2020-09-01, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Underhållningen står du själv för med din räddhågsna världsbild. Alla ser ju att du inte har några djupa sakkunskaper och att du inte förstår någonting av det du pratar om, men att du så gärna vill sätta ord på det du känner. Och därför sätter du dig vid datorn flera gånger om dagen och sprider dina icke-analyser och icke-prognoser. Ditt ryktesbaserade känslobajs.

OnT: Man undrar ju när den stora smittoexplosionen kommer. Den som alarmisterna har varnat för i flera månader nu.

Skadan är redan skedd, flera tusen personer har dött i onödan.
Citera
2020-09-01, 16:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tror du fullkomligt underskattar hur många smittade vi hade i mars/April.
Skulle säga att det var en faktor 50-100x fler då (speciellt bland skolungdomar), bland annat våra dödstal pekar på det.
Det gör det inte alls det. Vi hade endast fläckvis spridning öht i Stockholm då.
Citera
2020-09-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör det inte alls det. Vi hade endast fläckvis spridning öht i Stockholm då.

Fläckvis?

Finns ju modeller som visar på att det smittades över 18.000 om dagen i slutet av Mars.

Detta var tiden då det hittades 300-400 konstaterade fall om dagen och det avled 60-70 om dagen.

https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE
Citera
2020-09-01, 16:17
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vanliga förkylningar brukar ofta börja härja så här års, när sommarn är över och terminen startar. Vanliga förkylningar drivs ofta av barn på skola/förskola (får ex. ofta mer symptom än vuxna). Troligen dessa du har observerat i dina inrapporteringar.

Du påstår alltså att skolan som stängdes ner baserades på vanliga förkylningar....?
Senast redigerad av vinland 2020-09-01 kl. 16:22.
Citera
2020-09-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I våras hade min frus skola fler fall av Covid än av några andra virus (och det var inte så många Covid fall då). Efter att restriktionerna infördes så försvann alla sjukdomar och strax innan så hade de ett jätteutbrott av influensan med närmare hälften av eleverna på mellanstadiet sjuka. Men efter att restriktionerna infördes så hade man I princip ingen frånvaro i skolan.

Samtidigt så hade vi många sjuka i Covid-19 på högstadieskolorna. Men även där så fanns det i princip inga andra virus.

De hade liknande effekter på förskolorna också, där har jag dock bara tredjehandskällor. Det är därför jag frågar.
Då jobbar hon inte på samma skola som min fru iaf . Där tvärt om, typ en av hennes kollegor som har antikroppar. Men som du säger väldigt svårt att säga. Vore intressant med någon gedigen undersökning på temat, men det kan man troligen drömma om. Jag hörde någonstans att typ 20% av dem som hade förkylningssymptom vid test av covid samtidigt bar på covid 19. Så om någon random person har förkylningssymptom 20% sht att det är corona. Men eftersom barn får väldigt lite symptom av covid så gissar jag att den procentsatsen är väsentligt lägre för barn. Närmare bestämt 1 av 100
Citera
2020-09-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du påstår alltså att skolan som stängdes ner baserades på vanliga förkylningar....?
Enligt inlägg jag besvarade stängde man pga av personalbrist (som jag tolkade det). Men med tanke på coronahysterisk världen blivit så skulle man inte bli förvånad att någon i all hast stängt skola pga av förkylning.
Citera
2020-09-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här är i Stockholm. Har hört många föräldrar som blir förbannade då det mörkas. Skolledning osv, går inte ut med någon information.
Jag förstår, visade bara att det var samma i våras hur det mörkades.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha! Icke så, men Facebook är alltid en källa till intressant information. Tydligen stor ökning av både personal och elever med "förkylningssymtom" nu i denna stund. Det pratas tom om explosion. Ska bli intressant att se vad det handlar om. Förhoppningsvis inte Covid19, men hörde alldeles nyligen talas om i alla fall en skola där man fått det konstaterat.
Barn testas knappt så blir svårt att se men testerna ökar i Sverige, så här såg det ut till vecka 34
https://i.imgur.com/O60GkTL.jpg

Troligen har det ökat ännu mer nu.
Citera
2020-09-01, 16:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vanliga förkylningar brukar ofta börja härja så här års, när sommarn är över och terminen startar. Vanliga förkylningar drivs ofta av barn på skola/förskola (får ex. ofta mer symptom än vuxna). Troligen dessa du har observerat i dina inrapporteringar.

