Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
IM säger inte i första förhöret att GM väntar. Det är Du som tänker det, viss skillnad.
I de senare förhören där han inte säger att GM väntade flera minuter? Eller i förhöret i november 1987 där nästan inget stämmer med tidigare förhör?
AB säger ju själv att han bara ser sekunderna innan skotten. När de är tre personer som ser ut att gå tillsammans. Om GM gått ikapp har inte AB en aning om det i så fall. Vi vet ju inte hur länge GM gick precis intill LOP, kan ha varit några meter. Tänk på att det är en bred trottoar också.
Står GM i avfasningen får han hoppa fram och skjuta mitt i hoppet om Palme ska hinna falla där han faller.
Jag vill inte gå in på semantik. Vi vet det vi vet. Det vi inte vet, vet vi inte. IM vet vad han såg. IM fick inte helt rätt frågor från början utan vad han såg fick växa fram genom åren i takt med att rätt frågor ställdes.
Om man är lite på lyset och ser en person komma upp från sidan av husväggen så kan man som AB tycka sig se tre personer som går tillsammans. Problemet blir ju bara vart den här personen finns i förhållande till AB
innan han har noterat honom. Eftersom han
inte noterat honom när han börjar närma sig entrén så kan ju bevisligen inte GM gått framför honom. Han måste således varit gömd runt knuten, alltså vid avfasningen. Det finns ingen plats för GM mellan AB och LOP. Endast då när han lämnar avfasningen och det tar några sekunder. AB blir ju så överraskad att han slänger sig in i entrévalvet när skotten faller. Det är ingen längre observation han gjort.
Jag har iallafall delat med mig av min tidtagning från Sveavägen. Den visar att vid den gångtakten som LOP hade, och som en Grandman också måste ha hållit 5-10 meter bakom, så måste han teleporteras i tid och rum från ungefär korvkioskens position till Dekorimahörnan för att IM:s iakttagelse åtminstone ska få 2 minuter på sig. Är det en minut så måste han teleporteras från ungefär övergångsstället för att samma iakttagelse ska gälla. Jag har inget mer att tillägga.