2020-08-19, 21:42
Medlem
TheSamePersons avatar
Varje dag sker det tusentals samtal mellan muslimer och icke-muslimer där de förstnämnda pratar om och nämner saker som de sistnämnda aldrig tänkt på eller t.o.m hört.. saker (dvs idéer) som hjälper de (sistnämnda) att få ett bättre liv och därmed berikas samhället (om jag förstått rätt vad "berika samhället" betyder).. Vi ska väl inte prata om de hundratusentals muslimer som jobbar och betalar skatt för så som jag tänker på det så har det där inte med "berika samhället" att göra.

Gå ut ur era lägenheter och gå och köp en falafel och sluta vara fega.. livet pågår för fullt där ute på gatorna.
Citera
2020-08-20, 08:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Helt ärlig fråga.

På vilket sätt berikar islam det svenska samhället?

Är det kvinnoförtrycket som berikar?
Är det föraktet mot demokrati?
Är det tvångsäktenskap? Sextrakaserier?

Den stora frågan.
Vad är det inom islam som berikar Sverige?

Ärligt, har du hört någon påstå att Islam "berikar" Sverige? Tycker att det läggs väldigt mycket tid och energi på att bemöta ett påstående som jag inte har hört över huvud taget.
Citera
2020-08-23, 04:06
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Varje dag sker det tusentals samtal mellan muslimer och icke-muslimer där de förstnämnda pratar om och nämner saker som de sistnämnda aldrig tänkt på eller t.o.m hört.. saker (dvs idéer) som hjälper de (sistnämnda) att få ett bättre liv och därmed berikas samhället (om jag förstått rätt vad "berika samhället" betyder).. Vi ska väl inte prata om de hundratusentals muslimer som jobbar och betalar skatt för så som jag tänker på det så har det där inte med "berika samhället" att göra.

Gå ut ur era lägenheter och gå och köp en falafel och sluta vara fega.. livet pågår för fullt där ute på gatorna.

1. Exempel på hur ett sådant där "berikande" samtal skulle kunna se ut?

2. När muslimer jobbar och betalar skatt så har det ju inget med islam att göra, eller hur? Och frågan gällde just islam.
Citera
2020-08-23, 16:57
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Kebabtallrik
Citera
2020-08-24, 06:28
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
1. Exempel på hur ett sådant där "berikande" samtal skulle kunna se ut?

Det finns hur många exempel som helst men eftersom vi befinner i J&D forumet så låt mig ta ett relevant exempel.

Jag och Marcus pratar lite allmänt om dagens samhälle/värld osv.

Marcus: bla bla bla.

Jag: men du vet Marcus att allt är relativt och samma ord ibland betyder olika saker för olika människor. Tar vi exempelvis det här med "kvinnorättigheter" och "feminism" och "jämställdhet" och såna skitord. För mig som muslim är de totalt meningslösa och det är ord som rika luriga gubbar använder för att skratta åt kvinnors och semi-mäns intelligens. Det är fan inget modernt med att kvinnor ska visa 85% av huden och att de ska ligga runt fulla med en ny kille varje helg. Islam kom för att bekämpa bland annat detta vilket betyder att det inte är något "modernt" som många påstår utan detta är grejer som kvinnor hållit på redan för 1500 år sen. Gud säger, Marcus, att:

"Och stanna i ert hem. Men [om ni måste lämna det] försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden" [33:33]

Det är ju så svagt att hålla på med sånt och vara sådan. Det som är hållbart och starkt är kvinnor som fortfarande värdesätter familjen och älskar på riktigt sina män inte de som flyr vid första bråket. Är du med i hur jag tänker, Marcus?

