2020-08-21, 14:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Lyckades faktiskt att få hamna i telefonkö och de ringde upp bara minuten senare trots att det skulle ta tid.

Kommer få hjälp med omläggningen då det var viktigt att jag kom in så det känns ju bra att man slipper ljuga för de.

Jag har haft lite hosta och ont i halsen, sökte dock för annat. De tog in mig via ambulansintaget, fullt munderade. Det är kass att ljuga, sånt driver smittan. De testade mig för covid-19, negativt.
Citera
2020-08-21, 14:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem har pratat om hårt drabbad. Jag vill se en relativ jämförelse av utvecklingen mellan låt oss säga Finland/Norge och Spanien/Italien.

Mest för att förstå flockimmuniteten. Eller frånvaron av den.

Ok. Jag förstår vad du menar. Men eftersom smittspridningen består av så många olika faktorer så blir det svårt att isolera en faktor när man jämför.

Edit:
Det är just därför som det pågår VM i killgissning i denna tråd.
Citera
2020-08-21, 14:55
Avslutad
8 april dog det 115 personer med covid
15 april dog det 115 personer med covid

Senaste gången det dog minst 10 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 9 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 8 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 7 personer på en dag: 22 juli
Senaste gången det dog minst 6 personer på en dag: 27 juli
Senaste gången det dog minst 5 personer på en dag: 6 augusti
Senaste gången det dog minst 4 personer på en dag: 9 augusti
Senaste gången det dog minst 3 personer på en dag: 13 augusti

Kan vi kanske hoppas på att det aldrig mer dör 3 personer eller mer på en dag med covid...

(5 avlidna har per idag ingen rapporterad dödsdag)

(siffror från Folkhälsomyndigheten)
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-08-21 kl. 15:01.
Citera
2020-08-21, 14:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Då ber jag om ursäkt.
Ingen fara! Mitt inlägg ensamt säger ju inte något utan att man först läst det jag svarade på. Kanske inte ens då eftersom jag var otydlig.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-08-21, 15:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Rörande den avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020, och som sedermera har förlängts, beslutar UD följande:

Länder inom EU, EES och Schengen
1. Efter den 12 augusti hävs avrådan från icke nödvändiga resor till Liechtenstein och Österrike.

(UD har i tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till: Andorra, Belgien, Danmark, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Monaco, Norge, Polen, Portugal, San Marino, Schweiz, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Vatikanstaten.)

2. För övriga länder inom EU, EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) och Schengenområdet* samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 26 augusti 2020.

* Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Irland, Lettland, Litauen, Malta, Nederländerna, Rumänien, Slovakien och Slovenien.

Myndigheterna har verkligen koll
Citera
2020-08-21, 15:17
Medlem
barkies avatar
Det är solklart att många fler än 5800 dött av eller med covid-19.

Dessa argument som "dom hade dött ändå".

Min morfar blev diagnostiserad med en ovanlig blodcancer 2015. Detta var dessutom sjukvårdens fel.

De gav honom 2 år att leva, och injektioner som sker per vecka. När dessa injektioner slutar vara verkningslösa skulle det gå snabbt utför. Idag är gubben 79, styrketränar, går 6 km varje dag utan bekymmer.

Har jobbat sen han var 13, alltid gjort rätt för sig.

Med er vidriga människosyn och retorik så "hade han dött ändå". Nu har han ju levt i 4 år, dvs 2 år längre än de gav honom och är fortfarande fräsch och pigg.

Nej. Jag skulle hellre se att halva tråden här dog ut. Vi behöver er inte, för ni tillför bara elände och egoism.
Citera
2020-08-21, 15:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är naturligtvis ointressant innan man har ett bättre statistiskt underlag. C-19 har nog i många fall inneburit att den som avlidit gjort det några månader tidigare.
Hur många månader då? Eller är bara Sverige intressent. Om detta påstående skulle vara sant skulle vi sett en tydlig underdödlighet i somras hos länder som Spanien, England, Belgien osv. Detta är länder som fick kontroll på smittan innan vi gjorde det och man skulle då redan nu se en underdödlighet större en de normala variationerna. Detta gör vi inte. Utan deras över och under dödlighet förhåller sig på samma sätt efter utbrotten i våras som vilket annat år som helst, dvs. med en viss variation inom det normala. Detta gäller inte bara hela befolkningarna som helhet utan även om man titta på personer 85+.

Förövrigt skulle vi ju nu i Sverige börjat se en underdödlighet, men det gör vi inte. Vi kan se nu fram till och med vecka 30 och det finns ingen underdödlighet ännu, ej heller i gruppen 85+. Faktum är att dödligheten gick upp något vecka 30 jämfört med vecka 29 även i gruppen 85+!

På Euromomo kan man se många Europeiska länder och man kan även titta på de olika åldersgrupperna i respektive land.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-08-21, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ok. Jag förstår vad du menar. Men eftersom smittspridningen består av så många olika faktorer så blir det svårt att isolera en faktor när man jämför.

