2020-08-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Nøyaktig hvordan oppfører en skyldig person seg, mener du?
Kan det hende at det er noen myter om "hvordan skyldige personer oppfører seg"?

Det har vært listet opp lange lister om det. Men å ikke etterlyse henne, på noen som helst måte gi utrykk for at han og familien savner henne. Den type ting. Dusør, detektiv.
Men det er ikke nødvendig å gjenta om og om igjen.

Og måten og ordene hans da han uttalte seg om AE var hard kost synes jeg.
Citera
2020-08-21, 01:11
Medlem
Om at Holden påstår forhåndsdømming og lekkasjer fra politiet.

Det som ligner forhåndsdømming i mediene er en direkte følge av manglende handlinger fra TH.

Det mangler en appell til angivelige kidnappere. Det mangler en henvendelse til AEH om å holde ut til hun kommer hjem igjen. Det mangler vilje til å kommunisere med angivelige kidnappere. Det manglet betalingsvilje lenge. Det manglet dusør, så kom det en betinget og meget begrenset dusør.

Men det er ingen medier som har fremført anklager mot TH for manglende handlinger. Det fremkommer rett og slett av mediedekningen, og folk oppdager det, og snakker om det, og tenker sitt, og det blir diskutert her, og muligens andre steder. Det er disse manglene hos TH som bidrar til å svekke THs omdømme og troverdighet. Det kan altså ikke mediene ha noe ansvar for.

Det finnes ikke noe reelt grunnlag for påstandene om forhåndsdømming. Det samme gjelder påstander om lekkasjer fra politiet. Og akkurat i denne saken tror jeg ikke at politiet har lekket til pressen. Men har fulgt lovverket til punkt og prikke, og overholdt taushetsplikten strengt. Politiet vil oppklare denne saken. Med lovlige midler. Og så får det ta den tiden det tar.

Hensikten med disse utspillene fra Holden er å så tvil i skyldspørsmålet. For straffesaken kommer. Og Holden har ingen bedre forsvarsstrategi, enn å håpe at tvilen skal bli så sterk at TH ikke kan dømmes skyldig i drapet på sin kone.
Citera
2020-08-21, 01:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-viva
"Privatetterforskningsbyrået Etterforsker1 tilbyr Tom Hagen å ta løgndetektortesten Eyedetect for å bevise at han er uskyldig."

https://www.mynewsdesk.com/no/etterforsker1/pressreleases/privatetterforskere-tilbyr-tom-hagen-loegndetektor-test-i-anne-elisabeth-saken-2995242

TH har altså fått tilbudet, men ingenting tyder på at han har takket ja til dette.

Intressant, säger ju en del att han tydligen har tackat nej... tack för info
Citera
2020-08-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om at Holden påstår forhåndsdømming og lekkasjer fra politiet.

Det som ligner forhåndsdømming i mediene er en direkte følge av manglende handlinger fra TH.

Det mangler en appell til angivelige kidnappere. Det mangler en henvendelse til AEH om å holde ut til hun kommer hjem igjen. Det mangler vilje til å kommunisere med angivelige kidnappere. Det manglet betalingsvilje lenge. Det manglet dusør, så kom det en betinget og meget begrenset dusør.

Men det er ingen medier som har fremført anklager mot TH for manglende handlinger. Det fremkommer rett og slett av mediedekningen, og folk oppdager det, og snakker om det, og tenker sitt, og det blir diskutert her, og muligens andre steder. Det er disse manglene hos TH som bidrar til å svekke THs omdømme og troverdighet. Det kan altså ikke mediene ha noe ansvar for.

Det finnes ikke noe reelt grunnlag for påstandene om forhåndsdømming. Det samme gjelder påstander om lekkasjer fra politiet. Og akkurat i denne saken tror jeg ikke at politiet har lekket til pressen. Men har fulgt lovverket til punkt og prikke, og overholdt taushetsplikten strengt. Politiet vil oppklare denne saken. Med lovlige midler. Og så får det ta den tiden det tar.

