2020-08-31, 14:57
Medlem
IMBILDENs avatar
I alla fall en klok sak förmedlar FHM idag.

De kommer prioritera 70+ och övriga riskgrupper när vaccinerna inleds (förhoppningsvis under första kvartalet nästa år). Det tror jag är väldigt välkommet och anser det vara en mycket rimlig prioritering.
Citera
2020-08-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag och andra har uppmärksammat att andelen positivt testade har ökat senaste dagarna.

Så länge det är människor som varken dör eller blir illa däran har jag svårt att se problemet.
Och om 1-2 dör om dagen i snitt måste jag säga att om det är den fruktansvärda andra vågen är jag lättad.
Citera
2020-08-31, 15:02
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Och du tror inte det föreligger en korrelation? Att testa mindre innebär inte att sjukdomen försvinner. Framförallt inte om andelen med symtom ökar.
Vad indikerar att antalet tester minskar då? Senaste veckorna har de ökat. Föregående veckas testdata släpps (sannolikt, som vanligt på tisdagar) imorgon.
Citera
2020-08-31, 15:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är en tolkningsfråga, sjukdomen gjorde så han sattes i respirator.
Nä, det är ingen tolkningsfråga. COVID19 ger väldigt specifika lungskador.
Citera
2020-08-31, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så länge det är människor som varken dör eller blir illa däran har jag svårt att se problemet.
Och om 1-2 dör om dagen i snitt måste jag säga att om det är den fruktansvärda andra vågen är jag lättad.

Det lär dröja innan du ser en större ökning där. Sjukdomen är "trög". Det är lång inkubationstid. Man är smittsam under lång perioder, man är sjuk under långa perioder. Det är bland annat därför inte döstalen omedelbart faller när man inför stränga restriktioner. Det var tydligt i Italien i våras. Det kan ta en månad om inte mer innan man märker av effekter på åtgärder, både vad gäller lättnader och åtstramningar.
Citera
2020-08-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det är väldigt svårt att förstå sig på detta virus, håller det på att försvinna tro eller är det snart full kaos igen?

Ganska enkelt att förstå. Spridningen var större i februari när alla reste och det inte var någon allmän social distansering. Sommaren sänker spridningstakten pga mer utomhusvistelse. När förkylingarna kommer igång i höst kommer det öka igen. Men troligen aldrig som i februari om sociala distanserngen och handhygien fortsätter.
Citera
2020-08-31, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vad indikerar att antalet tester minskar då? Senaste veckorna har de ökat. Föregående veckas testdata släpps (sannolikt, som vanligt på tisdagar) imorgon.

Kan finnas olika anledningar. En anledning kan vara att de är slut. En annan skulle kunna vara att de som vill testa sig redan har gjort det.
Citera
2020-08-31, 15:08
Medlem
Citat:
Det lär dröja innan du ser en större ökning där. Sjukdomen är "trög". Det är lång inkubationstid. Man är smittsam under lång perioder, man är sjuk under långa perioder. Det är bland annat därför inte döstalen omedelbart faller när man inför stränga restriktioner. Det var tydligt i Italien i våras. Det kan ta en månad om inte mer innan man märker av effekter på åtgärder, både vad gäller lättnader och åtstramningar.
Två veckor efter skolstart skulle det ju vara massdöd.
Tror nog inkubationstiden är minst 30 år.
Citera
2020-08-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken

Två veckor har inte gått sedan grundskole- och gymnasiestart, universitetet öppnar igen idag. Fast är väl ingen som har talat om massdöd, snarare att smittan kommer att öka igen då
Citera
2020-08-31, 15:13
Avslutad
Citat:
Jag trodde meningen var att de sjuka barnen inte skulle sprida smittan.
Ja, vad med att man ska stanna hemma när man är sjuk är det du inte fattar? Gäller såväl vuxna som barn.
Citera
2020-08-31, 15:15
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken

Ribban har ju redan börjats flytta till "senare i höst" eller "efter nyår". Hoppas man på den där explosionen tillräckligt länge så kommer det kanske hända och då kan man ju säga att man hade rätt.
Citera
2020-08-31, 15:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Viktigt nu innan vintern med tester!

https://twitter.com/marteneriksson/status/1300342960496799744

Annars kan det också bli problem, när förkylningar kommer, man tror man har en förkylning men man har istället Corona därför måste vi öka testerna nu för att hitta smittade och faktiskt se hur mycket corona det finns ute i Sverige.

Har vi ingen koll kommer 70+ och riskpersoner att sitta hemma ett halvår till minst!

https://twitter.com/SPFSeniorerna/status/1299633389553831936

Hemmatester med bristfällig tillförlitlighet kan fan vara det farligaste man kan börja med nu. Tänk om de visar falskt negativt och personen i god tro går ut i samhället eller t.o.m åker hem till gamla "gradma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in