Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nu lägger du till saker som inte finns i någon av studierna. Den första drar i princip slutsatsen att barn kan driva smittan:
Men om så skulle vara fallet så utgör de ingen stor källa till vad gäller överföring av smittan till vuxna
Det finns inget i det jag citerade som säger detta. Och inte heller detta i det andra citatet:
Men att barn skulle smitta vuxna, (förutom de äldsta barnen), är ytterst tveksamt.[
Du får inte lägga till dina spekulationer till studierna. Det bevisar bara att du läser dem genom filter och är starkt påverkad av konfirmationsbias.
Forskningsläget är sådant att man inte säkert vet något. Gammal kunskap hypotiserar om att barn inte smittar eller ens blir smittade p.g.a. betydligt lägre nivåer på ACE2-receptorer. En helt adekvat hypotes formulerad på det man visste då. Senare undersökningar visar dock att det inte har någon betydelse och då öppnar sig möjligheten till att barn smittas i lika stor utsträckning som vuxna och sprider smittan vidare:
Age-Related Differences in Nasopharyngeal Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Levels in Patients With Mild to Moderate Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)
/.../Early reports did not find strong evidence of children as major contributors to SARS-CoV-2 spread,3 but school closures early in pandemic responses thwarted larger-scale investigations of schools as a source of community transmission. As public health systems look to reopen schools and day cares, understanding transmission potential in children will be important to guide public health measures. Here, we report that replication of SARS-CoV-2 in older children leads to similar levels of viral nucleic acid as adults, but significantly greater amounts of viral nucleic acid are detected in children younger than 5 years.
https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2768952?appId=scweb
Culture-Competent SARS-CoV-2 in Nasopharynx of Symptomatic Neonates, Children, and Adolescents
/.../Children are underrepresented in coronavirus disease (COVID-19) case numbers (1,2). Severity in most children is limited, and children do not seem to be major drivers of transmission (3,4). However, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infects children of all ages (1,3). Despite the high proportion of mild or asymptomatic infections (5), they should be considered as transmitters unless proven otherwise. To address this point, the laboratory of the Geneva University Hospitals and Faculty of Medicine, University of Geneva (Geneva, Switzerland), used cell culture to systematically assess cultivable SARS-CoV-2 in the upper respiratory tract (URT) of 23 children with COVID-19.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-2403_article
Så där står vi. Allt fler studier pekar på att barn driver smittan. Dessutom pekar fler studier på att just asymtomatiska individer kanske är de mest smittsamma p.g.a. olika faktorer och den lilla grupp som blir superspridare handlar just om sådana.
Den sista studien är i allra högsta grad intressant tillsammans med studien från Sydkorea över barn och skolor i mitt förra inlägg då de representerar den allra färskaste informationen som finns och kommer att publiceras i CDC:s publikation
EID Journal i oktober.
Vi får väl se vad de vetenskapliga granskarna säger om den artikeln i oktober.
Nej, jag lägger, i sak inte till saker som inte framgår av studierna. För det jag skrev var ju att i den studie jag hänvisade till så såg man inte att barn förde smittan vidare till vuxna, men att man ändå inte kunde utesluta det. Det du fetade i ditt tidigare citat av den senare koreanska studien var att smittan ibland barn ökar under ett utbrott. Dessutom poängteras att de är de äldsta barnen smittar mest. Detta är inte något jag förnekar, vilket, klart, framgick av mitt tidigare inlägg.
Vetenskap handlar om att försöka komma så nära sanningen som möjligt, inte vinna en debatt. Så skulle det ändå, i slutändan, Visa sig att barn smittar vuxna, fine for me...Men då vill jag allt se det svart på vitt först. För empirin och den beprövade erfarenheten har inte visst på någon större minskning av smittspridningen, om någon alls, beroende på att man stängt ner skolor.
Däremot så minskar, naturligtvis, smittspridningen snabbt om man stänger ner hela samhället, inklusive de flesta arbetsplatser och låter smittan bränna ut inom smittade men isolerade familjer. Men, tyvärr så har empirin och den beprövade erfarenheten visat att det rör sig om en tillfällig effekt.