2020-08-27, 10:24
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi testar knappt ingenting bland dem under sexton år. Nu ska visserligen Uppsala börja med det men de har haft regeln att de under sexton inte har kunnat boka test ens en gång. Det gäller iofs PCR-tester men ger en ganska bra bild av läget för båda typerna landet runt skulle jag tro.

Och fortfarande ingen koll på urvalet. Skulle tro att det är i huvudsak de som har haft symptom på bekräftad eller obekräftad smitta som går och testar sig. I synnerhet då det kostar pengar att testa antikroppar i alla regioner utom Stockholm.

Och vad gäller immunitet ock återinfektering så känner jag till en hel del som blivit återinfekterade av coronavirus.

Det handlar faktiskt om miljarder individer.

Det kan väl stämma. Det är dock osannolikt att 60% av befolkningen har blivit smittad av viruset. Inget land i världen har uppnått flockimmunitet än.
Citera
2020-08-27, 10:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Eleverna kommer från socialt utsatta områden med hög smitta. Dock ingen vanlig gymnasieskola.

Det handlar om nyöppnade Heleneholms gymnasium, där 350 elever undervisas på språkintroduktion och individuellt alternativ.
I Helsingborg finns utbrotten på de vanliga, eftertraktade, gymnasierna.
Citera
2020-08-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så Finland har gjort en likadan screening i befolkningen som barnundersökningen gjorde? Var hittar du den?

Du menar att de finska läkarna helt saknar referensnivå men ändå påstår att spridningen är låg?

Vi pratar alltså om hur långt ett snöre är?
Citera
2020-08-27, 10:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vad gör detta till en rejäl studie?

Mängden smittade barn i ett land med få smittade totalt sett är kanske inte det bästa underlaget enligt min mening. Sedan så handlar uttalandet om barn under 10 år, medan man lätt får för sig att det skulle gälla alla barn.

Det intressantaste med små barn (upp till ca 12 år) är att de har få kontakter utanför klassen och platsen de bor, detta ändras rätt mycket när de börjar på högstadiet. Det är först då som barn i praktiken kan bli smittdrivande när man har den typ av restriktioner/begränsningar som vi har nu (alla med symtom skall stanna hemma). Hade de små barnen stannat hemma med symtom även vid vanliga förkylningar så hade inte heller de spridits av barnen...
Dessutom är det barn i åldrarna 10-19 år som har lika hög koncentration av virus i de övre luftvägarna som vuxna.
Citera
2020-08-27, 10:28
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo för skolan är viktigare än stt ett fåtal blir sjuka.

Ju tidigare vi kan få ned smittningstakten, desto bättre utgångsläge har vi när vaccinet kommer. Vi bör få ner smittningstakten tills vaccinet kommer. När vaccinet har kommit kan vi öppna upp igen.

Det blir mycket svårare att hantera viruset om vi bland annat håller skolor öppna. Det finns flera studier som visar att barn också smittar på samma sätt som vuxna. Dessutom är det kanske ingen slump att antal nya fall har gått ner efter att skolorna stängdes på grund av sommarlov.
Citera
2020-08-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo för skolan är viktigare än stt ett fåtal blir sjuka.

Nej, för Flashbacks användare skulle nämligen klara av hemundervisning hur bra som helst. Det är till och med att föredra så slipper de resa sig från datorstolen. Därför stämmer samma sak in på alla Sveriges skolbarn från 6 till 18 års ålder.
Citera
2020-08-27, 10:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skåne är väl ändå den del av Sverige där smittan ökar? Ändå ingen inlagd på IVA på två veckor. Detta får mig åter att osökt tänka på muterade lindrigare varianter.
Det beror naturligtvis på att det ökar bland 20-40-åringar vilka inte tillhör dem som blir svårt sjuka.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-27 kl. 10:57.
Citera
2020-08-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ju tidigare vi kan få ned smittningstakten, desto bättre utgångsläge har vi när vaccinet kommer. Vi bör få ner smittningstakten tills vaccinet kommer. När vaccinet har kommit kan vi öppna upp igen.

Det blir mycket svårare att hantera viruset om vi bland annat håller skolor öppna. Det finns flera studier som visar att barn också smittar på samma sätt som vuxna. Dessutom är det kanske ingen slump att antal nya fall har gått ner efter att skolorna stängdes på grund av sommarlov.

Finns det nåt land som tänker som du? Seriös fråga.
Citera
2020-08-27, 10:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
11.000 barn kallar jag en rejäl studie!

