2020-08-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Finland har 467 aktiva fall på en befolkning av 5542072, skulle alltså bli 0,9 per 11000 invånare.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Och din länk säger att 5 av 11000 barn är smittade.

5 är avsevärt mer än 0,9 så slutsatsen är ju tvärtom att barnen uppenbarligen är betydligt mer smittdrivande än vuxna.

Ännu värre bland barnen 0-5 år, där var alltså 4 av 6000 smittade, alltså motsvarande 7 av 11000.

Studien är dessutom rimligtvis gjord när barnen har sommarlov. Vad händer när barnen börjar skolan?
Troligen ökar det ännu mer bland barn när de börjar skolan
Citat:
There has been a 90% increase in Covid-19 cases in US children in the last four weeks, report says
https://edition.cnn.com/2020/08/11/health/covid-19-children-cases-rising-wellness/index.html
Citera
2020-08-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att det förekommit någon form av mutation är väl om inte klarlagt så åtminstone troligt. Vilket innebär att den allvarliga varianten finns kvar, men att en större och större andel får en lindrigare variant. Känns inte alls som samma virus som tog Adam Alsings liv, och som satte Boris Johnson i respirator. Iofs har sjukvården blivit bättre på att behandla viruset, men om patienter knappt hamnar på IVA längre så känns det som att något hänt. Också resten av Europa visar numera väldigt låga dödsfall i förhållande till antal fall. Möjligt dock att den allvarligare varianten fortfarande är mer dominerande i USA och Sydamerika, och även delar av Asien.

Island hittade ju en jäkla massa varianter av viruset när de testade för fullt under våren. Det har inte diskuterats mer om det konstigt nog
Citera
2020-08-26, 23:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu vet jag inte att det faktiskt är så här, detta är en gubbgissning.

Sveriges kurva över antal fall är kraftigt missvisande över tid, främst pga stora skillnader i testning. Fram till vecka 22 är fallen kraftigt underskattade på grund av usel testkapacitet. Från vecka 22 är fallen istället överskattade pga hastig ökning av testkapaciteten vilket fångade upp en hel del av vår testskuld. Dvs, många av dem som testade positivt under 22-24 hade testat positivt mycket tidigare om de haft möjlighet att testa sig. Vecka 24 hade den testskulden betats av, därav det plötsliga raset i antal nya fall.

Jag tror att den riktiga kurvan är mer något så här, som framgår av olika modelleringar.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

Kraftigt stigande från slutet av februari fram till mitten av mars. Men sedan stadigt sjunkande sedan dess och alltså inte tack vare skolavslutning. Men däremot tack vare social distans, förbud mot folksamlingar, jobba hemma, distansundervisning i gymnasiet/högskola och andra åtgärder som FHM rekommenderade/regeringen beslutade.

Jag delar i stora drag den beskrivningen. Mörkertalen har varit enorma samt stigande bakåt över tid och avspeglas därför helt felaktigt i grafen över konstaterade fall. Men jag tror fortfarande att den ”brytpunkt” vi ser vid vecka 26 till stor del är relaterad till skolavslutningen.

Med det sagt så tror jag ändå inte att det skulle vara särskilt klokt att hålla små barnen hemma, med alla sidoeffekter det skulle ge.
Citera
2020-08-26, 23:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Att det förekommit någon form av mutation är väl om inte klarlagt så åtminstone troligt. Vilket innebär att den allvarliga varianten finns kvar, men att en större och större andel får en lindrigare variant. Känns inte alls som samma virus som tog Adam Alsings liv, och som satte Boris Johnson i respirator. Iofs har sjukvården blivit bättre på att behandla viruset, men om patienter knappt hamnar på IVA längre så känns det som att något hänt. Också resten av Europa visar numera väldigt låga dödsfall i förhållande till antal fall. Möjligt dock att den allvarligare varianten fortfarande är mer dominerande i USA och Sydamerika, och även delar av Asien.

Jag tror mer att det var de sköra som dog i våras och att de flesta länder testar betydligt fler nu.

Sen har man med all säkerhet blivit mycket bättre på att behandla också. Sätter en hundralapp på att Adam levt om han blivit smittad nu och inte i våras.

Man ska tänka på att det är lågsäsong för virus nu, kraftiga utbrott kommer nog dyka upp närmare jul och inte i september.

Jag är överlag positiv och det enda som oroar mig är om länder får för sig att börja stänga ner igen. Det kommer sluta väldigt illa isf.
Citera
2020-08-26, 23:30
Medlem
Citat:
Sållade bort de vekaste som vi med onaturliga metoder hållit vid liv.
Nu är de borta och vi andra som tål en förkylning behöver inte oroa oss.
Citera
2020-08-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror mer att det var de sköra som dog i våras och att de flesta länder testar betydligt fler nu.

Sen har man med all säkerhet blivit mycket bättre på att behandla också. Sätter en hundralapp på att Adam levt om han blivit smittad nu och inte i våras.

