2020-08-17, 15:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jodå, det finns gott om folk i tråden som har förnekat att lockdowns fungerar. Och även finns det gott om dem som inte verkar förstå att de är till för att tillfälligt minska smittspridningen, vilket de verkar göra.

Även munskudd fungerar, det vet vi då det är bevisat. Att våra åtgärder i Sverige inte har fungerat särskilt väl ser vi på våra siffror.

Massor av människor bär ju munskydd runt omkring i världen, ändå ökar smittan globalt. Jag önskar, verkligen, att munskydd skulle minska smittspridningen med 85 procent, men verkligheten visar en annan bild.

Räknar du bort 75 procent av dödsfallen i covid-19 i Sverige, vilket berodde på undermåligt utbildad personal på de särskilda boendena och i hemtjänsten, samt sen ankomst av skyddsutrustning, så sticker de svenska dödstalet inte ut speciellt.
Citera
2020-08-17, 15:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Gäller sjuk och livförsäkringar när man ställer upp som försökskanin eller tar läkemedelsbolaget över dem.
Bra fråga, faktiskt. Det rimliga vore att underteckna ett avtal som sätter tummen på frivillighetsaspekten, det vore horribelt om en biverkning skickar den frivillige till permanent rullstolsvistelse och sedan ska försäkringskassan försörja denne livet ut.
Citera
2020-08-17, 15:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Gymnasie i danmark smittat
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flere-gymnasieelever-smittet-med-coronavirus/8251088

Dagis i Norge smittat

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/smitte-paa-barnehage-i-oslo-avdeling-stengt.kufbBz9hZ
Minst tre gymnasier är drabbade om jag inte läste fel.

'Styrelsen frarådede fredag eftermiddag hjemsendelse af hele klasser ved enkeltstående tilfælde af smitte, der ikke er sket på skolen', skriver rektor Søren Hestrup.

Dermed reagerer Ordrup Gymnasium anderledes på coronasmitten end andre gymnasier, folkeskoler og børnehaver landet over har gjort.

140 elever sendt hjem
På Stenhus Gymnasium i Holbæk blev fem klasser i sidste uge sendt hjem, efter at én elev i hver klasse havde udvist symptomer på coronavirus. Det svarer ifølge TV Øst til 140 elever.

Også på Aalborg Handelsskole blev en klasse på 3. årgang fredag sendt hjem, efter at en elev på skolen blev testet positiv for coronavirus. Det samme blev de undervisere, der havde været i kontakt med klassen inden for 48 timer.

Derudover får de hjemsendte elever i Aalborg ikke lov til at komme tilbage på handelsskolen, før de kan fremvise to negative coronatest taget med to dages mellemrum, skriver TV2 Nord.””
Citera
2020-08-17, 15:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det stämmer högst troligt inte.

Jo, de stämmer nog I Qatar så består befolkningen till 90 procent av utländska gästarbetare som bor trångt.

San Marino har bara 33 000 invånare och överraskades troligen av pandemin.
Citera
2020-08-17, 15:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Massor av människor bär ju munskydd runt omkring i världen, ändå ökar smittan globalt. Jag önskar, verkligen, att munskydd skulle minska smittspridningen med 85 procent, men verkligheten visar en annan bild.

Räknar du bort 75 procent av dödsfallen i covid-19 i Sverige, vilket berodde på undermåligt utbildad personal på de särskilda boendena och i hemtjänsten, samt sen ankomst av skyddsutrustning, så sticker de svenska dödstalet inte ut speciellt.

Ja, smittan ökar globalt för att munskydd inte är det enda som främjar smittspridning och att smittan kan sprida sig trots användandet av munskydd. Dessutom är det inte särskilt många globalt som använder munskydd. Om du har siffror på hur många av jordens befolkning som använder så tar jag den gärna.

Visst, om man räknar bort 75% av Spaniens döddsiffror så ser inte heller de särskilt dåliga ut. Smart tänkt. Har du gått i samma klass som Tegnell?
Citera
2020-08-17, 15:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag skrev andra länder, inte ALLA länder.

Tagga ner! Mina uppgifter var ingen attack emot dig.
Citera
2020-08-17, 15:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Pensionären Lena: Det finns tusen frågor att ställa, men jag hör ingen ställa dem. Inte på presskonferenser, inte från ansvariga myndigheter, inte från politiker och inte från journalister.

