2020-08-18, 22:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men nu pratade jag inte för att få dig tro på SE som GM. Är det ett spel för galleriet så valdes SE ut just för att det inte var tönterier. Det finna inget klockrena bevis som friar SE. Det var därför den perfekta utvägen för att döda utredningen och låta materialet bli fritt för privatspanare.

Att KP:s beslut tog bort sekretessen är utmärkt. Det ska han ha. Annars är ju svenska folket som du vet en lättlurad hop. Jag träffar folk som fortfarande är övertygade om att CP mördade Palme. Men det är gamla människor som aldrig öppnat en bok.

Ett bättre sätt att döda utredningen hade, enligt mig, varit att säga "vi hittar inte minsta bevis mot någon så nu lägger vi ner. Vi hade ett spår som vi trodde på men det sprack".
Citera
2020-08-18, 22:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men det är ju precis det som står. LOP har hunnit några meter bort från avfasningen när GM tar några snabba kliv bakom dem och skjuter. Vad är konstigt med det? IM fick ju aldrig frågan vilken GM:s startpunkt var (avfasningen). Den frågan får han i senare förhör eller nämner det själv.

Om GM:s startpunkt inte är avfasningen då kan inte AB säga det han säger. För då hade han sagt typ "skytten gick nästan bredvid mig, tog några snabba kliv och sköt". Men det säger han ju inte. Har du ens kollat upp hur nära entrén är avfasningen? Det är ca 5-6 meter. I det utrymmet går det inte att få in en person till.

IM säger inte i första förhöret att GM väntar. Det är Du som tänker det, viss skillnad.

I de senare förhören där han inte säger att GM väntade flera minuter? Eller i förhöret i november 1987 där nästan inget stämmer med tidigare förhör?

AB säger ju själv att han bara ser sekunderna innan skotten. När de är tre personer som ser ut att gå tillsammans. Om GM gått ikapp har inte AB en aning om det i så fall. Vi vet ju inte hur länge GM gick precis intill LOP, kan ha varit några meter. Tänk på att det är en bred trottoar också.

Står GM i avfasningen får han hoppa fram och skjuta mitt i hoppet om Palme ska hinna falla där han faller.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-18 kl. 22:58.
Citera
2020-08-18, 22:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Enligt Sifo drygt 19 procent.

https://www.svd.se/bara-tva-av-tio-tror-att-engstrom-mordade-palme

Som är säkra han gjore det ja, lika många som var säkra på att han inte var skyldig. Det var inte ja eller nej som alternativ. Kolla tråden här på Flashback
Citera
2020-08-18, 22:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att KP:s beslut tog bort sekretessen är utmärkt. Det ska han ha. Annars är ju svenska folket som du vet en lättlurad hop. Jag träffar folk som fortfarande är övertygade om att CP mördade Palme. Men det är gamla människor som aldrig öppnat en bok.

Ett bättre sätt att döda utredningen hade, enligt mig, varit att säga "vi hittar inte minsta bevis mot någon så nu lägger vi ner. Vi hade ett spår som vi trodde på men det sprack".

Nej jag tror att nedläggningen blivit stoppad då. Eller iaf blivit hårt åtgången av regeringen.
Citera
2020-08-18, 22:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nej jag tror att nedläggningen blivit stoppad då. Eller iaf blivit hårt åtgången av regeringen.

Okej.
Citera
2020-08-18, 23:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej.

Hörde du att CA blev med i styrelsen i skytteklubben 1982. Sina år i styrelsen 1982 till 1992 var han på alla styrelsemöten (ett antal per år). Bortsett från alla möten 1986 efter januari. Undrar om något hände i februari 1986...
Citera
2020-08-18, 23:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
Men en Grandman kan inte samtidigt stå vid Dekorima och skjuta OP. Han behöver teleporteras i tid och rum i sådana fall.

OP hade inga livvakter. Det var ett hypotetiskt scenario som DIN Grandman måste haft i åtanke.

Nej, ingen normalt funtad GM ”måste haft i åtanke” att OP kan ha livvakter som krypkör bakom dem på Sveavägen. Att du kanske skulle oroat dig för det betyder inte att någon annan skulle göra det. Hastighetsbegränsningen på Sveavägen är 50 km/h. Du kan omöjligen övervaka en promenerande statsminister från bil där. För övrigt missade du att förklara varför just dina GM har denna speciella information att bilburna livvakter saknades?

Vad gäller Grandmannen och MP så klarar han sig gott utan teleportering. LOP går i lugn takt S och stannar vid minst ett skyltfönster. GM kan starta 30-40 m bakom och ändå hinna före till MP. Personligen lutar jag åt att NF ser GM vid La Cartarie och att Dekorimamannen inte finns. Men säker är jag inte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-08-18 kl. 23:05.
Citera
2020-08-18, 23:05
Medlem
H24s avatar
Citat:
Som är säkra han gjore det ja, lika många som var säkra på att han inte var skyldig. Det var inte ja eller nej som alternativ. Kolla tråden här på Flashback

Det var ingen statsvetare som designade den studien. Ensamma galningar som Pettersson, Engström och GH får ju varsitt svarsalternativ. Landsförrädarspåret är splittrat i en mängd alternativ, SÄPO, Polisen, Stay Behind med mera. Hur röstar man om man tror på Sydafrika med svenska poliser? Eller Stay Behind med Engström som skytt som Jallai föreslår? Vidare är nog opinionsundersökningar inte en framkomlig väg i frågan. Det rätta svaret måste ju inte vara det populära, det är ett olöst kriminalfall och inte Melodifestivalen.
Senast redigerad av H24 2020-08-18 kl. 23:13.
Citera
2020-08-18, 23:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, ingen normalt funtad GM ”måste ha i åtanke” att OP kan ha livvakter som krypkör bakom dem på Sveavägen. Att du kanske skulle oroat dig för det betyder inte att någon annan skulle göra det. Hastighetsbegränsningen på Sveavägen är 50 km/h. Du kan omöjligen övervaka en promenerande statsminister från bil där. För övrigt missade du att förklara varför just dina GM har denna speciella information att bilburna livvakter saknades?

