Citat:
Ursprungligen postat av
eao2017
Fast det var ju inte det mina frågor handlade om. Jag frågade dig tex vad du hade för stöd för dina påståenden om att familjehemmet agerat på otillåtet sätt, och vad som gör att du anser att Melinda (eventuellt) brister i sin familjehemsroll. Är inte det adekvat i diskussionen?
Men om man inte har mer att komma med för att stärka sina argument och sitt fingerpekande så är det väl lättare att skita i att svara, antar jag.
GDPR reglerar hur du får publicera bilder på andra. För bilder på barn under 13 gäller vårdnadshavares samtycke. Instagram är inte en sluten plats utan en öppen sådan. MJ har inte varit behörig att publicera bilder på andras barn på det sätt som hon gjort. Även om bilden inte visar ansikte så går det (särskilt ihop med medföljande text) avgöra exakt vilket barn det handlar om. Barnet är i fokus på bilden och inlägget handlar om barnet. Ett barn som inte är hennes. Det står MJ fritt att ta bilderna för privat bruk (det vill säga ha fotona i sitt hem eller sin mobil etc) men att publicera någonting på sociala media går inte under "privat bruk".
Gällande att jag inte anser att MJ var ett lämpligt val av familjehem så har jag redan förtydligat det. Det beror på att hemmiljön inte var stabil. Hon och hennes partner hade inte varit sammanboende tillräckligt länge för att anses stabila över tid - vad det ser ut så hade de inte varit sammanboende
alls. Bevisligen var inte heller relationen stabil, då den tog slut några år efter den inletts. Utöver det ska inga personer som har inställningen att barnet blir deras eget och ska bo kvar resten av sin barndom vara familjehem, då detta står i direkt motsättning till målsättningen med att så långt som möjligt återförena barn med sina föräldrar.
Alla dessa saker har jag redan sagt flera gånger så du får ursäkta om jag antog att de frågor du inte fått svar på var just de du inte fått svar på, det vill säga ditt nonsens om att det här samtalsämnet över huvud taget inte ska förekomma.