2020-08-24, 13:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Svenskarna är full kapabla att smittspåra själva men de inte är kapabla att använda munskydd på rätt sätt !
Det var väldigt märkligt !

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-pressades-om-smittsparning/
Svenskar, liksom andra, kan inte använda munskydd på rätt sätt. Så är det. Eller man kanske kan men man skulle inte göra det.
Citera
2020-08-24, 13:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Läste detta om vanliga virus/influensor:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Influensa

Kan någon förklara varför Covid-19 inte skulle spridas bland barn så som vanliga influensor och virus sprider sig? Vad grundade/grundar man egentligen det på? Jag är ju ingen virusexpert, så därför undrar jag vad expertisen på Flashback säger ;-)

För jag har då fått uppfattningen att barnen inte har setts som någon större risk gällande smittspridningen i Covid-19... Men jag har nog inte hört någon vettig/rimlig förklaring varför det inte skulle vara det.

Svar som ”det är inte rimligt att stänga ned alla skolor” undanbedes. För vad som fungerar rent praktiskt i form av strategier och vad som fungerar för samhället ekonomiskt är INTE vad jag frågar! Och jag tror dessutom inte ens själv på att stänga ned ALLA skolor i HELA landet (motivering varför och vad jag tror istället nedan).

Men, antingen så smittas väl det här viruset ungefär som andra virus även bland barn eller så gör det inte det. Antingen så är det en väldigt stor risk att barn smittas och sprider viruset till riskgrupperna eller så är det inte det. Oavsett vilken strategi man nu sedan än tror på.

OM det nu sprider sig bland barn i större utsträckning och vi väljer att inte stänga skolor så ser jag det som oansvarigt att ge folk en uppfattning om att det inte är någon risk bara för det... För även om man nu kör på att hålla skolorna öppna så får man väl hitta en annan strategi och fortfarande vara lite försiktig och vaksamma där..?

Även våra grannländer har öppnat skolorna, Norge öppnade skolor redan innan sommaren vad jag läst mig till. Eftersom de redan i maj hade så pass få fall att det vore helt orimligt att hålla skolorna stängda. Men en skillnad som jag ser är att våra grannländer inte låtsas om att det inte är någon större risk, och de är beredda att agera snabbt om något förändras...

Sedan verkar vi i Sverige lite ha en inställning om att det är ”allt eller inget” som gäller i strategierna. Inte minst i striderna på nätet, där ytterligheterna av ”allt eller inget” hörs mest. Antingen så ”måste” vi hålla alla skolor öppna eller så måste vi stänga alla skolor, i hela landet. De enda existerande alternativen som verkar finnas i skolfrågan.

Och i flera andra strategier, antingen gör vi typ ingenting eller så inför vi en återgärd som är begränsande för alla medborgare i hela landet. Ja så låter det för mig i alla fall, jag ser få prata om några alternativ mellan dessa ytterligheter.

Jag som trodde jag bodde i ”Landet lagom” 😉 (Ja, eller trodde väl det för 5-10-15 år sedan)

Medans jag läste om att man i till exempel Norge för några veckor sedan fick en ökning av viruset som var väldigt lokalt, där en skola drabbades och det spreds på en specifik ort (minns ej vilken)... Vad gjorde man då? Ja man stängde i alla fall inte skolorna i hela landet... Men man stängde tillfälligt just den drabbade skolan i några veckor, sannolikt precis som tidigare bara tills det är under kontroll igen.

Vilket för mig låter rätt rimligt och nyanserat tänkt och det borde inte resultera i en ekonomisk katastrof för hela landet, att i några veckors tid stänga en eller enstaka skolor.

För jag tror inte heller på att stänga alla skolor i hela landet. Särskilt inte om man inte har en omfattande spridning i hela landet... Det vore ju obegripligt dumt att till exempel stänga ned alla skolor i Sthlm/hela landet i höst OM spridningen rent hypotetiskt under en period bara handlar om ett lokalt område i övre Norrland.

Eller vice versa, att man inför exakt samma återgärder i Norrland bara för att det ökar i en större stad 100-150 mil bort. Osv.

