2020-08-25, 09:19
Medlem
arbetets avatar
Ytterligare fall av återinfektion. Denna gång med allvarligare förlopp. Jag har läst originalartikeln på spanska och man väntar fortfarande på svar om det är en annan stam av viruset. Så helt bekräftat är det inte. Dock något oroande om det stämmer:

Läkaren Alejandra fick corona – två gånger
En argentinsk läkare har bekräftats smittad av coronaviruset två gånger, med fyra månaders mellanrum, enligt lokala medier.

Alejandra Müller, 34, fick mildare symptom i mars, men blev ordentligt sjuk andra omgången, i juli.

– Jag trodde att jag var immun, säger Alejandra till La Nacion.
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-alejandra-fick-corona-tva-ganger/
Citera
2020-08-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det någon som har fel så är det Tengele minions. Covid19 är ingen influensa.....

Medelrisk för covid19 innehåller svår fetma, diabetes, astma, ålder över 70, gravida mm... Så lägger man ihop alla med medel risk o hög risk så blir det väldigt många o kanske tom en majoritet.

Inte då
Majoriteten av dom som haft C19 har knappt märkt aut av det...
10-20% blivit svårt sjuka
Citera
2020-08-25, 09:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo

Aj aj - det ser fruktansvärt illa ut med denna galopperande smitta i Argentina.
Kurvan är så brant att den ser okontrollerbar ut. Landet har fyrtiofem miljoner invånare!

Jag gjorde en sökning i går för att se om det fanns några nyheter som pratade om Argentinas utveckling. Men det enda jag hittade var standardkommentarer.. Från Argentina fann jag mest inslag om coronavaccin som skulle komma från Oxford och produceras i Argentina.

Jag undrar vad dom gör för åtgärder egentligen?
Ja, det är förvånande att Argentina drabbas hårt ett par månader efter att grannländerna chile och brasilien. Jag vet heller inte vad det beror på.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=CHL~BRA~ARG&deathsMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-08-25, 09:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hur många återinsjuknade baserar du det påståëndet på?

Vi kan ta fiskebåten som case study där de med neutralizing antibodies var skyddade medan de som hade non-neutralizing antibodies blev smittade o kombinera det med hur många procent som får neutralizing antibodies.

Så är inte bara 33 åringen i HK som underbygger påståendet
Citera
2020-08-25, 09:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ytterligare fall av återinfektion. Denna gång med allvarligare förlopp. Jag har läst originalartikeln på spanska och man väntar fortfarande på svar om det är en annan stam av viruset. Så helt bekräftat är det inte. Dock något oroande om det stämmer:

En argentinsk läkare har bekräftats smittad av coronaviruset två gånger, med fyra månaders mellanrum, enligt lokala medier.

Alejandra Müller, 34, fick mildare symptom i mars, men blev ordentligt sjuk andra omgången, i juli.

Ok. Då har vi två som pekar mot immunitet 4 månader,

det kan säkert variera,

så det kommer nog dyka upp flera fall.
Citera
2020-08-25, 09:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
1. Dessa länder är - numera - bra på att skydda sina riskgrupper (bland annat får engelsmän som lider av vissa diagnoser automatiskt ett brev med erbjudande om att bli isolerade ordentligt, d.v.s. de behöver inte arbeta eller gå ut).

2. I början av den första vågen, innan åtgärderna kom igång, dog många av de allra sårbaraste bort - det finns alltså inte så många som kan bli dödssjuka i de länderna numera.

3. De unga orkar inte längre med isoleringen. De springer ute, och blir smittade, men eftersom de är unga så dör bara ett fåtal av dem. Därav de höga smittalen men låga dödstalen.
3) De reser också på semester utomlands. Stor del av t ex Italiens fall är återvändande turister från Balkan.

Detta får mig att fundera över detta utomlandsresande. Är det verkligen nödvändigt nu?
- Det har varit ”kanonväder” i Europa. Varför åka till värmen från värmen? Varför åka på medelhavssemester och bo i ett medelhavsland?
- Miljöombyte? Upptäck ditt eget land och gynna ditt eget lands turistindustri.

4) De unga ser sig som osårbara och odödliga.
Citera
2020-08-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

En gång är ingen gång, två gånger är en vana...

Antikroppar mot Corona-virus kan ju vara tämligen kortvariga så det lär dyka upp fler fall efterhand.
Citera
2020-08-25, 10:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pssst! Det ÄR vinter i Argentina!

Såg förresten på annat ställe precis en karta över alkoholkonsumtionen i världen, och där visade det sig att just Argentina har mycket hög alkoholkonsumtion; högst i hela Sydamerika; mycket högre än Sverige. Det kan ju också påverka, så att befolkningen blir svårare att kontrollera:

https://www.facebook.com/IFLOVEMAPS/photos/a.725151950861889/3406765216033869/?type=3&theater

Ahaa, då tolkade jag kurvan rätt.

Ja någon fördel lär ju inte hög alkoholkonsumtion vara. Jag trodde dom forna Öststaterna låg sämst till där. Men dom kanske har supit ihjäl sig, eller också är det väl hemkokat som gäller.
Citera
2020-08-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har ni LÄST den vägledning ni kritiserar eller killgissar ni bara om innehållet?

