2020-08-31, 18:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Vi är alltså ett hunsat folk för att majoriteten inte viker sig i skräck och vanvett inför corona? För att politiker inte stänger ner samhället och tvingar på människor ansiktsbindor? Utan för att vi lever så mycket som vanligt som det går, och inte låter en mobb sprida sin misär till oss andra.

Svenskarna är just nu Europas minst hunsade folk.
Näe, de är det mest bekvämaste folket som fogligt följer sina ledare.
Skulle det blivit nedstängning o dyl hade folk ställt upp - utom möjligtvis några egotrippade tangentbordskrigare här på FB, barnungar och värdegrundsfrihetsknarkande journalister.
Citera
2020-08-31, 18:17
Medlem
Kineserna jublar.

Ju fler lockdowns - desto bättre..

https://www.expressen.se/gt/sa-tar-kina-over-stora-delar-av-vastsverige/
Citera
2020-08-31, 18:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tack. 21 496 (inkl döda) har vårdats på sjukhus per den 26 augusti. Och vi kan utgå ifrån att de inte hade snuva utan att majoriteten hade andningsproblem. Om överlevare får problem med att tillfriskna så är det en stor belastning i form av rehab, lång sjukskrivning etc. Om en stor del dessutom får bestående men och kanske t o m försämras gradvis, får kortare livslängd etc så har vi verkligen skaffat oss stora problem.

Det kommer kosta enorma summor med rehab, förkortad livslängd, sjukskrivningar och utebliven produktion. Kan lätt uppgå till såväl 100 som till 200 miljarder bara där. Då har jag inte ens räknat med direkta vårdkostnader eller det mänskliga lidandet.
Citera
2020-08-31, 18:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej så du baserar hela ditt påstående om att vi har "många som är oroliga inför skolstarten" på några berättelser från ditt liv. Ingenting matnyttigt alls dvs.

Nej, det här bygger på omfattande studier. Har även pratat med skolpolitiker. Många ÄR oroliga.
Citera
2020-08-31, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Vilken studie tänker du på?
KI:s
Citera
2020-08-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer med de uppgifter jag fick tidigare idag. Nu verkar det som att den andra vågen är på gång i Stockholm. Jag trodde det skulle dröja ytterligare några veckor, men tjii fick jag...

”Den andra vågen” verkar verkligen fullständigt skölja över Stockholm just nu!

”6 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 1 färre än vid förra rapporten. Därutöver vårdas 32 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 38 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 6 färre än vid senaste lägesrapporten den 27 augusti.”
Citera
2020-08-31, 18:29
Avslutad
Jag tror faktiskt mest för oss här i Sverige beror på var vi ligger i världen. Det är det som avgör mest nu att smittan gått ner här och inte ökat kraftigt igen. Vi skulle inte ha fått in så mycket virus från första början så hade vi sluppit mycket av det här lidandet. Det är bara att kolla på Danmark, Norge och Finland så ser man samma sak, dom har inte särskilt mycket smitta nu heller och hade inte mycket tidigare heller. Det Sverige gjorde fel och hade otur med i första vändan är sportlovet, resorna, invandringen och resor till och från hemländerna bland annat Iran där smittan var massiv vid denna tidpunkt.

Så nej, jag tror inte det är för att vi är duktiga, snarare tvärtom är många slarviga och har levt precis som vanligt. Nej, det handlar inte om någon strategi för den är misslyckad på flera andra sätt och 6000 personer har dött i Sverige, det är verkligen inget att hurra för. Vi borde ha sluppit så mycket smitta likt våra grannländer. Jag tror vi kommer klara oss bättre och borde ha klarat oss bättre likt våra grannländer beroende på var vi ligger i världen. Lite isolerat som en egen ö högt uppe i norr. Det är värre mitt i smeten med kringliggande länder, mer resande, stora befolkningar osv. Här har Sverige alltså en fördel som mest består i vår plats på jorden vad det verkar.
Citera
2020-08-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Amerikanarna borde kanske se över sitt eget bås. Om cirka 20 dagar har USA gått om Sverige när det gäller antal döda i covid 19 per miljon invånare. Sverige har nu 576 döda/miljon och USA 553. I USA dör cirka 2,7 personer per miljon varje dag, i Sverige cirka 0,01.
rapporterade döda ja, kollar man överdödligheten så har dom redan passerat för nån månad sen.
Citera
2020-08-31, 18:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
”Den andra vågen” verkar verkligen fullständigt skölja över Stockholm just nu!

”6 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 1 färre än vid förra rapporten. Därutöver vårdas 32 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 38 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 6 färre än vid senaste lägesrapporten den 27 augusti.”

Om du tycker att det där på något vis motsäger mig är du dummare än vad jag trodde.
Citera
2020-08-31, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om du tycker att det där på något vis motsäger mig är du dummare än vad jag trodde.

Om du tycker att det verkar som en andravåg när Stockholm presenterar sin lägsta siffra på en måndag sedan mars, och lägsta antalet inlagda sedan mars, så är nog fan du dummare än någon kan föreställa sig.
Citera
2020-08-31, 18:36
Avslutad
Det ser man ju på dom flesta av mindre länder att det går rätt bra där nu med relativt få smittade, svårt sjuka och döda. Det är ju i jätteländerna det är som värst fortfarande. USA, Indien, Brasilien. Och ökande smittal i större Europeiska länder som Spanien och Frankrike allra tydligast. Det är ju tydligt att det beror på landets storlek, folkmängd, var man ligger i världen och hur det är med grannländer och liknande. Det är ju det som avgör mest nu och där är Sverige lyckligt lottade och det var vi från början också, men drabbades som enda nordiska land väldigt mycket mer än övriga baserat på brister och problem i vårt system och baserat på felaktiga politiska beslut där man inte var beredd och inte anpassat situationen efter verkligheten gällande sportlov, resor, hemlandsresor med mera.
Citera
2020-08-31, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om du tycker att det verkar som en andravåg när Stockholm presenterar sin lägsta siffra på en måndag sedan mars, och lägsta antalet inlagda sedan mars, så är nog fan du dummare än någon kan föreställa sig.

Du har analysförmåga som en fiskmås och då är jag ändå snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in