2020-08-23, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Givetvis bleknar allt bort med tiden. Att man skjuter fram rättegången till mars nästa år visar att rättssäkerheten inte är prio ett här i landet. Familjen vill säkert ha ett slut på detta, oavsett hur det slutar.

Sjukt att det inte går att väga samman alla inkomna uppgifter från förhör till allra sista förhandlingsdag. Istället blir det ideliga vändningar i ganska solklara fall som detta där åkl får parera, anta och vara allmänt mycket listig. Lögnandet i detta fall får åkl Åsa att förefalla vara nästintill en idiot i vissa fall. I andra fall den snälla förskolefröken.

Med det system vi har i Sverige skyddar vi lögnarna. Det är ett föråldrat system som går ut på att mördare etc vid en viss tidpunkt ska börja tala, vara ärliga och gråta ut i rätten och sen sona sitt brott. Den ärlige svenskens era. Sanningen är 2000-tals brottslingen förnekar, ljuger eller håller käften och tjänar på ett sådant beteende. Det är en trend som även har nått "Danielssons" (etniska "normala" personer).

Det kan behövas en reform av svensk process- och straffrätt. Med en hel del förändringar åker fler in i fängslet och får sona. SD:s förmodade illdåd hade troligare redan renderat i ett livstidsstraff för hen. Särskilt med liite mer teknisk bevisning/tydlighet.

Jag är alldeles för novis i de juridiska frågorna och fattar inte ens riktigt varför vi har omedelbarhetsprincipen. Jag vet dock att vi inte är det enda land där du har rätt att vara tyst i förhör. Jag har ju sett fall från USA och England.

Samtidigt är det viktigt att vi inte råkar fälla en oskyldig. Beviskraven ska vara höga.

Det har väl alltid funnits kriminella, psykopater, lögnare osv i världen. Vi har idag mycket mer möjligheter att ta till oss information, vi är mer allmänbildade och vi har ett starkare rättssystem. Vi har rätt till en advokat som kommer att upplysa dig om dina rättigheter. Vi är fler i Sverige än förr. Vi har också en annan typ av brottslighet med den teknik vi har och vi har andra utredningsmetoder. Förr fanns varken mobiler, mastuppkopplingar, DNA analyser eller fotografier som kunde förfina utredningen. Vittnen hade förmodligen en mycket större betydelse och med den forskning vi har idag, vet vi hur osäkert det är med vittnesuppgifter.

Jag kan bara av mina egna (inte så djupgående) kunskaper om hur vårt rättssystem fungerar tycka att det är konstigt att man kan sitta och förstöra bevis rätt i nyllet på polisen utan att det får några följder. För mig som medborgare känns det som något jag aldrig skulle drömma om att göra.

Det känns också som att oavsett vilka lagar vi har idag (att du har rätt att ljuga som misstänkt) så finns det ändå gränser. Om det går att visa att dina versioner ändrar sig klart och tydligt i flera steg från det du berättar din första version till det du allteftersom får bevisen radade inför din näsa, då känns det för mig som ett indicium. I det här fallet kan man inte bara hävda att mgm ljuger om sin otrohetsaffär. Han ljuger om nästan allt.

Ja, visst kan man ljuga om man är rädd för att åka dit, eller för att man är hotad av tredje man. Men efter två långa år om mängder av saker, en mgm som inte är yrkeskriminell, som inte har någon hotbild över sig, som har klarat av att sköta sitt jobb bra, som inte visat sig vara psykiskt sjuk eller förståndshandikappad...då finns det inte längre några vettiga skäl som man kan hävda att man finner det logiskt att ljuga om man är oskyldig.

Med Danielssson menar du väl Davidsson?
Davidsson VET att han får ljuga. Han vet att han kan slira på sanningen och att han kommer oftast undan med det.

Jag tror att det är det som är farligt med honom. Han kom undan med ofredandet, med bilincidenten. Om han kommer undan med mordet blir han en mycket otäck person att ha i sin närhet. Om han är skyldig till mordet, då visar han upp en känslokyla och ett hat som inte är att leka med.

