2020-08-25, 23:02
Medlem
Det er ikke uten grunn at politiet stusser over manglende fingeravtrykk fra TH på konvolutten og brevet.

Husk at forsvinningsdagen ble en intens dag.

- TH har selv forklart at han fryktet at AEH kunne ha fått et illebefinnende eller det sto om livet.
- Andre kilder kan fortelle at TH ble mer og mer oppjaget i løpet av forsvinningsdagen, før han dro hjem.
- De tre politibetjentene som TH møtte rett etterpå har rapportert at han fremsto sjokkert.

TH skal med andre ord ha vært stresset og oppskaket i lengre tid den dagen.
Den intense situasjonen TH skal ha befunnet seg i tilsier at det burde ha blitt avsatt fingeravtrykk.

Stress trigger nemlig svettekjertlene. Det utløser mer svette, nettopp i hendene.
Klamme håndflater og svette fingre vil normalt avsette avtrykk når de kommer i kontakt med en overflate.

Et fingeravtrykk lages ikke bare av stoffer man har berørt, men også fra stoffer utskilt fra egne svettekjertler. Mikroskopiske svetteperler som ikke er synlig for det blåtte øyne etterlater seg et avtrykk.

Denne YouTube-videoen viser hva som skjer:

https://www.youtube.com/watch?v=lOaFeGreAJw

Få med deg slutten av videoen.
Senast redigerad av Jayce 2020-08-25 kl. 23:21.
Citera
2020-08-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Her fant jeg det om undersøkelsene:
(08.06.2020)
Nettavisen får også opplyst at politiet foretar konkrete undersøkelser av årsaken til at de to anropene er borte fra telefonen. En sentralt plassert kilde opplyser at det undersøkes om «det kan ha andre naturlige forklaringer».

Fortsatt venter politiet på bekreftelser på disse undersøkelsene. I mellomtiden er det åstedet som er gjenstand for intensiv etterforskning.

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-mistenksom-to-av-anropene-pa-telefonen-til-tom-hagen-er-borte/3423979326.html

Har det blitt opplyst i media om resultatet fra disse undersøkelsene?

At politiet har lagt det fram som bevis får vi da konkludere med at var tull og tøys/løgn/villedning fra din side.
Igjen: Oppfordrer deg sterkt til å tilegne deg kunnskap om hvordan politiet i Norge jobber.

Samtidig bør du merke deg at SH er THs forsvarer, han er med andre ord part i saken. Ergo så langt unna nøytral du kan komme. Følgelig må alle uttalelser fra den kanten taes med både en og to gode klyper med salt.
Senast redigerad av Gigi1981 2020-08-25 kl. 23:12.
Citera
2020-08-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Jeg har sett saker hvor dommere ikke håndterer saker som hvermannsen ville ha gjort, både i tiltaltes favør og i tiltaltes disfavør. Vi har avskaffet jury ordningen, det er på godt og ondt. Det er vel neppe i «high profile» saker som denne, hvor mye kommer til å sendes direkte at feil fra dommerne er det mest sannsynlige. Jeg stoler derimot ikke blindt på domstolen, det er dessverre mye som ikke er bra nok.

Jeg stusset også litt på dette med at TH har omtalt din kone fryktelig stygt. Hva sikter du til? Er det dette «nullet, som verken er bekreftet, eller avkreftet, eller er det at hun «har levd livet»? Eller er det noe helt annet?

Nei nullet vet vi ikke noe om. Jeg sikter til hans uttalelser. La oss anta at en som får vite at ens elskede, kjære, venn og lignende er kidnappet. Det er spor av noe fryktelig i huset. Hva sier en? Noe om hvor redd de er for hennes liv, om hun er skadet, ikke skad henne, send henne hjem. Alt som uttrykker noe kjærlighet og engstelse. Men TH sier at hun har levd livet. Hun har vel overvunnet kidnapperne eller noe i den dur. Ikke fysisk tror jeg. Hun er så sterk. Og at hun har vel gått med dem ut døren og inn i bilen. De har sikkert noe klær med til henne. Jeg husker ikke rett ordlyd. Men ikke et ord om dødsangst, fryktelig for henne. Og også at hun har de penger hun trenger. Av en liten jobb? Hun har helt sikkert hatt lyst til å gi noen presanger og gjøre stas på noen. Men hennes jobb rekker ikke til allverdens.
Jeg finner ingen varme, ingen følelser for hvordan hans livspartner har det. Det var vondt å lese, hun har stått ham bi i alle år. Og dette er det som er igjen etter henne.
Citera
2020-08-25, 23:12
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Fetad: Men det står jo i denne artikkelen:

At anropene er et indisium som tilsier at det er behov for fortsatte undersøkelser....

Spesielt siden det, da, ikke ennå var kjent hva årsaken til at disse var borte var.

Dette er, foreløpig, ikke en rettssak mot TH, dvs. at ingenting som hittil er kommet frem er beviser.
Citera
2020-08-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigi1981
At politiet har lagt det fram som bevis får vi da konkludere med at var tull og tøys/løgn/villedning fra din side.
Igjen: Oppfordrer deg sterkt til å tilegne deg kunnskap om hvordan politiet i Norge jobber.

