Citat:
Ursprungligen postat av
Makroekonomen
Jag är inte helt införstådd med varför Don McGahn ska tvingas vittna?
Det enda han gav Mueller-utredningen var väl bevis på donald trumps försök till att obstruera utredningen vid 3 (eller fler?) tillfällen. Samt att Trump uppmanat honom att ljuga.
Det i sig är väldigt allvarliga anklagelser. Vad gäller hans förhör så ska man komma ihåg att han satt i Muellers knä och sjöng i många timmar, då bland annat om en
möjlig samverkan med Trump-kampanjen.
Mueller hade ju mandat att följa upp
alla trådar som man han misstänkte bröt mot lagen. Och vi vet idag att Trump-kampanjen, via Manafort-Kilimnik länken, faktiskt samarbetade med varandra. McGahns vittnesmål blir således aktuellt, igen. Och med tanke på hur mycket tid han spenderade med Muellers utredare, så finns det IMO anledning att tro denna vittne deponeringen, avslöjar mer än bara försök till obstruktion.
Jag hade Sally Yates som 3:e pick i mitt vice-president val, och om man undrar varför så kan man lyssna på vad hon sade igår kväll här:
Sally Yates’ full speech at the 2020 Democratic National Convention
Citat:
Ursprungligen postat av
Makroekonomen
Vill man nu ställa McGahn framför en grand jury så går det emot Justice Departments OLC-memo som hävdar att en president inte får åtalas för något medan han/hon är i tjänst. Vilket (spekulation) jag tror betyder Secret Grand Jury ungefär såsom de tog Roger stone för mened.
Jag tror man söker stöd i det utfallet som kom från HD häromveckan som sa att POTUS inte står över lagen. Har man alltså ett tillräckligt starkt bevisläge som åklagare så finns det inte längre något stöd för försvararen att luta sig mot. Hur det juridiska spelet sen ser ut;
Defendant vs. Plaintiff, eller hur lång tid det skulle ta att bena ut vittnesmål osv., det låter jag vara osagt eftersom jag inte är någon jurist själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Makroekonomen
Vad det får för betydelse inför valet?
Inte mycket. Det är baked in to the cake. Donald Trumps väljare kommer inte att läsa Rubio/Cotton vol5 rapporten eller lita på något som helst därifrån. Alla bevis kommer att avfärdas summariskt och nyckelvittnen kommer att få sina liv förstörda av donald trumps twittermaskin.
Håller inte med. Inte fullt ivf. Folkopinionen
tiltar snarare mer mot blått nu med anledning av detta släpp. Visserligen kommer
ads å personliga nätverk cementera de redan hårt dragna (skilje-) linjerna ytterligare, men då underskattar man den stora mängd väljare som går till val första gången; alla fattiga och de patriotiska GOP'arna lite för mycket.
Twitteratin,
DJT, har i dagarna bl a sett att ~15% av småföretagen fått gå i graven. Det känns av på marken precis lika mycket som covid-19 gör, och det betyder i sin tur att fler har tid att se nyheter av denna typ (som omnämns ovan). Finns inga
tweet i världen -- hur många man än mäktar med att mangla ut -- som förändrar det som sker i realekonomin. Den stora tysta majoriteten han så ofta orerar om, det är förmodligen densamma som nu vänder honom ryggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Makroekonomen
Dagens polls visar även att Trumps majoritet i senaten är hotad. North Carolinas cal cunningham leder stort och har över 7milj dollar mer än senator thom tillis som ligger under med 9% i en röd delstat. Till stor del därför att senator tillis är en MAGA-trumpet och NC väljare hatar trump. Ryktet på politico är att Senatorn vill undvika att få Trump att komma och tala i delstaten då han kommer tappa fler siffror. Kan nog förklara varför trumpen inte besökt delstaten sedan mars i år.
Räkna därför inte med att donald trump kampanjar i north carolina framöver. GOP vill rädda senaten mer än de vill behålla trump i vita huset. Och det märks på hur få senatorer som aktivt vägrar att låta sig fotas med Trump mitt i valsäsong.
Hörde South Carolina gick knackigt för L. Graham också...verkar tufft som attans för GOP nu. Jag har tidigare förutspått en
blow out win för
Dems...ett finger i luften säger att trendvindarna kommer ge mig rätt denna gång också.