Tänk att bara några timmar efter mordet kunna skicka sms till sitt ex att "allt kommer att bli så bra nu". Och veta att A*ron låg ensam hemma och väntade på firande.

Då sitter han helt kallt på sitt jobb och undrar inte en enda gång vad som har hänt Lena....
Citera
2020-08-23, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det starkaste indiciumet i mina ögon är omständigheterna kring utlockelsen av LW.
Det är bara SD som vid denna sena timme skulle få LW att släppa allt och följa med ut i mörkret till platsen bakom bullerplanket.

Minns att jag läst att SD sökt på denna plats x flera men minns inte när och i vilket sammanhang, någon som vet?

Det jag däremot vet är att SD sökte, tätt upprepat, på nyheter dagen efter mordet. Vid samma tidpunkt upplyste han sin kollega om att det snart skulle komma tråkiga rubriker i tidningarna.

Ja, det finns flera sådan viktiga faktorer och utlockelsen (bra ord du hittade på!) är en av dom. Kakan och hela konversationen andas en vänta från Lenas sida, trots (eller tack vare) att det (verkar) saknas svar från SD på denna inbjudan. Det blir ju en märklig konversation då det har raderats delar (sannolikt fattat det en hel del).

Jag tror ju att Lenas kaka visar att SD har med fagra ord fått Lena att inte vara på sin vakt, utan tvärtom helt oförberedd på att något hemskt skulle hända. Hon skulle aldrig riskera att missa detta eller låta någon annan man göra så att hon missar detta tillfälle (att säga adjö).

Nu minns jag inte riktigt när SD började kolla nyheterna men det är så anmärkningsvärt att han inte en enda gång frågar U*lf, meddelar H*lena Å*ström som han cyklat förbi och som han sedan har kontakt med tidigt på morgonen. Inte ens JG som är hans närmaste vän kontaktar han.

Tvärtom skriver han fåniga saker till H*elena om solen som stack i ögonen och att han nästa gång stannar och kramas... Herregud, han har ju just fått veta att Lena saknas!

Inte ens när polisen kontaktar honom vid 12:31 verkar han reagera, utan det första han gör efter det är att kolla på geocachingsiten.
Kl 13.05 frågar en CA om SD har hört något, men då svarar SD helt fräckt att det har han inte. Nä, tacka för det, han har ju inte ens kollat upp hur det har gått! SD konstaterar bara iskallt att han får dåliga vibbar. Precis som han mekaniskt gör till sin chef.

Vad fasiken vet han? Hon skulle ju i princip vara hittad, hemma igen eller vad som helst! Vad är det för svar!!!!

En annan sak som är (borde vara) väldigt allvarlig för SD, det är att han googlar på "Rensa, låsa, hitta borttappad Android", sökningar redan i mars... Tog åklagaren ens upp detta under rättegången? Det var vid upprepade tillfällen. Planerat mord...

Och så har vi ju det viktiga motivet.
Citera
2020-08-23, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det finns nog många funderingar hos SD:s vänner/fd vänner, kan de känna sig säkra på att de inte har någon avlyssningsanordning i deras resp bostad? Har SD några vänner kvar, hur är det JG?

Och SOA, tycker han att det är OK (likt 6 års otrohet) att SD har span på HD? Försvarar han det också eller är det något HD inte berättat för sin pappa?

Jag funderar på kvinnan som var hemma hos HD för en pratstund, kommer inte ihåg vem det var, men SD skickade ett SMS till kvinnan direkt när hon lämnade HD. Kvinnan tyckte det var märkligt när SD skrev något om att HD tyckte om att prata med henne. Är det någon som kommer ihåg om detta samtal ägde rum i HD:s nya lgh eller var det innan HD flyttat? Har/hade SD avlyssning i sitt eget hem eller i HD:s nya lgh?

Finns det någon avlyssningsutrustning som tillåter att det går att stå utanför för att kunna lyssna (om man står tillräckligt nära och utan att något måste finnas inom väggarna)?