Hensikten med disse utspillene fra Holden er å så tvil i skyldspørsmålet. For straffesaken kommer. Og Holden har ingen bedre forsvarsstrategi, enn å håpe at tvilen skal bli så sterk at TH ikke kan dømmes skyldig i drapet på sin kone.
Det finnes vel nesten alltid en utro tjener? Men jeg har ikke sett noe som MÅ være fra politiet. At politiet nærmest skulle ha som strategi å komme med jevnlige lekkasjer er hinsides latterlig. Om dette går til sak vil vel det i seg selv bli en stor del av forsvaret til SH, og saken kan vel nesten kastes. Etter 2 års etterforskning! Trukke det er hovedstrategien akkurat
Citera
2020-08-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Det finnes vel nesten alltid en utro tjener? Men jeg har ikke sett noe som MÅ være fra politiet. At politiet nærmest skulle ha som strategi å komme med jevnlige lekkasjer er hinsides latterlig. Om dette går til sak vil vel det i seg selv bli en stor del av forsvaret til SH, og saken kan vel nesten kastes. Etter 2 års etterforskning! Trukke det er hovedstrategien akkurat

Jeg tror ikke det har vært lekkasjer fra politiet i Hagen-saken. Fra begynnelsen av, fremsto kidnappingsplottet nærmest som et angrep på politiet. Derfor tror jeg at politiet i denne saken har vært mer enn vanlig pinlig nøyaktige med å følge alt av regelverk. Og har håndtert etterforskningen på beste mulige måte, under vanskelige forhold.

Vi har sett hvor disiplinerte både medier og politi opptrådte de første 10 ukene, før forsvinningen ble kjent. Jeg mener den samme disiplinen har vært fulgt også senere.

Det vil komme en straffesak. Men når, tør jeg ikke å si noe om.
Citera
2020-08-21, 02:12
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke det har vært lekkasjer fra politiet i Hagen-saken. Fra begynnelsen av, fremsto kidnappingsplottet nærmest som et angrep på politiet. Derfor tror jeg at politiet i denne saken har vært mer enn vanlig pinlig nøyaktige med å følge alt av regelverk. Og har håndtert etterforskningen på beste mulige måte, under vanskelige forhold.

Vi har sett hvor disiplinerte både medier og politi opptrådte de første 10 ukene, før forsvinningen ble kjent. Jeg mener den samme disiplinen har vært fulgt også senere.

Hva med mange slike eksempler som finnes i artikler der VG og andre aviser formidler opplysninger fra eller om politiet og i neste setning i artikkelen står det noe slikt som at HH sier at "det kan ikke politiet kommentere"?

Eksempel fra en VG-artikkel:
Årsaken til at det tilsynelatende mangler en vaskebøtte derfra har vært viktig for politiet å ettergå, får VG opplyst.
– Politiet kan ikke kommentere spor på åstedet, politiets etterforskingsskritt eller hva som er fremkommet i avhør, sier politiadvokat Haris Hrenovica i Øst politidistrikt til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70bzv8/loerenskog-saken-politiet-mener-de-har-funnet-spor-etter-blodvask

Jeg finner ikke flere eksempler nå, men jeg har lest at flere her har reagert på nettopp slike ting.

Edit: Her finnes link til en interessant artikkel om eldre GM som har drept: (FB) Norge. Mann i 80-årene er siktet for å ha drept kona i 70-årene i Moss 18.08.2020.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 02:16.
Citera
2020-08-21, 02:19
Medlem
Citat:

Jeg er ikke uenig med deg, bare la til at det skjer og poengterte at det ikke er noe sjakktrekk av politiet å ha som strategi å forhåndsdømme ham i media... Jeg synes også media har oppført seg greit nok for en gangs skyld. De har vel forhåpentligvis lært. OM politiet hadde hatt en lekkasje og media fulgte det opp, ville vi fått (av)verifisert en god del av både rykter og alibi tror jeg. Og derfor ser det tett ut mtp lekkasjer fra politiet. De 10 stille ukene er vel uten sidestykke i norsk media?
Straffesaken kan ikke komme fort nok mtp "allmenn rettsfølelse" (ref EJ) og ressursbruk på etterforskningen.
På den andre siden tipper jeg noen aviser har ferdigskrevne artikler som de venter på å få lov til å publisere av politiet.
Citera
2020-08-21, 02:32
Medlem
Citat:
Hva med mange slike eksempler som finnes i artikler der VG og andre aviser formidler opplysninger fra eller om politiet og i neste setning i artikkelen står det noe slikt som at HH sier at "det kan ikke politiet kommentere"?

Eksempel fra en VG-artikkel:
Årsaken til at det tilsynelatende mangler en vaskebøtte derfra har vært viktig for politiet å ettergå, får VG opplyst.
– Politiet kan ikke kommentere spor på åstedet, politiets etterforskingsskritt eller hva som er fremkommet i avhør, sier politiadvokat Haris Hrenovica i Øst politidistrikt til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70bzv8/loerenskog-saken-politiet-mener-de-har-funnet-spor-etter-blodvask

Jeg finner ikke flere eksempler nå, men jeg har lest at flere her har reagert på nettopp slike ting.

