2020-08-20, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
Jag är ju relativt färsk när det kommer till att bruka IPTV och har en, vad jag tycker, bra fråga. Varför är det så många leverantörer som skriver att det är totalt jävla förbjuder att använda VPN när man kör deras tjänst?

Jag tror faktiskt att jag blivit avstängd av min nuvarande leverantör då det inte fungerat på ett par dagar, kan det vara för jag använder VPN? (Ja, det rör sig om en av alla leverantörer som skriver att det är förbjudet med VPN på deras sida)

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
För att flera personer kan få samma IP-adress när man kör VPN. Med resultatet att systemet tror du försöker kolla på flera enheter samtidigt.

Hmm. Tror inte detta stämmer. Visst, flera personer på VPN kan råka få samma IP. Men risken är extremt liten att två IPTV-kunder har exakt samma VPN-tjänst och är inne och kollar på IPTV samtidigt och har tilldelats exakt samma IP, och har exakt samma IPTV-leverantör.

Dessutom så har ju varje kund olika login/lösenord (två separata konton) hos IPTV-leverantören.

Att ha flera connections från samma IP är tillåtet om man har separata abonnemang. Vilket två separata kunder definitivt har.

Däremot tror jag att en VPN lätt kan reta leverantörers system, om du disconnectar och reconnectar din VPN och får ett nytt IP. Då ser det ut som att du som kund byter IP väldigt ofta och det kan trigga "anti account sharing" kod som blockar kontot.

Så VPN i sig är nog ingen fara. Men att byta IP via VPN ofta kan få konsekvenser. Det finns dock VPNer som har speciella servar med fast IP. Där man alltså alltid får samma VPN IP varje gång man loggar in. Det kanske kan vara en lösning? Leverantören Surfshark har denna funktion och är riktigt snabba. Får ut 95 Mbit på min 100 Mbit lina med Surfshark.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-08-20 kl. 04:58.
2020-08-20, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zool1402
Hej helt ny på det här med iptv.
Har en Apple tv som jag helst vill använda så jag slipper köpa en till box. Har fått rådet om iptvx alltså en app jag laddar ner. Min fråga är kommer jag kunna se ufc på denna app?
Jag vill heller inte sitta uppe till 05 för att se galan live utan vill gärna se den i lugn och ro dagen efter.

Mvh
Zool

VARNING: IPTVX ÄR EN BUGGIG SCAM MED EXTREMT HÖGT PRENUMERATIONSPRIS VARJE ÅR. UNDVIK! Utvecklaren är dessutom helt inkompetent och lyckas ej koda undertextstöd, trots att "nästan alla kunder klagar på det" (utvecklarens egna ord). Verkligen inte värd pengarna.

Här är två poster om den dåliga IPTVX-appen:

(FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

(FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

Skaffa istället iPlayTV till din Apple. Det är ett billigt engångsköp (70kr för livstid) och appen fungerar perfekt och är vacker.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-08-20 kl. 05:01.
2020-08-20, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowboy
Kör någon här N1 med tivimate? Hur gör man för att få in EGP? Jag har frågat supporten på N1 men den som svarade har ingen koll verkar det som och hade ingen länk till någon EGP att ge.

Detta är helt klart en dealbreaker om det inte går att lösa.

Citat:
Finns massor av epg-länkar på nätet som du kan prova med. En snabb googling efter EPG länk borde hjälpa dig. Vet att jag fått det att funka med tivimate förut.

Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Då är din säljare inte särskilt kunnig.
N1 har så man bara kan kopiera din epg-länk från dashboarden.

Citat:
Ursprungligen postat av clubsms
Lägg in din m3u spel lista som Xtream code inloggning så får du epg automatiskt direkt från din operatör hos tivimate.

Hej Wowboy, som du såg av de andra svaren så har N1 definitivt en EPG. Men din återförsäljare verkar okunnig.

Dock vill jag klargöra två saker:

Om du gör en M3U-inloggning i N1 på TiviMate så detekterar den automatiskt EPG och ställer i den. Adressen står sedan under EPG-inställningarna automatiskt

Denna automatiska detektering av EPG har TiviMate haft i över ett år eller mer. Har aldrig nånsin behövt skriva in EPG URL själv.

