Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
Hur menar du att ett antikroppstest verifierar ordningen på alla insjuknade?
Jag ifrågasätter inte din historia, men jag menar bara att inkubationstiden varierar ju mellan individer.
Det borde göra det helt omöjligt att kunna avgöra vem som smittad vem..
Det är ca fem dagars inkubationstid i snitt (3-11 dagar är normalt förekommande, men huvuddelen blir sjuka inom 3-7 dagar). Den första i familjen som fick symtom hade inte träffat någon utanför huset på tio dagar och hade då bara varit utomhus och hållit avstånd. Fem dagar efter denna blev sjuk så blev nummer två sjuk. Den personen hade träffat personer utanför (på affären, men bara då affären var i princip tom), men även då ca tio dagar innan denne person blev sjuk. Fyra och en halv dagar efter att den personen blev sjuk så blev den tredje familjemedlemmen sjuk.
Alltså, den som blev sjuk först (som hade symtom först) hade inte träffat någon utanför huset på tio dagar och hade hållit avstånd. Den enda familjemedlemmen som i någon grad hade träffat folk utanför hemmet (förutom den som inte haft några symtom) var den som blev sjuk sist. Tre veckor efter den sista hade tillfrisknat testades alla för antikroppar och alla hade antikroppar. Det enda som då är rimligt är att personen som inte var sjuk var den som tagit hem smittan, särskilt när den personen dessutom hade starkast utslag på IgM-antikropparna.
Familjemedlemmen i fråga var högstadieelev och det fanns en utbredd smitta bland högstadieelever i kommunen (spreds via ett idrottslag), vilket gjorde att sannolikheten säger att det var det så det gick till. Bland högstadieeleverna har väldigt många haft Covid, bland gymnasieeleverna har det varit mycket mer ovanligt i min kommun. Tittar man på det närmsta området så har de flesta familjer med högstadieelever haft det. Inte alls lika vanligt i de familjerna som har yngre barn ochäldre barn (gymnasieelever).