En flicka drabbades av ME. Två år senare drabbades systern av ME. Båda var uppenbarligen väldigt sjuka. Föräldrarna planerade morden på sig själva och barnen i 3-4 månader då "man inte såg någon livskvalitet i framtiden" (fritt ur minnet"). Barnen var nedbäddade med ansiktena vända mot dörren, i var sitt rum. Mamman på nedre botten, nedbäddad, med huvudet vänt mot dörren. Mannen hängde sig i trappen med en kabel som fortfarande var fäst vid en kabelvinda. Brev och testamente fanns, undertecknad av båda föräldrarna. En film skall ha lämnats också som var inspelad av båda föräldrarna (detta är dock inte polisiärt bekräftat). Men sammantaget är det två föräldrar som noggrant planerat mordet på hela familjen då de såg barnens framtid gå i kras och inte ha nån livskvalitet i framtiden.
Kort sammanfattat.
Kort tillägg som är kärnan i ärendet (rubrik).
Samt bakgrundshistoria via förundersökning och flertal förhör.
Artikeln inkluderar viss tidslinje från polisens Pressträff 11 december 2018.
Det var en Usb-sticka lämnad ihop med breven.
Citat:
Föräldrarna var eniga om att döda sina döttrar.
"Beslutet att ta sina liv hade växt fram under hösten 2017. Inget i utredningen tyder på att flickorna kände till vad som skulle hända i förväg.
Ja jag förstår....jag förstår faktiskt deras beslut. Det har jag varit ärlig och sagt till andra också och fått ta konsekvenserna av det.
Jag är 44 och min sjukdom påverkar ju hela famijen så jag kan verkligen förstå hur tungt det har varit för famijen och särskilt när man inte ser någon utväg 😢💔 vi får verkligen ingen hjälp 😔
ME är en omstridd sjukdom. Många tror att det egentligen är flera sjukdomar som vi idag ännu inte kan skilja åt.
Det man dock idag vet är att ME som drabbar barn har EN GOD prognos där flertalet barn blir helt eller nästan helt återställda och kan leva ett normalt vuxenliv med studier, arbete och familjebildning.
Det är därför möjligt att barn-ME egentligen är en annan sjukdom än vuxen ME, men det är inte klarlagt. Vanligen tar det tre års sjukdomsduration innan barnet tillfrisknar.
Agnes hade varit sjuk i ca 2 1/2 år. Moa inte ens ett år. Varför kunde inte föräldrarna i Bjärred vänta? Varför så bråttom att ta död på barnen?
Senast redigerad av Solglittret 2020-08-23 kl. 15:19.
Detta har utredarna aldrig vare sig nämnt eller bekräftat offentligt. Det är ett påhitt i tråden.
Varifrån har du den uppgiften - källa ?
Polistidningen.
Nåt som Höglund missade att fråga om?
Kanske var mer fokuserad på hammaren och hoppades de skulle sagt att O gått bärsärk i köket.
Eller var det tvättstugan?
Raserutbrott via tabletter.
.. Som rimmar på lavetter.
Btw, du har tydligen missat vad "chefsåklagare" Anevski skriver i inledningen av FUP?
Där nämns nämligen Polistidningen likaväl som PT i förhållande till sekretess.
Citat:
"När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett usb-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka.
– Vi såg inget av sakerna när vi sökte igenom huset. Det är märkligt hur sinnena smalnar av, säger Hampus Olofsson." https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Du har många grodor på din repertoar, men den här tar nog priset i korkade funderingar och slutledningar.
När personer är suicidala och garanterat inte vid god psykisk hälsa efter att ha varit hårt ansatta i flera år:
Citat:
Agnes hade varit sjuk i ca 2 1/2 år. Moa inte ens ett år. Varför kunde inte föräldrarna i Bjärred vänta? Varför så bråttom att ta död på barnen?
Varför kunde inte föräldrarna vänta...
Senast redigerad av develi 2020-08-23 kl. 15:29.
Jag läste den fil som hade delats på 19 sidor, finns det yttligare utredningsmatrial? Försökt söka i tråden efter FUP eller dylikt men hittar inte. Är det bara dokumentet på 19 sidor som finns?
Tacksam om någon vill dela
Jag läste den fil som hade delats på 19 sidor, finns det yttligare utredningsmatrial? Försökt söka i tråden efter FUP eller dylikt men hittar inte. Är det bara dokumentet på 19 sidor som finns?