En önskedröm hade varit att dessa båda kvinnor (HD/LW) slagit sig ihop och avslöjat denna lögnare och bestämt sig för att lämna denna "man" till vargarna!

Aktbil 150, sid 35

"Den 8 juli gick T*herese hem från Hanna vid kl. 22.45, vilket är jättesent för att vara T*herese
då hon brukar ligga i säng vid 22-tiden. T*herese tog upp sin telefon det första hon gjorde och
svarade på ett SMS från sin dotter medan hon gick därifrån. Precis när hon hade skickat
SMSet kl. 22.44 kom ett meddelande från Stefan via Messenger. I det meddelandet stod: "tg
superglad ni setts, bra ni kunde få till det". T*herese vet inte hur Stefan visste att hon precis
varit hos Hanna. Stefan vet att T*herese normalt sett sover vid den tiden annars. Han måste ha
vetat att T*herese var hos Hanna just då. T*herese hade inte reagerat om han hade hört av sig
dagen efter på dagtid exempelvis. T*herese förstår vidare inte innehållet i meddelandet - att
bara för att hon varit där betyder inte att Hanna behöver vara superglad. T*herese uppger att
Stefan måste hunnit ha någon form av avstämning med Hanna. Det är konstigt tycker
T*herese. T*herese frågade inte hur Stefan kunde veta dels att Hanna var glad och dels att hon
precis gått hemifrån Hanna. T*herese uppger att det känns creepy - som att han har koll på
T*herese. Stefan benämner Hanna som tg = tant gredelin. "

Så det är efter besöket hemma hos Hanna T*herese har varit då SD sms:ar henne, det är ju i det ögonblick hon lämnar Hanna. Bara det att T*herese har dessa tankar; att det är creepey" och att det verkar som att han har koll på henne är ju anmärkningsvärt.

inte den första som känner sig övervakad av honom.
Senast redigerad av notknapparen 2020-08-23 kl. 14:48.
Citera
2020-08-23, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Vill bara påminna om Stefans egna teori..

Aktbilaga 150, sida 507

"Ken*neth frågade Stefan igår om vad han tror har hänt Lena med tanke på att dörren stod öppen, ofärdig paketinslagning och att hon hamnar endast 150 meter från sitt hem. Stefan sa att det inte folk vet är att Lena hade en geocach där hon hittades. Hon hade först en gammal som hon tagit bott. Stefan sa att hon ville ha en geocach i närheten av hennes hem så därför hade hon tänkt sätta dit en ny. Stefan tror att hon gått dit för att titta på platsen vart hon ska sätta den och blivit överfallen när hon var där."

Jag tror personligen att det ligger väldigt nära sanningen! Och varför skulle Lena titta till den då egentligen? Jo för att Stefan ju varit på henne om det, utan att varna för några Mollgans däremot

Jamen, det där är ju konstigt!
Jag har faktiskt glömt det där.

Men nu minns jag det och att HÅ, reviewer, sa att Lena inte skulle avslöja var hennes ännu inte opublicerade cacher skulle ligga. Det för att SD skulle direkt ta dom som FTF.

Och HÅ hade ju också tankar på att SD på något sätt olovandes kunde gå in och kolla på de geocachingsidorna som bara reviwers hade tillgång till. Hon och hennes man (var det väl?) tyckte att det var lite väl snabbt och ofta SD tog FTF om han fick informationen när de publicerades.

Så, det är skumt att SD vet detta.
Hur och när har han fått veta detta????
Citera
2020-08-23, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Jag saknar Aktbil 371.
undrar om någon skulle kunna lägga upp den vid tillfälle på filedropper?
Citera
2020-08-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det starkaste indiciumet i mina ögon är omständigheterna kring utlockelsen av LW.
Det är bara SD som vid denna sena timme skulle få LW att släppa allt och följa med ut i mörkret till platsen bakom bullerplanket.

Minns att jag läst att SD sökt på denna plats x flera men minns inte när och i vilket sammanhang, någon som vet?

