2020-08-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja även IVA borde borde öka snabbt nu i grannländerna, så här ser det ut nu
Sverige 26
Danmark 1
Norge 0
Finland 0
Spelar väl ingen roll de överlever här.
Norge däremot har mer döda per capita än oss nu igen.
Börjar bli en vana nu.
Så går det när man inte skaffar sig flockimmunitet.
Citera
2020-08-20, 20:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Fortfarande ingen underdödlighet. Euromomo Har gjort en ny uppdatering i dag. Nu är vecka 30 klar och dödligheten ökade marginellt sedan veckan innan.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-08-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Frankrike rapporterar 4771 nya fall idag enligt Worldometers. Det mesta en enskild dag på 4 månader.

Men endast 12 nya dödsfall.
Det sabbar turistindustrin om man är ärlig i rapporteringen.
Lita aldrig på en sydeurope.
Citera
2020-08-20, 20:29
Medlem
Citat:
Du har rätt och ska vi vänta till våren då kunde vi ju gjort som andra länder alltså stängt ner mer och väntat på vaccin som säkert har kommer till våren. Istället har Folkhälsomyndigheten offrat flera tusentals människor.

Det är tur att du inte bestämmer någonting över saker som har med andras människors välfärd att göra.

Stänga ner när smittspridning av en smitta som är ofarlig för nästan alla och som sprids på låg nivå. Krossa folks skolgång, ekonomi, psykiska hälsa. Finns det ingen hejd på idiotin?
Citera
2020-08-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Det är tur att du inte bestämmer någonting över saker som har med andras människors välfärd att göra.

Stänga ner när smittspridning av en smitta som är ofarlig för nästan alla och som sprids på låg nivå. Krossa folks skolgång, ekonomi, psykiska hälsa. Finns det ingen hejd på idiotin?

Allt händer av en orsak. Vidga dina vyer och studera Australien och Nya Zeeland idag. Spännande värre!
Citera
2020-08-20, 20:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Norge och Finland har en lägre samhällssmitta än Sverige,

så de öppnar sina skolor utifrån ett annat läge,

Norge har ju rödlistat typ hela Sverige.

"så ska Stockholm nu ha såpass mycket immunitet" menar du?

Reserestriktionerna togs bort innan semester.

Stockholmarna åkte på semester ute i landet.

Och folk åkte till Stockholm på semester.

Gissa vad som hände då det finns asymptomatisk smitta...

... alla får 10 gissningar.

Rätt svar är: Smittan är ute i landet nu.

Ser Stockholm ligger på 9e plats, låg på 11e igår.

källa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-coronaviruset
scrolla ner till kartan klicka på
SENASTE 2 VECKORNA
SMITTADE
PER 100 000

så kommer de 10 länen med flest smittade de senaste två veckorna fram
(= högst smittspridning relativt befolkningsstorlek)

78 Kronoberg
72 Gotland
62 Västra Götaland
57 Halland
45 Blekinge
39 Jönköping
36 Skåne
32 Örebro
32 Stockholm
30 Östergötland
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nu fanns ju smittan i Alla regioner innan semestern. Faktum är att iva-inläggningar minskat överallt efter att resebegränsningen togs bort.

Men du kanske menar att stockholmarna åkte ut i landet med sin immunitet och saktade ner spridningen?

Eller vad menar du egentligen? Genuint intresserad.

Dels menar jag att om restriktioner innebär lägre smittspridning,

och reserestriktionerna hade varit kvar över sommaren,

så finns chansen att vi hade haft en lägre smittspridning i landet nu,

att utgå ifrån när vi börjar med höstens aktiviteter som arbete och skolor,

som våra grannländer -alla utom Danmark:

COVID-19 Monthly Risk Map
Powered by the Institute of Global Health, Faculty of Medicine, University of Geneva
https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_4104aa3f/?tab=world_map
Last updated : August 15, 2020

Gröna: Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland
Orange: Sverige
Rött: Danmark

och med en lägre smittspridning blir det lättare med testning och smittspårning

våra (tydligen) hörnpelare i den svenska strategin.

Och dels menar jag att jag tycker det är konstigt,

att det är en högre smittspridning i landsortslänen än i storstadslänen,

med tanke på vad det är för en sjukdom det handlar om,

den trivs i trängsel

alltså måste det varit mer trängsel på landsorten än i storstäderna.
Citera
2020-08-20, 20:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
När smittan var som värst i Stockholm var det ca 2% som hade aktiv smitta, Nu är smittan troligen nere på en 50del av detta.dvs ca 0.04% har aktiv smitta. dvs ca 4000personer i hela sverige har smitta nu. De flesta stannar trots allt hemma om dom är smittade kanske 10% är smittade utan att veta om det. dvs kanske 400personer missar man.

Asymtomatisk smittspridning står för 10 procent av smittspridningen. Men därutöver tillkommer presymtomatisk smittspridning, som står för 46 procent av smittspridningen. Varken asymtomatisk eller presymtomatisk smittspridning går att stoppa genom att stanna hemma när man är sjuk.

Du har helt fel i påståendet att 10 procent av smittan kommer från individer som inte vet om att dom är sjuka. Siffran är 56 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
För att hitta hälften av dessa i generella screeningar utan att fokusera på om man är sjuk eller ej, behöver man testa 5 miljoner personer. Det är en formidabel uppgift , grovt räknat. Och då har man ändå missat 200personer.

Covid-19 är inte möjlig att stoppa enbart genom att isolera individer när dom får symtom på sjukdom. Men det finns metoder att förebygga smittspridning som sker utan symtom. En metod är att när 1 individ påvisas smittad, så sjukskriver man hela den familjen, oavsett huruvida övriga familjemedlemmar visar symtom på sjukdom. I Sverige gör man inte på det sättet, och resultatet syns i Sveriges brutala siffror över sjuka och döda.

Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja den jävla folkmördaren Tegnell måste ställas till svars.

Ja, men jag tvivlar på att det kommer att ske.

Citat:
Underdödligheten är oacceptabelt hög.

Ja, underdödligheten är oacceptabelt hög, eftersom underdödligheten har en makaber förklaring.

En del av Sveriges sköraste invånare, har redan avlägsnats från befolkningen. Givetvis medför detta att dödligheten minskar under perioden närmast efter massdöden. Men det är skamligt att Folkhälsomyndigheten utan bekymmer offrade en del av Sveriges svagaste invånare.

Citat:
Kräv masker som man gör i Danmark till helgen. Lockdownfikusar i hela Sverige förenen eder.

Jag tror du har hamnat i fel tråd. Prova denna.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Misstänker att Sverige nu tom gått om Italien? vars sjukvård Tegnell hånade i Mars...

Det var pinsamt att Anders Tegnell skulle hålla på och vara kaxig mot Italien.

Med tanke på den katastrof som Italien gick igenom, så borde italienarna förtjäna sympati. Men inte i Anders Tegnells värld; Anders Tegnells värld förtjänade italienarna att bli hånade.

Tvi! Anders Tegnell är vidrig.

Citat:
Nej inte än,

Italien har 586 döda/befolkning
Sverige har 574 döda/befolkning

Italien ökade från 580 20 juli till 586 idag +6,
Samtidigt som Sverige alltså ökade +16 på samma tid.

Vem hinner först till Italiens siffror? Sverige ligger närmast. Men Chiles siffror ökar snabbare. Lite längre ner i den makabra ranking-listan kommer Förenta staterna och Brasilien i hög fart.

Peru har redan rusat förbi både Sverige och Italien, och närmar sig nu Belgiens höjder.
Citera
2020-08-20, 20:50
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
PER 100 000

så kommer de 10 länen med flest smittade de senaste två veckorna fram
(= högst smittspridning relativt befolkningsstorlek)

78 Kronoberg
72 Gotland
62 Västra Götaland
57 Halland
45 Blekinge
39 Jönköping
36 Skåne
32 Örebro
32 Stockholm
30 Östergötland
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Inga nya fall av coronavirusinfektion har konstaterats idag, vilket innebär att Gotland kvarstår på totalt 311 personer som har sjukdomen covid-19.

https://www.gotland.se/107864

Vågar man åka till Gotland?

Det beror väl på vem man är?

Om jag är 25 år och inte i riskgrupp har jag nog redan varit där i sommar:
https://www.expressen.se/nyheter/60-000-turister-pa-gotland-det-ar-mer-an-pa-manga-ar/

Om jag är 65 och har "underliggande sjukdomar" som högt blodtryck och/eller diabetes

så skulle jag nog planera att åka tidigast om 2-3 veckor och hålla ett öga på siffrorna.
Citera
2020-08-20, 20:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Brukar inte vaccinera mig mot influensor och fästingar.
Är verkligen tveksam nu då det dels verkar ha gått fort att ta fram vaccinet, och dels mtp Pandemrix och narkolepsin (som ju var Tegnells ”fel”).

Tog inte Pandemrix, tyckte det var vansinne. Däremot tar jag välundersökt vaccin mot vanlig influensa (H1N1 ingår men är inte Pandemrix utan en annan sort). Tror att pandemrixländerna kommer ligga lägre i vaccination mot covid än de länderna som hade ett ofarligt vaccin mot H1N1.

Först trodde jag svenskarna skulle glömma detta och vara för rädda för covid. Men efter att frågat folk jag känner så känns det som även de mest sårbara inte vill ha vaccinet. Alla räknar med att andra ska ta det så smittan avstannar, eller tror att få kommer ta det. Det förvånade mig att folk som tar influensasprutan årligen och kanske skulle dö av covid säger nej till vaccinet. Trodde de skulle stå i kö för att få det (bildligen).

Så jag tror andra länder kommer vaccinera medan covid kommer finnas kvar i Sverige pga att för många inte vill vaccinera sig. Det känns lite obehagligt eftersom vi är ett land som verkligen behöver vaccinet. Men tänker inte argumentera för att folk ska vaccinera sig. Har själv noll planer på vaccination, iallafall i ett tidigt skede. Så att utnyttja andras vilja att vaccinera sig verkar inte vara en bra plan mer.
Citera
2020-08-20, 21:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet inte om detta varit uppe förut i tråden intressant att Tegnell öppnar för lokala "lockdowns" kring olika typer av "hotspots" om det vill sig riktigt illa i höst. Jag har aldrig hört Tegnell uttrycka något liknande tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=52VoreS2jzQ

5 minuter in i videon.

Det har han sagt tidigare, när hösten kommit på tal.

(Nej, jag kommer inte att gå igenom, samtliga ca 85 presskonferenser för att kunna länka).
Citera
2020-08-20, 21:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
och med en lägre smittspridning blir det lättare med testning och smittspårning

våra (tydligen) hörnpelare i den svenska strategin.

Den svenska strategin har bara 1 hörnpelare. Du vet vilken. Men Folkhälsomyndigheten benämner ogärna det enda fundamentet i Sveriges strategi.
Citera
2020-08-20, 21:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet inte om detta varit uppe förut i tråden intressant att Tegnell öppnar för lokala "lockdowns" kring olika typer av "hotspots" om det vill sig riktigt illa i höst. Jag har aldrig hört Tegnell uttrycka något liknande tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=52VoreS2jzQ

5 minuter in i videon.

Hängde mest upp mig på Tegnells kommentarer om Sveriges ekonomi

är det inte utanför hans ansvarsområde att kommentera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in