2020-08-16, 10:22
Medlem
meiis avatar
Hej.
Stämmer det att adressen var
Björkvägen 3 i Bjärred famijen bodde på? Är på väg till Bjärred, vill lägga rosor i vattnet där och se huset ❤
Citera
2020-08-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Nackdelen är att hamnar man där kan det vara svårt att be om hjälp. Tror inte det har med fördomar att göra. (inte i mitt fall iallafall) ;-)

Men har varit med om att en psykolog tror att depression och utmattning är samma sak.

Jag förstår att det kan finnas många olika anledningar till att man inte söker hjälp.

Det finns en Facebook-grupp som heter "Alternativ vård för psykisk ohälsa." Medlemmarna i gruppen är starkt negativa till psykiatrin och till psykofarmaka. Man ger varandra tips på alternativ, som intag av kosttillskott av olika slag och väldigt många olika slags "terapier." Första gången jag gick in på sidan och läste, blev jag nästan mörkrädd: ett av de första inlägg som kom upp handlade om någon som beskrev hur han/hon hade "botat sin autism" med hjälp av kosttillskott. Det propagerades också för att man skulle "slänga sina SSRI-mediciner."

En nära släkting till Oskar är medlem i gruppen. Detta faktum säger - självklart - absolut ingenting om huruvida Oskar och/eller Hanna också delade gruppens åsikter.

Men om Bjärredsparet hade en liknande inställning så skulle det möjligen ha kunnat bidra till att de inte sökte den hjälp, som de så innerligt väl hade behövt. Det är tydligt att även välutbildade och skärpta personer attraheras av den nämnda Facebookgruppen.

Och ja - jag vet att jag nu spekulerar!
Citera
2020-08-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Vet man om de var troende? Det har spekulerats i om de tillhörde någon sekt? I såfall blir det mer lättbegripligt att de väljer att lämna i grupp.

Det har tidvis spekulerats mycket i tråden om huruvida föräldrarna var engagerade inom scientologin eller ej. Jag tror att den diskussionen mynnade ut i att paret hade haft viss kontakt med scientologkyrkan ("några gånger") men att de definitivt inte var medlemmar. Det är troligt att denna uppgift var en trådsanning. Någon postare trodde sig veta att paret hade sökt sig till scientologerna för att försöka "hitta hjälp och bot" för barnen (ungefär).Antagligen en spekulation?

Själv tycker jag samröret med scientologin verkar långsökt.

Tydligen är scientologer negativt inställda till mediciner som används för psykisk ohälsa (om jag förstått det hela rätt). Mediciner mot fysiska sjukdomar accepteras - och därmed gör man alltså en skarp skillnad mellan kropp och psyke.

Om Bjärredsföräldrarna var skeptiska mot mediciner som används vid psykisk ohälsa, kanske de tänkte sig att scientologerna hade "tips" på hur man klarar av sin ohälsa utan medicinering?

Men, som sagt var: detta är enbart spekulationer .
Citera
2020-08-16, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det har tidvis spekulerats mycket i tråden om huruvida föräldrarna var engagerade inom scientologin eller ej. Jag tror att den diskussionen mynnade ut i att paret hade haft viss kontakt med scientologkyrkan ("några gånger") men att de definitivt inte var medlemmar. Det är troligt att denna uppgift var en trådsanning. Någon postare trodde sig veta att paret hade sökt sig till scientologerna för att försöka "hitta hjälp och bot" för barnen (ungefär).Antagligen en spekulation?

Själv tycker jag samröret med scientologin verkar långsökt.

Tydligen är scientologer negativt inställda till mediciner som används för psykisk ohälsa (om jag förstått det hela rätt). Mediciner mot fysiska sjukdomar accepteras - och därmed gör man alltså en skarp skillnad mellan kropp och psyke.

Om Bjärredsföräldrarna var skeptiska mot mediciner som används vid psykisk ohälsa, kanske de tänkte sig att scientologerna hade "tips" på hur man klarar av sin ohälsa utan medicinering?

Men, som sagt var: detta är enbart spekulationer .
Det kan spela roll vad de hade för grundinställning i tillvaron.
Men vi vet för lite, det ses fragment av alternativa metoder.
Vilket i sig har ett sunt beteende å ena änden av spektrat (hälsa, motion, personlig utveckling, stressreducering etc) - men en snårskog i den andra där förtvivlade människor kan grundluras.
De kan även grundlura sig själva via ett helt rubbat flummigt synsätt och möta inkompetenta charlataner som på sin höjd gått nån veckokurs.
Om allt mellan gränslös kärlek som bot, att kasta viktiga mediciner, att inbilla sig att själv är bäste dräng i alla lägen bland stenar, hälsokost och dekokter.
Den delen är varken normal eller sund och kan vara farlig i sin gränslöshet.

Jag tror, för jag spekulerar, att de jagat hej vilt överallt. Det gör en del desperata människor, det är förståeligt och det är ett fritt land.

