2020-08-19, 12:10
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, hvem andre kan ha hatt motiv for å drepe AEH?

TH er jo så perverst syk at han påstår at AEH ble drept for å ramme ham.

Hvordan ble han rammet? Jo han ble kvitt en kone som truet med skilsmisse, og som hadde rett på sin andel av felles formue. At TH hadde et par sterkt omdiskuterte ektepakter til egen fordel, men som er så ubalanserte og urimelige at det må antas at enhver rettsinstans ville ha satt disse til side. Så, TH ble "rammet" ved å slippe unna en rettslig behandling av skilsmisse og ektepakter. Det er sykt.

Satt på spissen, lagmannsretten skal ta stilling til om gjerningsmannens rettigheter skal vinne over offerets rettigheter.

For meg synes det helt utenkelig at lagmannsretten skulle komme til at siktedes rettigheter skal trumfe offerets rettigheter. Det går rett og slett ikke an i en rettsstat.
Mener du at TH ikke har blitt rammet i denne saken til nå?

Du har vært inne på alt fra at barna var medskyldig, fingert kidnapping, at TH presset vitner osv. Sett i lys av dette - ikke mer merkelig at en GM ønsket å ramme TH på en eller annen måte
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-19 kl. 12:20.
Citera
2020-08-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Mener du at TH ikke har blitt rammet i denne saken til nå?

En GM som har begått grusomme handlinger og drept sin ektefelle, kan ikke sies "å ha blitt rammet" og derved tilrane seg status som fornærmet.

At THs forbrytelser blir avslørt og delvis omtalt i mediene, det er ikke "å bli rammet", men en konsekvens av hans egne ugjerninger og valg.

Så nei, TH er ikke blitt "rammet" på noen som helst måte i denne saken.

Edit:

Men det er mange andre som er blitt rammet. Først og fremst AEH, forsvunnet og antatt død 31. oktober 2018. Og barn og barnebarn, som må gjennomleve forferdelige tider, en vedvarende krise frem til saken blir oppklart og AEH blir funnet.

Alle som kjente AEH og var glade i henne er også rammet. Også alle som har lest om AEH og hennes grusomme og uvisse skjebne, som føler med henne og ønsker at hun skal blir funnet og få en grav og et verdig siste hvilested. Alle som ber og håper at saken skal bli oppklart.

Så, det er mange som er rammet i denne saken.

Men ikke TH. Som har forårsaket all denne sorgen og smerten.
Senast redigerad av kornblomst 2020-08-19 kl. 12:36. Anledning: Edit
Citera
2020-08-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja, jeg er enig i at det fremstår ulogisk. Kan det være slik at politiet ikke hadde mulighet til å beslaglegge huset før TH ble siktet i saken? Kanskje politiet vurderte å sikte TH på et tidligere tidspunkt, men at de prioriterte å etterforske TH hemmelig (kanskje fordi de håpet at den etterforskningen ville få frem viktige bevis)? Hvis det var slik, så er det lett å være etterpåklok og tenke at politiet burde ha prioritert å beslaglegge huset fra dag 1 og frem til de hadde utført alle ønskede undersøkelser i huset og innhentet alle spor som kunne finnes i huset (hvis politiet hadde lov til å beslaglegge huset fra dag 1).

Jeg vet ikke hvordan lovene er, men jeg tenker at politiet burde ha hatt lov å beslaglegge et hus som de mener at er åsted for en så alvorlig kriminell handling selv om BO's ektefelle/samboer el.l. ikke er mistenkt eller siktet i saken.

Edit: Dette ble uttalt fra politiet i mai i år:

Politiet mener det er viktig å understreke at en tredjemannsransakingen i dette tilfellet gjøres på åstedet for en alvorlig straffbar handling. Undersøkelsene er ledd i etterforskingen av hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.

– Formålet med etterforskningen er å bringe klarhet i hva som har skjedd, hvordan, hvem som står bak, og hva som er motivet. Politiet søker etter bevis både for og imot enkeltpersoners skyld, og i en bred og objektiv etterforskning er en viktig oppgave for politiet også å ivareta fornærmedes rettsvern, sier politiadvokat Hrenovica.

«Det stedet som fremstår som åstedet for en straffbar handling, fornærmedes bolig, og hennes øvrige tilholdssteder er i den sammenheng relevante steder å søke etter bevis som kan gi svar på disse spørsmålene,» skriver politiet.

https://www.nrk.no/norge/politiet-far-fortsatt-ransake-huset-til-hagen-1.15015993

Dere som har kunnskap om lovene: Kunne politiet ha beslaglagt huset fra dag 1?