Och numera kör jag TiviMate med Xtream Codes login istället och likväl fungerar EPG också perfekt där.

Därför undrar jag om din återförsäljare på nåt sätt snålar och vägrar hosta EPG-filen på sin egna återförsäljardomän.

Annars borde TiviMate ha upptäckt och lagt in din EPG URL automatiskt när du skrev in M3u URLen.

Har du hört nåt från leverantören och fått nån klarhet i detta?
2020-08-20, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubsms
Fire stick 4k har äntligen fått sin uppdatering och nu fungerar alla strömmar så som de ska!

https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94#issuecomment-675371120

Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Intressant! Blir nog ett köp när Amazon slår upp portarna här i Sverige.

Hehe där ser man. Nu är det äntligen ute! Jag kan fatta att folk har undvikit att köpa Fire TV 4K pga detta problem. Men samtidigt måste jag säga att jag aldrig nånsin haft en enda krasch själv trots att ha ägt stickan i ungefär 1.5 år.

Det var bara extremt sällsynta kanaler som hade problem. Någon här i tråden fick visa mig en kanal som kraschade och det var nån utländsk sportkanal. Det är inget man upplevde vid normalt tittande. Synd givetvis om det råkade vara en kanal man gillade men det problemet hade jag aldrig.

Så problemet var väldigt minimalt och dessutom tekniskt sett inte FireTV's fel. Det visade sig att de kanaler som kraschade berodde på att de kanalerna sändes med korrupt videodata av IPTV-leverantören. Amazon's programmerare berättade lite om det där på github. Det som kraschade rörde sig om videoströmmar med stora problem och brister, t.ex referenser till bildrutor som ej existerade i strömmen etc.

Nåväl, underbart att de har kodat en lösning på detta! De löste det genom att göra avkodaren mer robust mot korrupta IPTV-videoströmmar.

För övrigt finns det inte så mycket att klaga på hos en FireTV 4K. Väldigt billig (400-850kr beroende på kampanj) och bra enhet. Superstryktålig och fin liten kontroll. Fjärrkontrollen har inbyggd röststyrning. Stöd för 4K, och HDR inklusive Dolby Vision. Ganska smålångsam processor (samma som Formuler Z8) vilket gör att interface i appar kan kännas sega ibland, men funkar tillräckligt bra (speciellt med tanke på priset), och hårdvaruavkodad video innebär att alla filmer flyter perfekt även i 4K HDR. Dessutom har den stöd för Refresh Rate Change vilket gör att man kan spela upp film/tv med automatisk omställning av TVn till korrekt bildfrekvens vilket undviker judder/stutter pga refresh rate obalans. Man får mycket för pengarna!

Skulle nog säga att den enda "väldigt stora" kvarvarande bristen hos alla Amazon FireTV är att de saknar Google Play Store och kräver istället Amazon's egna app store som har färre appar och väldigt få nordiska appar.

Det går dock att sideloada mycket av de saknade nordiska apparna via apkmirror.com. Till exempel SVT Play och TV4 Play. Bara att använda gratis-appen Downloader från Amazon Store, och sedan navigera till apkmirror och ladda hem senaste Android TV APKerna för SVT och TV4 Play. Tyvärr måste man isåfall själv uppdatera apparna manuellt via samma metod senare, men i praktiken är det ingen fara eftersom tjänsterna har fungerat bra för mig även om du bara uppdaterar dem var tredje månad.

På grund av att Amazon krigar mot Google så saknas tyvärr även inbyggda Google-tjänster såsom Chromecast-mottagare, så casting till FireTV är dåligt, men det går att lösa relativt bra med en billig 30 krs app jag nämnde här, som installerar en välkodad mottagare i stickan: (FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

Och eftersom FireTV är menat för Amerikanska marknaden så finns det ej heller Svenskt interface eller Svensk röststyrning.

Och det är väldigt mycket Amazon-reklam överallt i huvudmenyn. Massa nya filmer som kommit ut på Amazon Prime och såna saker. Men det går att installera annan launcher istället (via Launcher Hijacker) och bli av reklam-menyn.

