2020-08-27, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo jag förstår det. Det märkliga är att du inte förstår vad jag skrev. Det handlar inte bara om när man är där, utan innan man kommer dit och efter att man varit där. Har du varit utanför en arena efter en match någon gång och alla ska antingen åka hem eller ha kul? Du tänker att duktiga svenskar klarar att distansiera varandra bara för att de blir tillsagda?

Ja. Jag har varit utanför både stora arenor och små idrottsplatser. I samtliga fall hade dom stora arenorna fler utgångar och med det en oerhört mycket större yta utanför. Om en arena har en kapacitet på 50 000 räcker det sällan med en eller två utgångar som brukar vara fallet på mindre idrottsplatser.. Sjukt att man måste förklara det.
Citera
2020-08-27, 17:58
Medlem
Smittade barn ökade mycket senaste veckorna i Tyskland
https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1298690681700077572

Även i Florida
Citat:
Tyvärr har vi inga siffror på smittade i Svenska skolor. Detta för att vi inte testar skolbarn. Ni kan ju fundera på varför vi inte gör det.
https://www.newsweek.com/nearly-9000-florida-children-diagnosed-coronavirus-two-weeks-schools-reopen-1527587
https://twitter.com/TomHedrup/status/1298854815393607680
Citera
2020-08-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag gissar att vi sannolikt har större smittspridning nu än i våras. Trots detta verkar det vara allt färre som ligger på IVA och som dör av viruset.
Kan det vara så att det naturliga urvalet tagit ut sin rätt och vi börjar få slut på riskgruppspersoner i landet?

Är det kanske dags att blåsa faran över?

Knappt 6000 personer har avlidit så det finns nog fortfarande en dryg miljon 70+ kvar att ta av.
Förklaringen till färre avlidna, förre intensivvårdade och färre inlagda på sjukhus är att smittspridningen konstant minskat sedan april och den är nu väldigt begränsad.
Senast redigerad av ekonomi3 2020-08-27 kl. 18:02.
Citera
2020-08-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Smittade barn ökade mycket senaste veckorna i Tyskland
https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1298690681700077572

Även i Florida

https://twitter.com/TomHedrup/status/1298854815393607680

Hyfsat snabba på att bli smittade
Citera
2020-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag reagerade starkt på det Tegnell sa om 2 respektive 1 meters avstånd. Han fick en fråga om de nya eventuella reglerna lm 500 pers och en meters avstånd. Så här sa han:

”När man är ute och rör på sig är två meters avstånd ett bra riktmärke men när man sitter ner sitter man ju stilla och då räcker det med en meters avstånd.”

källa PK från idag.

Jag förstår verkligen inte logiken i detta? Om du är ute och går passerar du eventuellt andra människor gåendes och då bör du ha ett längre avstånd än om du sitter stilla på samma stol på ett evenemang under en längre tid?

Det krävs ju ca 15 minuter i närvaro av en smittad för att man själv ska smittas ( enligt vad de sagt )? Ju mindre avstånd mellan de som sitter på ett evenemang under en längre tid desto sämre menar jag.

Kan någon förklara logiken iTegnells sbsurda uttalande? Jag måste vara ovanligt trög eftersom jag inte förstår att två meter när du är ute och rör på dig krävs medan en meter när du sitter still räcker.

Hjälp!

Lagom smittspridning är bäst. 1 meter inomhus är pragmatiskt med tanke på vad som är möjligt i mindre lokaler. Givetvis är 1 meter sämre än 2 meter men R-talet har ju dippat för mycket under 1 nu så FHM gör allt för att pressa upp det igen. Utökningen till 500 pers tyder väl på det också. Jakten på flockimmuniteten går vidare.
Citera
2020-08-27, 18:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja. Jag har varit utanför både stora arenor och små idrottsplatser. I samtliga fall hade dom stora arenorna fler utgångar och med det en oerhört mycket större yta utanför. Om en arena har en kapacitet på 50 000 räcker det sällan med en eller två utgångar som brukar vara fallet på mindre idrottsplatser.. Sjukt att man måste förklara det.

Sjukt att man ska behöva förklara att folk inte kommer att distansiera sig med varandra bara för att det brukar finnas utrymme utanför.
Citera
2020-08-27, 18:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
dagens presskonferens:

EN METER AVSTÅND RÄCKER

reporter: men det står ju 2m på alla affischer och riktlinjer runtom i staden?

FHM: det är bara regionernas egna riktlinjer, det är trams, 1m räcker tycker vi

och gränsen på 50 pers höjs till 500 pers..

är det här ett försök att snabbt som attan uppnå flockimmunitet?
Samma avstånd som gäller i de allmänna råden för t.ex. restauranger. Tycker du att det ska vara ett annat avstånd när man lyssnar på en konsert än när man äter mat?
"– Vi har en meter i våra allmänna råd när det gäller restauranger och därför tycker vi att det är rimligt att det gäller samma mått här, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på en presskonferens."
https://www.dn.se/kultur/folkhalsomyndigheten-foreslar-tak-pa-500-personer-for-publikundantag/

I övrigt lär denna riktlinje vara ett önskemål (läs beställning) från regeringen som varit utsatt för ett stort tryck och mycket kritik från kulturbranschen och idrottsrörelserna.
Citera
2020-08-27, 18:06
Avslutad
Citat:
Sjukt att man ska behöva förklara att folk inte kommer att distansiera sig med varandra bara för att det brukar finnas utrymme utanför.

Sjukt att du inte förstår att på stora arenor så är det utgångar åt alla väderstreck och att det per automatik blir mer distans mellan åskådarna när dom lämnar jämfört med på mindre idrottsplatser som tillåts ha samma kapacitet.

Medge att du gjorde bort dig bara. Det börjar bli pinsamt.
Citera
2020-08-27, 18:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad babblar du om?
Vi alarmister hävdar att våra gamla dog p.g.a. den stora smittspridningen i samhället, Tegnellarna hävdar dåliga arbetsförhållanden/-villkor i äldrevården. Jag vet inte var du står jag tror dock att det finns sanning i båda men mest p.g.a. smittspridningen. Låt oss därför dra bort en tredjedel av de döda i beräkningarna.
Citera
2020-08-27, 18:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fast logiken är svårt att förstå.
Självklart är det inget problem att hålla en meters avstånd utanför en arena.
Citera
2020-08-27, 18:07
Medlem
Nu normaliseras läget i Sverige allt mer, pandemin är över!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRP86O/coronaviruset-50-kan-bli-500-inom-kort

Citat:
Stora uteserveringar, klubbspelningar och jobbkonferenser – snart kan det vara verklighet igen.

Folkhälsomyndigheten föreslår nämligen en ökning av antalet personer som kan träffas.
Citera
2020-08-27, 18:10
Medlem
Enbart 7 (!) personer får intensivvård i region Stockholm just nu. Snacka om scenförändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in