2020-08-31, 14:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varnas för Sverige i USA

https://twitter.com/EricTopol/status/1300187409682898944

Varningen handlar delvis om sånt här

https://omni.se/kjells-lungor-skadades-for-alltid-av-viruset-ar-tufft/a/RRPB4O

Om folk tror corona är över riskerar mer folk som Kjell att smittas och få svåra skador.

USA borde fokusera på sin egen hantering istället för att försöka förflytta fokus till ett land som fått kontroll.
Citera
2020-08-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer med de uppgifter jag fick tidigare idag. Nu verkar det som att den andra vågen är på gång i Stockholm. Jag trodde det skulle dröja ytterligare några veckor, men tjii fick jag...

Du menar att den andra vågen började i mars?
För det är lägsta siffran på en måndag sedan dess nämligen..
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad fan är det här? Varför jobbar Sverige mot ett coronavaccin??!?!

Ett Coronavaccin är ju det som behövs för att bryta smittspridningen! Hur sjutton kan då Hallengren säga att Sverige är MOT????

https://www.expressen.se/nyheter/sa-jobbar-sverige-mot-ett-coronavaccin/
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Charterflygen: Tui-flight var full av covidioter och "en oförmögen besättning som inte kunde bry sig mindre"

Hur går det till på charterflighterna egentligen?

Svaret är hårresande. Detta händer givetvis inte i Sverige då svenskar är 100% disciplinerade vad gäller social distansering och munskydd, vilket vi alla sett här i Stockholm.

Någon testning vid ankomst behövs således inte. Inte heller någon karantän.

källa bbc
När jag flög från/till Mallorca fuskades det friskt på planet. Men vi är ju svenskar så ingen brydde sig så mycket. Vi har ju inte munskydd ändå. Vi tycker ju snarare de med munskydd är covidioter.
Citera
2020-08-31, 14:34
Avslutad
Citat:
Och vilka är då de sjuka barnen när 9/10 sjuka barn inte ens utvecklar symtom, trots att de bär på viruset?
De som blivit sjuka av det. Som vi brukar mena när vi pratar om sjuka.
Citera
2020-08-31, 14:35
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är Stockholm som har mest +fall igen, Skåne högt också och Västratgötaland kommer efter.
C19.se

Citat:
Det stämmer med de uppgifter jag fick tidigare idag. Nu verkar det som att den andra vågen är på gång i Stockholm. Jag trodde det skulle dröja ytterligare några veckor, men tjii fick jag...

Vill ni så gärna att det ska öka så att fakta blir helt ointressant ?
Citera
2020-08-31, 14:35
Medlem
Hur många testades i Sverige förra veckan?
Citera
2020-08-31, 14:38
Medlem
C19 och Platz säger nu +3 döda!

Citat:

Ja det skulle ju vara flockimmunitet där nu?

Stockholm
3 augusti 22 fall
10 augusti 37 fall
17 augusti 35 fall
24 augusti 37 fall
31 augusti 90 fall
C19.se
Citera
2020-08-31, 14:39
Medlem
Citat:

Så, fruktansvärda andra vågen är här när vi har -13 döda?
Snacka om att slå nytt personligt rekord i pessimism.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du menar att den andra vågen började i mars?
För det är lägsta siffran på en måndag sedan dess nämligen..

Verkar dessvärre som det vänt uppåt redan.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur menar du att ett antikroppstest verifierar ordningen på alla insjuknade?
Jag ifrågasätter inte din historia, men jag menar bara att inkubationstiden varierar ju mellan individer.
Det borde göra det helt omöjligt att kunna avgöra vem som smittad vem..
Det är ca fem dagars inkubationstid i snitt (3-11 dagar är normalt förekommande, men huvuddelen blir sjuka inom 3-7 dagar). Den första i familjen som fick symtom hade inte träffat någon utanför huset på tio dagar och hade då bara varit utomhus och hållit avstånd. Fem dagar efter denna blev sjuk så blev nummer två sjuk. Den personen hade träffat personer utanför (på affären, men bara då affären var i princip tom), men även då ca tio dagar innan denne person blev sjuk. Fyra och en halv dagar efter att den personen blev sjuk så blev den tredje familjemedlemmen sjuk.

Alltså, den som blev sjuk först (som hade symtom först) hade inte träffat någon utanför huset på tio dagar och hade hållit avstånd. Den enda familjemedlemmen som i någon grad hade träffat folk utanför hemmet (förutom den som inte haft några symtom) var den som blev sjuk sist. Tre veckor efter den sista hade tillfrisknat testades alla för antikroppar och alla hade antikroppar. Det enda som då är rimligt är att personen som inte var sjuk var den som tagit hem smittan, särskilt när den personen dessutom hade starkast utslag på IgM-antikropparna.

Familjemedlemmen i fråga var högstadieelev och det fanns en utbredd smitta bland högstadieelever i kommunen (spreds via ett idrottslag), vilket gjorde att sannolikheten säger att det var det så det gick till. Bland högstadieeleverna har väldigt många haft Covid, bland gymnasieeleverna har det varit mycket mer ovanligt i min kommun. Tittar man på det närmsta området så har de flesta familjer med högstadieelever haft det. Inte alls lika vanligt i de familjerna som har yngre barn ochäldre barn (gymnasieelever).
Citera
2020-08-31, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De som blivit sjuka av det. Som vi brukar mena när vi pratar om sjuka.

Jag trodde meningen var att de sjuka barnen inte skulle sprida smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in