Börjar tro att Norge/grannländerna har tagit över rollen som ”landet lagom”: Ett land som även trodde på nyanserade och förberedande återgärder, där man ibland agerar flera år innan ”facit kommer om några år.” För säkerhetsskull.

Utan att agerandet måste handla om att härma länderna med världens mest radikala/restriktiva panikåtergärder som man bara kan tänka sig. För det är motsatsen till ”Landet lagom”, också.

Har egna tankar om detta med skolan. Jag kan förstå att man vill hålla skolorna öppna. I våras infördes restriktioner, barnen fick inte ta maten själva utan skulle serveras, inga föräldrar på skolan och ingen gymnastik inomhus med gemensam dusch. Detta för att försöka undvika smittspridning på skolorna. Jag tror att sådana här restriktioner är viktiga för att kunna hålla skolorna öppna.
Men nu till hösten har FoHM tagit bort dessa restriktioner och många skolor väljer att följa de riktlinjer som FoHM ger.
Jag kan tycka att gymnastik inomhus och att information som man annars skulle få på föräldramöten ges digitalt istället m,m inte är viktigt nog för att motivera att man igen inför detta under en pandemin.

Är det någon som vet hur t.ex. Norge gör med gymnastik och föräldramöten osv.?

När det gäller gymnastiken på skolan ändrades riktlinjerna idrottsföreningar och träningsanläggningar den 14 juni och Skolgymnastiken hamnar även under detta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-idrotts--och-traningsanlaggningar/

Riktlinjer från FoHM till grundskolor för hösten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/forebyggande-atgarder-i-for--och-grundskola/
Citera
2020-08-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De tycks inte lyssna på svenska Folkhälsomyndigheten. Man undrar ju i sitt stilla sinne vad det kan tänkas bero på....
Beror lite på att Sverige testar så lite barn så därför vet Folkhälsomyndigheten inget om det.
Citat:
Idag: Uppsala börjar provta barn över 9 år. Det var en gräns förut på 16 år.
Det betyder alltså att nästan ingen under 16 testades förut. Ändå hävdar folkhälsomyndigheten att man vet att skolor inte driver smitta. Man hävdar att få barn blir sjuka o få smittar sina föräldrar.
Citat:
I andra länder har man testat barn i flera månader. Viktigt att veta att Sverige INTE testar tillräckligt många. Tegnell säger att Sverige är bäst, eller minst lika bra som andra länder. Det är helt enkelt inte sant. Det är bra, såklart, att man nu testar >9år men varför inte >0
https://twitter.com/lo_malin/status/1297805823385665536
Citera
2020-08-24, 13:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Har vi ännu lärt oss att man inte kan låsa ner ett land utan att förr eller senare behöva låta immunitet bli lösningen på Covid-19? Ni som förespråkade hur Nya Zeeland 'utrotat' (läs låst ute) eller hur Sydkoreas hantering eliminerat viruset - har ni ändrat er? Håller ni fast vid att dom ännu en gång ska använda sig av lockdown för att om en/två månader låta samma procedur ske igen?

Vi sitter och lyssnar när Idolexperten Tåbbe Snekeps pratar om hur lösningar på en pandemi ska gå till - men vi vägrar se till riktig statistik och fakta. Viruset har redan nått överallt, det har muterat till en svagare form OCH de länder som ännu inte fått viruset kommer förr eller senare få gå igenom exakt samma procedur (i majoritet). Varför? För att när vi mottog information om viruset så var det redan otroligt lång gånget i spridningsgrad.

Vad har du för forskning som stödjer att viruset skulle muterat till en svagare form? Det de flesta länder strävar efter är väl annars att försöka vinna i tid i väntan på vaccin. Förhoppningen är väl att det kan ske vaccineringar i början av nästa år. I sådana fall är vi cirka halvvägs genom pandemin nu.
Citera
2020-08-24, 13:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Beror lite på att Sverige testar så lite barn så därför vet Folkhälsomyndigheten inget om det.

https://twitter.com/lo_malin/status/1297805823385665536

Man får ju lite intrycket av att myndigheten inte VILL veta hur många barn som går runt och bär på viruset och inte uppvisar symtom...
Citera
2020-08-24, 13:34
Medlem
Mr Giesecke is back, han verkar ha ändrat sig om dödligheten för COVID-19, men inte om mycket annat, COVID är nu inte bara en allvarlig influensa utan dubbelt så dödlig ≈ 0.1% IFR.

