Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Det har tidvis spekulerats mycket i tråden om huruvida föräldrarna var engagerade inom scientologin eller ej. Jag tror att den diskussionen mynnade ut i att paret hade haft viss kontakt med scientologkyrkan ("några gånger") men att de definitivt inte var medlemmar. Det är troligt att denna uppgift var en trådsanning. Någon postare trodde sig veta att paret hade sökt sig till scientologerna för att försöka "hitta hjälp och bot" för barnen (ungefär).Antagligen en spekulation?
Själv tycker jag samröret med scientologin verkar långsökt.
Tydligen är scientologer negativt inställda till mediciner som används för psykisk ohälsa (om jag förstått det hela rätt). Mediciner mot fysiska sjukdomar accepteras - och därmed gör man alltså en skarp skillnad mellan kropp och psyke.
Om Bjärredsföräldrarna var skeptiska mot mediciner som används vid psykisk ohälsa, kanske de tänkte sig att scientologerna hade "tips" på hur man klarar av sin ohälsa utan medicinering?
Men, som sagt var: detta är enbart spekulationer .
Det kan spela roll vad de hade för grundinställning i tillvaron.
Men vi vet för lite, det ses fragment av alternativa metoder.
Vilket i sig har ett sunt beteende å ena änden av spektrat (hälsa, motion, personlig utveckling, stressreducering etc) - men en snårskog i den andra där förtvivlade människor kan grundluras.
De kan även grundlura sig själva via ett helt rubbat flummigt synsätt och möta inkompetenta charlataner som på sin höjd gått nån veckokurs.
Om allt mellan gränslös kärlek som bot, att kasta viktiga mediciner, att inbilla sig att själv är bäste dräng i alla lägen bland stenar, hälsokost och dekokter.
Den delen är varken normal eller sund och kan vara farlig i sin gränslöshet.
Jag tror, för jag spekulerar, att de jagat hej vilt överallt. Det gör en del desperata människor, det är förståeligt och det är ett fritt land.
Problemet är om människorna tappar bort sig själv på vägen och fortsätter gå djupare in i snårskogen som tätnar och blir mörkare.
I all välvilja.
Bort från hjälpen och har bara varann att förlita sig på. Två förtvivlade och förvirrade ser inte nån ljusning och de hittar inte tillbaka på livsstigen, de går rätt mot ättestupan.
En metafor.