Det kan mycket väl vara så. Tycker dock att med de åtgärder om social distansering borde även dessa vanliga förkylningar ha svårare att spridas. Vi får hoppas att det i huvudsak handlas om vanliga förkylningar, men hörde nu för bara kanske 20 min sedan tals om i alla fall en skola där det är Covid19. Man har fått det bekräftat. Är det på en skola är de säkert på fler tänker jag.
Undrar om det kan ha något samband med att FHM nu öppnar upp för munskydd på skolor som är särskilt drabbade?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skämtar du?
Smittspridningen nu är ju tiondelar av vad den var i våras. Varför skulle risken för utbrott i skolor vara större nu än då?
Är den? Vi smittspårade inte och definitivt inte bland skolungdomar under våren. Vår smittspridning har de facto inte alls kommit igång än om man tittar på siffrorna. Vi har ingen aning om hur läget är idag än mindre hur det var då. Inga data att jämföra med helt enkelt. Vi har vissa indikationer på att smittspridningen var fläckvis i Storstockholm och koncentrerad hos vissa grupper framförallt i de utsatta områdena och väldigt låg i resten av landet förutom Västergötland och delar av Södermanland. Det har med all sannolikhet gått ner rejält just i de tidigare drabbade områden och skolor i utsatta områden i framförallt Stockholm. Samtidigt har det börjat spridas i andra grupper. Men det är bara gissningar då vi inte har några data.

Det jag pratar om är spridning framförallt bland unga människor bland grupper som tidigare var förskonade vilka utgör en stor del av befolkningen då den grupperna inte var drabbade under våren. I stora delar av befolkningen runt om i Sverige fanns ingen smitta alls att tala om. Sålunda finns det en större potential för klusterutbrott över hela landet då jag gissar att smittan den här gången är jämnare fördelad då det under sommaren förekommit smittspridning bland unga vuxna, unga och barn i alla grupper över hela landet.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Enligt inlägg jag besvarade stängde man pga av personalbrist (som jag tolkade det). Men med tanke på coronahysterisk världen blivit så skulle man inte bli förvånad att någon i all hast stängt skola pga av förkylning.

Alltså ett antagande på en utsaga som inte kunde ge källa.
Prova googla på lokalpress rörande Rålambshovsskolan.

Där stängde man ner en hel skolklass 1 vecka under våren.
Eleverna i denna skola smittade även ner kunder i affären på andra sidan gatan, där bla en känd radiopersonlighet alltid handlade, som senare avled i Covid-19. Även ett gäng åldringar som också bor intill insjuknade då dom handlade i samma affär.

Nu idag 1/9 har C19 poppat upp i en Brommaskola, och som vanligt gäller patientsekretessen, men tittar man på tidsaxeln så lirar detta ihop med skolans öppning och inkubationstiderna. Så under denna vecka bör vi få åtminstone 1-2 exempel med källor om det nu börjar braka till igen.
Senast redigerad av vinland 2020-09-01 kl. 16:31.
Citera
2020-09-01, 16:27
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet inte längre om du bara sitter och driver med alla ?
Det dog uppåt 100 st om dagen ett tag efter den smittspridningen.
Du påstår att totala smittspridningen var ungefär som nu, nästan alla dog då ???

Skärp till dig, beräkningar säger runt 18000 om dagen då, det ger en faktor 128x fler då.
Jag tror dock faktorn är ännu större, precis därför dyker vår smitta nu.
Citera
2020-09-01, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om det är konstaterat så kommer det med i den officiella statistiken och där går fallen ganska brant ner.
Du kan inte se information som intressant bara för att det understödjer din tes.

Sjukdomsfallen har ju gått upp de senaste dagarna? I vilken rapportering har de gått ned?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in