2020-08-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Regionerna med mest +fall idag
1 Västra götaland
2 Stockholm
3 Skåne
4 Jönköping
5 Kronoberg

Minst +fall idag
1 Norrbotten
2 Uppsala
3 Östergötland
4 Västernorrland
5 Kalmar

Helt ointressant info.

Presentera istället i förhållande till befolkning.
Citera
2020-08-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det faktum antal fall ökar kraftigt i två av de länder som tidigast haft mest smitta, Spanien och Belgien, måste vara aningen oroväckande för de som tror på att flockimmuniteten skall skydda oss efter sommaren?!

Jag har dålig koll på detaljerna, men hur ser det ut med ökningen? Är det i samma regioner som sist?

Nu är ju Italien förskonat än så länge, men om det skulle blossa upp på tex Sicilien, så har de ju inte så stor nytta av immuniteten i Lombardiet om man säger så..
Citera
2020-08-17, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag menar att många Stockholmare är någon annanstans nu, eller har varit. Festar gör de säkert fortfarande men inte nödvändigtvis hemma i Stockholm (eller Göteborg).

Även om så 99% av alla Stockholmare skulle vara någon annanstans så skulle det ändå hållas oerhört mycket fler privata fester i Stockholm än i Dals-Ed. Varför läser vi inte om fester därifrån där 17 av 21 deltagare smittas längre? I februari och mars kom det ju sådana rapporter.
Citera
2020-08-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du har en förmåga att överdriva
Jag överdtiva? Det är ju precis tvärtom! För det är ju mi som konstant överdriver om. Nya coronas otroliga farlighet, dess unika dödliga egenskaper etc. Att du inte förstår detta är dock inte förvånande.
Citera
2020-08-17, 15:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har dålig koll på detaljerna, men hur ser det ut med ökningen? Är det i samma regioner som sist?

Nu är ju Italien förskonat än så länge, men om det skulle blossa upp på tex Sicilien, så har de ju inte så stor nytta av immuniteten i Lombardiet om man säger så..

Jag letar också efter detaljerad information om antal smittade och döda på regionsnivå i Spanien.

Italien har mycket bra statistik för varje region.
Citera
2020-08-17, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad han säger egentligen är att FHM kastade en tärning och resultatet blev att de skulle köra för flockimmunitet via smitta

Det är väl rätt självklart att olika ingångslägen ger olika utveckling. Tittar vi på Sverige så är det högst sannolikt att smittan kom in i landet på ett helt annat sätt än det gjorde i exempelvis Finland. Det kan delvis beror på olika resmönster och olyckliga tillfälliga omständigheter.

Inget land i Norden gjorde några drastiska åtgärder tidigt (dvs i januari/februari). Det kan man givetvis kritisera Sverige för. Om man tittar i backspegeln borde givetvis alla länder i Norden behövt informera och mönstra upp på ett helt annat sätt redan före årsskifte. Sverige gjorde dessutom den dumheten att de tillät exempelvis Melodifestivalen i Globen. Det var ju, sett i backspegeln, ett misstag som säkert bidrog negativt.

Dock tror jag att det finns sådant som gör att Sverige hade fått en sämre utveckling än Finland även om länderna gjort exakt likadant vid exakt samma tillfälle. Om man vill kalla det för »slumpen« är mest en fråga om petitesser. Jag skulle kalla det för omständigheter.

Hur som helst fanns det givetvis en senfärdighet på många ställen i världen när det gäller att tolka det som hände i Kina. Man hade tillgång till vissa svar tidigare än man sedan agerade. Å andra sidan var väl Kina för långt bort och svårt att översätta till västerländska villkor.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Sägs ju att ökningen nu till stor del är inom yngre demografier. Om demografin som det sprids inom skiljer sig från i våras så har man inte heller mycket hjälp av immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ajdå, jag kom in lite fel. Hade räknat med +2 idag men man har börjat öka på det, det är tydligt att man försöker beta av gapet försiktigt. Gapet var 20 avlidna men just nu 16 alltså, vi får kontrollera senare hur platz.se uppdaterar.

