2020-08-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur ska jag kunna veta hur många generationer det behövs för att det ska bli en ny art?

Det borde tillhöra ett av evidensen i evolutionsteorin

Citat:
Baserat på vad vi kan se i naturen så skulle det krävas hundratusentals generationer, men problemet är ju att bevara ursprungsgenerationen utan att den fortsätter att utvecklas.

Om naturen klarar av det så borde det vara en baggis för forskare, och man påstår ju att det inte ens går att hindra evolutionen, men nu plötsligt är det svårt, underligt.

Citat:
Ta t.ex. en ko. Den ser inte ut idag som den gjorde för 100 000 generationer sedan. Det vet vi, men vi kan inte ta reda på om en ko idag skulle kunna få avkomma med en tjur från tiden för 100 000 år sedan eftersom inga sådana längre finns kvar. När ska man då dra gränsen mellan en urko som en art och dagens ko som en annan art?

Gränsen går vid om dom kan få avkomma med varandra eller inte.

Om man har DNA från båda, så borde man rimligtvis kunna se på DNA:t om dom kan få avkomma med varandra. Det borde också tillhöra som evidens för evolutionsteorin, men inte ens det förstår man hur det fungerar, och jag tror inte ens man forskar på det. Jag har i alla fall aldrig hört talas om det.

Och vi pratade om bananflugor, inte kor, som har mycket snabbare reproduktionstakt.

Citat:
När ska man då dra gränsen mellan en urko som en art och dagens ko som en annan art?

Förresten, var drar du gränsen för arter? Varför är hund och varg olika arter?
Citera
2020-08-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ja precis det handlar om tro, inte om fakta. Tro som stärks av att vara nära Herren i ordet, att studera ordet ihärdigt och forska i skrifterna efter bekräftelse. Då (i dom första församlingarna) handlade det främst om att forska och förstå förutsägelserna om Jesus i gamla testamentet, för det var ju den enda skrift dom hade då. Nya testamentet hade inte skrivits ännu.

Precist, forska och förstå förutsägelserna om Jesus, dom får bevis/fakta från bibeln att kristna har rätt.

Citat:
Hmm, teorin bygger på ett antagande.

Nja, teori är ett antagande byggd på olika bevis/fakta.

Citat:
Att "The Big Bang" startade processen och av en slump bildades jorden och solen och månen och balansen och harmonin mellan dem, så att jorden sen långsamt kunde utveckla liv i perfekt harmoni mellan växter och djur. Men det finns ju inga bevis för att det gått till på det sättet.

Jag håller med, det finns inga bevis för själva teorin, men teorin bygger på bevis. Om teorin vore bevisad, så är det inte längre en teori, utan fakta.

Teori kan vara det närmaste man kan komma fakta, men det är alltså inte fakta, utan en teori uppbackad av bevis/fakta.

Citat:
Dom enda bevisen som finns är det vi kan se med blotta ögat i nuet

Ja, se/observera t.ex. med experiment. T.ex. kan vi bevisa att ström existerar trots att vi inte kan se det direkt med blotta ögat, eftersom ström är osynligt, men vi kan observera det genom experimenten. På samma sätt kan vi få bevis på att Gud existerar genom att se/observera naturen och efterverkningarna av Gud:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. " (Rom 1:19-20 Bibel2000)
Citera
2020-08-28, 09:47
Medlem
Citat:
Jag glömde att svara på den sista delen.

Ja, jag tror att det skulle vara fullt möjligt att klara av det som jag beskrev i ett forskningslabb.
Huvudproblemet tror jag snarare ligger på två plan:
1) Forskare i USA har inget intresse av att bevisa evolutionen, det finns för mycket trångsynt folk bland dem som finansierar forskningen, och motståndet mot evolutionsteorin är mycket stort bland de konservativa. De universitet som bedriver forskning som en del i utbildningen riskerar att få problem med sina donatorer om de stöder ett sådant projekt.
2) Ett sådant forskningsprojekt skulle vara mycket tidskrävande (ett flertal år) och ingen är särskilt intresserad av att betala för sådan långtidsforskning som sedan inte skulle leda till något som det skulle gå att tjäna pengar på.

Det är underligt då att man ägnar år åt att försöka hitta nya arter, går det att tjäna pengar på menar du?

Det skulle väl vara en stor fjäder i hatten om någon kunde bevisa att en art omvandlats till en annan art, att man observerat detta i realtid? Man skulle säkert åtminstone kunna sälja böcker, om inte få ett Nobelpris.

