Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Gick bara på the Guardians artikel jag länkade till. Men visst, då blir det ju ännu märkligare det svenska uttalandet:
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/12/coronavirus-death-toll-in-england-revised-down-by-more-than-5000
Men om du länkar en artikel vore det ju bra om du läste den.
Citat:
There is a discrepancy between the Office for National Statistics (ONS) figures, which counts fatalities where Covid-19 is mentioned on the death certificate and include deaths in all settings, and the PHE data, which covers deaths in hospitals or those linked to a positive Covid test.
Jag vet inte hur många gånger jag skall behöva förklara saken: PHE:s siffror har använts för omedelbar "på-dagen-rapportering" till media och press med tanken att det skall fungera som indikation på epidemins utveckling. De siffrorna omfattar ENDAST de personer som avlider på vårdanläggningar som ligger under NHS. Den officiella statistiken (ONS är en myndighet som rapporterar till parlamentet) är exakt i det avseendet att den grundas på verkliga dödsattester. Den statistiken har skrivits UPP successivt under en period av flera månader, men blir oanvändbar i beslutsunderlag då den inte är tilltäckligt 'färsk'.
Jag kan som sagt bara förklara det för er. Jag kan inte förstå det åt er, det måste ni faktiskt göra själva. Om ni inte VILL förstå blir det svårt.