Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarhyena
1. Exempel på hur ett sådant där "berikande" samtal skulle kunna se ut?
Det finns hur många exempel som helst men eftersom vi befinner i J&D forumet så låt mig ta ett relevant exempel.
Jag och Marcus pratar lite allmänt om dagens samhälle/värld osv.
Marcus: bla bla bla.
Jag: men du vet Marcus att allt är relativt och samma ord ibland betyder olika saker för olika människor. Tar vi exempelvis det här med "kvinnorättigheter" och "feminism" och "jämställdhet" och såna skitord. För mig som muslim är de totalt meningslösa och det är ord som rika luriga gubbar använder för att skratta åt kvinnors och semi-mäns intelligens. Det är fan inget modernt med att kvinnor ska visa 85% av huden och att de ska ligga runt fulla med en ny kille varje helg. Islam kom för att bekämpa bland annat detta vilket betyder att det inte är något "modernt" som många påstår utan detta är grejer som kvinnor hållit på redan för 1500 år sen. Gud säger, Marcus, att:
"Och stanna i ert hem. Men [om ni måste lämna det] försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden" [33:33]
Det är ju så svagt att hålla på med sånt och vara sådan. Det som är hållbart och starkt är kvinnor som fortfarande värdesätter familjen och älskar på riktigt sina män inte de som flyr vid första bråket. Är du med i hur jag tänker, Marcus?
Och så går Marcus därifrån men en helt ny synvinkel på det hela.