Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Att som förälder jiddra om att hans mongoavkomma är "lättpåverkad" gör en bara förbannad. Jag har själv erfarenheter av idiotföräldrar som ursäktat sina kriminella bokstavsbarn med sådana dumheter.
(...)
Om man läser tråden kan man dock hitta stöd för att det är så.
Man ska nog inte anta att 21-åringen varit den drivande här bara för att han är äldst. Om man kikar på hans belastningsregister så ser man att han tidigare är dömd bara för småbrott som olovlig körning och ringa narkotikabrott, typ.
Förra hösten begick han så en riktig dumhet, när han på uppdrag av en annan kastade molotovcocktails mot en bilfirma och därvid satte eld på två bilar. För detta fick han 1,5 års fängelse för mordbrand och det var i avvaktan på fängelseplacering för att avtjäna de sista sex månaderna som han nu var på fri fot. Det fallet lär ha rört sig om ett försäkringsbedrägeri där han blev anlitad som bulvan = lättpåverkad, skulle jag säga.
I själva verket verkar det vara 18-åringen som är fullblodspsykopaten i detta fall. Han kan mycket väl ha fått med sig 21-åringen på det här, varit den drivande. En postare i tråden har också hävdat att så var fallet. Nå, vi måste vänta på FUP innan vi får veta hur det egentligen är.
Men en sak bör man ha i åtanke och det är att GM här, till skillnad från BO, inte var avskurna från kontakt med omvärlden medan detta pågick. T.ex. ska 21-åringen ha ringt sin mamma under natten.
Som en annan postare nyss var inne på, kan någon av dem ha direktsänt delar av förloppet via någon app och i så fall har polisen förhoppningsvis ännu mer bevis. Men de kan också bara ha snackat med polare och sagt vaga saker om vad de pysslade med och vilka de hängde med just då.
Jag antar att polisen i förhör med människor i deras omgivning kan få reda på ett och annat. Att två ungdomar av idag helt skulle kunna avstå från att kommunicera med andra än sig själva och BO under nästan tio timmar låter nästan otroligt.