Jag tror problemet är att ingen vill ägna tid åt det, eftersom det är omöjligt att bevisa det, och det eftersom omvandling från en art till en annan existerar inte i naturen. Alla omvandlingar sker inom arten som kan reproducera sig med andra inom arten, även om dom ser helt olika ut.
Citera
2020-08-28, 09:51
Medlem
Citat:
Om vi tar hästexemplet igen, så väger ett arabiskt fullblod ungefär ett halvt ton.

Varför måste du räkna med en fullvuxen häst? Står det någonstans i bibeln att Noa tog med sig fullvuxna djur?
Citera
2020-08-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Retoriken att det är som att stjäla kattungar är bisarrt och jävligt konstigt.

Varför då? Människor stjäl kattungar dagligen och säljer dom till andra.

Citat:
Husdjur hund hör till vargen, dvs stamfader till hunden..

Vad menar du med "hör till"?

Citat:
Nu pratar vi arter. Inte underarter eller raser genius.

Varför är hund en art och varg en annan art?

Citat:
Är älg, hjort, rådjur, kinesiskt rådjur (har huggtänder), ren, antiloper och bockar samma art?

Ja, om dom kan få avkomma med varandra.

Citat:
8 björnarter. Lägg till Panda, det klassades inte som Björn förut. Dit räknas inte koalabjörnar och tvättbjörnar för de är halvbjörnar: 13 arter.

Japp, man ändrar sig hela tiden. Om man däremot går efter kriteriet att få avkomma, så är det biologin som styr, och inte en subjektiv bedömning av en forskare.

Citat:
Markattartade apor. 80 st.

Jag är säker på att dom flesta, om inte alla dessa kan få avkommor med varandra.

Citat:
3000 ormarter.

Samma sak här, dom flesta skiljer sig bara lite grand i utseende, och då benämner man det som en ny art. Det går säkert inflation i det här också, det är nog prestigefyllt för forskare att hitta nya "arter".

Citat:
Finns utspridda över hela världen.
Var det ungarna man tog?

Eller kanske t.o.m. ägg.

Citat:
Hur kunde han avgöra åldern och ha den kunskapen? Det krävs mer än bara kunskap att fånga djuren oskadda.
Han måste ha varit en riktig ninja bland alla giftormar vars mammor vaktar sina ungar. (Precis som alla däggdjur) Fånga en ung svart mamba? Good luck!

Vem var det som sade till honom exakt hur man ska bygga arken, och att samla ihop djuren?
Vem var det som hade skapat djuren och hade exakt kunskap om hur djuren fungerade?

Citat:
Alla reptiler blir ca 6500 arter. Nilkrokodil. Alligator. Krokodiler. Komodovaran. Jo men deras ungar stjäl man på en halvdag. Du kan inte placera dessa djur i tillsammans. Hur hade tid att bygga alla burar?

Man får tänka på att Noa var 600 år gammal när floden kom. Hur länge han byggde på arken och samlade in djuren står det inget om. I teorin så skulle han kunnat börja låt oss säga i 20 års åldern, och då hålla på i 580 år, men så länge höll han nog inte på. Och sedan hade han också hjälp av tre av hans söner, deras tre fruar och Noas hustru.

Citat:
Djuren dör utan mat. Hur kunde han ge dem deras naturliga föda? Undernärda djur är en mycket dålig förutsättning.

Djuren före floden var vegetarianer:

Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.« Och det blev så. (1Mose 1:29-30 Bibel2000)

Citat:
Det kanske inte fanns med i bilden. Kunde han samtala med dem så att de kunde samsas?

Eva kunde prata med ormar Nej, skämt åsido, det finns inget hinder att Gud hjälpte till där det behövdes, Noa fick ju noggranna instruktioner från Gud om hur han skulle bygga arken.

Citat:
Sen har vi rävar. Fjällräv. Öronräv. Afrikansk hund. Hyenor. Lodjur. Ökenlo. Gnagare. Grävlingar. Minkar. Uttrar. Bävrar. Marsvin. Spökdjur.

Jag tror nog att t.ex. fjällräv kan få avkomma med rödräven, men inget jag kan bevisa.

Citat:
Valrossar, isbjörnar, pingviner...

Nordpolen. Sydpolen. Grönland. Madagaskar. Ryska halvöar. Färöarn. Karibien. Japan. Hawaii. Galapagos. Island. Australien. Nya Zeeland. Sri Lanka. Alla öar i Oceanen. Att ta sig dit på den tiden, vilka åkturer...