Edit: Her finnes link til en interessant artikkel om eldre GM som har drept: (FB) Norge. Mann i 80-årene er siktet for å ha drept kona i 70-årene i Moss 18.08.2020.
VGS opplysning kan vel like gjerne ha kommet fra TH, barn eller andre som har vært i avhør, og som har lagt ut til kretsen sin om at "den bøtta var så jævla viktig for politiet" og funnet veien til VG på den måten?

Din edit er postet av kornblomst for noen sider siden. Ikke nødvendig å opplyse henne om det...
Citera
2020-08-21, 02:35
Medlem
Citat:
Det som du skrev her er viktig! Jeg lurer på om politiet og journalister i fremtiden kommer til å endre på hvordan de uttaler seg om slike detaljer i slike saker der den som er mistenkt og/eller siktet kan være 100% uskyldig i det han er mistenkt og siktet for.

OT:
Jag också, har undrat över hur framtidens journalistik kan te sig.
För detta är gammaldags journalistik i mina ögon.
Ungefär som "Efterfrågan styr uttryckssätt och ordval"!
Vill polisen att någon är skyldig, så vill folk tro det. Det folk vill ha, det skriver journalisterna -
i vart fall de som arbeta för politiskt styrda tidningar.
Sedan finns ibland någon som gräver litet djupare och får en utmärkelse i form av journalistpris.
Men endast få läser vad den journalisten skriver och är inte nåbart i vanliga tidningskiosken.
Citera
2020-08-21, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
VGS opplysning kan vel like gjerne ha kommet fra TH, barn eller andre som har vært i avhør, og som har lagt ut til kretsen sin om at "den bøtta var så jævla viktig for politiet" og funnet veien til VG på den måten?

Din edit er postet av kornblomst for noen sider siden.
Ikke nødvendig å opplyse henne om det...
Du har rett i at vi ikke kan vite hvor informasjonen kommer fra.
Fetad: Nei, dette er en ny artikkel og ikke samme artikkel som Kornblomst postet link til.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 02:57.
Citera
2020-08-21, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
De har funnet nye spor etter 28. april, og de fortsetter å undersøke. Jeg vet ikke fra når du mener de ikke har funnet nye spor.

Med tanke på at det allerede har vært tilfeller av folk som har tatt seg inn på eiendommen (fyllekjøreren som kjørte inn og ødela blant annet en port) så er det ikke rart at politiet vil overvåke eiendommen.

De kunne derimot ikke installere overvåkning før de offisielt kunne ta eiendommen i beslag, noe de altså gjorde på første virkedag etter at det ble fastslått av tingretten at politiet kunne ta eiendommen i beslag.

Edit: Og som en annen bruker nevnte for en stund siden, det eneste som mangler i saken nå er at S4 brenner ned.

Hvis det virkelig er noe i S4 som er inkriminerende så ville det jo vært veldig beleilig om hele skiten brant ned.

Men nå har jo politiet installert overvåkning, så vi får håpe at det forhindrer eventuelle uønskede hendelser på åstedet.

Ja jag läste det också, att någon kört in på fastigheten i berusat tillstånd ... och till och med kört på en port!?
Psykologiskt intressant att sådant ska hända nu när huset är omtalat som - kan man säga - ett spökhus.
Trots berusad måste den bilföraren ha tappat respekten för SL4.
Citera
2020-08-21, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OT:
Jag också, har undrat över hur framtidens journalistik kan te sig.
För detta är gammaldags journalistik i mina ögon.
Ungefär som "Efterfrågan styr uttryckssätt och ordval"!
Vill polisen att någon är skyldig, så vill folk tro det. Det folk vill ha, det skriver journalisterna -
i vart fall de som arbeta för politiskt styrda tidningar.
Sedan finns ibland någon som gräver litet djupare och får en utmärkelse i form av journalistpris.
Men endast få läser vad den journalisten skriver och är inte nåbart i vanliga tidningskiosken.
Takk! Jeg tror at du har rett i det du skriver.
Kan det være en løsning om lover og regler endres slik at journalister ikke får anledning til å bidra til å sverte og å forhåndsdømme potensielt uskyldige mennesker? Forhåndsdømming rammer i tillegg til den ene personen også hans familie og andre nære (venner, kollegaer, naboer og flere). Uskyldige mennesker som utsettes for slik forhåndsdømming kan også bli alvorlig psykisk syk og i verste fall begå selvmord.

Jeg trodde at pressen hadde Vær varsom regler som de skal forholde seg til, men det ser ut til at mange i pressen "glemmer" å forholde seg til reglene. Mange aviser er klaget inn gang på gang til PFU (Pressens faglige utvalg). (Det kan se ut som at VG har blitt klaget inn til PFU 191 ganger).

Her er et lite sitat fra Vær Varsom-plakaten. Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner):
4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.
https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in