2020-08-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De allra flesta som smittas hamnar inte på sjukhus.

Rätt, men en ansenlig mängd folk har varit på sjukhus och om jag förstått det rätt har de inte legat där för snuva utan har kvalat in pga att de fått andningssvårigheter. Så vi kan utgå ifrån att en stor del om inte alla får någon sorts efterverkningar på lungorna.

Försökte få upp socialstyrelsens statistik för att se hur många men excellfilen kraschar hela tiden. Om någon annan lyckas så filen finns längst ned på denna sida. Vore kul att se hur många som vårdats för covid totalt fram till 26 aug.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Citera
2020-08-31, 17:14
Medlem
welcometorealitys avatar
Haha, nu börjar Tegnell bli riktigt stolt, lite stöddig också, det går bra nu....

Citat:
Folkhälsomyndigheten korrigerar på måndagen antalet döda i Sverige – 13 färre. 5808 har dött i corona i Sverige.
Citera
2020-08-31, 17:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Inget av det du skriver motsäger det faktum att det du skrev inte var sant.
Jo, det var det i den kontexten svaret gavs. Det var i en diskussion om respiratorvård faktiskt om ett specifikt fall i en artikel i Aftonbladet. Det var inget allmänt uttalande från min sida om lungskador vid COVID19. Du får allt hänga med i utbytet innan du uttalar dig.
Citera
2020-08-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det var det i den kontexten svaret gavs. Det var i en diskussion om respiratorvård faktiskt om ett specifikt fall i en artikel i Aftonbladet. Det var inget allmänt uttalande från min sida om lungskador vid COVID19. Du får allt hänga med i utbytet innan du uttalar dig.
Fortfarande kan man inte påstå att covid-19 ger lungskador. Däremot kan man anse att covid-19 kan ge lungskador.

Om du inte fattar den skillnaden kan jag bara beklaga.
Citera
2020-08-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Rätt, men en ansenlig mängd folk har varit på sjukhus och om jag förstått det rätt har de inte legat där för snuva utan har kvalat in pga att de fått andningssvårigheter. Så vi kan utgå ifrån att en stor del om inte alla får någon sorts efterverkningar på lungorna.

Försökte få upp socialstyrelsens statistik för att se hur många men excellfilen kraschar hela tiden. Om någon annan lyckas så filen finns längst ned på denna sida. Vore kul att se hur många som vårdats för covid totalt fram till 26 aug.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Javisst. Covid-19 kan bli riktigt otäck men det är inte det jag argumenterar mot.
Citera
2020-08-31, 17:22
Medlem
Verkar som att Tegnell & Co har missförstått T-cellerna. Hjälper inte till att uppnå flockimmunitet enligt immunologiprofessorn Shane Crotty som gästade min favvopodd This Week in Virology. Han är med i första delen av podden och de diskuterar immunitet, vacciner, T-celler etc. Lite historiska tillbakablickar också. Mycket intressant.

TWiV 657: Shane Crotty on SARS-CoV-2 immunity

August 27, 2020

Immunologist Shane Crotty joins TWiV to discuss the antibody and T cell responses to infection with SARS-CoV-2, followed by answers to listener questions.

https://www.microbe.tv/twiv/

Han deltar även i det här programmet där man diskuterar t-cellerna.

'T cell immunity' will not end the pandemic sooner, study author says
One of President Trump's advisers says T cell research may bring the pandemic to an end much sooner. But one of the authors of that research says that conclusion is way off.

https://www.10news.com/news/coronavirus/t-cell-immunity-will-not-end-the-pandemic-sooner-study-author-says
Citera
2020-08-31, 17:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Varsågod!

Kod:
                                     	Covid-19 patienter inskrivna i slutenvård						
                                	Totalt		Män		Kvinnor		
                                	Antal	%*	Antal	%*	Antal	%*	
Totalt antal slutenvårdade för covid-19	21 496	100	11 924	100,0	9 572	100,0	
Utskrivna eller avlidna	 	 	 	 	 	 	
Utskrivna från slutenvård            	17 002	79,1	9 193	77,1	7 809	81,6	
Avlidna under slutenvård            	3 319	15,4	2 056	17,2	1 263	13,2
Citera
2020-08-31, 17:23
Medlem
Hrass avatar
Citat:

Pröva denna

Om länken dör så kan du själv ladda ner Excelfilen (spara som) och ladda upp här
Citera
2020-08-31, 17:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Smittan går runt på lite äldreboenden här nu och dom värsta symptomen som varit är diarréer osv. Inte så kul det heller då man lätt blir uttorkad i den åldern men positivt att ingen har problem med andning osv

Ja verkligen possessivt.. Det ger hopp om att vi nu kan ha mildare förgreningar av viruset inom landet. I viken landsända är detta?
Citera
2020-08-31, 17:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fortfarande kan man inte påstå att covid-19 ger lungskador. Däremot kan man anse att covid-19 kan ge lungskador.

Om du inte fattar den skillnaden kan jag bara beklaga.
Jag skulle vilja påstå att COVID19 ger lungskador i alla allvarliga fall där patienten respiratorvårdats och naturligtvis även ibland ifall där man klarat sig från det. Utom möjligtvis i väldigt specifika undantagsfall.

T.ex. vid MIS-C hos barn om de har behövt respiratorvård.
Citera
2020-08-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
och en annan studie visade på 50% och samma smittsamhet som de som uppvisar symtom.

En metastudie inkluderar många studier som granskas kritiskt. Du behöver mer än en enstaka studie. .
Citera
2020-08-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag skulle vilja påstå att COVID19 ger lungskador i alla allvarliga fall där patienten respiratorvårdats och naturligtvis även ibland ifall där man klarat sig från det. Utom möjligtvis i väldigt specifika undantagsfall.

T.ex. vid MIS-C hos barn om de har behövt respiratorvård.
Javisst men det är fortfarande inte så att alla får lungskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in