2020-08-27, 06:15
Bannlyst
Corona vs andra stora smittsjukdomar. Vilken är den värsta smittsjukdomen? Corona verkar vara väldigt farlig, men i jämfört med andra stora sjukdomar. Då har det kanske funnits värre sjukdomar?
Citera
2020-08-27, 06:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej då, jag säger bara att invasiva ingrepp i kroppen aldrig får bli ett tvång. Det är sådant dom pysslar med i Kina: tvångsabort, tvångssterilisering, och det skulle inte förvåna mig om de tvångsvaccinerade sin armé nu också med det där första coronavaccinet (och sedan la locket på om eventuella biverkningar).

Hur hade du tänkt att det skulle gå till - polis som bryter sig in i bostäder och håller fast människor, medan sjuksköterskan ger injektionen..?...
Invasiva ingrepp under tvång sker dagligen i Sverige inom psykiatrin. Så varför skulle det inte med lätthet kunna utvidgas till övriga delar av vården? Det är väl bara att betrakta vaccinvägran som ett uppenbart symptom på psykisk störning för att man inte "inser" sitt eget och andras bästa, så finns inte längre någon lag som hindrar tvångsinjektioner. Varför är du emot tvång när det ändå redan är vardagsmat inom svensk sjukvård? Vill du inte utrota coronan, eller vad är det med dig?
Citera
2020-08-27, 06:55
Medlem
Då slänger Frankrike över ansvaret till folket.

"Premiärminister Jean Castex uppmanar folket att ta sitt ansvar för att stoppa spridningen.

– Staten har sin del av ansvaret, men alla måste känna att det är deras eget jobb att bekämpa pandemin, säger han i en radiointervju."
Citera
2020-08-27, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell tror att det är möjligt - åtminstone i några enstaka fall. Själv är jag fortfarande mer skeptisk. Det har även tidigare cirkulerar rykten om återinsjuknande, men alla sådana har hittills visat sig vara just rykten.

Den här gången anser man sig ha lite mer kött på benen. Återstår att se huruvida det handlar om en "återinsjuknande" eller ngt annat..
Läs gärna originalartikeln om den argentinska läkaren (ett annat fall) som smittats och blivit sjuk två gånger, den är riktigt intressant (jag använde Google Translate till engelska):
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1545589-20200824.htm

Edit, kopierade fel länk, detta är rätt länk:
https://www.lanacion.com.ar/sociedad/en-primera-persona-historia-medica-santafesina-tuvo-nid2430312
Senast redigerad av Pisseman 2020-08-27 kl. 07:08.
Citera
2020-08-27, 07:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

"Premiärminister Jean Castex uppmanar folket att ta sitt ansvar för att stoppa spridningen.

– Staten har sin del av ansvaret, men alla måste känna att det är deras eget jobb att bekämpa pandemin, säger han i en radiointervju."

Det tog ett halvår innan han kom på det Sverige förstod direkt.

Pandemin är väldigt anonym. Under de sex månader som förflutit har jag inte sett en enda död människa på gatan. Faktum är att jag bara träffat på en person som konstaterat fick C-19 och den personen summerar sjukdomen som en lite kraftigare förkylning.
Citera
2020-08-27, 07:18
Avslutad
Citat:
Japp. Alla gånger. Jag är dessutom även i vanliga fall skeptisk mot vacciner och mediciner. Och DET har man rätt att vara.

Det tar jag som en komplimang!
Ja, och därmed kan vi ju konstatera att du själv är en av dem som gladeligen offrar andras liv du skrev om i den här posten

Citat:
Håller med.

