2020-08-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Dagens Corona-express-ankomster:

Skopje
24 Aug, 05:57
W6 7709
Gothenburg Landvetter
24 Aug, 08:45
ON TIME

Arlanda:
12:15 Paris CDG AF1262
14:25 Alicante DY4202
15:25 Madrid IB3314
15:30 Barcelona VY1265
17:05 Paris CDG SK2572
18:30 Paris CDG AF1062
23:10 Barcelona DY4254
23:25 Paris CDG AF1462

Anders Tegnells åtgärd:
Ingen testning.
Ingen karantän.

Tittar du inte på fel tabeller nu? Corona är väl sen länge inte nåt vi importerar utan nåt vi exporterar FRÅN Sverige.
Citera
2020-08-24, 10:54
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Tittar du inte på fel tabeller nu? Corona är väl sen länge inte nåt vi importerar utan nåt vi exporterar FRÅN Sverige.
Nog du som tänker fel då vi ligger under Spanien, Frankrike och snittet i EU med smittspridningen.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areas=eur&areas=fra&areasRegi onal=usny&areasRegional=usnj&cumulative=0&logScale =1&perMillion=1&values=cases
Citera
2020-08-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Börjar bli orolig för en andra våg sedan tegnell sagt att han inte tror på någon andra våg.

Tegnell har sagt hela tiden att det kommer hålla på länge.

Det är profeten Björn Olsen som sagt att det inte kommer en andra våg. Du blandar ihop dem.
Citera
2020-08-24, 11:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Takeda jobbar med att utvinna lkm ur plasma från patienter som genomlidit infektion av SARS-CoV-2.

https://www.statnews.com/2020/03/05/how-blood-plasma-from-recovered-patients-could-help-treat-coronavirus/

Detta skrev du 2020-03-16.

Idag kommer denna "nyhet" från USA.
Ny covid-behandling i USA
"Läkare i USA har fått nödtillstånd av landets läkemedelverk FDA att använda blodplasma för att behandla covid-19."

https://www.svt.se/svttext/web/pages/130.html
Kanske går utvecklingen framåt, men ack så långsamt...

Citera
2020-08-24, 11:08
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike planerar vedergällning - hämndaktion mot UK's karantänskrav inom några dagar

De småsinta fransmännen agerar som stötta småbarn i en sandlåda - har de möjligtvis konsulterat Ann Linde i frågan?

Citat:
French authorities will in the coming days reciprocate Britain’s decision to impose a 14-day quarantine on all arrivals from France, the junior minister for European affairs said on Monday.
Britain said on Friday travellers from the UK to France would be required to self-certify that they are not suffering from coronavirus symptoms or have been in contact with a confirmed case within 14 days preceding travel.
Since 15 August British authorities have also required travellers returning from France to self-isolate upon their return due to high Covid-19 infection rates in France.
“We will have a measure called reciprocity so that our British friends do not close the border in one single way,” the French junior European affairs minister Clément Beaune told France 2 television.
“For travellers returning from the United Kingdom, there will probably be restrictive measures decided in the next few days by the prime minister and by the defence council.”

källa guardian
Citera
2020-08-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Återigen, något som du tror att andra tror. Varför? Antagligen får du ut något roligt av det? En kaffe till på det?

FHM har aldrig under pandemin rekommenderat munskydd. Det bygger på vad man menar är bristande vetenskapligt stöd och att det skulle kunna vara kontraproduktivt i den svenska strategin genom att skicka signaler om att det är okej att röra sig ute bland andra om man var sjuk, bara man har munskydd.
Bjud mig nu på en kaffe!
Citera
2020-08-24, 11:15
Medlem
Tegnell är helt ute och cyklar när det gäller hur smittspårning av Klamydia går till (intervju i gårdagens Agenda).

Hur i hela Hälsingland kan man vara så dåligt påläst i ämnet om man är statsepidemiolog? Eller ljuger han rent av?

"Om du har klamydia måste du därför berätta för en smittspårare vem eller vilka som du har haft samlag/sexuell kontakt med, ibland så långt som ett år tillbaka.
Det du säger till smittspåraren är hemligt (sekretess). De personer du berättar om kommer inte att få reda på vem du är. De kommer bara att få veta att de måste testa sig."

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/smittskyddsblad/patientinformation/klamydia/svenska.pdf
Citera
2020-08-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
FHM har aldrig under pandemin rekommenderat munskydd. Det bygger på vad man menar är bristande vetenskapligt stöd och att det skulle kunna vara kontraproduktivt i den svenska strategin genom att skicka signaler om att det är okej att röra sig ute bland andra om man var sjuk, bara man har munskydd.
Bjud mig nu på en kaffe!

