2020-08-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu pratar vi immunopatologi. Idag har du postulerat:
  1. Alla COVID19-patienter neutraliserar SCoV2 på tio dagar.
  2. Man ser inga tecken på immunopatologi vid COVID19.

Men då är det klart. Fantastiskt! Lås tråd eller förflytta den dit den hör hemma. I konspirationsforumet. Allt var bara inbilning.

En sak som påstås bland de som inte tror på ADE vilket ska respekteras naturligtvis så länge man inte vet något är att det inte har visat sig vid användning av konvalescentplasma. Här vid SCoV1:
/.../Others have argued that ADE due to neutralizing antibodies is unlikely as treatment of SARSCoV-1 with convalescent serum did not result in adverse effects95.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20065771v1.full.pdf

Jag påstår att det är p.g.a. att man använder plasma från patienter som klarat av att neutralisera COVID19 och blivit friska utan komplikationer. Nu hittar jag inte den studien men jag såg det i hastigheten att det är en av de absoluta urvalskriterier man har när man samlar plasma för att använda på andra patienter att givarna är just i övrigt friska patienter där utläkning har skett utan komplikationer. När det gäller vaccin under fas II-III så vaccinerar man inga i riskgrupper särskilt inte äldre-äldre så chansen att se ADE under dessa faser är inte speciellt stor. Ett av skälen förutom hyfsat friska individer är det att man absolut inte medvetet får utsätta någon för smitta under försöken av etiska skäl. Alltså det är först under fas III man kan få se ADE om man har tur. Fortfarande kan sådant dyka upp vid fas IV eller efter det att man har påbörjat massvaccinering:
Therapeutics, vaccines, and ADE

Pharmaceutical interventions to protect susceptible individuals or improve outcomes among sick
individuals will first need to be tested in randomized trials. Vaccines with various antigens are
currently under development132 and polyclonal antibodies from SARS-CoV-2-recovered patients
have been used in some cases for treatment133. Though the evidence for immunopathogenesis
remains limited, it will be important to design rigorous trials that can provide valid evidence of
positive effect but also detect negative effects if they occur with associated adaptive stopping
criteria.
Such concerns might extend beyond vaccine development if negative effects are subtle
and not or weakly detectable in Phase III studies
. In the event of mass vaccination following successful efficacy studies, surveillance designed to detect waning immunity and adverse events due to vaccine-mediated immunopathogenesis is critical.
(Ibid.)

Så att dra några slutsatser från pågående vaccinförsök är helt meningslöst i det här läget.
Jag har inte postulerat något. Jag aktar det för osannolikt att speciellt många patienter drabbas av någon immunopatologi. Du har INTE presenterat något som bekräftar din hållning. Det du pekar på är löst hållna hypoteser.
Citera
2020-08-20, 13:47
Medlem
Danish Crown–slagteriet i Ringsted, som har været hårdt ramt af coronasmitte, genåbner fredag. Det sker efter omfattende test af medarbejderne for at sikre, at der ikke sker en genopblussen af coronavirus.
I næste uge vil alle medarbejderne blive testet to gange. Derefter bliver de testet en gang om ugen. Det oplyser Danish Crown.
https://www.danishcrown.com/da-dk/kontakt/presse/nyheder/ringsted-genaabner-som-planlagt-fredag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark skriver om överdödligheten i Sverige

https://www.berlingske.dk/internationalt/trist-svensk-rekord-efter-coronavirussens-indtog-det-hoejeste-antal

Danmark har samtidigt inte haft någon större överdödlighet.

Vilken fruktansvärd oärlig artikel. Danskarna gör allt för att rättfärdiga deras masspksykos.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Oroväckande ökning av nya fall i flera europeiska länder

Smittspridningen har tagit fart igen i flera stornationer i Europa.