Så visst finns det nackdelar, men samtidigt är det väldigt låga pengar för en bra och behändig 4K HDR streaming stick som kör IPTV perfekt.

Intressant fakta dock är att Amazon tänker satsa på Svenska marknaden nu, och har registrerat Amazon.se, så det kommer nog bli mycket bättre på svenska app-fronten då!

Har nämligen pratat med SVT för något år sedan och deras argument mot att officiellt stödja FireTV var att den enheten inte hade officiell inriktning på svensk marknad och bara såldes via importörbutiker. Men nu när Amazon satsar på Sverige så lär detta förändras. Med Svenskt interface och officiell butik i FireTV så lär fler Svenska appar komma, som SVT, TV4, HBO Nordic, Cmore etc.

Kan iaf redan nu definitivt rekommendera en FireTV Stick 4K och appen TiviMate för en riktigt bra, portabel och stabil IPTV-upplevelse till ett väldigt lågt pris! Den gör ett bra jobb!
Senast redigerad av dextrodammit 2020-08-20 kl. 05:19.
2020-08-20, 09:13
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hmm. Tror inte detta stämmer. Visst, flera personer på VPN kan råka få samma IP. Men risken är extremt liten att två IPTV-kunder har exakt samma VPN-tjänst och är inne och kollar på IPTV samtidigt och har tilldelats exakt samma IP, och har exakt samma IPTV-leverantör.

Dessutom så har ju varje kund olika login/lösenord (två separata konton) hos IPTV-leverantören.

Att ha flera connections från samma IP är tillåtet om man har separata abonnemang. Vilket två separata kunder definitivt har.

Däremot tror jag att en VPN lätt kan reta leverantörers system, om du disconnectar och reconnectar din VPN och får ett nytt IP. Då ser det ut som att du som kund byter IP väldigt ofta och det kan trigga "anti account sharing" kod som blockar kontot.

Så VPN i sig är nog ingen fara. Men att byta IP via VPN ofta kan få konsekvenser. Det finns dock VPNer som har speciella servar med fast IP. Där man alltså alltid får samma VPN IP varje gång man loggar in. Det kanske kan vara en lösning? Leverantören Surfshark har denna funktion och är riktigt snabba. Får ut 95 Mbit på min 100 Mbit lina med Surfshark.

Tack för en bra klargöring och tipps om Surfshark. Vet att man kan använda tex dedikerad ip med Nordvpn som jag använder idag, men ärligt talat så känns Nord ganska segt och jag tappar rätt mycket kraft på min 250 Mbit lina. Jag ska spana in surfshark och dessutom leta en säljare/leverantör som är ok med att jag använder VPN.
2020-08-20, 12:55
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Tack för en bra klargöring och tipps om Surfshark. Vet att man kan använda tex dedikerad ip med Nordvpn som jag använder idag, men ärligt talat så känns Nord ganska segt och jag tappar rätt mycket kraft på min 250 Mbit lina. Jag ska spana in surfshark och dessutom leta en säljare/leverantör som är ok med att jag använder VPN.

Fullständigt meningslöst att använda vpn om du är en Iptv tittare.
2020-08-20, 15:15
Medlem
Citat:
Fullständigt meningslöst att använda vpn om du är en Iptv tittare.

Motivera gärna varför.

Jag håller med
2020-08-20, 16:56
Medlem
Citat:

För att få ut högsta hastighet så gäller det att du använder rätt VPN-protokoll. På Surfshark kan man välja mellan IKEv2, OpenVPN TCP och OpenVPN UDP.

På moderna datorer och på moderna Android-telefoner/plattor så är OpenVPN UDP snabbast. På grund av att koden i OpenVPN är optimerad för de hårdvaruaccelerations-funktioner som finns i dessa moderna processorer.

OpenVPN TCP däremot är ett väldigt ineffektivt protokoll på grund av att TCP är ett långsamt och bloated internetprotokoll, då TCPs hastighet saktas ner mer och mer ju högre ping man har. Därav är TCP olämpligt för att ansluta sig till VPN, eftersom själva TCP saktar ner dig. Så den metoden ska du aldrig använda. Använd alltid UDP istället, eftersom UDP helt struntar i din ping.