I Sverige ska en person vara skäligen misstänkt för ett brott som kan ge fängelse på straffskalan, för att få företa husrannsakan över huvud taget.
Hur det är i Norge, i just detta fall, och husrannsakan under längre tid vet jag inte.
Men högst troligt "skäligen misstänkt" ...
Citera
2020-08-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Tviler på at kameraet som er rigget opp i SV4 er kun for å overvåke eiendommen, det kan også være for å spionere på en eller annen nabo, samt kartlegging av både fotgjengere og biltrafikk.

Vad kan idag, efter så lång tid, avslöjas i området SL4?
Har man gjort en gärningsmannaprofil som visar att GM kan förväntas dyka upp på platsen
för brottet?
Citera
2020-08-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Samlet sett viser uttalelsene fra TH at han enten er skyldig eller sprute gal fordi de ikke henger på greip. Spor taler klart mot skyld fordi forklaringen hans ikke understøttes av objektive funn på åstedet. Hvorfor bekrefter ingen funn hans forklaring. Kun tilfeldigheter? I tillegg nekte å vedkjennenne forklaring og nekte å uttale seg om nye funn. Angrep er beste forsvar for tt. Innlegg med kreative bortforklaringsteorier løsrevet fra faktiske funn har jeg slutter å lese.

Men det finns inga faktiska fynd som pekar mot en bestämd GM ..
Citera
2020-08-19, 12:41
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
En GM som har begått grusomme handlinger og drept sin ektefelle, kan ikke sies "å ha blitt rammet" og derved tilrane seg status som fornærmet.

At THs forbrytelser blir avslørt og delvis omtalt i mediene, det er ikke "å bli rammet", men en konsekvens av hans egne ugjerninger og valg.

Så nei, TH er ikke blitt "rammet" på noen som helst måte i denne saken.

Edit:

Men det er mange andre som er blitt rammet. Først og fremst AEH, forsvunnet og antatt død 31. oktober 2018. Og barn og barnebarn, som må gjennomleve forferdelige tider, en vedvarende krise frem til saken blir oppklart og AEH blir funnet.

Alle som kjente AEH og var glade i henne er også rammet. Også alle som har lest om AEH og hennes grusomme og uvisse skjebne, som føler med henne og ønsker at hun skal blir funnet og få en grav og et verdig siste hvilested. Alle som ber og håper at saken skal bli oppklart.

Så, det er mange som er rammet i denne saken.

Men ikke TH. Som har forårsaket all denne sorgen og smerten.
Sett gjennom en slik synsvinkel kan du argumenteres slik. Hadde vært interessant å hørt fra deg hvordan du mener TH utførte dette - en teoretisk fremstilling. Du har tross alt vært en aktiv deltaker her.

Har du en hypotese du ønsker å dele?
Bidra med noe som gjør at man kommer nærmere en løsning?
Citera
2020-08-19, 12:43
Medlem
Citat:
Vil si meg fullstendig enig her.

I tillegg kommer at TH ikke møtte personlig i Nedre Romerike tingrett da beslag i Sloraveien ble behandlet på torsdag 13. august. Kjennelse fredag 14. august ga politiet medhold i beslaget.

På vegne av TH anket hans advokat Svein Holden kjennelsen på stedet. Politiets beslag av Sloraveien 4 skal nå behandles i Eidsivating lagmannsrett, tidspunkt ikke kjent ennå. Har ikke TH tenkt å møte personlig i lagmannsretten heller?

Begrunnelse for anken er at siktede TH føler sterkt behov for å søke tilflukt på åstedet for grov kriminell handling mot, muligens drap på, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone. Hadde jeg vært dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for å søke tilflukt i Sloraveien.

Det er så sykt at det er bare å riste på hodet av.

Det är ju hans hem, handlar väl inte om att "söka tillflykt" .. i så fall borde han fly någon annanstans.
Han har väl valt sitt hem och har sina rötter där, tillsammans med med AE ..och omgivningen.
En del av hans identitet, tillsammans med hans arbetsplats.
Citera
2020-08-19, 12:47
Medlem
Citat:
Sett gjennom en slik synsvinkel kan du argumenteres slik. Hadde vært interessant å hørt fra deg hvordan du mener TH utførte dette - en teoretisk fremstilling. Du har tross alt vært en aktiv deltaker her.

Nei.

