2020-08-21, 14:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Blir en spännande dag idag som antingen bekräftar att vi är på en platå/liten nedgång eller om det fortsätter uppåt.
442 st rapporterade förra fredagen så under 400 idag skulle vara bra.
258 st, riktigt bra siffra !!
Citera
2020-08-21, 14:01
Medlem
Sverige
+5 döda
+1 iva
+258 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+? fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+71 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+29 fall
Citera
2020-08-21, 14:03
Medlem
Oj +5 var rena krossen, jag hade en kvalificerad gissning på +2. Kan det vara så att man försöker täppa till gapet eller har det ÖKAT?

Vad jag kunnat följa på platz.se har antalet intagna på IVA och på sjukhus minskat, Min teori är att man täpper till gapet.
Citera
2020-08-21, 14:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 5
Nya fall: 258

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 7, -3, 4, 21, 26.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 442, 356, 322, 234, 404.

Bra. Ytterligare indikation på att smittspridningen inte drar iväg utan har lugnat ner sig. Bara storstadsregionerna som rapporterar nåt att tala om idag, övriga regioner har ental (ok, Jönköping har 14).

200 färre fall rapporterade denna veckan jmf förra.
Dock 7 fler dödsfall rapporterade denna vecka, 27 jmf 20
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kvällsposten gjorde en körning på postnummer häromdagen och Rosengård, Lorensborg/Pildammarna var områden som stack ut.

Precis vad jag letar efter, har du någon länk?

Jag skulle säga att detta är den största risken just nu. Socioekonomiska svaga områden i södra Sverige.

Alltså precis det som skett i våras i Stockholm och även i Örebro och Eskilstuna om jag förstått rätt.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt sydsvenskan är det Malmö som står för ökningen i Skåne. Semesterresor till Sydöstra Europa o balkan.......

"Flera av de nya fallen har blivit smittade på utlandsresor, enligt Region Skånes veckorapport ligger smittlandet ofta i sydöstra Europa och på Balkan.

Att smittspridningen ökar i Malmö märks på Sus akutmottagning dit allt fler söker sig med svåra andningsbesvär.
– Ja, vi märker det här. Mina kollegor på akuten i Lund ser inte den ökningen, säger Peter Ek.
Antalet personer som är inlagda på vårdavdelning är också överlägset störst i Malmö, 15 stycken under torsdagen mot enstaka patienter i Lund och Kristianstad. Helsingborgs lasarett har under flera veckor inte haft en enda covid-19-patient, men har nu en person på vårdavdelning."

Nån som vet om det kommer in några Corona-express till Sverige idag? Mängder med smittade som ankommer från Nordmakedonien får gå rakt ut i samhället. Galningen Tegnell gör ingenting. Ingen testning. Ingen karantän.
Citera
2020-08-21, 14:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj +5 var rena krossen, jag hade en kvalificerad gissning på +2. Kan det vara så att man försöker täppa till gapet eller har det ÖKAT?

Vad jag kunnat följa på platz.se har antalet intagna på IVA och på sjukhus minskat, Min teori är att man täpper till gapet.

Varför följer du inte källan direkt när det gäller IVA (SIR)?
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Sammanfattar vi rapporter veckovis:

Avlidna rapporterade denna vecka: 27
Avlidna rapporterade föregående vecka: 20

Nya fall rapporterade denna vecka: 1774
Nya fall rapporterade föregående vecka: 1971

Så vi ligger på 2-3 avlidna/dag numera sett till rapportering. Kanske minskar även spridningshastigheten på smittan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Wow.

Det var en nedgång i nya fall men litar du verkligen på inrapporteringen? Ja vi får se vad som händer nästa vecka, tills dess får vi grubbla och försöka förstå.
Citera
2020-08-21, 14:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+5 döda
+1 iva
+258 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+? fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+71 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+29 fall

Hm, du glömde ange om det ökar eller minskar jmf förra fredagen så jag kan göra det åt dig.

Fall minskar, döda minskar, IVA minskar
Citera
2020-08-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför följer du inte källan direkt när det gäller IVA (SIR)?

Ja du har pepåkat det tidigare, jag skall gå in och kontrollera, har haft dåligt med tid idag.
Citera
2020-08-21, 14:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Skall till vårdcentralen om några timmar för att lägga om ett sår som är infekterat. Har fått penicillin mot detta och detta har gjort så att man har fått diarré, har ingen snuva hosta feber eller annat.

Innan jag går in så får man svara på frågor bland annat om man har diarré, kommer jag bli insläppt om jag är ärlig och svarar ja på denna fråga och säger att det är på grund av penicillinet?

Vill helst inte ljuga då jag själv avskyr när folk ljuger. Såret måste läggas om och kommer troligen även kollas på av läkare igen.

Inte hundra på om frågan passar in här.

Det går heller inte att ringa de nu då telefonkön är fullbokad resten av dagen.

Du ska vara ärlig, misstänker att de tar in dig via någon sidoingång där du får ha munskydd medan de hjälper dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in