Vad tycker du skulle vara en rejäl? 1.000.000.000 barn?
De finska forskarna drar ju slutsatsen att barn inte smittar varandra. DET tycker jag är bra.
Men som sagt, pajasar som du kan säkert vrida och vända detta till något dåligt. Inget oväntat..
På barn under 10 år?

Det är i åldrarna 10-19 som man uppmätt lika höga virushalter som hos vuxna. Varför inte testa denna kategori istället och i ett land med utbredd smitta, inte Finland.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-27 kl. 10:58.
Citera
2020-08-27, 10:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst tillkommer det T-cells immunitet också. Men jag tror inte att mörkertalet för icke rapporterade fall är så stort som många tror. Tidigare spekulerade även jag om att vi var på väg att få en stor immunitet hos befolkningen, men det gör jag inte längre. Orsaken är Qatar som har uppåt fem gånger så många rapporterade covid-19 fall per miljon invånare som vi har. Nu är iof Qatar ett specialfall där 90 procent av befolkningen är gästarbetare som säkert bor trång och eländigt. Å andra sidan har Qatar en låg andel avlidna i covid-19 just pga att befolkningen är ung.

Hade det rört sig om en vanlig smitta, som kommit i vågor och svept genom befolkningen så hade vi, förmodligen, nått en bra bit mot en naturligt skapad flockimmunitet. Men nu rör det sig om en klustersmitta, där kanske över 80 procent av befolkningen måste blivit smittad för att en betydande inbromsning av smittspridningen skall kunna ske. I Qatar har inte detta skett ännu.

Skall jag ändå spekulera så tror jag att mellan 10 och 15 procent av svenskarna har haft covid-19. Men, visst, även en sådan immunitet hos befolkningen bromsar smittspridningen något. Annars så tror jag att vi svenskar, trots allt, är ganska bra på att följa myndigheternas rekommendationer, vilket är orsaken till att kurvorna ändå pekar åt rätt håll. Samma sak gäller för övriga Norden.

Återstår sedan att se om vi ändå skulle ha haft en tidig, men kort lockdown eller om den långsiktiga utvecklingen av folkhälsan, ändå, gör att Sverige valde rätt strategi, även i förhållande till våra nordiska grannländer.

Det beror på vilken generation du pratar om. Det finns många ungdomar som struntar i att hålla avstånd etc. Jag känner till exempel flera gamlingar som dog efter att de smittades av covid. De har bara haft kontakt med de anställda. De anställda är antingen unga eller medelålders som har barn. Ungdomarnas "jag bryr mig inte attityd" gentemot viruset kan ha varit en orsak till varför vissa gamlingar har dött. Vad ungdomarna kanske inte vet är att man kan få permanenta organskador efter att man har överlevt covid.
Citera
2020-08-27, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Wow, vad ni gillar att hugga!!
Har läst många inlägg av Merwinna och en sak jag märkt är att användaren är försiktig både när det gäller att bli smittad och att smittas. Vill man vara ute i samhället gå på fester och inte använda munskydd är vaccinet viktigare att ta. Men om man är beredd att använda munskydd och undvika folksamlingar och ta sina sociala kontakter utomhus med stor distans är vaccin inte lika viktigt. Vi måste alla ta våran del av ansvaret men hur har vi rätt att bestämma själva. Gå ovaccinerad på en stor festival är inte att rekommendera. Har man bråttom att komma till baka till normalt liv, ta vaccin. Kan du hålla ut med social distans, ok!
Fast nu syftade jag på det Merwinna skrev om de som gladeligen offrar andras liv, en grupp som hon helt klart själv tillhör. Hon skiter i att Agda dör, bara hon själv slipper ta ett vaccin.

”Jag trodde för det första inte, att det skulle gå så fort i det "humanistiska" Sverige, att utveckla sådana attityder. Detta har fått mig att förstå, hur Tredje Riket kunde inträffa. Hur det kunde gå så fort, och varför nästan alla tyskar jamsade med. Människan är i grunden väldigt egoistisk, och är beredd att snabbt offra människor i grupper som de inte själva tillhör, och inte själva har någon relation till. Och då inte bara om det handlar om liv för den ena gruppen och död för den andra, utan man offrar även gladeligen andras liv bara för sitt eget materiella välstånd...”
Citera
2020-08-27, 10:42
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finns det nåt land som tänker som du? Seriös fråga.

Ryssland har öppnat upp och de har vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in