2020-08-25, 09:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Aha. Ja det förändrar nog bilden. Men då så.

Går låset öppna med nyckel? Eller bara med kod? För koden oväsen?

Om LW är rädd att tappa nyckeln vid planket och kodlåset piper så kan det påverka.

Vet ej om nyckel funkar, men det tror jag inte.
Ja, det låter när man öppnar med kod. Både AW och NW vittnar om detta.
Citera
2020-08-25, 10:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad betyder det fetmarkerade?
Lät de bli att undersöka det spåret?
Utan förklaring?
notknapparen klargör: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det ser ut som man haft ett väldans sjå med sina analyser och initialt tvingats prioritera, för att senare återkomma med mer precisa frågeställningar. Möjligen kan man här ha velat ha svar av kompletterade slag; typ: "Kan besudlingen ha härrört från en persons panna?". - Hur som helst hade det varit av intresse att få veta huruvida cylinderlåset till altandörren var av den typen att dörren även kunde låsas utifrån (eller om det ev. är en fyrkantsbricka man ser på den något oklara bilden i A157, del A, s. 29?). - Finns kanske någon låsexpert i tråden..? - Å andra sidan vore det förvånande att inte upplysa om detta när man ändå konstaterat att dörrhandtag finns på både in- och utsida.
Citera
2020-08-25, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nu var detta inlägget inte skrivet till mig men svarar ändå.

Det finns nog ingen mer intelligentare och kunnigare person gällande datorer än våran gode @MrBarnaby i denna LW-tråden och jag tycker för min del att vi alla är skyldiga @MrBarnaby ett stort tack för hen:s suveräna grävande i detta och alla relevanta inlägg som @MrBarnaby postat i denna LW-tråden, och jag vill i alla fall tacka @MrBarnaby för att hen är den enda som lyckats framföra att SD har ett alibi för mordkvällen och att sålunda SD inte kan vara GM.

Och jag tror också att @MrBarnaby har varit i kontakt med åklagaren Åsa Hiding angående SD:s dator-alibi och gett henne den förklaring på hur detta verkligen fungerar.

Jag har en fråga till dig: Vad tror du själv om MVM och huvamannen ? det skulle vara mycket intressant att få höra hur du funderat över dessa två personer som enligt mig mycket troligt står bakom mordet på LW.

Sedan vad som gäller huvamannen så vet jag inte om det verkligen är stalkern från Gbg, men jag har en god känsla av att @Gloriouslife faktiskt kan ha rätt i detta fallet.

Huvamannen, är enligt vittnet ung, kanske runt trettio. Men det är väl inte bara det som är betydelsefullt här, utan tidpunkten för obeservationen:

Aktbil 151, sid 169

"Su*anne arbetade till kl. 22:00, som hon minns det åkte hon bil hem från arbetsplatsen och
var hemma ca kl. 22: I 5. Då hon kom hem till bostaden tog hon med sig en av familjens
hundar på en promenad. Hon gick aldrig in i bostaden och tog inte heller av sig, vilket gör att
hon tänker att promenaden påbörjats ca kl. 22:20.
"

Hon bor mittemot Lena, och mannen kom från vänster när hon var på väg ut. När mannen upptäcker S och hunden viker han hastigt in mellan husen nr 4 och nr 6 på Lenas sida.

Jag tror inte på teorin att det skulle vara en köbildning till Lena för att denna kväll mörda henne.
Det är ytterst ovanligt att personer som blivit besvikna, arga på eller svartsjuka dödar. Som tur är. Annars skulle mänskligheten blivit utplånad vid det här laget.

Citera
2020-08-25, 10:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Vet ej om nyckel funkar, men det tror jag inte.
Ja, det låter när man öppnar med kod. Både AW och NW vittnar om detta.

Lite idiotiskt med ett sånt lås. Om inte ljudet går att stänga av.

Om det fått LW att lämna huset med dörren på glänt när hon går till planket är en annan femma.
Citera
2020-08-25, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
notknapparen klargör: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det ser ut som man haft ett väldans sjå med sina analyser och initialt tvingats prioritera, för att senare återkomma med mer precisa frågeställningar. Möjligen kan man här ha velat ha svar av kompletterade slag; typ: "Kan besudlingen ha härrört från en persons panna?". - Hur som helst hade det varit av intresse att få veta huruvida cylinderlåset till altandörren var av den typen att dörren även kunde låsas utifrån (eller om det ev. är en fyrkantsbricka man ser på den något oklara bilden i A157, del A, s. 29?). - Finns kanske någon låsexpert i tråden..? - Å andra sidan vore det förvånande att inte upplysa om detta när man ändå konstaterat att dörrhandtag finns på både in- och utsida.