Vad gäller Grandmannen och MP så klarar han sig gott utan teleportering. LOP går i lugn takt S och stannar vid minst ett skyltfönster. GM kan starta 30-40 m bakom och ändå hinna före till MP. Personligen lutar jag åt att NF ser GM vid La Cartarie och att Dekorimamannen inte finns. Men säker är jag inte.

Men då saknar jag NFs iakttagelse av AB...
Citera
2020-08-18, 23:09
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
IM säger inte i första förhöret att GM väntar. Det är Du som tänker det, viss skillnad.

I de senare förhören där han inte säger att GM väntade flera minuter? Eller i förhöret i november 1987 där nästan inget stämmer med tidigare förhör?

AB säger ju själv att han bara ser sekunderna innan skotten. När de är tre personer som ser ut att gå tillsammans. Om GM gått ikapp har inte AB en aning om det i så fall. Vi vet ju inte hur länge GM gick precis intill LOP, kan ha varit några meter. Tänk på att det är en bred trottoar också.

Står GM i avfasningen får han hoppa fram och skjuta mitt i hoppet om Palme ska hinna falla där han faller.

Jag vill inte gå in på semantik. Vi vet det vi vet. Det vi inte vet, vet vi inte. IM vet vad han såg. IM fick inte helt rätt frågor från början utan vad han såg fick växa fram genom åren i takt med att rätt frågor ställdes.

Om man är lite på lyset och ser en person komma upp från sidan av husväggen så kan man som AB tycka sig se tre personer som går tillsammans. Problemet blir ju bara vart den här personen finns i förhållande till AB innan han har noterat honom. Eftersom han inte noterat honom när han börjar närma sig entrén så kan ju bevisligen inte GM gått framför honom. Han måste således varit gömd runt knuten, alltså vid avfasningen. Det finns ingen plats för GM mellan AB och LOP. Endast då när han lämnar avfasningen och det tar några sekunder. AB blir ju så överraskad att han slänger sig in i entrévalvet när skotten faller. Det är ingen längre observation han gjort.

Jag har iallafall delat med mig av min tidtagning från Sveavägen. Den visar att vid den gångtakten som LOP hade, och som en Grandman också måste ha hållit 5-10 meter bakom, så måste han teleporteras i tid och rum från ungefär korvkioskens position till Dekorimahörnan för att IM:s iakttagelse åtminstone ska få 2 minuter på sig. Är det en minut så måste han teleporteras från ungefär övergångsstället för att samma iakttagelse ska gälla. Jag har inget mer att tillägga.
Citera
2020-08-18, 23:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vill inte gå in på semantik. Vi vet det vi vet. Det vi inte vet, vet vi inte. IM vet vad han såg. IM fick inte helt rätt frågor från början utan vad han såg fick växa fram genom åren i takt med att rätt frågor ställdes.

Om man är lite på lyset och ser en person komma upp från sidan av husväggen så kan man som AB tycka sig se tre personer som går tillsammans. Problemet blir ju bara vart den här personen finns i förhållande till AB innan han har noterat honom. Eftersom han inte noterat honom när han börjar närma sig entrén så kan ju bevisligen inte GM gått framför honom. Han måste således varit gömd runt knuten, alltså vid avfasningen. Det finns ingen plats för GM mellan AB och LOP. Endast då när han lämnar avfasningen och det tar några sekunder. AB blir ju så överraskad att han slänger sig in i entrévalvet när skotten faller. Det är ingen längre observation han gjort.

Jag har iallafall delat med mig av min tidtagning från Sveavägen. Den visar att vid den gångtakten som LOP hade, och som en Grandman också måste ha hållit 5-10 meter bakom, så måste han teleporteras i tid och rum från ungefär korvkioskens position till Dekorimahörnan för att IM:s iakttagelse åtminstone ska få 2 minuter på sig. Är det en minut så måste han teleporteras från ungefär övergångsstället för att samma iakttagelse ska gälla. Jag har inget mer att tillägga.

Ja de bästa vittnesutsagorna är de som får växa fram genom åren...

Wow.
Citera
2020-08-18, 23:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men då saknar jag NFs iakttagelse av AB...
Ja, jo. Vi har som bekant stött och blött NFs man i blå jacka relativt AB i sin blåa täckjacka. Det hela handlar väl hur man skall se på NFs uppgifter. Jag menar att man skall se mer till vad vittnen säger sig ha sett än vad de inte har sett.

I NFs fall så ser han en man i blå jacka uppe vid La Cartarie. Denna man kan inte rimligen vara AB. Sedan ser han ingen annan, men det betyder inte att de inte existerade. Han går på en trafikerad gata, möter LOP och en person till. Varför måste NF nödvändigtvis minnas alla andra personer i kvarteret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in