2020-08-21, 14:54
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Stackars Poya som skulle revolutionera Göteborg. Nu står han där snart med ett gäng brunkare vars främsta egenskap är att glidtackla.

Men han blir nyttig i bottenstriden.

Wernbloom är förvisso rätt mycket mer än en bara brunkare. Förstår dock att du har skygglapparna på.

Vårt problem har också snarare varit att vi haft för få grisiga spelare.

/feldgrau
Citera
2020-08-21, 14:56
Medlem
chran508s avatar
Jag hade inte tackat nej till Wernbloom. Han är en så jävla mycket bättre spelare än vad han får credit för.
Citera
2020-08-21, 15:01
Medlem
Vad är Bajen-status till imorgon? Kommer ni och bjuder på dans för en 3-3 liknande match eller blir det defensiv balans?

Sirius kör väl vidare med samma elva, fyrback troligtvis, helt fantastiskt att alla utom Lundholm är friska efter 16 matcher på två månader. Vi har alltså 6-7 friska spelare utanför matchtrupperna när vi tidigare säsonger fått gräva djupt för att ställa en rimlig elva på benen. Kontinuitet är inte att förakta.
Citera
2020-08-21, 15:05
Medlem
Messials avatar
Jag hittar inte någon tråd för Europaspelet i år för svenska fotbollslag så jag skriver min fråga här istället, om de finns en tråd för min fråga så kan Mod lägga mitt inlägg i den tråden istället.

Varför är de mäktiga (enligt de själva) Stockholmslagen så dåliga när de gäller Europaspel? Inte bara de senaste åren utan även historiskt sett. AIK, DIF och Hammarby IF har kanske de mest uppumpade supportrarna i Sverige och som tror att deras fotbollslag är himmelska bara för att de kommer ifrån Stockholm.
DIF supportrar säger "vem bryr sig om gruppspel i Europa, man kommer i Europa prata om DIF:s SM-guld i Allsvenskan", haha. Jag vill påstå att ett gruppspel i UEFA Champions League slår högre än 4-5 SM-guld. Att vinna Bundesliga, Premier League, La Liga eller Serie A är en sak men att vinna Allsvenskan är inte någonting stort ur en europeisk synvinkel.

Stockholm har ungefär lika många invånare som München och Milano, men DIF och Hammarby IF har aldrig spelat i ett gruppspel i Europa och AIK som sätter sig i samma mening som FC Köpenhamn har spelat i ett (!!) gruppspel i Europa under 2000-talet. FC Bayern München spelar final i UEFA Champions League och Inter final i UEFA Europa League. Visst Sverige är litet sett till antalet invånare, men Grekland har ungefär lika många invånare som Sverige och Grekland har AEK Aten, Olympiakos, Panathinaikos och PAOK Thessaloniki.
Även Schweiz har exempelvis FC Basel och FC Zürich.
Österrike har Red Bull Salzburg.
Portugal har Benfica, Braga, FC Porto och Sporting Lissabon.
Dessa länder har ungefär lika många invånare som Sverige och se den stora skillnaden mellan Sverige och dessa länder.
När de gäller Sverige så har IFK Göteborg och Malmö FF gjort någonting som Stockholmslagen aldrig har gjort, spelat Europacup finaler och IFK Göteborg har vunnit två finaler. Förvisso var de längesedan, men de är någonting som uppbröstade supportrar till Stockholmslagen aldrig kommer få uppleva, kanske inte ens UEFA Champions League gruppspel.
Citera
2020-08-21, 15:09
Medlem
Messials avatar
En nagel i ögat på AIK, DIF och Bajenfans. När min pappa kom till Sverige så kände han bara till IFK Göteborg och Malmö FF i Sverige (på grund utav Europacup finaler), ingen i forna Jugoslavien kände till AIK, DIF eller Hammarby IF.
Citera
2020-08-21, 15:16
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Wernbloom är förvisso rätt mycket mer än en bara brunkare. Förstår dock att du har skygglapparna på.

Vårt problem har också snarare varit att vi haft för få grisiga spelare.

/feldgrau

Grisigare spelare känns inte som i behöver - snarare rakare. Nån som springer i djup, nån som slår direkta pass i djup, nån som inte tvekar att sätta pannan till när en boll kommer flygande.

Sen Poya tillträdde känns det som alla i Göteborg stannar upp när de får bollen, tänker efter hur många passningar som slagits... tillräckligt många? OK att skjuta? En dribbling till så är kvoten fylld?
Citera
2020-08-21, 15:37
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Grisigare spelare känns inte som i behöver - snarare rakare. Nån som springer i djup, nån som slår direkta pass i djup, nån som inte tvekar att sätta pannan till när en boll kommer flygande.

Det beskriver förvisso också Wernbloom. En spelare kan vara flera saker samtidigt, vilket uppenbarligen många har svårt att förstå när det kommer till just Wernbloom.

/feldgrau
Citera
2020-08-21, 15:42
Medlem
Skrev häromdagen att jag efterlyste en centertank, en elak jävel på mitten, ett träben som rensar när det skall rensas, samt att det saknas någon det brinner i ögonen på.

Med Wernbloom kom faktiskt alla 4 i ett paket. Han hotar offensivt på kraft, han röjer på mitten, han är en tillgång i eget straffområde på fasta, och hans vinnarskalle drar med sig hela truppen. Perfekt och kan inte bli mer nöjd.

(sedan måste det spelas rakare, men det kanske kommer i takt med bättre resultat och större självförtroende)
Citera
2020-08-21, 16:13
Avslutad
Nu tror jag faktiskt att Blåvitt tar DIF imorgon, Wernbloms blotta närvaro lär höja humöret i hela truppen. Liknande effekt som Vibe hade när han dök upp förra året men förmodligen ännu starkare. Wernblom lär fortfarande vara en bra mycket säkrare avslutare än Abraham och när det behövs kan han säkert "hata in" en del bollar i mål också.

Skall bli en oerhört intressant match att se imorgon, hoppas han får starta. Enligt Wernblom själv så skall ju tydligen formen vara bra och han har ändå spelat en del träningsmatcher det senaste.
Citera
2020-08-21, 16:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag sällar mig till dom som tycker Wernbloom känns i det närmaste perfekt att få in för blåvitt.
Men..
Var ska han spela? Och kommer Poya spela honom där? Det allra bästa skulle väl vara att spela honom på offensivt mittfält, då får dom äntligen en som kommer från mittfältet och hjälper till att stånga in några bollar. Men skulle Poya spela honom där? Och peta en av sina kära bollrullare? Eller tar han forwardsplatsen i brist på konkurrens?
Eller duger hans bollskicklighet inte till nått annat än en plats i defensiven enligt Poya? Intressant blir det på flera sätt när han dyker upp i truppen i alla fall.
Citera
2020-08-21, 17:24
Avslutad
Jag förstår att folk är exalterade att få in Wernbloom och det kommer visa sig bli en bra värvning men man kanske ska hålla de initiala förväntningarna nere en smula. Han har alltså inte lirat match på nästan 2 år efter en svår skada (nej, träningsmatcher är inte samma sak). Jag tror att det kommer ta några matcher innan han är igång på riktigt.
Citera
2020-08-21, 17:28
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Wernbloom var den siste jag trodde skulle återvända. Nästan ofattbart att det faktiskt har hänt. Nu skriver han in sig i den blåvita historien för alltid.

Trodde du tramsa när du skrev detta. Men de stämde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in