Edit:
Det är just därför som det pågår VM i killgissning i denna tråd.
Jag killgissar aldrig. Ingen större skillnad som pekar på någon flockimmunitet mellan ländrna även om Spanien utmärker sig:

Daily new confirmed COVID-19 cases per million people

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=I TA~FIN~NOR~ESP&casesMetric=true&interval=smoothed& perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&p ickerSort=asc

Man kan dock anna mindre smittspridning i Norge och Finland:

Tests conducted per confirmed case of COVID-19

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=I TA~FIN~NOR~ESP&testsPerCaseMetric=true&interval=sm oothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=loc ation&pickerSort=asc

Förutom lite lågt för Italien så ligger antal tester utförda ganska jämnt:

Daily new COVID-19 tests per 1,000 people

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=I TA~FIN~NOR~ESP&testsMetric=true&interval=smoothed& perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&p ickerSort=asc

De här kurvorna är intressanta också och jag lägger in Sverige här:

Case fatality rate of the ongoing COVID-19 pandemic

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&country=ITA~FIN~NOR~ ESP~SWE&cfrMetric=true&interval=smoothed&perCapita =true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort =asc
Citera
2020-08-21, 15:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
8 april dog det 115 personer med covid
15 april dog det 115 personer med covid

Senaste gången det dog minst 10 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 9 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 8 personer på en dag: 19 juli
Senaste gången det dog minst 7 personer på en dag: 22 juli
Senaste gången det dog minst 6 personer på en dag: 27 juli
Senaste gången det dog minst 5 personer på en dag: 6 augusti
Senaste gången det dog minst 4 personer på en dag: 9 augusti
Senaste gången det dog minst 3 personer på en dag: 13 augusti

Kan vi kanske hoppas på att det aldrig mer dör 3 personer eller mer på en dag med covid...

(5 avlidna har per idag ingen rapporterad dödsdag)

(siffror från Folkhälsomyndigheten)

Värt att notera att det fortfarande är så att ingen har dött med covid-19 den 30 juli.
Citera
2020-08-21, 15:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Vad menar du med att smittan är tillbaka i Italien i de hårt drabbade områdena?

Så här ser det ut i de fyra regioner med högst dödlighet (nominellt):

Lombardiet, 10 miljoner invånare, 16841 döda. Nya fall igår: 154 stycken
Piemonte, 4,38 miljoner invånare, 4142 döda. Nya fall igår: 52 stycken
Emilia-Romagna, 4,45 miljoner invånare, 4455 döda. Nya fall igår: 52 stycken
Veneto, 4,9 miljoner invånare, 2100 döda. Nya fall igår: 159 stycken.

Den region med flest nya fall (nominellt) är Veneto (32 ppm).
Det är lite knasigt att säga att det tagit fart i norra Italien. För det har det inte (ännu iaf).

Spanien är dock väldigt intressant, speciellt Madrid.
Alla de fyra regionerna ligger dock i norra Italien, det område som var hårdast drabbat.

Man har uttryckt oro över ökningen och härleder den i stor del till turister återkommande från länder med ”hög” smitta. Vidare finns det gott om ”yngre” (< 50 år). Nya fall har nu konstaterats i alla regioner.

De senaste (tre) dagarnas ökning av ökningarna har skett i ”200-tal” har jag märkt (säger ingenting, men jag noterade det): 400+, 600+ och 800+ ...
Citera
2020-08-21, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hur många månader då? Eller är bara Sverige intressent. Om detta påstående skulle vara sant skulle vi sett en tydlig underdödlighet i somras hos länder som Spanien, England, Belgien osv. Detta är länder som fick kontroll på smittan innan vi gjorde det och man skulle då redan nu se en underdödlighet större en de normala variationerna. Detta gör vi inte. Utan deras över och under dödlighet förhåller sig på samma sätt efter utbrotten i våras som vilket annat år som helst, dvs. med en viss variation inom det normala. Detta gäller inte bara hela befolkningarna som helhet utan även om man titta på personer 85+.

Förövrigt skulle vi ju nu i Sverige börjat se en underdödlighet, men det gör vi inte. Vi kan se nu fram till och med vecka 30 och det finns ingen underdödlighet ännu, ej heller i gruppen 85+. Faktum är att dödligheten gick upp något vecka 30 jämfört med vecka 29 även i gruppen 85+!

På Euromomo kan man se många Europeiska länder och man kan även titta på de olika åldersgrupperna i respektive land.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Ett år bör ha förflutit eftersom all statistik baseras på årsanalyser. Således sammanställning över hela 2020.

Det är bara Sverige som är intressant för Sverige och för mig eftersom jag bor i Sverige.
Citera
2020-08-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är solklart att många fler än 5800 dött av eller med covid-19.

Dessa argument som "dom hade dött ändå".

Min morfar blev diagnostiserad med en ovanlig blodcancer 2015. Detta var dessutom sjukvårdens fel.

De gav honom 2 år att leva, och injektioner som sker per vecka. När dessa injektioner slutar vara verkningslösa skulle det gå snabbt utför. Idag är gubben 79, styrketränar, går 6 km varje dag utan bekymmer.

Har jobbat sen han var 13, alltid gjort rätt för sig.

Med er vidriga människosyn och retorik så "hade han dött ändå". Nu har han ju levt i 4 år, dvs 2 år längre än de gav honom och är fortfarande fräsch och pigg.

Nej. Jag skulle hellre se att halva tråden här dog ut. Vi behöver er inte, för ni tillför bara elände och egoism.

Jag måste fråga, hur får du det till att det är sjukvårdens fel att din morfar blev diagnostiserad med blodcancer? Ställde man en felaktig diagnos?

Jag håller med dig om att det är märkligt att man kör på retoriken att ”dessa sjuka människor hade dött ändå”. Alla dödsfall är ett dödsfall för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in