Och så går Marcus därifrån men en helt ny synvinkel på det hela.
Citera
2020-08-24, 07:27
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
"Och stanna i ert hem. Men [om ni måste lämna det] försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden" [33:33]

Nej, det där är ett praktexempel på att sopa ett problem under mattan istället för att fostra en generation som kan hålla korven i brallan.
Och sen har du en klick muslimer som anser att alla som inte följer de där klädreglerna förtjänar och ber om att våldtas. Kanoners.
Men åh, de har bara misstolkat koranen, eller hur? Ert gamla system kommer fungera när alla ansluter sig och knäböjer inför allah, eller hur?
Citera
2020-08-24, 18:34
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Nej, det där är ett praktexempel på att sopa ett problem under mattan istället för att fostra en generation som kan hålla korven i brallan.
Och sen har du en klick muslimer som anser att alla som inte följer de där klädreglerna förtjänar och ber om att våldtas. Kanoners.
Men åh, de har bara misstolkat koranen, eller hur? Ert gamla system kommer fungera när alla ansluter sig och knäböjer inför allah, eller hur?

För att vara tydlig och ärlig så gäller den där versen profetens fruar och Gud säger just i versen innan (enligt heliga-koranen.se översätrning) att:

"Hustrur till [Vår] Profet! Ni skiljer er från alla andra kvinnor, om ni fruktar Gud" [33:32]

Med detta menar jag inte att det inte gäller andra kvinnor utan att jag inte har tillräckligt med kunskap för att veta ifall det gör det eller inte. För övrigt så vill jag inte fortsätta svara på frågor som jag redan svarat på. Detta diskuterade vi på religion forumet för ett par veckor sedan. De som använder den versen och andra verser som en ursäkt för att våldta andra kvinnor gör ett jättestort misstag som de kommer att straffas för. En religion som inte tillåter män och kvinnor att vara i samma rum kan väl inte uppmuntra till att överfallna eller våldta andra kvinnor och detta kan även en treåring förstå. Viktigt att skilja mellan islam och (många) muslimer.

Självklart kommer det inte fungera förrän alla har anslutit sig och knäböjt inför Allah. Det kommer att fortsätta att se ut som det alltid har gjort annars (och kanske t.o.m värre).
Citera
2020-08-24, 19:44
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Helt ärlig fråga.

På vilket sätt berikar islam det svenska samhället?

Är det kvinnoförtrycket som berikar?
Är det föraktet mot demokrati?
Är det tvångsäktenskap? Sextrakaserier?

Den stora frågan.
Vad är det inom islam som berikar Sverige?

Absolut nada.
Citera
2020-08-24, 19:46
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:

Japp, senast i morse på Lidingö.
Citera
2020-08-24, 20:19
Medlem
Darwins avatar
Hmmm... när moder Svea till sist äntligen lyckas skruva på huvudet åt rätt håll, och slå igång hjärnan och hjärtat ordentligt. Då har vi ett stort antal blotoffer att dräpa till Tor och Odens ära!
Citera
2020-08-24, 21:21
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Det finns hur många exempel som helst men eftersom vi befinner i J&D forumet så låt mig ta ett relevant exempel.

Jag och Marcus pratar lite allmänt om dagens samhälle/värld osv.

Marcus: bla bla bla.

Jag: men du vet Marcus att allt är relativt och samma ord ibland betyder olika saker för olika människor. Tar vi exempelvis det här med "kvinnorättigheter" och "feminism" och "jämställdhet" och såna skitord. För mig som muslim är de totalt meningslösa och det är ord som rika luriga gubbar använder för att skratta åt kvinnors och semi-mäns intelligens. Det är fan inget modernt med att kvinnor ska visa 85% av huden och att de ska ligga runt fulla med en ny kille varje helg. Islam kom för att bekämpa bland annat detta vilket betyder att det inte är något "modernt" som många påstår utan detta är grejer som kvinnor hållit på redan för 1500 år sen. Gud säger, Marcus, att:

Det är ju så svagt att hålla på med sånt och vara sådan. Det som är hållbart och starkt är kvinnor som fortfarande värdesätter familjen och älskar på riktigt sina män inte de som flyr vid första bråket. Är du med i hur jag tänker, Marcus?

Och så går Marcus därifrån men en helt ny synvinkel på det hela.

Nu tycker jag ju inte att det där är ett särskilt berikande perspektiv, men även om jag hade tyckt det så finns det faktiskt en hel del kristna ursvenskar med väldigt likartat perspektiv (även om de inte syns och hörs i det offentliga samtalet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in