Samtidig bør du merke deg at SH er THs forsvarer, han er med andre ord part i saken. Ergo så langt unna nøytral du kan komme. Følgelig må alle uttalelser fra den kanten taes med både en og to gode klyper med salt.
Fint om du forteller oss hvor vi kan skaffe oss den kunnskapen.
Når du ikke gjør det sammen med oppfordringen så er det lett å tro at du bare innbiller deg at du selv vet.
Citera
2020-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Her fant jeg det om undersøkelsene:
(08.06.2020)
[u]Nettavisen får også opplyst at politiet foretar konkrete undersøkelser av årsaken til at de to anropene er borte fra telefonen. En sentralt plassert kilde opplyser at det undersøkes om «det kan ha andre naturlige forklaringer».
Du mener at politiet bare er ute etter å vri etterforskningen i ths disfavør. Hvorfor undersøker politiet da om det finnes andre naturlige forklaringer til loggbortfallet.
Citera
2020-08-25, 23:29
Medlem
Citat:
Jeg har lest det i flere avisartikler. Her feks:
(03.08.20) Dette vet vi om politiets beviser
...
TV 2 kjenner ikke hele bevisbildet i saken, men basert på flere sentralt plasserte kilder kan vi presentere innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på.
...
Anrop er borte

https://www.tv2.no/a/11535844/

Hvis det som i denne artikkelen skrives om politiets beviser kun er avisens og journalistens spekulasjoner som de fremstiller som fakta, så har jeg blitt lurt til å tro at det var fakta.

Om noen av dere har oversikt over hvilke bevis politiet har fortalt om og link til dette, hadde det vært fint
Citera
2020-08-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigi1981

Fetad: Nei. Avisene villeder med å fremstille sine spekulasjoner som fakta. Det er ikke det minste rart om man blir villedet av slike artikler.
Citera
2020-08-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Fint om du forteller oss hvor vi kan skaffe oss den kunnskapen.
Når du ikke gjør det sammen med oppfordringen så er det lett å tro at du bare innbiller deg at du selv vet.

Her er en start: https://www.nrk.no/dokumentar/brennpunkt-program-blir-undervisning-pa-politihogskolen-1.13429753

Tv2 dokumentaren om Tengs-saken anbefales også. Her kommer Asbjørn Rachlew spesielt inn på hvilke endringer politiet har gjort mtp avhørsteknikk og dette med å utelukke alternative forklaringer før man konkluderer med at noe er mistenkelig.

Helt i orden om du tror jeg vet eller ikke vet. Har ingen interesse av å imponere noen i TT.
Citera
2020-08-25, 23:38
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Hvis det som i denne artikkelen skrives om politiets beviser kun er avisens og journalistens spekulasjoner som de fremstiller som fakta, så har jeg blitt lurt til å tro at det var fakta.

Om noen av dere har oversikt over hvilke bevis politiet har fortalt om og link til dette, hadde det vært fint

Fra din egen linkede artikkel:

"Men hva er det politiet mener å ha som beviser og indisier på at Hagen har drept eller medvirket til å drepe kona si?

TV 2 kjenner ikke hele bevisbildet i saken, men basert på flere sentralt plasserte kilder kan vi presentere innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på."

Og så fortsetter de å komme med en del informasjon som har kommet frem i media.

Legg merke til "innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på".

Jeg vet at du er glad i å linke til media som om de skulle vært Gud og herre over all informasjon, men på et eller annet sted langt inne så vet du også at politiet ikke har delt et eneste bevis hittil i denne saken.

De godbitene må vi nok vente på til det kommer en rettssak.
Citera
2020-08-25, 23:39
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Dette er viktig. Jeg tenker det må ligge noe å hente her.

Folk som beveger seg inne i huset, avgir/kan avgi spor.

Det er ikke utrolig at den som har utført forbrytelsen legge igjen spor, særlig om det var søl.
Det er heller ikke å spekulere for mye at utøver tok forholdsregler som «sokker».

Er det mye tråkk med «sokker» er det ikke unaturlig om det visker vekk andre avtrykk.

Familie og venner i ditt scenario, må jo ha gitt inn sine sko til politiet, for å kontroll opp mot de ulike avtrykk, og de ville nok ikke gjort det om det var fare for DNA og annet på skoene?

De hadde jo allerede tenkt på dette med avtrykk og innkjøp av Sprox?

Jeg får ikke betraktningene dine til å gå helt i hop, men sitter ikke med svaret selv, bare en følelse av at det må være noe å hente i dette.

Jeg tror ikke at TH satt på trappa, eller i bilen, og at det var rigget med hustelefon utenfor. Hustelefonen lå vel på en naturlig plass innendørs da politiet kom?

Kan han da ha brukt bakhonet som redskap? Hvis han sto på trappen og ikke ville gå inn, men ville bruke fasttelefonen? Karret den til seg med bakhonet? Bare en tanke ...
Citera
2020-08-25, 23:39
Medlem
Citat:
Jeg har lest det i flere avisartikler. Her feks:
(03.08.20) Dette vet vi om politiets beviser
...
TV 2 kjenner ikke hele bevisbildet i saken, men basert på flere sentralt plasserte kilder kan vi presentere innholdet i mye av det politiet bygger drapssiktelsen mot Tom Hagen på.
...
Anrop er borte

https://www.tv2.no/a/11535844/

Hva kan man si om det som er merket med understrek?
Er det kilder i politiet eller andre (hvem?) som forteller løgner til journalistene, mener dere, hvis innholdet om politiets beviser i artikkelen ikke er fakta men kun journalistens spekulasjoner?

Er det noen som bevisst ønsker å svartmale og som bevisst ønsker å lure leserne?
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-25 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in