Man ska tänka på att det är lågsäsong för virus nu, kraftiga utbrott kommer nog dyka upp närmare jul och inte i september.

Jag är överlag positiv och det enda som oroar mig är om länder får för sig att börja stänga ner igen. Det kommer sluta väldigt illa isf.

Det kan gott komma i September om det är som förkylning, som brukar bryta ut som en löpeld när alla träffas igen efter sommaren. Är det mer som influensan kommer det nog senare, och allvarligare om vi skulle få en kallare vinter.
Citera
2020-08-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bästa vaccinet.
Smitta ner alla de yngre så får vi snabbt flockimmunitet.
Snart kanske nån alarmist förstår det briljanta i det?

Her er et par danske alarmister. Tror ikke du får dem overbevist.

Fra bt.dk:

Citat:
Der er brug for en national plan for opfølgning på og behandling af senfølger efter covid-19.

Det mener formand for Dansk Sygeplejeråd Grete Christensen.

- Mange af vores medlemmer går rundt med tunge senfølger efter den smitte, de har været ramt af.

- Det er vigtigt, at der bliver lagt en national plan for at udrede og hjælpe dem, der oplever senfølger, siger Grete Christensen.

Det er eksempelvis træthed, koncentrationsbesvær og manglende fysisk formåen, som ifølge formanden plager de ramte.

Og

Citat:
De seneste dage har der været øget fokus på senfølger. For det viser sig desværre at mange tidligere coronasmittede også efter endt infektion døjer med alvorlige senfølger.

- Folk er virkelig syge. Det overrasker os, at senfølgerne er så markante hos mange. Jeg har været kliniker i 30 år, og symptombilledet her er anderledes og forskelligt fra noget andet, jeg nogensinde har set, siger professor på Aarhus Universitetshospital, Lars Østergaard, til Jyllands-Posten.

Senfølgerne rammer bredt. De alvorligste påvirker hjerne, hjerte, lunger og muskler.

Lars Østergaard fortæller til Jyllands-Posten, at han ikke tør afvise, at nogle af de tidligere smittede risikerer varige mén.
Citera
2020-08-26, 23:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Sen den 1 juni har det dött

2 stycken i åldern 20-29 (0,14%)
4 stycken i åldern 30-39 (0,28%)
3 stycken i åldern 40-49 (0,21%)
30 stycken i åldern 50-59 (2,1%)
90 stycken i åldern 60-69 (6,4%)
285 stycken i åldern 70-79 (20%
597 stycken i åldern 80-89 (42%)
403 stycken i åldern 90+ (28%)

Totalt 1414 stycken
Citera
2020-08-26, 23:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det kan gott komma i September om det är som förkylning, som brukar bryta ut som en löpeld när alla träffas igen efter sommaren. Är det mer som influensan kommer det nog senare, och allvarligare om vi skulle få en kallare vinter.

Det låter väldigt osannolikt. Har du data på det?

Så här ser det ut för RS-virus:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/

Början på december ser det ut att ta fart.
Citera
2020-08-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Tror också att Adam hade överlevt om han fått det nu. Dock vet jag inte riktigt att jag håller med om att de sköra nu är döda och att det är därför färre dör nu. Även om Adam A säkert hade någon form av underliggande hälsoproblem, så finns det garanterat väldigt många nu som är mer sköra än vad han var. Dessutom tillkommer hela tiden personer som blir sköra, personer som inte var särskilt sköra i våras, men nu fått cancer och är väldigt sköra. Dock tycks de inte dö i corona längre, som de sköra i våras gjorde.
Vi får se vart det utvecklas, är också positiv. Har svårt att tro att det blir några fler nedstängningar, mer än möjligen väldigt lokala.
Citera
2020-08-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Her er et par danske alarmister. Tror ikke du får dem overbevist.

Fra bt.dk:

Og
De läser nog inte på Flashback, så det tror inte jag heller.
Citera
2020-08-26, 23:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Tror också att Adam hade överlevt om han fått det nu. Dock vet jag inte riktigt att jag håller med om att de sköra nu är döda och att det är därför färre dör nu. Även om Adam A säkert hade någon form av underliggande hälsoproblem, så finns det garanterat väldigt många nu som är mer sköra än vad han var. Dessutom tillkommer hela tiden personer som blir sköra, personer som inte var särskilt sköra i våras, men nu fått cancer och är väldigt sköra. Dock tycks de inte dö i corona längre, som de sköra i våras gjorde.
Vi får se vart det utvecklas, är också positiv. Har svårt att tro att det blir några fler nedstängningar, mer än möjligen väldigt lokala.

Jag menade inte att Adam var skör. Det dör även yngre folk av Covid-19.
Adam hade nog en jävla otur.

Sen 1 juni har det dött 10 ggr fler i åldersgruppen 50-59 (30 stycken) än i 40-49 (3 stycken).
Tittar man från början av pandemin så är faktorn bara ungefär 4 mellan ovanstående åldersgrupper.
Så ålder har en väldigt stor betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in