Låsexpert är jag inte.
Men när jag förstorar upp bilden på altandörren, kan man se någon slags (metall?) platta som sitter strax ovanför dörrhandtaget.

Med tanke på hur bräcklig altandörren ser ut, så tycker jag att det skulle vara konstigt att man skulle ha ett lås även på utsidan av dörren? Huset är ju inte av äldre modell.
Citera
2020-08-25, 10:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns det ingen uppgift i fupen om någon dörr på glänt? Har det aldrig klarnat kring det där?
Ja, det ska visst finnas en sådan uppgift betr. ytterdörren. - Att en annan dörr kan ha stått på glänt för en väntad gäst (som garanterat skulle dyka upp pga en viss loggremsa) har förbigåtts: Gästen kan ha smugit in altanvägen och LW hört detta varefter hon tvärt avbrutit Norge-chatten. - Sedan har LW och hennes gäst antingen smugit ut via ytterdörren och ställt denna på glänt, alt. gästen rundat huset medan LW låst altandörren; därefter lämnat ytterdörren på glänt för att inte riskera att mer än nödvändigt störa sin lättväckte son. - Det finns också andra alternativ: Det A vid 22-23-tiden hört kan ha varit att LW ställt upp (även) ytterdörren varefter hon borstat tänderna (vilket A hört i form av surret från en eltandbborste) och sedan riggat sig inför senkvällens begivenheter. - Inloggaren på LW:s One-mail nästföljande morgon 05:23:46 kan ha känt till att ytterdörren stått på glänt, alt. A vid 04-tiden hört inloggaren koda sig in och senare vid utfarten lämnat dörren som den sedan återfanns av fam. W.
Citera
2020-08-25, 10:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låsexpert är jag inte.
Men när jag förstorar upp bilden på altandörren, kan man se någon slags (metall?) platta som sitter strax ovanför dörrhandtaget.

Med tanke på hur bräcklig altandörren ser ut, så tycker jag att det skulle vara konstigt att man skulle ha ett lås även på utsidan av dörren? Huset är ju inte av äldre modell.
Ja, ser också "metallplattan" men anser att FUP är ofullständig i den delen. - Har i princip utgått från att en från insidan låst altandörr ej varit möjlig att forcera utifrån.
Citera
2020-08-25, 11:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det ska visst finnas en sådan uppgift betr. ytterdörren. - Att en annan dörr kan ha stått på glänt för en väntad gäst (som garanterat skulle dyka upp pga en viss loggremsa) har förbigåtts: Gästen kan ha smugit in altanvägen och LW hört detta varefter hon tvärt avbrutit Norge-chatten. - Sedan har LW och hennes gäst antingen smugit ut via ytterdörren och ställt denna på glänt, alt. gästen rundat huset medan LW låst altandörren; därefter lämnat ytterdörren på glänt för att inte riskera att mer än nödvändigt störa sin lättväckte son. - Det finns också andra alternativ: Det A vid 22-23-tiden hört kan ha varit att LW ställt upp (även) ytterdörren varefter hon borstat tänderna (vilket A hört i form av surret från en eltandbborste) och sedan riggat sig inför senkvällens begivenheter. - Inloggaren på LW:s One-mail nästföljande morgon 05:23:46 kan ha känt till att ytterdörren stått på glänt, alt. A vid 04-tiden hört inloggaren koda sig in och senare vid utfarten lämnat dörren som den sedan återfanns av fam. W.

Mmmm. Ja fler möjligheter finns kanske. Att LW ställt upp dörren medan hon borstar tänderna känns dock ovidkommande eftersom hon påträffades vid planket. Till sist. Inte i badrummet med fradga om munnen. Om jag inte missar ngt.

Den gläntade dörren förefaller ju inte vara någon absolut avgörande faktor, för MGM kan antas känna till koden. Om inte annat framkommit. För inträde är den inte heller avgörande, om inte då just för påloggande 5:23. Om det är viktigt o riktigt att det skett från LWs egen dator. Vilket ju kanske inte gör världen enklare. För nån.

Har inte fupen en åsikt om varifrån inloggningen skedde och om SD har alibi då? Att logga in på G••gle nånting underlättas väl inte av själva terminalen nödv-vis, och det har väl pratats om inloggning från annan plats där.

Man måste ju fundera på vad som är adekvat o rimligt att tänka sig först, och belagt, och inte för mycket finna på förklaringar till företeelser utan kontakt med vad som är viktigt o verkligt.

Ibland är en dörr på glänt bara en dörr på glänt. Ut har ju LW gått.

Sen måste ju åkl förstås vrida på saker för att kunna veta att ingen sten är ovänd.
Citera
2020-08-25, 11:44
Medlem
Citat:
Javisst, det kan också vara så att SD talar sanning. Då och då.