Av helt åpenbare grunner, har ikke politiet frigitt tilstrekkelig detalj-informasjon til at publikum kan oppklare saken gjennom å følge med i aviser og medier.

Men, ut fra et helhetsperspektiv så er det åpenbart at TH må være involvert, enten som GM alene, GM med én eller flere medhjelper(e), eller som bestiller, bakmann og medhjelper selv.

TH er jo siktet for drap, eller medvirkning til drap på AEH.

Disse momentene holder for meg.
Citera
2020-08-19, 12:48
Bannlyst
Citat:

Det har kornblomst gjort flere ganger
Citera
2020-08-19, 12:51
Avslutad
Citat:

Begrunnelse for anken er at siktede TH føler sterkt behov for å søke tilflukt på åstedet for grov kriminell handling mot, muligens drap på, hans kone. Samtidig er TH siktet for drap, eller medvirkning til drap, på sin kone. Hadde jeg vært dommer ville jeg ha krevd at TH forklarte seg muntlig i retten, om sitt sterke behov for å søke tilflukt i Sloraveien.

Det er så sykt at det er bare å riste på hodet av.
For ca 20 år siden så var vårt hjem et grusomt åsted. Jeg vil ikke gå i detaljer, men på den tiden var barna våre små, og de ble sterkt traumatisert pga det som skjedde. Det var vi voksne også - likevel ville vi alle hjem.

Tanken streifet oss at vi ville flykte, men aldri lenger enn sekunder - det var bare en irrasjonell tanke som snek seg forbi. Det var tross alt der hjemme (inntil da) vi alltid hadde kjent oss trygge og hentet krefter.

Den første tiden turde vi ikke å være adskilt. Vi ble redde i det øyeblikket vi ikke så hverandre - barna turde ikke gå på toalettet alene.
Slik hadde vi det i mange år, men etterhvert har vi jobbet oss ut av den angsten og tatt tilbake veggene.

Det var tross alt vår eiendom og vi tok tilbake det som var vårt.
Citat:
Det gjør absolutt null forskjell for offeret. Død er død.

Men det har betydning for straffeutmålingen for gjerningsmannen.

For deg er det vel offeret som har null betydning.
Så du mener altså seriøst, at fordi jeg mener at det aller viktigste er at ingen uskyldige blir dømt, så betyr det at jeg synes at offeret har null betydning?

Du kan i såfall være sikker på det, at hvis det var jeg som hadde blitt drept, så hadde jeg ikke vært fornøyd med, at en tilfeldig person som evt hadde vært slem mot meg, ble dømt for drapet (som en annen GM hadde planlagt lenge og utført).

Forhåpentligvis hadde det blitt mer mellom himmel og jord enn du er klar over.
Citera
2020-08-19, 12:55
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
Det har kornblomst gjort flere ganger
Men saken utvikler seg. Det blir mer informasjon om saken både i media og på forumet etterhvert. Hvorfor skal man ikke utvikle teorier også?
Jeg ville syntes det var interessant
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-19 kl. 12:59.
Citera
2020-08-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
For ca 20 år siden så var vårt hjem et grusomt åsted. Jeg vil ikke gå i detaljer, men på den tiden var barna våre små, og de ble sterkt traumatisert pga det som skjedde. Det var vi voksne også - likevel ville vi alle hjem.

Tanken streifet oss at vi ville flykte, men aldri lenger enn sekunder - det var bare en irrasjonell tanke som snek seg forbi. Det var tross alt der hjemme (inntil da) vi alltid hadde kjent oss trygge og hentet krefter.

Den første tiden turde vi ikke å være adskilt. Vi ble redde i det øyeblikket vi ikke så hverandre - barna turde ikke gå på toalettet alene.
Slik hadde vi det i mange år, men etterhvert har vi jobbet oss ut av den angsten og tatt tilbake veggene.

Det var tross alt vår eiendom og vi tok tilbake det som var vårt.

Så du mener altså seriøst, at fordi jeg mener at det aller viktigste er at ingen uskyldige blir dømt, så betyr det at jeg synes at offeret har null betydning?

Du kan i såfall være sikker på det, at hvis det var jeg som hadde blitt drept, så hadde jeg ikke vært fornøyd med, at en tilfeldig person som evt hadde vært slem mot meg, ble dømt for drapet (som en annen GM hadde planlagt lenge og utført).

Forhåpentligvis hadde det blitt mer mellom himmel og jord enn du er klar over.

Det er tydelig at du i Hagen-saken setter GMs rettigheter over offerets rettigheter.

Deg om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in