2020-08-30, 13:10
Medlem
Jag tycker inte det är speciellt konstigt att det reageras när olika läkare råder ifrån att spela, och jag tror att de flesta klubbar om inte alla reagerat likadant som Helsingborg gjort. Det är en sak att komma överens om att det är klart vi ska spela trots covid när det är ett suddigt hot nånstans i framtiden och hela fotbollssverige är benägna att säga vad som helst bara för att få spela igen, en annan sak när det blir ett problem på riktigt.
Är ju bara att kolla på skämtet som är sefs bestämmelser kring coronan som ingen bryr sig nämnvärt om och de bara smällt några på fingrarna när det varit riktigt uppenbara övertramp. Även i de fallen känns det mer som att man straffar dom för att de för fram Fotbollens ignorans för corona i media, snarare än av faktiskt smittskyddsskäl.

Så jag tror att alla hade reagerat likadant, och med rätta.

Blir också ganska uppenbart här tycker jag att de som bestämmer i fotboll varit väldigt måna om att verka bry sig och ta covid i åtanke, tills det ställs på sin spets, då är det ändå fotbollen som går först, utan minsta tvekan.

Vad är rätt då? borde matchen spelas? Det är ju svårt. Läkare säger nej, det borde man lyssna på. Samtidigt är det nog inte praktiskt möjligt att ommöblera i ett spelschema som redan är fyllt till bristningsgränsen. En match funkar kanske, men varför skulle det bara bli en match liksom.

Helsingborg straffas ju praktiskt taget för att de fått corona. Skittråkigt läge och något som ingen på förhand ville, men inte mycket att göra nu när det är realitet.
Citera
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
Skulle inte bli förvånad om vi viker ner oss totalt och Helsingborg vinner på ren vilja nu.
3-0 vinner ni med.

Lustigt hur rätt Krister är på det.

Citat:
– Det är ett orimligt beslut. Hanteringen är inte okej. Man får nästan känslan att de inte tar oss på allvar. Den risken som svensk fotboll tar är fullständigt oacceptabel, säger HIF:s ordförande Krister Azelius
Citera
Medlem
Inte ens 1% av Sveriges befolkning är bekräftat smittade och enligt statistiken är det ca 40% risk att bli smittad om man bor tillsammans med någon som är smittad.

Med andra ord är smittorisken otroligt liten vid en fotbollsmatch.

Sjävklart ska matchen mellan HIF och DIF spelas.
Citera
2020-08-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Inte ens 1% av Sveriges befolkning är bekräftat smittade och enligt statistiken är det ca 40% risk att bli smittad om man bor tillsammans med någon som är smittad.

Med andra ord är smittorisken otroligt liten vid en fotbollsmatch.

Sjävklart ska matchen mellan HIF och DIF spelas.

Räckte väl med en match för att sedan stora delar av Valencias spelartrupp skulle bli smittade? Så om nån faktiskt är smittad vet jag inte om det är så otroligt liten risk ändå.
Citera
2020-08-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Jag tycker inte det är speciellt konstigt att det reageras när olika läkare råder ifrån att spela, och jag tror att de flesta klubbar om inte alla reagerat likadant som Helsingborg gjort. Det är en sak att komma överens om att det är klart vi ska spela trots covid när det är ett suddigt hot nånstans i framtiden och hela fotbollssverige är benägna att säga vad som helst bara för att få spela igen, en annan sak när det blir ett problem på riktigt.
Är ju bara att kolla på skämtet som är sefs bestämmelser kring coronan som ingen bryr sig nämnvärt om och de bara smällt några på fingrarna när det varit riktigt uppenbara övertramp. Även i de fallen känns det mer som att man straffar dom för att de för fram Fotbollens ignorans för corona i media, snarare än av faktiskt smittskyddsskäl.

Så jag tror att alla hade reagerat likadant, och med rätta.

Blir också ganska uppenbart här tycker jag att de som bestämmer i fotboll varit väldigt måna om att verka bry sig och ta covid i åtanke, tills det ställs på sin spets, då är det ändå fotbollen som går först, utan minsta tvekan.

Vad är rätt då? borde matchen spelas? Det är ju svårt. Läkare säger nej, det borde man lyssna på. Samtidigt är det nog inte praktiskt möjligt att ommöblera i ett spelschema som redan är fyllt till bristningsgränsen. En match funkar kanske, men varför skulle det bara bli en match liksom.