Det jag däremot vet är att SD sökte, tätt upprepat, på nyheter dagen efter mordet. Vid samma tidpunkt upplyste han sin kollega om att det snart skulle komma tråkiga rubriker i tidningarna.

Har du tänkt på det, att det faktiskt kan ha varit huvamannen som lurade ut LW från bostaden den aktuella mordkvällen, huvamannen strök ju omkring vid LW:s bostad då på senkvällen och blev upptäckt av ett vittne, och så fort huvamannen fick syn på vittnet drog denne ner sin huva över ansiktet och vände på klacken och rusade där ifrån, ett mycket skumt beteende tycker jag. Sedan vet jag ingenting om det kan vara som @Gloriouslife tidigare sagt att det eventuellt kan vara stalkern för Gbg. som faktiskt kan vara huvamannen och en av gärningspersonerna bakom mordet på LW.

Vad tror du själv om detta ?
Citera
2020-08-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns flera sådan viktiga faktorer och utlockelsen (bra ord du hittade på!) är en av dom. Kakan och hela konversationen andas en vänta från Lenas sida, trots (eller tack vare) att det (verkar) saknas svar från SD på denna inbjudan. Det blir ju en märklig konversation då det har raderats delar (sannolikt fattat det en hel del).

Jag tror ju att Lenas kaka visar att SD har med fagra ord fått Lena att inte vara på sin vakt, utan tvärtom helt oförberedd på att något hemskt skulle hända. Hon skulle aldrig riskera att missa detta eller låta någon annan man göra så att hon missar detta tillfälle (att säga adjö).

Nu minns jag inte riktigt när SD började kolla nyheterna men det är så anmärkningsvärt att han inte en enda gång frågar U*lf, meddelar H*lena Å*ström som han cyklat förbi och som han sedan har kontakt med tidigt på morgonen. Inte ens JG som är hans närmaste vän kontaktar han.

Tvärtom skriver han fåniga saker till H*elena om solen som stack i ögonen och att han nästa gång stannar och kramas... Herregud, han har ju just fått veta att Lena saknas!

Inte ens när polisen kontaktar honom vid 12:31 verkar han reagera, utan det första han gör efter det är att kolla på geocachingsiten.
Kl 13.05 frågar en CA om SD har hört något, men då svarar SD helt fräckt att det har han inte. Nä, tacka för det, han har ju inte ens kollat upp hur det har gått! SD konstaterar bara iskallt att han får dåliga vibbar. Precis som han mekaniskt gör till sin chef.

Vad fasiken vet han? Hon skulle ju i princip vara hittad, hemma igen eller vad som helst! Vad är det för svar!!!!

En annan sak som är (borde vara) väldigt allvarlig för SD, det är att han googlar på "Rensa, låsa, hitta borttappad Android", sökningar redan i mars... Tog åklagaren ens upp detta under rättegången? Det var vid upprepade tillfällen. Planerat mord...

Och så har vi ju det viktiga motivet.

Han skrev oxå "min plan var inte att skada" när Helen* skrev nåt om solen i ögonen. Varför skrev han så? Freudianskt?

Han var inne på nåt dokument som hette Misstänkt (ses i IT-protokollet) på tisdagsmorgonen.

Han sms något om geocachare inte var rimliga till U. Varför bara ringde han aldrig upp U och lyssnade mer om läget?

Sen i förhör berättar han att han besökt mordplatsen många ggr. Hm, hur många ggr innan hon hittades, tro?
Han visste ju exakt plats var L hittades och detta innan det blev offentligt.

Fn, karln är livsfarlig för närstående och han får gå fri o flina.

