Citat:
Givetvis bleknar allt bort med tiden. Att man skjuter fram rättegången till mars nästa år visar att rättssäkerheten inte är prio ett här i landet. Familjen vill säkert ha ett slut på detta, oavsett hur det slutar.
Sjukt att det inte går att väga samman alla inkomna uppgifter från förhör till allra sista förhandlingsdag. Istället blir det ideliga vändningar i ganska solklara fall som detta där åkl får parera, anta och vara allmänt mycket listig. Lögnandet i detta fall får åkl Åsa att förefalla vara nästintill en idiot i vissa fall. I andra fall den snälla förskolefröken.
Med det system vi har i Sverige skyddar vi lögnarna. Det är ett föråldrat system som går ut på att mördare etc vid en viss tidpunkt ska börja tala, vara ärliga och gråta ut i rätten och sen sona sitt brott. Den ärlige svenskens era. Sanningen är 2000-tals brottslingen förnekar, ljuger eller håller käften och tjänar på ett sådant beteende. Det är en trend som även har nått "Danielssons" (etniska "normala" personer).
Det kan behövas en reform av svensk process- och straffrätt. Med en hel del förändringar åker fler in i fängslet och får sona. SD:s förmodade illdåd hade troligare redan renderat i ett livstidsstraff för hen. Särskilt med liite mer teknisk bevisning/tydlighet.
Sjukt att det inte går att väga samman alla inkomna uppgifter från förhör till allra sista förhandlingsdag. Istället blir det ideliga vändningar i ganska solklara fall som detta där åkl får parera, anta och vara allmänt mycket listig. Lögnandet i detta fall får åkl Åsa att förefalla vara nästintill en idiot i vissa fall. I andra fall den snälla förskolefröken.
Med det system vi har i Sverige skyddar vi lögnarna. Det är ett föråldrat system som går ut på att mördare etc vid en viss tidpunkt ska börja tala, vara ärliga och gråta ut i rätten och sen sona sitt brott. Den ärlige svenskens era. Sanningen är 2000-tals brottslingen förnekar, ljuger eller håller käften och tjänar på ett sådant beteende. Det är en trend som även har nått "Danielssons" (etniska "normala" personer).
Det kan behövas en reform av svensk process- och straffrätt. Med en hel del förändringar åker fler in i fängslet och får sona. SD:s förmodade illdåd hade troligare redan renderat i ett livstidsstraff för hen. Särskilt med liite mer teknisk bevisning/tydlighet.
Jag är alldeles för novis i de juridiska frågorna och fattar inte ens riktigt varför vi har omedelbarhetsprincipen. Jag vet dock att vi inte är det enda land där du har rätt att vara tyst i förhör. Jag har ju sett fall från USA och England.
Samtidigt är det viktigt att vi inte råkar fälla en oskyldig. Beviskraven ska vara höga.
Det har väl alltid funnits kriminella, psykopater, lögnare osv i världen. Vi har idag mycket mer möjligheter att ta till oss information, vi är mer allmänbildade och vi har ett starkare rättssystem. Vi har rätt till en advokat som kommer att upplysa dig om dina rättigheter. Vi är fler i Sverige än förr. Vi har också en annan typ av brottslighet med den teknik vi har och vi har andra utredningsmetoder. Förr fanns varken mobiler, mastuppkopplingar, DNA analyser eller fotografier som kunde förfina utredningen. Vittnen hade förmodligen en mycket större betydelse och med den forskning vi har idag, vet vi hur osäkert det är med vittnesuppgifter.
Jag kan bara av mina egna (inte så djupgående) kunskaper om hur vårt rättssystem fungerar tycka att det är konstigt att man kan sitta och förstöra bevis rätt i nyllet på polisen utan att det får några följder. För mig som medborgare känns det som något jag aldrig skulle drömma om att göra.
Det känns också som att oavsett vilka lagar vi har idag (att du har rätt att ljuga som misstänkt) så finns det ändå gränser. Om det går att visa att dina versioner ändrar sig klart och tydligt i flera steg från det du berättar din första version till det du allteftersom får bevisen radade inför din näsa, då känns det för mig som ett indicium. I det här fallet kan man inte bara hävda att mgm ljuger om sin otrohetsaffär. Han ljuger om nästan allt.
Ja, visst kan man ljuga om man är rädd för att åka dit, eller för att man är hotad av tredje man. Men efter två långa år om mängder av saker, en mgm som inte är yrkeskriminell, som inte har någon hotbild över sig, som har klarat av att sköta sitt jobb bra, som inte visat sig vara psykiskt sjuk eller förståndshandikappad...då finns det inte längre några vettiga skäl som man kan hävda att man finner det logiskt att ljuga om man är oskyldig.
Med Danielssson menar du väl Davidsson?
Davidsson VET att han får ljuga. Han vet att han kan slira på sanningen och att han kommer oftast undan med det.
Jag tror att det är det som är farligt med honom. Han kom undan med ofredandet, med bilincidenten. Om han kommer undan med mordet blir han en mycket otäck person att ha i sin närhet. Om han är skyldig till mordet, då visar han upp en känslokyla och ett hat som inte är att leka med.
Tänk att bara några timmar efter mordet kunna skicka sms till sitt ex att "allt kommer att bli så bra nu". Och veta att A*ron låg ensam hemma och väntade på firande.
Då sitter han helt kallt på sitt jobb och undrar inte en enda gång vad som har hänt Lena....