Helsingborg straffas ju praktiskt taget för att de fått corona. Skittråkigt läge och något som ingen på förhand ville, men inte mycket att göra nu när det är realitet.

Kan ju vara helt korrekt att straffa Helsingborg för att de dragit på sig corona. För det heter ju inte "drabbas" utan "dragit på sig". I alla fall som grundtanke. Sedan vet vi ju inte om Helsingborg följt precis alla riktlinjer för att undvika spridning inom truppen och man kan ha synpunkten att det haft mer otur än alla andra klubbar som struntar i riktlinjerna. Men oavsett hur det gått till, så var det Helsingborg som klubb och deras spelare som borde undvikit smittan. Det är trots allt extremt få som blir smittade annat än de som chansar eller struntar i riktlinjerna. Som jag skrivit tidigare kan man ju börja med att ge fan i att gruppkramas och näsfäktas med varandra i tid och otid. Så länge spelarna håller på sådär kan de aldrig skylla ifrån sig på SvFF, tävlingskommitter, otur eller annan valfri syndabock. Ansvaret ligger hos de enskilda individerna.

Helsingborgs ordförande borde kritisera sina spelare för att sänka sin klubb och genast vidta kraftfulla åtgärder inom sin förening. De har (troligen) klantat sig och nu får de ta konsekvenserna.

uppdat: och så kommer laguppställningarna och det visar sig att Helsingborg kommer till spel med samma trupp som senast, så när som på Jakob Voelkerling Persson.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-08-30 kl. 13:48.
Citera
2020-08-30, 13:54
Bannlyst
Hoppas Helsingborg vinner nu!
Citera
2020-08-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Nu är jag ingen djurgårdssupporter (vilket många här kan intyga) men mig veterligen har alla allsvenska klubbar, innan det bestämdes att säsongen skulle spelas, gått med på att matcher inte ska skjutas upp pga corona?

Helsingborg har alltså skrivit under detta protokollet. Pinsamt att gnälla nu när det dras till sin spets då

Frågan är då om man skall tolka det som att de därmed har gått med på att inga matcher heller skall skjutas upp på grund av myndigheters rekommendation, starka rekommendation heller? Skall man tolka det också att man gått med på att matcher heller inte skall skjutas upp pga av lagbud heller? Spännande tolkning i så fall.

Detta är rätt signifikativt med förbundets hantering av frågan: man verkar leva i en aldeles egen bubbla där man i det längsta vägrar ta till sig hur situationen i samhället ser ut utanför fotbollsplansen. Det var ju nästan med nöd och näppe som de accepterade att man ens skulle skjuta upp starten av allsvenskan.
Citera
2020-08-30, 14:20
Medlem
MangoChutneys avatar
Beslutet att spela matchen i strid med smittskydd Skånes rekommendationer innebär att TK/SvFF tar på sig ett enormt stort ansvar för den medicinska bedömningen och hur detta utvecklas. Man ska ha i åtanke att Covid-19/Coronaviruset smittar asymptomatiskt, att det räcker med en smittad spelare för att ett helt lag ska drabbas, Lex Valencia, och att upp till 20% av testresultaten kan vara falskt positiva/falskt negativa. Det innebär att det finns ingen garanti för att en trupp som testas negativt inte har någon smitta. I värsta fall innebär detta att en enda spelare i Heif i princip kan smitta hela DIF trupp, om det inträffar, hur kommer det att låta från DIF-håll då?
Citera
2020-08-30, 14:56
Medlem
Helt stört att heif - dif spelas trots 15 (!) heifare sjuka i corona.

Hoppas att hela dif smittas i samband med matchen så man inser att det är helt efterblivna premisser att spela under.
Citera
2020-08-30, 15:25
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby

Hoppas att hela dif smittas i samband med matchen så man inser att det är helt efterblivna premisser att spela under.
Enligt protokollet ska väl de smittade inte ingå i matchtruppen. I de 15 ingår dessutom u19.
Citera
2020-08-30, 15:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Hur många var det i Puskas?
Citera
2020-08-30, 15:33
Medlem
Hirvis avatar
Citat:

Heif har 1 startspelare sjuk????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in