Det är en stor skam hur Löfven och Tegnell behandlat våra äldre, sköra och svaga.

Jävla egoister!

Citat:
Det nya livet har nu pågått i 153 dagar för personer i riskgrupper, som består av cirka 1,6 miljoner personer över 70 år och minst 200.000 med underliggande sjukdomar och eller funktionsnedsättning.
Deras anhöriga uppmanas också följa de rekommendationer som gäller. Vi är alltså nästan 2 miljoner eller 20 procent av befolkningen.

Citat:
Men hur kan man på ett mer strukturerat sätt underlätta för människor i riskgruppen om vi nu ska fortsätta leva så här lång tid framöver?
Vad saknar vi? Vad är det svåraste? Vad längtar vi efter? Kan något av det fixas med enkla medel? Går det att fixa säkrare transporter? Öppna fordon, häst och vagn eller trehjulingar?
Går det att bestämma att affärer, restauranger, caféer och konsthallar vissa tider är öppna endast för riskgruppen? Skulle det allmänna utrymmet vissa tider ägas av oss?
Skulle mer bevakning av att avstånd efterlevs göra att människor i riskgruppen skulle kunna delta mer? Vad är möjligt att göra och vad är inte möjligt? Vad säger människor som tillhör riskgruppen och hur skiljer det sig åt mellan olika människor? Vad säger pensionärsorganisationerna?
Det finns tusen frågor att ställa, men jag hör ingen ställa dem. Inte på presskonferenser, inte från ansvariga myndigheter, inte från politiker och inte från journalister. ”Håll i och håll ut” är det enda jag hör.
Jag läste ett reportage i en spansk tidning om äldre människor som dött av covid-19. Att nationen stod i tacksamhetsskuld till dessa för deras kamp mot fascismen.
Här i Sverige har människor i den generation som byggde upp folkhemmet och kämpade för jämlikhet och solidaritet varit offer för covid-19. I solidaritetens anda är det nu hög tid att ta reda på hur livet är för människor som tillhör riskgruppen och utifrån det vidta åtgärder som gör det lättare att ”hålla i och hålla ut”.

källa dn
Citera
2020-08-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Gäller sjuk och livförsäkringar när man ställer upp som försökskanin eller tar läkemedelsbolaget över dem.
Läkrmedelsbolag brukar avskriva sig ALLT ansvar när det gäller vaccin och man får inte stämma dom!
Även om de fuckst upp rejält
Citera
2020-08-17, 15:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Tagga ner! Mina uppgifter var ingen attack emot dig.
Ok, sorry. Jag var bara tydlig, hade jag velat förolämpa dig hade du märkt det.
Citera
2020-08-17, 15:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, smittan ökar globalt för att munskydd inte är det enda som främjar smittspridning och att smittan kan sprida sig trots användandet av munskydd. Dessutom är det inte särskilt många globalt som använder munskydd. Om du har siffror på hur många av jordens befolkning som använder så tar jag den gärna.

Visst, om man räknar bort 75% av Spaniens döddsiffror så ser inte heller de särskilt dåliga ut. Smart tänkt. Har du gått i samma klass som Tegnell?

Önskar jag gjort det, då kanske jag varit, ännu, smartare!

Jag känner inte till fördelningen i Spanien vad gäller avlidna i olika åldersgrupper.

Sedan är det lite kul att du, råkade, skriva att munskydd "främjar smittspridningen". Hur som helst rå rekommenderas munskydd i väldigt många länder, där det inte är obligatoriskt i olika sammanhang.
Citera
2020-08-17, 15:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Man kan räkna bort betydligt fler eftersom dom dog MED corona, inte pga. Denna globala jävla hysteri är ett stort dyrt dåligt skämt!
https://omni.se/a/2GR3yl
Citera
2020-08-17, 15:56
Medlem
HGs avatar
Kan inte sluta förvåna mig över hur blasé Sveriges myndigheter och politiker är över COVID-19 pandemin. Nya Zeeland har de senaste dagarna fått ett nytt COVID-19 utbrott och de hade idag 9 nya fall. Man arbetar nu med smittspårning samt genetiska studier av COVID-19 för att se var utbrottet skapades. Nya Zeelands politiker reagerar starkt och sätter resurser för att få bort viruset.
Sverige rapporterar nästan dagligen 200 till 300 nya COVID-19 fall samt oftast också några dödsfall. Men våra politiker med FHM rycker på axlarna och säger ungefär, "shit happens".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in