekvens av smitta än svenskar i allmänhet och jämfört med förskollärare, detta visar också på att ungdomar smittar varandra (och sina lärare) i högre grad iom större kontaktnät.

Lägga av. Förhållandet var 1,1 mot 0,9. Förstår du hur liten skillnad det egentligen är?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare är det väl snarare ett bevis på att barn inte är drivande. Att de smittats i samma utsträckning av sina föräldrar har ju ingen förnekat. När de utan någon som helst distans umgås, borde ju antikropparna vara vanligare hos den gruppen. Eller hur!?
Varför citerar du mig igen och upprepar det du redan skrivit?
Citera
2020-09-04, 14:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad menar du med masstester? Det räcker väl utmärkt att testa de med symptom. Det sker väl överallt.
För mig tog det 12 timmar att få tid för testning pga halsont och nästäppa. Det tog sedan 24 timmar att få mitt resultat. negativt. Det betyder att jag kan jobba på som vanligt så snart jag känner mig bra nog för det.
Här testas också skolbarn i parti och minut. Inte ett enda positivt fall än, trots att gissningsvis 10-15% är hemma pga förkylning..

Eftersom jag får rapporter om uppåt 50% bortfall så blir det ju många att testa. Hoppas verkligen inte det är covid.
Citera
2020-09-04, 14:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Eller så smittar barn i mindre utsträckning än vuxna och då kan man hålla skolorna öppna utan någon katastrof. Så verkar alla världens länder resonera.

Eller så räknar man kallt med att att det är en större ekonomisk katastrof att stänga skolorna, än om 1% av befolkningen dör. Det är ju troligen dessutom den procenten som är svagast. Går att ersätta med mer invandring. Cyniskt resonerat, men jag undrar om inte det ligger rätt nära sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in