2020-08-20, 14:22
Medlem
Nu under 30 på IVA, alla regioner utom tre har inga eller bara en person på IVA. 12 regioner har inga alls på IVA.

Antalet på sjukhus med Covid men som inte ligger på IVA sjunker också konstant. Ser därför ut som att ökningen i fall inte har någon egentlig effekt då ökningen bara är av milda fall.

Den lätta ökningen av fallen har pågått nu i en månad har inte haft någon effekt på vården eller dödstalen.
Senast redigerad av Irish-Guy 2020-08-20 kl. 14:24.
Citera
2020-08-20, 14:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
399?! Det är 100% mer än 7-dagars snittet. Trots att antalet tester ligger rätt konstant.

Håll i hatten, andra vågen startar nu.
Kan bero på att det inte rapporteras lördag, söndag och mindre på tisdag, onsdag.
Ingen häpnadsväckande siffra där det rullande medelvärdet på 7 dagar inte förändras. Vi har en platå just nu, blir sannolikt väldigt nära rapporterade fall som förra veckan.
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2020-08-20 kl. 14:25.
Citera
2020-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det måste väl vara högst varierande. I fallen med hepatit-c måste 85% av de smittade ha farmakologisk hjälp för att nå clearance. En del olyckliga hepatit-b-drabbade får acceptera en kronisk infektion.

Man har också sett HCoV-OC43 i hjärnan vid obduktion och viruset är en av kandidaterna till att förklara MS vid sidan av herpes.

Många virus blir kvar permanent i kroppen utan att ge några symptom.
Nej det varierar inte för virus som kroppen kan eliminera (Vattkoppor, mässlin eller influensa). Hep-C hör till anomalierna jag anförde . . .
Citera
2020-08-20, 14:25
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Så Sydkorea har 0,5 % dödlighet i viruset.

Ju bättre sjukvård, färre kroniskt sjuka och bättre förberedelser desto lägre dödstal.

Idioter här har förstorat dödsfrekvensen något enormt och hävdat 7-8%.

Fearmongering at its best.

Det här inlägget skrev jag 29/2/2020.

Jag hade rätt från början. Ni alarmister har överdrivit dödstalen något enormt.

Ni påstod att vi skulle ha hundratusentals döda vid det här laget. Att antalet döda skulle öka EXPONENTIELLT.

Hur känns det att ha skrämt upp alla? Hur känns det att ha haft så fel? DET DOG 3 PERSONER I SVERIGE IDAG. IDIOTER.
Citera
2020-08-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stockholm och Västragötaland ökar och har mest +fall idag.
Var det inte där det skulle vara flockimmunitet för längesen enligt Tegnell?

Den som lever får se. Som det ser ut nu verkar viruset ha svårt att hitta riktigt potenta kluster.
Citera
2020-08-20, 14:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
399?! Det är 100% mer än 7-dagars snittet. Trots att antalet tester ligger rätt konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kan bero på att det inte rapporteras lördag, söndag och mindre på tisdag, onsdag.
Ingen häpnadsväckande siffra där det rullande medelvärdet på 7 dagar inte förändras. Vi har en platå just nu, blir sannolikt väldigt nära rapporterade fall som förra veckan.

Nu vet jag inte vilket 7-dagarssnitt "Munken" följer. Men tar jag det som Platz.se visar så är det 281. Men det kan vara så att "Munken" inte kan räkna heller..

Ökningen fortsätter inte, tyder mer på en platå nu.
Citera
2020-08-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Den som lever får se. Som det ser ut nu verkar viruset ha svårt att hitta riktigt potenta kluster.

Skolan börjar denna vecka, och olika dagar. Nästa vecka har alla grundskolor och gymnasieskolor börjat om jag tolkat det rätt. Veckan därefter öppnar universitetet. Så några veckor in på september kan man nog börja se fler potenta kluster
Citera
2020-08-20, 14:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Oj, jag hade hört att mRNA vaccin skulle vara lite jobbigare att distribuera, men inte så här jobbigt. Har Sverige ens -80c kylkedjor mellan andra än universitetssjukhusen? (Om ens det?)
Nej, jag tror inte att sådana frysar finns på så många platser i Sverige och kylkedjorna är väldigt få.
En av utmaningarna för Sverige är att hitta och köpa fungerande kylkedjor för ett mRNA-vaccin. Vi har de ekonomiska resurserna, så pengar är inget problem, men däremot är det förmodligen svårt att få tag på frysar att köpa in. Men vi har tid på oss så det kommer nog att lösa sig. Jag är inte orolig för Sveriges del.

Däremot undrar jag hur andra, fattigare länder ska kunna klara av att distribuera mRNA-vaccin. De har ju svårt att klara av att köpa in själva vaccinet. Detta oroar mig.
Citera
2020-08-20, 14:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det varierar inte för virus som kroppen kan eliminera (Vattkoppor, mässlin eller influensa). Hep-C hör till anomalierna jag anförde . . .
Vad ska jag säga annat än att COVID19 inte är att frukta mer då.
Citera
2020-08-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad ska jag säga annat än att COVID19 inte är att frukta mer då.
Det är väl illa nog att fem procent drabbas av systemi?
Citera
2020-08-20, 14:46
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Nja, jämför man rapportmässigt vecka för vecka ser det inte ut att bli någon uppgång givet att vi inte får fler än 450 nya rapporterade fall imorgon.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis

Som andra nämner tycker jag det ser ut som en platåfas med möjlig svag nedgång beroende på kommande rapporter imorgon och på måndag.
Citera
2020-08-20, 14:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Dagens presskonferens,

Jösses,

Karin Tegmark Wisell sa just att

testning och smittspårning är hörnpelare i den svenska strategin,

sen när då?

Sen alltid sa hon. Mhm...

13/3 Nya strategin – slutar räkna exakta antalet coronafall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

14/3 Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-20 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in