Överraskande hög siffra för nya smittade. Återkomer när jag får struktur i siffrorna. Kanske ikväll,
Men du tror alltså fortfarande på fullt allvar att man rapporterar lite godtyckligt vad man känner för? Du menar att de sitter där på kontoret och diskuterar hur många de ska rapportera?
-Vad säger ni gubbar, ska vi ta 3 eller 4 idag?
-Nä, kör på fyra. Killen på Flashback kanske tror vi mörkar annars så vi måste ju täppa till gapet.

Stolle.
Citera
2020-08-17, 15:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ajdå, jag kom in lite fel. Hade räknat med +2 idag men man har börjat öka på det, det är tydligt att man försöker beta av gapet försiktigt. Gapet var 20 avlidna men just nu 16 alltså, vi får kontrollera senare hur platz.se uppdaterar.

Överraskande hög siffra för nya smittade. Återkomer när jag får struktur i siffrorna. Kanske ikväll,

Här kan du se analys på när dödsfall rapporteras med prognos

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-08-17, 15:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag letar också efter detaljerad information om antal smittade och döda på regionsnivå i Spanien.

Italien har mycket bra statistik för varje region.

Dessa länkar kanske kan hjälpa.

https://www.rtve.es/noticias/20200817/mapa-del-coronavirus-espana/2004681.shtml

https://www.rtve.es/noticias/20200817/cuantos-brotes-coronavirus-hay-espana/2018947.shtml

Tom 6:e augusti:
https://es.statista.com/estadisticas/1100641/regiones-afectadas-por-el-covid-19-segun-los-casos-confirmados-espana/

https://es.statista.com/estadisticas/1104281/fallecidos-a-causa-de-covid-19-por-region-espana/
Citera
2020-08-17, 15:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl rätt självklart att olika ingångslägen ger olika utveckling. Tittar vi på Sverige så är det högst sannolikt att smittan kom in i landet på ett helt annat sätt än det gjorde i exempelvis Finland. Det kan delvis beror på olika resmönster och olyckliga tillfälliga omständigheter.

Inget land i Norden gjorde några drastiska åtgärder tidigt (dvs i januari/februari). Det kan man givetvis kritisera Sverige för. Om man tittar i backspegeln borde givetvis alla länder i Norden behövt informera och mönstra upp på ett helt annat sätt redan före årsskifte. Sverige gjorde dessutom den dumheten att de tillät exempelvis Melodifestivalen i Globen. Det var ju, sett i backspegeln, ett misstag som säkert bidrog negativt.

Dock tror jag att det finns sådant som gör att Sverige hade fått en sämre utveckling än Finland även om länderna gjort exakt likadant vid exakt samma tillfälle. Om man vill kalla det för »slumpen« är mest en fråga om petitesser. Jag skulle kalla det för omständigheter.

Hur som helst fanns det givetvis en senfärdighet på många ställen i världen när det gäller att tolka det som hände i Kina. Man hade tillgång till vissa svar tidigare än man sedan agerade. Å andra sidan var väl Kina för långt bort och svårt att översätta till västerländska villkor.

Tengeles styrning tidigt i pandemin var ju att väldigt sent införa åtgärder jämfört med grannländerna. Bara fokuserat på att införa åtgärder sent så att vården skulle klara toppen medan grannländerna införde åtgärder tidigare.

Tex

- Stora event som tex Globen du nämde
- Arlanda fortsatte ta emot plan när tex Kastrup stängde ner
- Skippade smittspårning
- Enbart tester vid behov av sjukhusvård

Så att vi fick stor spridning var ju medvetet val av FHM.
Citera
2020-08-17, 15:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:

I Spanien är det i alla fall till stor del samma (Madrid/Katalonien). Belgien har jag ingen koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in