FHM:s vägledning finns här:
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-for-smittsparning-av-covid-19/
Här finns smittskyddslagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Du postar länkar du inte verkar ha läst själv så vad är din poäng?

En av själva poängerna med smittspårning är att kartlägga smittvägar, det blir ju omöjligt eftersom vården inte får någon feedback från den som ålagts att ringa runt till de som hen har träffat.

Att låta patienten "smittspåra" själv bryter dessutom mot smittskyddslagen.

"5 § Om en behandlande läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal som har ansvar för smittspårningen i ett enskilt fall finner att han eller hon saknar möjlighet att fullgöra smittspårningen, skall han eller hon underrätta smittskyddsläkaren om detta. Smittskyddsläkaren får överta smittspårningsärendet eller överlämna det till en annan person med särskild kompetens och erfarenhet för uppgiften. Sådant övertagande eller överlämnande får också ske om smittskyddsläkaren finner att smittspårningen i ett enskilt fall inte utförs på ett tillfredsställande sätt."

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-201920144/

När man då inte kan leva upp till smittskyddslagen, utan bryter mot den medvetet, så kallar man in juristerna för att se till att kryphål skapas.

Vad är nästa steg? Den som utsätts för inbrott får själv säkra fingeravtryck och spår? Den som blir rånad får själv lägga ut signalementet på facebook och göra efterforskningar?
Citera
2020-08-25, 10:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Inte ett bevis, en tanke bara. Det får man ha. Tanken kan ha viss sanning för vissa infektioner, kanske inte alls för covid. Men det är inte en teori, det är just bara en tanke.

Får man killgissa sig till en corona"strategi" då? Det tycker jag inte man får om man är FHM. Men de om några som ska följa vetenskapen vägrar både att ta in kunskap och värdera den, och att berätta för andra länder hur de satt ihop sin kunskap som de applicerar på svenska folket.

FMH "killgissar" inte. Iof så var kunskapsläget, i vissa stycken oklart ifrån början. Men redan den andra veckan i mars 2020 verkade man ha två saker klart för sig vad gäller skolan.

1. Att stänga skolor är skadligt för skolbarnen.

2. Problemet vad gäller smittspridning är är inte barnen i sig utan snarare skolan som institution.T.ex. lärare som skall ta sig till och från arbetet.

Andra länder inbillar sig, fortfarande, att samma grupper som var drivande för smittspridningen under spanska sjukan även är det för covid-19. Men så är det ju absolut inte. Den spanska sjukan drabbade de med starkast immunförsvar, dvs barn och friska starka vuxna. (Symptomen berodde på ett överdrivet starkt immunsvar). Covid-19 drabbar de med svagast immunförsvar, dvs äldre äldre och andra riskgrupper.

Det här förstod FHM ifrån början och man tryckte, tidigt på att det äldre äldre måste skyddas. Men, tyvärr, såg den svenska äldreomsorgen ut som men gjorde......

Och sedan till vad du skrev:

Citat:
Men om jag ser på andra smittan och de småbarnsfamiljer jag vet, så är det nästan alltid barnet som dragit hem smittan, blivit sjuk först, sedan blir föräldrarna sjuka. Kan knappt komma på en gång där föräldern blivit sjuk innan barnet

"Jag vet", skrev du, inte "jag tror kanske", "jag gissar", "jag bara spekulerar", "jag har en liten tanke om att". Du får, givetvis, både tänka, tycka och skriva vad du vill. Men beskyll då inte FHM för att "killgissa", när de i själva verket, verkligen, försöker tänka och analysera så mycket de bara kan för att skydda den övergripande folkhälsan, även på sikt!
Citera
2020-08-25, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Igår skrev jag att det finns rapporter att de som drabbats av reinfektion ofta tycks drabbas hårdare den andra gången de blir infekterade.

Så här står det idag på Aftonbladet:

"Under gårdagen kom uppgifterna om att en 33-årig Hongkongbo fått covid-19 två gånger.
Den argentinska tidningen La Nacion skriver om ytterligare ett fall där man bekräftat att en läkare fått viruset två gånger, med fyra månaders mellanrum.Första gången, i mars, fick Alejandra Müller, 34, mildare symtom. Andra gången hon fick viruset, i juli, blev hon betydligt mer sjuk. Då fick hon lunginflammation och blev inlagd på sjukhus i fem dagar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-08-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är förvånande att Argentina drabbas hårt ett par månader efter att grannländerna chile och brasilien. Jag vet heller inte vad det beror på.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=CHL~BRA~ARG&deathsMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc
Ja man blir skeptisk till situationen - särskilt som jag inte hittade några braskande rubriker om Argentinas utbrott. Jo nu ser jag att pressen vaknat och uppmärksammar detta.
Det är värst i Buenos Aires området. Det är lockdown där, men folk protesterar mot det. Nu har det också spridits till andra provinser.

Bra att man kan jämföra länder på den sajten! Är Argentina det mest extrema i världen just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in