Citat:
I etterforskningens initialfase (fra dag 1 i etterforskningen) så etterforsket politiet ut i fra flere forskjellige hypoteser inkludert hypotesen om at TH kunne være skyldig. SH sa også til TH tidlig i saken at han måtte regne med at politiet mistenkte han (slik som politiet alltid gjør i saker der BO som har vært utsatt for en alvorlig forbrytelse har en ektefelle eller samboer el.l.).
TH ble undersøkt både den 31.10.2018 og den 01.11.2018 for å se om han hadde sår el.l. noen sted på kroppen, i forbindelse med de blodsporene fra TH som politiet fant på dørkarmen på ytterdøren og på gjestetoalettet.
Jeg sa ikke noe om forhåndsbestemt. Men på ett tidspunkt bestemte politiet seg for å mistenke TH.
En av grunnene til at kidnappingshypotesen ble "lagt bort", var vel at ingen av de kriminelle som ble spurt hadde hørt noe. Tror politiet at alle kidnappere forteller til andre om hva de har gjort?
Edit: Etterforskningens initialfase varer i et bestemt antall uker, om jeg husker rett.
Edit 2: Noen her i diskusjonen skrev at politiet kan ha bestemt seg for å "feil"-sende den bitcoinmeldingen (2 dager etter forsvinningdagen!) for å sjekke om det virkelig var en motpart. Hvis det var slik, så har kanskje politiet ganske tidlig i saken hatt mistanke om at forbrytelsen mot AE ikke var en kidnapping?
Edit 3: Noen skrev at han/hun hadde lest at en av etterforskerne svært tidlig i saken hadde sagt: "Jeg er sikker på at det er ektemannen som er GM!"
TH ble undersøkt både den 31.10.2018 og den 01.11.2018 for å se om han hadde sår el.l. noen sted på kroppen, i forbindelse med de blodsporene fra TH som politiet fant på dørkarmen på ytterdøren og på gjestetoalettet.
Jeg sa ikke noe om forhåndsbestemt. Men på ett tidspunkt bestemte politiet seg for å mistenke TH.
En av grunnene til at kidnappingshypotesen ble "lagt bort", var vel at ingen av de kriminelle som ble spurt hadde hørt noe. Tror politiet at alle kidnappere forteller til andre om hva de har gjort?
Edit: Etterforskningens initialfase varer i et bestemt antall uker, om jeg husker rett.
Edit 2: Noen her i diskusjonen skrev at politiet kan ha bestemt seg for å "feil"-sende den bitcoinmeldingen (2 dager etter forsvinningdagen!) for å sjekke om det virkelig var en motpart. Hvis det var slik, så har kanskje politiet ganske tidlig i saken hatt mistanke om at forbrytelsen mot AE ikke var en kidnapping?
Edit 3: Noen skrev at han/hun hadde lest at en av etterforskerne svært tidlig i saken hadde sagt: "Jeg er sikker på at det er ektemannen som er GM!"
Då jag inte kan hitta Fetvattnets originalinlägg och inte kan svara på två inlägg samtidigt på min dator, kopierade jag texten från Fetvattnet, som Z-z-z- här har svarat på:
Ursprungligen postat av Fenvatnet:
"Ja, politiet agerte jo i begynnelsen som at det var en faktisk kidnapping.
De møtte på bensinstasjonen, de kom i sivlile biler med falske skilter, de sjekket ikke engang søppeldunken. De holdt saken unna offentligheten i 2 måneder fordi de ville holde det hemmelig for kidnappere. Og så sier z-z-z at de har bestemt seg for at TH er den skyldige.
At de gikk ut med saken i media, forteller meg at de på det tidspunktet i januar 2019, hadde kommet til at de mente at TH sto bak, siden det lå en trussel i brevet om at Anne ville bli drept hvis politiet ble varslet. Og bare dager etter offentliggjøringen, så tok de hull på isen for å lete etter Anne. De løy og sa at det ikke var Anne de lette etter. Dette fordi at etterforkningen skulle være hemmelig. De ville ikke at TH skulle føle at det var han de mistenkte. De var fullstendig avhengig av hans samarbeid for å kunne ta han, siden de ikke hadde noe lik.
At de nå dreide spotlighten mot TH, var etter 2.5 måneds intens etterforskning. Så det er absolutt ikke noe som er forhåndsbestemt, slik z-z-z prøver å framstille det som. Utad i media så skiftet politiet hypotese fra kidnapping til drap i juni 2019, men jeg mener at dette skiftet skjedde allerede i januar 2019."
… [ Visa mindre ]
Men även om polisen kom i civila kläder mm. till bensinstatinen där de stämt möte med TH och agerade utifrån kidnappingsteorin, må de samtidigt ha haft med TH som eventuell GM i tankarna och planeringen.
Denna hypotes har vuxit fram från dag 1 eftersom äkta män ofta blir misstänkta.
TH fick av sin advokat veta att han förmodligen var misstänkt och var uppmärksam på det.
När han blev mer och mer öppet misstänkt blev han mindre och mindre samarbetsvillig.
Att/om polisen spelar teater för en oskyldig är svar nog på varför TH inte fortsatte att vara samarbetsvillig!
Vilken oskyldig vill samarbeta med polisen mot sig själv?