Citat:
Germany has recorded 1,707 infections in 24 hours - the highest number since 26 April. The increase is reportedly down to travellers returning from abroad as well as a lack of social distancing and hygiene

In France, which has recorded another 3,776 cases and 399 active "clusters", the southern city of Nice has announced that wearing masks is now compulsory everywhere outside, not just in the centre

Spain has seen another 127 deaths in the past 24 hours as well as 3,715 new infections. As in Germany, that infection rate has not been seen since late April. El País newspaper reports that many of the new infections are in residential homes for the elderly - that was the setting for many of the deaths in the initial outbreak

Italy has also reported a sharp rise in infections, with 642 new cases in its latest daily count. The number isn't as high as some other European countries but these infection rates haven't been seen there since late May

källa bbc
Citera
2020-08-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett antal regioner hävdar att de smittspårar. Vem ska man tro på?

Att kalla det smittspårning är aningen magstarkt, man informerar människor som konstaterats smittade om att de får smittspåra själva...

"Vid samtalet får den smittade information om hur hen ska leva för inte sprida smittan vidare och instruktioner om att informera alla som man har haft nära kontakt med under den tid man kan ha varit smittsam. Dessa ska i sin tur testa sig om de får sjukdomssymtom. Den smittade får också svara på frågor för att identifiera var smittan skulle kunna komma ifrån."

https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2020/skane-skalar-upp-sin-smittsparning/
Citera
2020-08-20, 13:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Sansat inlägg i debatten från Emma Frans:

https://www.svd.se/magisk-grans-eller-ej--vi-kan-inte-pusta-ut-an
Citera
2020-08-20, 13:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att kalla det smittspårning är aningen magstarkt, man informerar människor som konstaterats smittade om att de får smittspåra själva...

"Vid samtalet får den smittade information om hur hen ska leva för inte sprida smittan vidare och instruktioner om att informera alla som man har haft nära kontakt med under den tid man kan ha varit smittsam. Dessa ska i sin tur testa sig om de får sjukdomssymtom. Den smittade får också svara på frågor för att identifiera var smittan skulle kunna komma ifrån."

https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2020/skane-skalar-upp-sin-smittsparning/

Ambitiöst smittspårar-program som måste imponera på länder i mellanöstern och afrika.
Citera
2020-08-20, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 3
Nya fall: 399

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror avlidna: 2, 6, 9, 9, 21.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 397, 427, 318, 259, 385.
Citera
2020-08-20, 14:01
Medlem
Mer döda, iva och fall än förra torsdagen!

Sverige
+3 döda
+2 iva
+399 fall

Norge
+2 döda
+0 iva
+? fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+116 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+37 fall
Citera
2020-08-20, 14:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inte postulerat något. Jag aktar det för osannolikt att speciellt många patienter drabbas av någon immunopatologi. Du har INTE presenterat något som bekräftar din hållning. Det du pekar på är löst hållna hypoteser.
Är det löst hållna hypoteser att den vanligaste orsak till död vid COVID19 är en systemisk immunopatologisk reaktion?

Du får gärna redovisa andra dödsorsaker som du tror på.

Och jag vill faktiskt gärna ha en länk när det gäller virusclearance på den tionde dagen för COVID19-patienter eller virusinfektioner öht.

Herre Gud människa. Det är minst sagt revolutionerande uppgifter du kommer med.
Citera
2020-08-20, 14:05
Medlem
Jag gissade på +4 idag men tydligen blev dagens dom +3 vilket jag accepterar. Det skall bli intressant att senare ikväll följa huruvida gapet åter öppnas mer och mer eller ligger konstant. Det stod i går kväll på 20 personer.

Nya fall verkar ligga på någon sorts platå, finns inte mycket att kommentera just nu. Återkommer.
Citera
2020-08-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag gissade på +4 idag men tydligen blev dagens dom +3 vilket jag accepterar. Det skall bli intressant att senare ikväll följa huruvida gapet åter öppnas mer och mer eller ligger konstant. Det stod i går kväll på 20 personer.

Nya fall verkar ligga på någon sorts platå, finns inte mycket att kommentera just nu. Återkommer.
Ja jag trodde gapet skulle försvinna mycket igår då det var +12 döda men nu är det till och med +20 döda som du säger. Konstigt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in