2020-08-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag upprepar min fråga. Ålder oväsentlig.
svar nej
Citera
2020-08-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
svar nej
Så du vill hellre ha kriminella gäng, än ett hederligt samhälle?
Citera
2020-08-22, 22:07
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Struntprat. Andra EU länder har hårdare straff än Sverige.

Nu fick han ju 4 år för han skjutit nån. Han hade fått mer nån annan stans.

Vadå Struntprat? I Sverige gäller 2/3 av straffet. Lär dig istället för att tjafsa emot som en obstinat kärring. Sverige har väldigt hårda straff för just mord. 18år upp till livstid som i vissa fall kan handla om straff över 30år. Många länder inom EU har mordstraff på enbart 15 år och villkorlig efter halva tiden.

4 år för mord som icke vuxen kan ta sig orättvist men ungdomsrabatten är där av en anledning. Om det är bra eller inte tål att diskuteras men kontentan är att han hade kunnat få både lägre och högre straff i andra länder. Mordstraff i Sverige som vuxen är stränga. Ett av de strängare inom EU.
Citera
2020-08-22, 22:09
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Baserat på att gärningsmannen är över 21, ja.
Det är därför dom använder gm som är under 21, så det bara blir 4 års ungdomsvård som maxstraff.

Ja precis. Men blir du LSU-placerad på 4 år så sitter du 4 år rakt upp och ner. Ungdomsrabattens för-nackdelar går ju att diskutera iof.
Citera
2020-08-23, 17:16
Medlem
HermannWirtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det finns många härinne, som rabblar upp alla kriminella från gängen. Därför antar jag att också polisen känner till dessa. En fråga, som inte alls är skriven för att provocera, utan det är min ärliga åsikt. Om man ger polisen makt att eliminera dessa personer. Helt enkelt se till att de aldrig mer i sina eventuellt resterande liv, kan orsaka brott, skulle inte landet bli mycket behagligare därefter? Hjälper någon till, vid avlägsnandet, så plocka bort även dessa.

Jag inser att detta inte kommer att hända, men en variant på Duterte och Mussolini, skulle gjort Sverige lyckligare.
Hur tycker du att polisen ska eliminera dessa, utan rättsligt stöd? Ska vi ha poliser som ränner runt och gör vad de vill kommer vi bara se andra värre problem.
Citera
2020-08-23, 18:29
Medlem
Om det är så att han avlyssnats och brottsrubriceringen är förberedelse till mord så undrar jag ju vem Dani har konverserat med. Skulle vara intressant att veta. Spekulationer?
Citera
2020-08-23, 20:00
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Om det är så att han avlyssnats och brottsrubriceringen är förberedelse till mord så undrar jag ju vem Dani har konverserat med. Skulle vara intressant att veta. Spekulationer?

Jag håller med dig, väldigt intressant! Den enda koppling jag lyckats få fram mellan Dani och mord/mordförsök i Malmö/Skåne hänger ihop med Mekky. Har Mekky kopplingar till Ängelholm, kan Dani ha varit ute efter ytterligare en person kopplad till Mekky?
Citera
2020-08-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag håller med dig, väldigt intressant! Den enda koppling jag lyckats få fram mellan Dani och mord/mordförsök i Malmö/Skåne hänger ihop med Mekky. Har Mekky kopplingar till Ängelholm, kan Dani ha varit ute efter ytterligare en person kopplad till Mekky?
Tänker samma. Eller Hakim mord eller Bequiri. Speciellt Hakims mord kräver hämnd om inte polisen kan hitta och döma de skyldiga inom rimlig tid.
Citera
2020-08-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Ja precis. Men blir du LSU-placerad på 4 år så sitter du 4 år rakt upp och ner. Ungdomsrabattens för-nackdelar går ju att diskutera iof.

Vilka menar du är fördelarna med att kunna dömma en 20 åring till 4 år, oavsett "borttagen straffrabatt", medans en gm i 25-års åldern riskerar livstid? Sett utifrån samhällets perspektiv, och inte för den enskilda gm.
Att 20 åringen bara döms till LSU och inte vanligt fängelse, borde ses som en rabatt bara det.
Citera
2020-08-23, 23:27
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vilka menar du är fördelarna med att kunna dömma en 20 åring till 4 år, oavsett "borttagen straffrabatt", medans en gm i 25-års åldern riskerar livstid? Sett utifrån samhällets perspektiv, och inte för den enskilda gm.
Att 20 åringen bara döms till LSU och inte vanligt fängelse, borde ses som en rabatt bara det.

Denna tråden handlar inte om för eller nackdelar med straffrabatter. Vill du diskutera detta kan vi göra det i en annan tråd eller PM.

Ontopic. Med all sannolikhet kommer Dani att bli släppt. Han blev gripen för att lugna ner situationen i Malmö och polisen behöver tid på att omorganisera sig under tiden man häjtat en av de mer aktiva aktörerna.
Citera
2020-08-24, 07:48
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-24/barnfamilj-omhandertagen-for-att-stoppa-mord
Citera
2020-08-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-24/barnfamilj-omhandertagen-for-att-stoppa-mord
Vem kan denne man vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in