https://www.youtube.com/watch?v=OU88R05hvdc
Citera
2020-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Vad har du för källa på att lärare skulle vara underrepresenterade för Covid19? Har aldrig hört talas om att man skulle testa specifika yrkesgrupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf

Tidigt i utbrottet dock.
Citera
2020-08-24, 13:39
Medlem
Citat:
Vad har du för forskning som stödjer att viruset skulle muterat till en svagare form? Det de flesta länder strävar efter är väl annars att försöka vinna i tid i väntan på vaccin. Förhoppningen är väl att det kan ske vaccineringar i början av nästa år. I sådana fall är vi cirka halvvägs genom pandemin nu.

Majoritet av virus försvagas över tid för att anpassa sig till sin värd eftersom ett virus helst vill överleva. Om du sedan ser över statistiken så visas det även där, länder som exempelvis Sverige ser bättre ut även om det blivit väldigt uppenbart hur många som motsatt sig Sverige rent generellt. Under denna tid har jag sett en stor mängd aktiva debattörer här på forumet hylla kommunistländers siffror som att de skulle vara pålitliga. Skulle Kina och Ryssland visa upp dödsantal? Skulle de ha koll på dödsantal i fattiga områden? Var glada att ni bor i ett väldigt ärligt land (på gott och ont). Jag ska även nämna att jag långt ifrån hyllar Svensk politik i övrigt, där har jag stooooora invändningar.

Jag vet IMBILDEN att du antagligen är väldigt orolig över viruset eller låst dig fast vid synen på att det här mer eller mindre blir en del av någon form av undergång, oavsett vad - jag var också väldigt orolig när jag började följa detta vid utbrotten i Kina. Skrämd som man självklart ska bli när ett nytt virus sprider sig - men nu när vi har lite mer information så måste man vara beredd att ändra sitt synsätt. Det ska bemötas med respekt, man ska följa samtliga riktlinjer och självklart inte återgå till det normala - men man behöver inte hela tiden trycka på punkter som är genomgående negativa.

Till och med det lilla samhället högt upp i Sverige som jag i februari arbetade i blev drabbat av Corona redan DÅ - vi var tio personer varav 2st fick väldigt hög feber, 3st en någorlunda mildare grad av feber med halsont (vanlig influensa) - övriga har inte känt någonting alls - men det har utvecklats antikroppar. Som sagt, detta var i februari.
Citera
2020-08-24, 13:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf

Tidigt i utbrottet dock.
Och inte ens där är det entydigt att lärare är underrepresenterade.

Jämför dessa (mycket osäkra) siffror med Tegnells tvärsäkra uttalande:
"Läraryrket är betydligt säkrare än nästan alla andra yrken"
Citera
2020-08-24, 13:41
Medlem
Citat:
Vad har du för källa på att lärare skulle vara underrepresenterade för Covid19? Har aldrig hört talas om att man skulle testa specifika yrkesgrupper.
Relativ Risk (riskökning) < 1 för lärare/förskolelärare i medel.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Citera
2020-08-24, 13:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Tidigt i utbrottet dock.
Fast där står det ju att grundskole- lärare löper en större risk en genomsnittet (1,1) att bli smittade av corona. Så under representerade är de väl inte då.
Citera
2020-08-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Mr Giesecke is back, han verkar ha ändrat sig om dödligheten för COVID-19, men inte om mycket annat, COVID är nu inte bara en allvarlig influensa utan dubbelt så dödlig ≈ 0.1% IFR.

https://www.youtube.com/watch?v=OU88R05hvdc

I Stockholm har drygt 0.1% av befolkningen redan dött med covid-19. Betyder det att mer än 100% Stockholmarna smittats? Skulle inte flockimmunitet uppstå vid 60% Eller blev det 80% Eller sista jag hörde var 40% så då skulle alltså 250% av Stockholms befolkning redan ha haft covid?

Eller är Giesecke bara dement? Varför blir i så fall en dement intervjuad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in