2020-08-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte jag. Det krävdes tusentals år och tusentals människor för detta.

Va? Krävs det tusentals år för människan att skapa en atombomb, lägga den i havet och bränna av den för att skapa en tsunami?

Naturen kan skapa tsunamis och det kan också människan. Om naturen kan skapa nya arter, så kan människan också.
Citera
2020-08-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns bara ett sätt, om man inte i framtiden kan se det i DNA:t
Så det kan vara olika arter i min länk?
Citera
2020-08-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du tänker alldeles för antropomorft.

Förklara då hur du menar.
Citera
2020-08-28, 13:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Förklara då hur du menar.
Miljön förändras genom åren och samma arter har inte samma förutsättningar för överlevnad, det gör att andra arter är mer främjade att fortplanta sig etc.

Det har skett oberoende av syndaflod i många miljoner år.
Citera
2020-08-28, 13:17
Medlem
Citat:
Va? Krävs det tusentals år för människan att skapa en atombomb, lägga den i havet och bränna av den för att skapa en tsunami?

Naturen kan skapa tsunamis och det kan också människan. Om naturen kan skapa nya arter, så kan människan också.
Ja, atombomben är en relativt ny uppfinning. Har ej funnits i tusentals år. Så bevisligen tog det tusentals år.

Att man ska klara av allt som naturen klarar av bara för att man har intelligens tycker jag är ett konstigt påstående. Finns det inga djur som har intelligens, enligt dig?
Citera
2020-08-28, 13:19
Medlem
Citat:
Så det kan vara olika arter i min länk?

Mer troligt att det är samma art, men jag antar att man inte har undersökt detta, man nöjer sig med att utseendet är olika eller ointresse för parning. Genom sådana kriterier existerar det många grupper av människor som tillhör olika arter.
Citera
2020-08-28, 13:21
Medlem
Citat:
Mer troligt att det är samma art, men jag antar att man inte har undersökt detta, man nöjer sig med att utseendet är olika eller ointresse för parning. Genom sådana kriterier existerar det många grupper av människor som tillhör olika arter.
Beror på hur man ser det. Människosläktet är ju väldigt blandat, så att säga. Beror ju på vad du menar med grupp också, såklart.
Citera
2020-08-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Miljön förändras genom åren och samma arter har inte samma förutsättningar för överlevnad, det gör att andra arter är mer främjade att fortplanta sig etc.

Det har skett oberoende av syndaflod i många miljoner år.

Men hur kommer intelligens in i detta?
Citera
2020-08-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, atombomben är en relativt ny uppfinning. Har ej funnits i tusentals år. Så bevisligen tog det tusentals år.

Fast det du påstod var att människan inte klarar av att skapa en tsunami.

Citat:
Finns det inga djur som har intelligens, enligt dig?

Jo, men jag tror inte att dom har intelligens nog att göra nya arter.
Citera
2020-08-28, 13:34
Medlem
Citat:
Fast det du påstod var att människan inte klarar av att skapa en tsunami.

Jo, men jag tror inte att dom har intelligens nog att göra nya arter.
Jag klarar inte av det. Tillsammans och med hjälp av sprängmedel kan vi klara det. I alla fall några av oss.

Så människor borde klara av att göra allt som naturen kan, men inte djur, fastän de har intelligens?
Citera
2020-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Beror på hur man ser det. Människosläktet är ju väldigt blandat, så att säga. Beror ju på vad du menar med grupp också, såklart.

Om en grupp av fåglar inte vill para sig med en annan grupp fåglar, så säger dom att det är två olika arter.

Om man ska vara konsekvent med det kriteriet så borde det gälla även människor, om man nu menar att människor också är djur.

Om en grupp människor inte vill para sig med en annan grupp människor, så är det per definition olika arter enligt evolutionsteorin.
Citera
2020-08-28, 13:43
Medlem
Citat:
Om en grupp av fåglar inte vill para sig med en annan grupp fåglar, så säger dom att det är två olika arter.

Om man ska vara konsekvent med det kriteriet så borde det gälla även människor, om man nu menar att människor också är djur.

Om en grupp människor inte vill para sig med en annan grupp människor, så är det per definition olika arter enligt evolutionsteorin.
Ja, kanske. Dock kan jag inte komma på någon sådan ”grupp” människor. Men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in