När det gäller kurvan över de smittade och hur osäker den sannolikt var i våras, såhär såg antalet bekräftat smittade ut i norden per 100 000 invånare i mars/april:
15 mars: (totalt sett fram tills dess)
1. Island: 40,5
2. Norge: 27,3
3. Danmark: 15,1
4. SVERIGE: 10,5
5. Finland: 4,4
1 april:
1. Island: 357,8
2. Norge: 98,8
3. Danmark: 53,7
4. SVERIGE: 52,7
5. Finland: 26,1
Den som utgick mycket efter ”antal smittade”-kurvan kunde vid den tidpunkten lätt tro att Sverige hade färre smittade än flera länder i norden, och att vi inte stack ut.
När det gäller 15 mars så fanns det inte heller mycket annat att utgå ifrån... 1 april och framåt så pekade däremot flera andra kurvor helt mot att vi skulle ha legat på övriga länders nivåer, likväl så fortsatte många att gå mycket efter den kurvan (Inklusive myndigheter)
Redan 1 april hade vi mångdubbelt fler dödsfall jämfört med hela norden. Redan då borde man väl ha kunnat ana att något inte gick ihop med ”bekräftat smittade”...?🤔
1 april - Dödsfall/100 000 invånare: (Totalt fram tills dess)
1. Sverige: 4,4 (455)
2. Danmark: 1,8 (104)
Övriga tre länder: 0,3 - 0,8
(2 - 44)
= Cirka 2,5 - 15 gånger fler dödsfall i Sverige/inv. Sjukhusfallen och intensivvårdsfallen stack också från början av april. Osv.
Det tar i snitt runt 21 dagar innan dödsfallen kommer efter de smittats (källa: FHM). När det gäller dödsfallen (per dag) så var vår ”peak” där redan den 15 april. I snitt 99 dödsfall/dag var det då om man kollar 7-dagarsnittet.
Om man sedan utgår ifrån snittet på 21 dagar och kollar på smittade/dag mellan den 20-30 mars: (per 100 000 inv)
1. Norge 3,5 - 4,3
2. SVERIGE: 2,1 - 3,1
3. Danmark: 1,1 - 3,1
4. Finland: 0,8 - 1,6
När dödsfallen/dag peakade 16 april - Antal dödsfall totalt sett: (idag 1 september inom parantes)
1. Sverige: 1839 (5813)
2. Danmark: 321 (625)
3. Norge: 151 (264)
4. Finland: 75 (336)
5. Island: 8 (10)
Vi stack alltså inte ut i slutet av mars när det gäller smittade i norden. Men bara tre-fyra veckor senare peakade ändå alla andra kurvor i Sverige och vi var snabbt uppe uppåt 5-15 ggr fler fall..? Men likväl fortsatte man att fokusera hårt på den ”flacka kurvan”, som om det visade utvecklingen överhuvudtaget.
Jag fattar det delvis i början, fast man vet/förstår väl ändå om man jobbar med detta hur mycket mörkertalen och antalet provtagningar kan påverka den kurvan..? Det borde då ha varit väldigt tydligt från och med början av april att kurvan över smittade var väldigt ostabil och osäker, och att det därför inte heller gick att dra massa slutsatser utifrån den gällande utvecklingen.
Den kurvan sa ju i princip ingenting i mars/april, den sa närmast motsatsen till vad övriga kurvor pekade mot. Så fort övrig statistik började komma. Så det här borde man ha vetat redan i början av april.
Nej, jag påstår inte att man aldrig tog upp dödsfallen och sjukhusfallen, men varenda gång det däremot pratades om att ”platta kurvan” och om hur bra allt gick så minns då jag nästan bara en kurva...
Den som knappt sa någonting om utvecklingen. Den som peakade först i slutet av juni, hela tre månader efter alla andra kurvor. Stabilt.
”Det sista visste man då inte i mars/april”. Nä, däremot så visste man hur få vi testade i mars/april... Där det kom igång i större omfattning först i Juni.
Tips: Man kan även kolla i FHMs veckorapporter som har publicerats varje fredag sedan mars hur mycket de visste, och hur tidigt man visste olika saker. Spridningen på ålderdomshemmen rapporterades rätt tidigt i rapporterna i mars vill jag minnas, men det lät för mig som att det var mer under kontroll längre än så när frågan togs upp offentligt.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/