Citat:
Ursprungligen postat av
clubsms
Fire stick 4k har äntligen fått sin uppdatering och nu fungerar alla strömmar så som de ska!
https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94#issuecomment-675371120
Citat:
Ursprungligen postat av
deadhead.
Intressant! Blir nog ett köp när Amazon slår upp portarna här i Sverige.
Hehe där ser man. Nu är det äntligen ute! Jag kan fatta att folk har undvikit att köpa Fire TV 4K pga detta problem. Men samtidigt måste jag säga att jag aldrig nånsin haft en enda krasch själv trots att ha ägt stickan i ungefär 1.5 år.
Det var bara extremt sällsynta kanaler som hade problem. Någon här i tråden fick visa mig en kanal som kraschade och det var nån utländsk sportkanal. Det är inget man upplevde vid normalt tittande. Synd givetvis om det råkade vara en kanal man gillade men det problemet hade jag aldrig.
Så problemet var väldigt minimalt och dessutom tekniskt sett inte FireTV's fel. Det visade sig att de kanaler som kraschade berodde på att de kanalerna sändes med korrupt videodata av IPTV-leverantören. Amazon's programmerare berättade lite om det där på github. Det som kraschade rörde sig om videoströmmar med stora problem och brister, t.ex referenser till bildrutor som ej existerade i strömmen etc.
Nåväl, underbart att de har kodat en lösning på detta! De löste det genom att göra avkodaren mer robust mot korrupta IPTV-videoströmmar.
För övrigt finns det inte så mycket att klaga på hos en FireTV 4K. Väldigt billig (400-850kr beroende på kampanj) och bra enhet. Superstryktålig och fin liten kontroll. Fjärrkontrollen har inbyggd röststyrning. Stöd för 4K, och HDR inklusive Dolby Vision. Ganska smålångsam processor (samma som Formuler Z8) vilket gör att interface i appar kan kännas sega ibland, men funkar tillräckligt bra (speciellt med tanke på priset), och hårdvaruavkodad video innebär att alla filmer flyter perfekt även i 4K HDR. Dessutom har den stöd för Refresh Rate Change vilket gör att man kan spela upp film/tv med automatisk omställning av TVn till korrekt bildfrekvens vilket undviker judder/stutter pga refresh rate obalans. Man får mycket för pengarna!
Skulle nog säga att den enda "väldigt stora" kvarvarande bristen hos alla Amazon FireTV är att de saknar Google Play Store och kräver istället Amazon's egna app store som har färre appar och väldigt få nordiska appar.
Det går dock att sideloada mycket av de saknade nordiska apparna via apkmirror.com. Till exempel SVT Play och TV4 Play. Bara att använda gratis-appen Downloader från Amazon Store, och sedan navigera till apkmirror och ladda hem senaste Android TV APKerna för SVT och TV4 Play. Tyvärr måste man isåfall själv uppdatera apparna manuellt via samma metod senare, men i praktiken är det ingen fara eftersom tjänsterna har fungerat bra för mig även om du bara uppdaterar dem var tredje månad.
På grund av att Amazon krigar mot Google så saknas tyvärr även inbyggda Google-tjänster såsom Chromecast-mottagare, så casting till FireTV är dåligt, men det går att lösa relativt bra med en billig 30 krs app jag nämnde här, som installerar en välkodad mottagare i stickan:
(FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)
Och eftersom FireTV är menat för Amerikanska marknaden så finns det ej heller Svenskt interface eller Svensk röststyrning.
Och det är väldigt mycket Amazon-reklam överallt i huvudmenyn. Massa nya filmer som kommit ut på Amazon Prime och såna saker. Men det går att installera annan launcher istället (via Launcher Hijacker) och bli av reklam-menyn.
Så visst finns det nackdelar, men samtidigt är det väldigt låga pengar för en bra och behändig 4K HDR streaming stick som kör IPTV perfekt.
Intressant fakta dock är att Amazon tänker satsa på Svenska marknaden nu, och har registrerat Amazon.se, så det kommer nog bli mycket bättre på svenska app-fronten då!
Har nämligen pratat med SVT för något år sedan och deras argument mot att officiellt stödja FireTV var att den enheten inte hade officiell inriktning på svensk marknad och bara såldes via importörbutiker. Men nu när Amazon satsar på Sverige så lär detta förändras. Med Svenskt interface och officiell butik i FireTV så lär fler Svenska appar komma, som SVT, TV4, HBO Nordic, Cmore etc.
Kan iaf redan nu definitivt rekommendera en FireTV Stick 4K och appen TiviMate för en riktigt bra, portabel och stabil IPTV-upplevelse till ett väldigt lågt pris! Den gör ett bra jobb!