Tacksam om någon vill dela
Eftersom familjen är utraderad och ingen utomstående finns, så är fupen i sin helhet sekretessbelagd och lagd till handlingarna. Ja, de nitton sidorna är allt som finns. Du kan också söka på medierna och lyssna på pressträffarna. I övrigt kan du läsa nicket "solglittet"s fantasier om hur allt funkar. Men jag förbehåller mig rätten att varna dig för att tro på Solglittrets fantasier och utsvävningar.
ME är en omstridd sjukdom. Många tror att det egentligen är flera sjukdomar som vi idag ännu inte kan skilja åt.
Det man dock idag vet är att ME som drabbar barn har EN GOD prognos där flertalet barn blir helt eller nästan helt återställda och kan leva ett normalt vuxenliv med studier, arbete och familjebildning.
Det är därför möjligt att barn-ME egentligen är en annan sjukdom än vuxen ME, men det är inte klarlagt. Vanligen tar det tre års sjukdomsduration innan barnet tillfrisknar.
Ja för lite resurser har lagts ned på forskning om ME så det är mycket möjligt att det finns varianter av sjukdomen eller t.o.m olika sjukdomar.
Men jag vet inte hur många gånger jag försökt få dig att sluta att predika att de flesta barn som får sjukdomen blir friska.
Jag som följt sjukdomen och de sjuka har en helt annan bild än den du fått fram genom att tolka statistik som ibland bygger på felaktiga urvalskriterier.
Håller med att många barn blir bättre, men att därifrån gå att de får ett helt normalt liv är lite drastiskt. De förlorade åren påverkar även om de blir helt återställda.
Mitt eget barn har blivit bättre, men hen kan aldrig mer idrotta, den planerade utbildningen fick bytas ut mot en mindre påfrestande, några ungdomsår med "partyliv" blir det aldrig och inte heller några spännande friluftsäventyr, några få vänner som orkat stanna kvar finns. Så det vore fint att du som läkare inte förskönar den tillvaro som de flesta ME-ungdomar får leva med. Det är lika fel som de domedagsprofetior som du med all rätt förkastar.
Och de där tre åren kan du fullständigt glömma!
Satt och läste de första 50 sidorna sen såg jag att det fanns över 5000 sidor... kan någon sammanfatta vad som hände kortfattat?
En lång sammanfattning :
En familj bestående av två flickor Agnes 14 år och Moa 11 år samt deras far Oskar, en blivande professor i Lund och deras mor Hanna, högt uppsatt skattejurist på Skatteverket, hittas döda inne i sin villa i Bjärred 9 januari 2018.
Efter enormt många spekulationer och lång utredning av polisen, håller polisen slutligen en pressträff 11 december 2018 där man berättar att modern och döttrarna blivit mördade, mamman och en dotter har dödats genom strypning eventuell med inslag av kvävning och den andra dottern har kvävts ihjäl. De låg alla i olika rum i sina sängar, barnen på övervåningen. Pappan i familjen har hängt sig i trappan med en utomhuselkabel.
Inget av barnen hade några aktiva lugnande substanser i kropparna, föräldrarna däremot stora doser, dock inte i sådan mängd att de inte kunde agera eller att doserna skulle vara dödliga.
Polisen har uppgett att man hittat en burk Stilnoct.
När polisen gick in i villan, efter att pappans chef larmat att han inte kommit till ett föredrag han skulle hålla, hittade man också totalt tre dokument framlagda på matbordet:
* Dels ett maskinskrivet testamente daterat och bevittnat av ett grannpar, Hans*ons, några dygn tidigare, där familjens döttrarna inte ens omnämns som arvingar om föräldrarna skulle dö. Allt ska ärvas av moderns bror och faderns syster.
* Dels hittas ett maskinskrivet avskeds/förklaringsbrev, underskrivet av båda föräldrarna, där tre omaskade rader lämnats ut offentligt. Av dessa raden går att läsa att ” Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv. Att ”ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”. Den tredje omaskade raden omtalar att ”Vi tog vårt beslut tidig höst 2017.”
* Ett tredje framlagt dokument innehöll praktisk information till efterlevande, enligt polisen.
Polisen har lagt ner mycket resurser på att analysera dokumenten och resultatet har visat att båda föräldrarnas underskrifter är äkta och att ingen, citat polisen: ”lurats att skriva på innan den maskinskrivna texten skrevs dit”.
Det är klarlagt att fadern Oskar ströp ihjäl sin hustru Hanna, men vem som ströp och kvävde ihjäl barnen eller i vilken turordning de alla dödades har polisen inte velat lämna ut, förutom att fadern Oskar hängde sig sist när de andra var dödade.
Polisen har uppgett att man inte funnit någon utlösande orsak eller några tecken på att någon av föräldrarna varit psykiskt sjuk. Inte heller verkar barnen ha varit medvetna om mordplanerna.