Jag trodde för det första inte, att det skulle gå så fort i det "humanistiska" Sverige, att utveckla sådana attityder. Detta har fått mig att förstå, hur Tredje Riket kunde inträffa. Hur det kunde gå så fort, och varför nästan alla tyskar jamsade med. Människan är i grunden väldigt egoistisk, och är beredd att snabbt offra människor i grupper som de inte själva tillhör, och inte själva har någon relation till. Och då inte bara om det handlar om liv för den ena gruppen och död för den andra, utan man offrar även gladeligen andras liv bara för sitt eget materiella välstånd...
Citera
2020-08-27, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

---------

Faktum är att jag bara träffat på en person som konstaterat fick C-19 och den personen summerar sjukdomen som en lite kraftigare förkylning.

Intressant, i Kungälv har i princip varenda högstadieelev dragit hem det till sina familjer (enligt de bekanta och släktingar jag har där). Väldigt varierande hur sjuka folk har blivit dock, de hade flera fall på IVA till en början, men nu på slutet har många knappt känt av att de haft det utan det har behövt konstaterats via antikroppstester. Men alla har inte ens fått utslag på dessa, inte ens alla i samma familj trots att de varit sjuka samtidigt.
Citera
2020-08-27, 07:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
50% av alla Corona-fall i världen har orsakats av pre-symptomatiska individer:

https://www.youtube.com/watch?v=bUfuF3Il4ik

Metastudien är från 21/7

Det förklarar svängningen i världen till munskydd

och ger WHO rätt som redan i juni sa att alla på en vårdinrättning bör bära munskydd

inte bara de som träffar Covid-19 patienter.

Och visar på hur fel svenska sjukhus agerar,

dvs hur fel FHM har som inte följer WHOs rekommendation

och rekommenderar munskydd till all vårdpersonal.

Person i riskgrupp går till läkaren

läkaren är smittad men har inga symptom

personen i riskgrupp blir smittad av läkaren.

Fan Sverige va dåligt hanterat !!

Man måste ju kunna få det skyddet som person i riskgrupp

att vårdpersonalen man blir undersökt av bär munskydd,

alternativt att man i riskgrupp bär ett riktigt bra munskydd,

men inget av detta talar FHM om.

EDIT: och det är off-topic och det försvårar en relevant diskussion
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-27 kl. 07:47.
Citera
2020-08-27, 07:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och därmed kan vi ju konstatera att du själv är en av dem som gladeligen offrar andras liv du skrev om i den här posten

Skillnad på att inte vilja offra sitt materiella välstånd - som jag skrev i inlägget du citerar - och att ta ett framstressat vaccin som man kan få vilka biverkningar som helst utav.
Citera
2020-08-27, 07:39
Medlem
Citat:
Skillnad på att inte vilja offra sitt materiella välstånd - som jag skrev i inlägget du citerar - och att ta ett framstressat vaccin som man kan få vilka biverkningar som helst utav.

Offra sitt materiella välstånd är en sak. Du kan ju faktiskt stanna hemma från jobbet bäst fan du vill, eller varför inte bara skänka dina ägodelar till bättre behövande.

Det är en annan sak att offra hela landets välstånd. Du verkar tro att det bara är utlandssemester och nya TV-apparater som får stryka på foten vid en lockdown men riktigt så enkelt är det ju faktiskt inte.

Jag tänker för övrigt inte heller ta något vaccin.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2020-08-27 kl. 07:46.
Citera
2020-08-27, 07:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tog ett halvår innan han kom på det Sverige förstod direkt.

Pandemin är väldigt anonym. Under de sex månader som förflutit har jag inte sett en enda död människa på gatan. Faktum är att jag bara träffat på en person som konstaterat fick C-19 och den personen summerar sjukdomen som en lite kraftigare förkylning.

En man och en kvinna jag talat med båda över 40 som genomgått Covid-19

för flera månader sen

beskriver att de inte blir friska, blir andfådda för ingenting och pulsen rusar hela tiden

så det skiljer sig nog från fall till fall.
Citera
2020-08-27, 07:41
Avslutad
Citat:
För dig handlar det om risken för nån liten biverkning. För 95-åriga Agda handlar det om livet.

Många, många Agdor kommer att hinna dö innan att det har gått tillräckligt många år för att du inte ska tycka vaccinet känns ”framstressat”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in