Innan floden så var vattenhöjden lägre på jorden, mer land och även tropisk klimat. Temperaturen var jämnad tack vare växthuseffekten från vattenvalvet i himlen som blockerade att värmen strålade ut i rymden. Förmodligen var det lite svalare vid polerna och varmare vid ekvatorn, men inte den extrema skillnaden vi har idag.

Citat:
Let’s face it. En tråd som diskuteras av människor som tror att jorden är 5-6k år gammal men detta är science fiction. Existerade inte dinosaurier? Ni är helt jävla tokiga i skallen.
Det skulle inte ens vara möjligt med modern teknik.

Jag tror inte på att jorden var 5-6k år gammal, det är möjligt att jorden är så gammal som forskningen säger.

Citat:
Hur är det med skorpioner och spindeldjur och insekter: 1 miljoner arter. Fler lever på land.

Jag tror knappast 1 miljon arter, dom flesta av dessa har sagts vara en art bara för att utseendet ändrat sig lite. Det enda logiska, förnuftiga och säkra sättet att artbestämma, är att låta biologin tala sitt tydliga språk.

Noa hade med sig dom djur som var unika och inte kunde få avkomma med andra djur. Från dessa djur uppkom dom miljoner varianter vi kan se idag. Och det kan inte vara en främmande tanke för en evolutionist, eller hur?

Om du någonsin vill förstå och sätta dig in i bibeln, så kan du inte undersöka bibeln med dagens måttstock på vad en art är.

Det är lite komiskt och underhållande att se hur nedvärderande och hånande människor är, när dom inte ens är insatta i frågan.
Senast redigerad av ttsp 2020-08-28 kl. 11:01.
Citera
2020-08-28, 12:06
Medlem
Citat:
Men det är ingen skapelselära och den är inte äldre än bibelns ca 6000 år. Den är visserligen äldre än evolutionsläran, men ålder i sig har inget med saken att göra. Det är ålder och berättelser och vittnesmål (mannaminnens) ålder som gör saken mer eller mindre trovärdig.

Som sagt, det handlar om tro, var och en är fri att följa sin egen tro. Det är den fria vilja vi fått som gåva, vi kan använda den till förbannelse eller frälsning.
Jag gör skillnad på tro (faith) och tro (tro något är sant för att man anser sig ha belägg).
Eftersom du inte vet vilka som skrivit Bibeln, så borde du inte lita på den. Om du ska följa diet du påstår, förstås.
Citera
2020-08-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor är intelligenta, naturen är det inte. Om naturen klarar av att skapa arter, så borde rimligtvis människan klara av det.
Eller så har det inte med intelligens att göra? Det kan ju vara så att naturen följer vissa principer och naturlagar?
Citera
2020-08-28, 12:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Människor är intelligenta, naturen är det inte. Om naturen klarar av att skapa arter, så borde rimligtvis människan klara av det.
Vad får dig att tro att naturen inte är intelligent?
Citera
2020-08-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller så har det inte med intelligens att göra? Det kan ju vara så att naturen följer vissa principer och naturlagar?

Missförstår du med flit?
Citera
2020-08-28, 12:17
Medlem
Citat:
Det borde tillhöra ett av evidensen i evolutionsteorin

Om naturen klarar av det så borde det vara en baggis för forskare, och man påstår ju att det inte ens går att hindra evolutionen, men nu plötsligt är det svårt, underligt.

Gränsen går vid om dom kan få avkomma med varandra eller inte.

Om man har DNA från båda, så borde man rimligtvis kunna se på DNA:t om dom kan få avkomma med varandra. Det borde också tillhöra som evidens för evolutionsteorin, men inte ens det förstår man hur det fungerar, och jag tror inte ens man forskar på det. Jag har i alla fall aldrig hört talas om det.

Och vi pratade om bananflugor, inte kor, som har mycket snabbare reproduktionstakt.

Förresten, var drar du gränsen för arter? Varför är hund och varg olika arter?
Vad menar du med ”kan få avkomma med”?
Det finns ju artbildning i realtid där mya arten inte längre parar sig med gamla arten.
Citera
2020-08-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad får dig att tro att naturen inte är intelligent?

Jag tror inte ens evolutionister tror att naturen omvandlar en art till en annan art med hjälp av intelligens. Tror du det?
Citera
2020-08-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad menar du med ”kan få avkomma med”?
Det finns ju artbildning i realtid där mya arten inte längre parar sig med gamla arten.

Ge exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in