När man lyssnar till UW och NW när de berättar så låter det dock inte inövat. Det låter äkta, och övertygar åtminstone mej att de berättar den ofriserade sanningen, så gott de kan.

Jag erkänner också villigt, men skamset, att jag i början av tråden, förutom att jag inte uteslöt att det kunde finnas kopplingar mellan dubbelmordet i Linköping 2004 och mordet på LW, trodde att ”Räkan” var en möjlig (för att inte säga trolig) GM.
Detta har jag helt förkastat!

När det gäller om UW skulle vara GM så tror jag att han aldrig skulle göra så mot sina barn. Aldrig!

Jag tror också att alla (?) vill att GM fälls. Det finns inget egenvärde i att SD fälls. Bara om han är GM.

Jag tycker faktiskt att SD har varit väldigt sanningsenlig och svarat på frågor så gott hen har kunnat på alla egendomliga frågor hen fått av polisen och åklagarna, sedan att SD inte har blivit betrodd är ju någonting helt annat.

Vad jag menar är, att polisen och åklagarna bestämde sig så gott som på direkten att SD bara skulle vara MGM och GM och på det sättet måste dom ha åsidosatt många viktiga spår som kunde lett polisen på rätt spår och till den riktige mördaren och hens medhjälpare.

Jag anser, att tack vare att polisens och åklagarnas tunnelseende i detta mordfallet på LW riktade in sig på SD som MGM och GM så gav dom sig själva aldrig chansen att söka spår efter någon annan person än SD.

Nu vill jag säga en mycket viktig sak beträffande UW och NW så att det i fortsättningen inte uppstår några missförstånd mellan dig och mig i detta fallet.

Jag har aldrig påstått och kommer aldrig att påstå att varken UW eller NW har med detta att göra, men däremot tror jag att både UW och NW känner någon form av agg mot SD och därför ljög dom om att ytterdörren stod på glänt till LW:s bostad på morgonen den 15/5 2018 för att rikta polisens misstankar just mot SD och ingen annan.

Jag håller fullständigt med dig om att den riktige GM och hen:s medhjälpare skall fällas i en domstol för mordet på LW, men det vore en katastrof att försöka döma en oskyldig människa till ett långt fängelsestraff för ett brott som hen inte har begått, vi vill inte ha fler rättsskandaler än vad vi redan har och jag är ganska övertygad om att du håller med mig i detta fallet, tänk noggrant på det att SD faktiskt har ett alibi för mordkvällen och då bör det vara mycket enkelt att ta till sig att SD inte kan vara GM i detta fallet.
Senast redigerad av JokerMannen 2020-08-25 kl. 11:47.
Citera
2020-08-25, 13:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Javisst, det kan också vara så att SD talar sanning. Då och då.

När man lyssnar till UW och NW när de berättar så låter det dock inte inövat. Det låter äkta, och övertygar åtminstone mej att de berättar den ofriserade sanningen, så gott de kan.

Jag erkänner också villigt, men skamset, att jag i början av tråden, förutom att jag inte uteslöt att det kunde finnas kopplingar mellan dubbelmordet i Linköping 2004 och mordet på LW, trodde att ”Räkan” var en möjlig (för att inte säga trolig) GM.
Detta har jag helt förkastat!

När det gäller om UW skulle vara GM så tror jag att han aldrig skulle göra så mot sina barn. Aldrig!

Jag tror också att alla (?) vill att GM fälls. Det finns inget egenvärde i att SD fälls. Bara om han är GM.

Citat:

Om det är UW som är GM så är motivet säkert
att skydda sina barn. Vi har läst en del rykten
om LWs föräldraskap och även kunnat läsa
mellan raderna i hennes egna texter men ingen
vet bättre än UW vad hon gjort/inte gjort och
hur dåligt barnen har mått av det.

Att hon dissade A och skulle iväg till Norge och
leka med sin nya älskare kan ha varit den sista
droppen.
Citera
2020-08-25, 14:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

droppen.

Men jag tror nog att UW kunnat hitta hur många andra alternativ som helst för att komma till rätta med en sån eventuell situation. Bättre alternativ än att slå ihjäl LW. Om han velat ”ta bort” henne för att ”skydda barnen” så tror jag också att han hade gjort det tidigare, när de hade en mer ansträngd relation.
Jag räknar helt bort honom som GM, och det bygger jag till största delen på förhören med honom. Samt att det, enligt mitt förmenande, finns de som har/kan ha betydligt tyngre ”skäl” för att mörda LW.
Citera
2020-08-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

droppen.

Det normala i ett läge som du tar upp är då att man talar ut om ev problem. LW och hennes fd verkade ha ett bra klimat sinsemellan. Han har inte visat upp något våldsamt beteende heller. Kan tyvärr inte säga detsamma om SD. Finns inte en chans att någon annan än SD gjort LW så illa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in