Polisen uppgav på pressträffen att föräldrarna uppgett att orsaken skulle varit barnens ME-sjukdom som den äldre varit sjuk i 2,5 år och den yngre nyligen fått en diagnos på.
Att detta skulle varit orsaken står dock inte i de offentliga delar av förundersökningsprotokollet där 19 sidor med delvis omaskad text lämnats ut.
Båda barnen hade heltids hemundervisning där lärare från den äldres högstadieskola och från den yngres mellanstadieskola besökte villan och undervisade 3-4 dagar i veckan. De hade anpassad undervisning där vissa praktiska ämnen valts bort, båda barnen var duktiga i skolan, fick bra betyg och äldsta dottern planerade för gymnasiet.
Båda föräldrarna jobbade heltid och skötte sina jobb väl. Fadern hade sedan någon månad gått ner till 90% arbetstid på sin docenttjänst, men han hade förutom sin universitetstjänst även ett företag där han reste och höll föredrag samt skrev faktaböcker om fr a moms.
Obekräftade vittnesmål nämner att fadern Oskar redan under våren hade magrat med svarta ringar under ögonen samt att han satt inomhus med en mössa långt neddragen. Hans arbetskamrater uttryckte sin sorg över att han var död. Moderns arbetskamrater har avböjt att uttala sig. Båda föräldrarna deltog i planeringssamtal på sina jobb kring kommande månader, bara veckor innan de dog. Ingen utomstående verkar ha reagerat på några varningstecken.
Mellanstadierektorn, som under åren haft båda flickorna i skolan, har uttalat sig och nämnt att hon sedan flera år känt till att det var en ”inre kris inne i familjen” och att fadern var väldigt engagerad i båda flickornas hemundervisningsbeslut. Trots vetskapen att barnen levde i en krisande familj gjordes aldrig någon orosanmälan.
Efter händelsen i Bjärred har många skolområden i Sverige beslutat att det alltid ska göras en orosanmälan om barn inte kan komma till skolan under några veckor. Oavsett varför ska en utredning genomföras.
Det finns ingen grav, ingen minnessida, ingen dödsannons för de mördade offren.
Det enda som finns är många bilder på fadern Oskar på nätet och en numera nedlagd hemsida, skapad efter hans död, där hans meriter räknas upp bredvid hans fotografi. Polisens utpekande av honom som misstänkt för tre mord, som kom redan under januari 2018, nämns inte.
Hans arbetsplats, Lunds universitet, sponsrade en kongress där det dedikerades ett seminarium till hans minne 6 september 2018 med ett väggstort fotoporträtt av en leende Oskar.
Detta har aldrig upprepats och de näthyllningar till honom som skrivits av kollegor togs bort direkt efter pressträffen 11 december 2018.
Det finns frågetecken som en del av oss helt enkelt skulle vilja få svar på
Det har historiskt tidigare aldrig beskrivits att två föräldrar gemensamt begår familicid utan att man funnit en yttre utlösande orsak - dålig ekonomi, krig, sjukdom fr a psykisk etc . Bjärred är det enda beskriva fallet i välden. Annars begås familcid i över 99% av fallen i världen av fadern ensam.
Hur har dessa föräldrar - om båda varit delaktiga i planeringen - kunnat gå under radarn med sina planer? Har det trots allt funnit varningstecken som samhället nu efteråt kan ta lärdom av?
Varför vill polisen inte berätta vem som handgripligen mördade barnen? Kan modern redan varit död? Varför var morden så brutala om det var planerat sedan länge? Varför fick barnen inget lugnande? Varför hände det just då?
ME är ingen dödlig sjukdom och barn-ME har överlag en god prognos där de flesta barn tillfrisknar och kan leva ett fullvärdigt liv som vuxna med studier, arbete och egna barn. Varför måste dessa ME-sjuka flickor dö? Varför omnämns inte barnens ME som mordorsak i förundersökningsprotokollet om det var så?
Det finns ett registrerat dödsbevis på Skatteverket som anger att modern inte setts vid liv det datum då testamentvittnerna uppger att de bevittnade när hon skrev under testamentet. Det är märkligt. Var modern Hanna inte med till grannarna Han*son, kom bara fadern Oskar dit med testamentet? Han uppges varit sedd vid liv detta datum.
Varför är alla offentliga minnen, minnessidor och spår av de tre mordoffrens liv totalt obefintliga?
Senast redigerad av Solglittret 2020-08-23 kl. 17:32.
Ja för lite resurser har lagts ned på forskning om ME så det är mycket möjligt att det finns varianter av sjukdomen eller t.o.m olika sjukdomar.