Stackars alla barn.
Citera
2020-08-23, 16:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Vet inte om detta blir för offtopic men
det finns en intressant artikel i AB idag om en
man som fick strängare straff i HR än i TR.
Enligt AB ska det inte finnas varken teknisk
bevisning eller indicer mot mannen. Ändå
blev han dömd till 11 års fängelse mot sitt
nekande. Så att det skulle vara näst intill
omöjligt att få någon dömd för mord, som det
påståtts i tråden efter SDs frikännande i TR,
verkar inte stämma i alla fall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JWQzM/blev-lars-appelvik-oskyldigt-domd
Citera
2020-08-23, 16:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vi har förstått att du emotser att mördaren frias, men du kommer att bli besviken.
Åkl har den uppfattningen att SD är skyldig och att bevisen stödjer detta, utan rimligt tvivel.
Eller finns det någon annan rimlig GM, någon annan som dödshotat LW?
Någon annan som lämnat dna spår på offret?
Någon annan som har LWs blod på sina skor och tvättmaskin?
Nej det finns det inte.
HR kommer ändra inkompetenta TRs dom och det finns inget din SD kan göra.
Det vet SD, därför kommer han också att bli farligare för sin familj ju närmare HRs förhandling vi kommer.
Myndigheterna borde ta hand om barnen direkt, det är ju bevisat att HD ljög i rätten och hjälpte till att städa undan spår.
Skulle SD döda någon mer, hoppas jag han tar slut på sitt egna eländiga.

Jo SD hade ju vanan inne att vara otrogen, hota och ljuga sedan 6 år.
Är man dessutom känslolös vilket han visat mot borde HD och barnen, håller han masken utan bekymmer.

SD har nog ljugit i stort sett hela sitt liv och när han har upprepat lögnen tillräckligt länge så blir den till slut en sanning.
Citera
2020-08-23, 17:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Han skrev oxå "min plan var inte att skada" när Helen* skrev nåt om solen i ögonen. Varför skrev han så? Freudianskt?

Han var inne på nåt dokument som hette Misstänkt (ses i IT-protokollet) på tisdagsmorgonen.

Han sms något om geocachare inte var rimliga till U. Varför bara ringde han aldrig upp U och lyssnade mer om läget?

Sen i förhör berättar han att han besökt mordplatsen många ggr. Hm, hur många ggr innan hon hittades, tro?
Han visste ju exakt plats var L hittades och detta innan det blev offentligt.

Fn, karln är livsfarlig för närstående och han får gå fri o flina.

Stackars alla barn.

Jag kommer aldrig till IT-protokollet där SD ska ha varit inne på dokument om misstänkt!
Fastnar alltid på vägen och hittade det här istället:

Aktbil 163, sid 872

28 Februari -18 söker Stefan på Telegram- ??? -i-hide-my-last-seen-time

och who can see me online

Ville bara få ner det innan jag glömmer
Citera
2020-08-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
SD har nog ljugit i stort sett hela sitt liv och när han har upprepat lögnen tillräckligt länge så blir den till slut en sanning.

S vet nog skillnaden på rätt och fel, men kan han vinna något på att ljuga så gör han det utan att känna skuld eller skam. Han ljuger medvetet om och om igen så att de runt honom till slut blir så förvirrade att de inte orkar ifrågasätta honom.

I hans DNA finns inga känslor som skuld, skam, ånger, stress och empati.

Enda känslorna som berör honom är nog den tärande Avundsjukan till de som är äkta hjältar och som når framgångar utan lögner, otrohet och fusk. Den allra största känslan i hans register är nog Rädslan att förlora sin status och kontrollen över de närmaste. När den känslan övergår till Vreden blir han riktigt farlig och det kan ske igen?
Citera
2020-08-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Har du tänkt på det, att det faktiskt kan ha varit huvamannen som lurade ut LW från bostaden den aktuella mordkvällen, huvamannen strök ju omkring vid LW:s bostad då på senkvällen och blev upptäckt av ett vittne, och så fort huvamannen fick syn på vittnet drog denne ner sin huva över ansiktet och vände på klacken och rusade där ifrån, ett mycket skumt beteende tycker jag. Sedan vet jag ingenting om det kan vara som @Gloriouslife tidigare sagt att det eventuellt kan vara stalkern för Gbg. som faktiskt kan vara huvamannen och en av gärningspersonerna bakom mordet på LW.

Vad tror du själv om detta ?
Det kan ju givetvis va Stefan som är huvamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in