Sist så vad gäller IKEv2... Den ger bäst hastigheter på hårdvara som ej har optimerad CPU/hårdvarubaserad kryptering. Den är kodad på ett annat sätt och kräver inte så mycket av processorn men ger samtidigt ett bra skydd också. Den använder jag t.ex. på min Sony TV för att få bättre resultat än OpenVPN där.

Detta är generellt de protokoll som de flesta VPN-operatörer erbjuder.

Så, dessa tips gäller även NordVPN. Om du tittar i menyerna så lär du hitta dessa alternativ och kan kolla att du använder rätt på din enhet.

Testa sedan att connecta till snabbaste Svenska VPN-servern och kör sedan bredbandskollen.se test! (Om du använder en VPN location utanför Sverige då ska du använda speedtest.net istället.)

Sen vet jag inte om du ska vänta dig att få ut hela dina 250 Mbit via någon leverantör. Men du kommer definitivt ha höga hastigheter och kunna streama 4K HDR videor etc utan problem.

Tänk på en annan sak också: Om du ansluter till utländsk VPN-server dvs ett annat lands location så blir det alltid en nedsaktning av internet eftersom trafik som färdas långa fysiska sträckor längs jordens yta saktas ner rejält av det. Eftersom det blir fler och fler routrar och kablar längs vägen ju längre bort trafiken ska färdas. Och vägen som trafiken färdas kan gå längs långsamma och överbelastade internetoperatörer och tappa ännu mer fart på vägen. Så du får testa dig fram. Skulle rekommendera närmsta Svenska IP för dig då det alltid är snabbast. Däremot går närliggande länder bra också. Kör just nu via Surfshark statiska London IP och får samma höga hastighet som vad jag får via Svensk VPN location. Ansluter jag däremot till New York VPN location så tappar jag 12-20% (snitt 15%) av mitt 100 Mbit internet. Trots att jag använder OpenVPN UDP som ej störs av långsam ping. Det är det långa avståndet med alla internetoperatörer längs vägen som ger effektivitetsförlusten. Dvs, anslut till Svensk eller grannlands VPN när du kan.

Men som de andra sa så är VPN lite smått onödigt för IPTV då ingen polis i något land har gjort något mot IPTV-användare hittills. Mest för att det är svårt att bevisa uppsåt och vem som köpt kontot. Däremot kanske det förändras, eftersom diverse copyrightägare och politiker och åklagare i Sverige pratar om att göra det olagligt, och säkert kommer lyckas få sin vilja i framtiden, så det är ju smart att vara skyddad redan nu om man kan!
Senast redigerad av dextrodammit 2020-08-20 kl. 17:31.
2020-08-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ptja, du kan ju läsa i ett annat forum som bara handlar om Iptv. T.ex https://iptv.community/

På det forumet diskuteras det enbart Rxxxd på i och med att det är deras forum.
Inte tillåtet att nämna andra leverantörer där.
2020-08-20, 22:55
Medlem
filurenss avatar
Har nyligen fått hem en IPTV 605 Box och har lite frågor till de mer erfarna användarna.

Finns det några möjligheter att ”cast:a” / streama från telefonen till denne på något vis? App på telefonen sammankopplat med boxen eller liknande?

Tacksam för alla svar på frågan!

Mvh // Filurens
2020-08-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurens
Har nyligen fått hem en IPTV 605 Box och har lite frågor till de mer erfarna användarna.

Finns det några möjligheter att ”cast:a” / streama från telefonen till denne på något vis? App på telefonen sammankopplat med boxen eller liknande?

Tacksam för alla svar på frågan!

Mvh // Filurens

Du kan ju sätta boxen i Android-läge men om det går att få in app på den så du kan casta från mobilen vet i fan.

Vad är det som du vill casta från mobilen?
2020-08-20, 23:29
Medlem
filurenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Du kan ju sätta boxen i Android-läge men om det går att få in app på den så du kan casta från mobilen vet i fan.

Vad är det som du vill casta från mobilen?

Det är junior-hockey matcher på en www-hemsida som strömmar videon med flashmodul (?) eller liknande.

Tänkte alltså streama från telefonen till TVIP-boxen, som jag tidigare gjort med min AppleTV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in