Men jag vet inte hur många gånger jag försökt få dig att sluta att predika att de flesta barn som får sjukdomen blir friska.
Jag som följt sjukdomen och de sjuka har en helt annan bild än den du fått fram genom att tolka statistik som ibland bygger på felaktiga urvalskriterier.
Håller med att många barn blir bättre, men att därifrån gå att de får ett helt normalt liv är lite drastiskt. De förlorade åren påverkar även om de blir helt återställda.
Mitt eget barn har blivit bättre, men hen kan aldrig mer idrotta, den planerade utbildningen fick bytas ut mot en mindre påfrestande, några ungdomsår med "partyliv" blir det aldrig och inte heller några spännande friluftsäventyr, några få vänner som orkat stanna kvar finns. Så det vore fint att du som läkare inte förskönar den tillvaro som de flesta ME-ungdomar får leva med. Det är lika fel som de domedagsprofetior som du med all rätt förkastar.
Och de där tre åren kan du fullständigt glömma!
Läkare?
För övrigt har du dock helt rätt.
Det är ett så pinsamt korkat resonemang utifrån statistik att man blir rent mörkrädd.
Helt utan inlevelseförmåga.
Kallt kalkylerande med siffror.
Människor är individer. Sjukdomar slår helt olika.
Det är superduper med glada besked runt husknuten.
Rent generellt mer positiv statistik för barn.
Men Hallå!!!
De här föräldrarna såg inte detta.
De såg ingen ljus framtid och ville dö.
De levde mitt i en livskris.
DÄRFÖR är det ointressant med nån statistik.
De hade högst troligt inte förmågan att ta till sig glada tillrop och käcka siffror.
Det vore som att köra KBT utan medicinsk behandling mot ett psykiskt försämrat grundtillstånd.
Det vore som att försöka bota depression med Stilnoct.
Det vore som att be nån skita i att gå till läkare och grotta ner sig i statistik och googla mer.
De har liksom mördat sina döttrar, det är inte två lirare med intakt kognitiv förmåga som de haft förut.
Senast redigerad av develi 2020-08-23 kl. 17:15.
Den väntan kan bli lång.... en släkting till mig har haft ME över 10 år 🤷♀️ Är 17 nu.
"Efter enormt många spekulationer och lång utredning av polisen, håller polisen slutligen en pressträff 11 december 2018"
Ja, speciellt från dig har det varit spekulationer.
Lägg till ett ständigt förtal i hur du har hållit grytan kokande.
Med mängder med lögner.
Jag lägger till varför du inte har rätt till insyn.
Att sekretess skyddar barnen och inte är mörkläggning.
Du är utestängd från info till ditt stora förtret.
Pga barnen, som höjer ribban rejält vid sekretess, är FUP starkt sekretessbelagt.
Det skyddar även anhöriga.
Allt är reglerat i lag.
Polisen har nämligen ingen skyldighet att överhuvudtaget hålla nån PT.
På sin höjd sker antingen meddelanden på polisens hemsida. Det sker korta, sammanfattande pressmeddelanden.
Det skrev de redan i januari 2018. En sedvanlig information som normalt folk begriper innebörden av.
Ursprungligen från polisens hemsida:
Citat:
"Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.
Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende." https://brottsplatskartan.se/sverige/ovrigt-lomma-bjarred-57787
Det sker titt som tätt och är med andra ord inget märkvärdigt.
Du får inte se mer via överklagan till kammarrätten.
De anser att samma sekretesskydd ska råda.
För den vägen har du även försökt.
Att det dröjde till december berodde på att krimtekniker inte sammanställt det slutliga skriftliga protokollet.
De var överhopade av arbete pga av andra mer högprioriterade rättsfall.
Här var det som sagt ingen brådska eftersom förövarna var döda.
Senast redigerad av develi 2020-08-23 kl. 17:49.
Eftersom familjen är utraderad och ingen utomstående finns, så är fupen i sin helhet sekretessbelagd och lagd till handlingarna. Ja, de nitton sidorna är allt som finns. Du kan också söka på medierna och lyssna på pressträffarna. I övrigt kan du läsa nicket "solglittet"s fantasier om hur allt funkar. Men jag förbehåller mig rätten att varna dig för att tro på Solglittrets fantasier och utsvävningar.
Den väntan kan bli lång.... en släkting till mig har haft ME över 10 år 🤷♀️ Är 17 nu.
Hen kanske inte känner till den goda prognosen. Dr Solglittret skulle behöva ta sig an fallet. Ett halvår så är det klart med hälsan, skolan, livet och ett par egna barn.