Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Inte ett bevis, en tanke bara. Det får man ha. Tanken kan ha viss sanning för vissa infektioner, kanske inte alls för covid. Men det är inte en teori, det är just bara en tanke.
Får man killgissa sig till en corona"strategi" då? Det tycker jag inte man får om man är FHM. Men de om några som ska följa vetenskapen vägrar både att ta in kunskap och värdera den, och att berätta för andra länder hur de satt ihop sin kunskap som de applicerar på svenska folket.
FMH "killgissar" inte. Iof så var kunskapsläget, i vissa stycken oklart ifrån början. Men redan den andra veckan i mars 2020 verkade man ha två saker klart för sig vad gäller skolan.
1. Att stänga skolor är skadligt för skolbarnen.
2. Problemet vad gäller smittspridning är är inte barnen i sig utan snarare skolan som institution.T.ex. lärare som skall ta sig till och från arbetet.
Andra länder inbillar sig, fortfarande, att samma grupper som var drivande för smittspridningen under spanska sjukan även är det för covid-19. Men så är det ju absolut inte. Den spanska sjukan drabbade de med
starkast immunförsvar, dvs barn och friska starka vuxna. (Symptomen berodde på ett överdrivet starkt immunsvar). Covid-19 drabbar de med
svagast immunförsvar, dvs äldre äldre och andra riskgrupper.
Det här förstod FHM ifrån början och man tryckte, tidigt på att det äldre äldre måste skyddas. Men, tyvärr, såg den svenska äldreomsorgen ut som men gjorde......
Och sedan till vad du skrev:
Citat:
Men om jag ser på andra smittan och de småbarnsfamiljer jag vet, så är det nästan alltid barnet som dragit hem smittan, blivit sjuk först, sedan blir föräldrarna sjuka. Kan knappt komma på en gång där föräldern blivit sjuk innan barnet
"Jag vet", skrev du, inte "jag tror kanske", "jag gissar", "jag bara spekulerar", "jag har en liten tanke om att". Du får, givetvis, både tänka, tycka och skriva vad du vill. Men beskyll då inte FHM för att "killgissa", när de i själva verket, verkligen, försöker tänka och analysera så mycket de bara kan för att skydda den övergripande folkhälsan, även på sikt!