Vi vet att folkhälsomyndigheten har de argumenten.
Samtidigt dumförklarar de befolkningen, eftersom de tror att människor håller sig hemma om de har symptom annars, den rekommendationen klarar de av. Men så fort man skulle introducera krav på munskydd i offentliga platser där det ej går att hålla avstånd, då skulle samma människor plötsligt bli oförmögna att följa samma rekommendation (stanna hemma om du är sjuk). Det gör att argumentationen blir lite fattig om man säger så.
Det har dock inget att göra med vad du anser att folk tror att det råder ett munskyddsförbud i Sverige. Kaffeskål på det?
Citera
2020-08-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tegnell är helt ute och cyklar när det gäller hur smittspårning av Klamydia går till (intervju i gårdagens Agenda).

Hur i hela Hälsingland kan man vara så dåligt påläst i ämnet om man är statsepidemiolog? Eller ljuger han rent av?

"Om du har klamydia måste du därför berätta för en smittspårare vem eller vilka som du har haft samlag/sexuell kontakt med, ibland så långt som ett år tillbaka.
Det du säger till smittspåraren är hemligt (sekretess). De personer du berättar om kommer inte att få reda på vem du är. De kommer bara att få veta att de måste testa sig."

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/smittskyddsblad/patientinformation/klamydia/svenska.pdf

Som jag förstått det brukar det vara att regionerna skickar ett brev hem till personer med information att de måste gå och testa sig. Så individen smittspårar inte själv, nej.
Citera
2020-08-24, 11:26
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/vi-behover-ett-datum-nar-sverige-ska-oppnas-igen/

Jonas Gardell vill ha ett bestämt datum, då allt ska öppnas igen och vara som vanligt i Sverige.

Så egoistiskt av Gardell - för JA det här handlar bara om honom själv och hans egna "teater"produktioner och vinst. Han lurar nog ingen med sitt prat om "de gamla".

Hur skulle man kunna sätta ett datum, för när något ska vara slut som inte går att förutse eller styra (mer än i mycket ringa omfattning). Där det finns så många oberäkneliga faktorer: när kommer vaccinet? Kommer det att funka? Hur lång blir i så fall immuniteten? Blir det nya utbrott? Kommer viruset att mutera till något värre?

Enda sättet att kunna sätta ett slutdatum på detta, skulle ju vara att stänga gränserna tills pandemin är över i hela världen, samt kväva ut all kvarvarande smitta i Sverige med en mycket hård lockdown. Men DET tror jag inte heller att Gardell vill...
Citera
2020-08-24, 11:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, gällande vinterkräksjuka och influensa så står skolor och dagis för en stor del av smittspridningen.

Så vill man rädda livet på gamla genom skolstängningar så borde man stänga dagis och skolor varje influensa och vinterkräksjuka.
Glöm inte bort RS-viruset. Där är det vuxna som är smittbärare och små barn som blir sjukast och i sällsynta fall avlider.
Samhället kanske borde stängas ned varje säsong i syfte att skydda medborgarna från smittor 🤔?

Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Förvisso. Men under nuvarande omständigheter (pågående pandemi) borde begränsning av smittspridning vara den primära.

Tegnell & Co skall t.ex. skita i huruvida barn får i sig lunch eller om dom börjar kaosa på stan.
Det är föräldrarnas och polismyndighetens ansvar.
Det kan FHM inte göra. De måste följa de styrdokument som reglerar verksamheten.
Det är våra riksdagspolitiker som bestämt FHM:s fokus på folkhälsan i pandemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej och jag gör inte det heller, i normalfallet. Men just i detta fall ville jag verkligen, inpräntat, att det är skillnad mellan anekdotiska sk "bevis" och vetenskapliga bevis. Det som bekymrade mig var att en vettig debattör, faktiskt, verkade ta anekdotiska sk "bevis" ifrån en annan debattör på allvar, så jag svarar den senare ovanligt bryskt och lämnade samtidigt ut mina tidigare personliga erfarenheter och den risk för felbedömningar sådant kan ge.
Du behöver inte vara orolig för att jag och andra inte känner igen anekdotisk evidens och förstår dess ringa bevisvärde. Det går utmärkt att svara hyfsat och ta andra på allvar, samtidigt som man inte för ett ögonblick håller med dem eller tror på vad de säger. Trots allt är ju detta ett diskussionsforum och om vi skriker okvädningar på varandra blir det ingen diskussion. Men ibland brister det för alla. Även mig.
Citera
2020-08-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Som jag förstått det brukar det vara att regionerna skickar ett brev hem till personer med information att de måste gå och testa sig. Så individen smittspårar inte själv, nej.

Men det är ju det han påstår att de gör, och hävdar att "det fungerar bra"...så jämförelsen är ju helt felaktig.

Det är bara vid Corona som man får ringa runt själv. Dessutom är Corona en potentiellt dödlig sjukdom, vilket klamydia inte är.

"Tjena, leget, sorry, men jag smittade nog ner din gamla mamma häromveckan. Va? Ligger hon på IVA. Men va trist. Hejrrå."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in