Problemet är om människorna tappar bort sig själv på vägen och fortsätter gå djupare in i snårskogen som tätnar och blir mörkare.
I all välvilja.

Bort från hjälpen och har bara varann att förlita sig på. Två förtvivlade och förvirrade ser inte nån ljusning och de hittar inte tillbaka på livsstigen, de går rätt mot ättestupan.

En metafor.
Citera
2020-08-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan spela roll vad de hade för grundinställning i tillvaron.
Men vi vet för lite, det ses fragment av alternativa metoder.
Vilket i sig har ett sunt beteende å ena änden av spektrat (hälsa, motion, personlig utveckling, stressreducering etc) - men en snårskog i den andra där förtvivlade människor kan grundluras.
De kan även grundlura sig själva via ett helt rubbat flummigt synsätt och möta inkompetenta charlataner som på sin höjd gått nån veckokurs.
Om allt mellan gränslös kärlek som bot, att kasta viktiga mediciner, att inbilla sig att själv är bäste dräng i alla lägen bland stenar, hälsokost och dekokter.
Den delen är varken normal eller sund och kan vara farlig i sin gränslöshet.

Jag tror, för jag spekulerar, att de jagat hej vilt överallt. Det gör en del desperata människor, det är förståeligt och det är ett fritt land.

Problemet är om människorna tappar bort sig själv på vägen och fortsätter gå djupare in i snårskogen som tätnar och blir mörkare.
I all välvilja.

Bort från hjälpen och har bara varann att förlita sig på. Två förtvivlade och förvirrade ser inte nån ljusning och de hittar inte tillbaka på livsstigen, de går rätt mot ättestupan.

En metafor.

Har de inte lämnat väldigt lite avtryck efter sig? Det är som de aldrig funnits
Citera
2020-08-16, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Har de inte lämnat väldigt lite avtryck efter sig? Det är som de aldrig funnits
För att vi inte kan googla fram mer via sociala media?

Vete tusan om jag skulle lämna så många spår om jag vände näsan i vädret.
Jag är väldigt aktiv men det är inte framgångsrikt att googla efter mig, möjligen nån uppsats.

För att vänner och släkt inte vill uttala sig i media?
Grannar som förmedlat att de inte vill prata av respekt för barnen?

Sorg är privat. Sorg hanteras olika.

Den här sorgen var garanterat svår att hantera, den är chockartad, den är exploaterad.
Den är säkert full av växlande motsägelsefulla känslor.
Förtvivlan, ilska, frustration, saknad, vemod.
Ett stort varför.

Den som klagar på anhöriga i sorg är utan skrupler. Respektlös och känslokall.

De har aldrig bett om sorgen och det är nog ingen som vill byta med dem.
Citera
2020-08-16, 23:09
Medlem
meiis avatar
Hej.
Jag följde fallet och den här tråden flitigt länge. Nu var det ett bra tag sedan jag var här inne. Minns ju inte vad jag läste sist ens 🤔 vart jag i så fall ska fortsätta. Men jag hittade en artikel nu där det stod att polisen släppt en utredning på 19 sidor.
Kan man läsa den någonstans? Jag sökte på utredning här i tråden men det kom upp massa annat bara 🤔
Är intresserad av vad som framkommit av utredningen.
Tack på förhand
Citera
2020-08-16, 23:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Hej.
Jag följde fallet och den här tråden flitigt länge. Nu var det ett bra tag sedan jag var här inne. Minns ju inte vad jag läste sist ens 🤔 vart jag i så fall ska fortsätta. Men jag hittade en artikel nu där det stod att polisen släppt en utredning på 19 sidor.
Kan man läsa den någonstans? Jag sökte på utredning här i tråden men det kom upp massa annat bara 🤔
Är intresserad av vad som framkommit av utredningen.
Tack på förhand
https://forumfiles.com/kaL6k1xbb6/fub_b_pdf
Citera
2020-08-16, 23:21
Medlem
meiis avatar
Citat:

Men Tack snälla 🥰🙏🏻🤗
Ska kika i morgon. Sov gott
Citera
2020-08-16, 23:25
Medlem
meiis avatar
Citat:

Lyckas inte med detta 🤔 att öppna, får massa konstiga meddelanden 🤔
Citera
2020-08-16, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Lyckas inte med detta 🤔 att öppna, får massa konstiga meddelanden 🤔
Reklam, öppnar nya sidor som brandväggen reagerar på.
Stäng bara ner flikarna.
Citera
2020-08-16, 23:38
Medlem
meiis avatar
Citat:
Reklam, öppnar nya sidor som brandväggen reagerar på.
Stäng bara ner flikarna.

Jag får upp massvis med konstiga varningsmeddelanden, att jag ska ladda ner en app osv osv.
Får be maken titta på det och hjälpa mig i morgon 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in