2020-08-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Titta på följande graf:
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-15..2020-04-03&country=SWE~NOR~DNK
Norge, Sverige och Danmark hade ungefär samma antal döda fram till 20 mars, vilket avspeglade smittspridningen ca tre veckor tidigare (den tid det tar att smittas till att dö). Danmark och Sverige följdes sedan åt fram till slutet av mars, vilket avspeglade ungefär lika många smittade per invånare i dessa länder fram till början av mars.

Se även följande graf:
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-cases-per-million-three-day-avg?tab=chart&time=2020-02-25..2020-04-18&country=DNK~SWE~NOR&region=Europe

Det är ingen tvekan om att Sverige, Norge och Danmark fick in ungefär lika många smittade per invånare. Ungefär samma urbaniseringsgrad, Europas periferi, etc. Skillnaden i antal döda beror huvudsakligen på strategin.

Det var en märklig analys.
Citera
2020-08-16, 01:12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det ska bli intressant att ta del av regeringens strategi för att förhindra smittspridning i skolorna i höst.

Någon som vet när de planerar att lägga fram sin strategi? Känns ju märkligt att det är så tyst, trots att skolorna har planerat att öppnas nästa vecka.

Angenämt i alla fall att 27 forskare lämnar sina förslag på DN Debatt.

Här följer en sammanfattning. Jag tycker det är bra råd:

https://www.di.se/nyheter/forskare-barns-smittsamhet-oroar/

Forskarna föreslår bland annat att munskydd ska bäras i skolan, att idrotten ska hållas utomhus, att måltider ska ätas klass för klass och gruppundervisning undvikas. De föreslår även att barn i familjer där någon tillhör en riskgrupp ska tillåtas få hemundervisning – och uppmanar föräldrar att förse sina barn med munskydd oavsett rekommendationer.

”Det är nu, när smittotalen är relativt låga, som vi har en andra chans att ta kontroll över epidemin”, skriver de.

Fullt rimliga förslag.

Tyvärr kommer det inte hända i det här skitlandet förrän det redan är försent. Och inte ens då eftersom, ja, det är ju ändå försent.

Arma oss den dagen det händer något ännu allvarligare.
Svenskarna kommer vara som rådjur i heljus.
Citera
2020-08-16, 01:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det dör nog en hel del Gotlänningar ändå även utan covid...
Senaste tre veckorna har man haft noll patienter på IVA. Sedan två veckor har man haft en person på vanlig avdelning.

Låter ju som ett väldigt allvarligt läge på Gotland.
Citera
2020-08-16, 01:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Vi pratar fortfarande om perioden kring före månad mars, och det där är ingen källa till någonting.

edit: om nära hundra procent av dagens spridning sker inom landet är det ju högst relevant hur många människor som hämtade hit smittan innan mars....

Jasså, gör Ni? Ja, ja. Låt inte mig störa er debatt.
Citera
2020-08-16, 01:14
Medlem
Citat:
Jasså, gör Ni? Ja, ja. Låt inte mig störa er debatt.

Men det var ju du som från början sa att enligt dina källor var det lika många per capita som reste utomlands under sportlovet i Norge och Sverige?! Det är ju därför vi är här? uhm..
Citera
2020-08-16, 01:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Primärt från Österrike? Nä, det tror jag inte, dessutom hade Norge liknande procentandel återvändande skidresenärer så den gubben går inte.

Det är vår stora smittspridning som är katastrofen och den har FHM och regeringen orsakat.
Tror gör man i kyrkan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQa3kV/ny-studie-inte-italienresenarer-som-spred-coronaviruset
Citera
2020-08-16, 01:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du är en spännande figur.

Du tror ju Sverige kan få 30-40.000 döda i corona under hösten och vintern. Hur är det med Norge? Vad är din prognos där? Och Danmark? Jag är genuint intresserad av vad du tror. 10% av Sverige per land? Mer? Mindre?

I Sverige genomför man ju inge som helst åtgärder. Självklart kommer Sveriges siffror fortsätta att sticka ut om inget radikalt ändras. Den andra vågen kommer även här och blir kraftigare än i de länder som aktivt försöker bekämpa smittan. Inte bara bromsa den marginellt genom att uppmana folk att tvätta händerna. Jag tippar att vi får minst ytterligare 5000 döda under hösten och att Norge kanske kommer undan med ett hundratal.
Citera
2020-08-16, 01:16
Medlem
Ah, kommer vaccin så kommer jag vägra.
Citera
2020-08-16, 01:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Fullt rimliga förslag.

Tyvärr kommer det inte hända i det här skitlandet förrän det redan är försent. Och inte ens då eftersom, ja, det är ju ändå försent.

Arma oss den dagen det händer något ännu allvarligare.
Svenskarna kommer vara som rådjur i heljus.

Som lamm på väg till slakt ja. Det är tragiskt.
Citera
2020-08-16, 01:18
Medlem
Citat:
I Sverige genomför man ju inge som helst åtgärder. Självklart kommer Sveriges siffror fortsätta att sticka ut om inget radikalt ändras. Den andra vågen kommer även här och blir kraftigare än i de länder som aktivt försöker bekämpa smittan. Inte bara bromsa den marginellt genom att uppmana folk att tvätta händerna. Jag tippar att vi får minst ytterligare 5000 döda under hösten och att Norge kanske kommer undan med ett hundratal.

Jag skulle snarare tro att den andra vågen blir mycket lindrigare i ett land med hög immunitet än i ett land som inte har någon alls, även inräknat restriktioner samt folkhälsa i relation till dem.
Citera
2020-08-16, 01:19
Medlem
Citat:
Positivt ändå! Vad har fått dig att omvärdera de 30-40.000 döda i Sverige fram till december som du bedömde för ett par veckor sedan?
Citera
2020-08-16, 01:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Gör vi inga åtgärder?? Alla i princip som kan jobba hemma på distans gör det i Sverige. Banker , försäkringsbolag , administrationer. Jag jobbar på en myndighet där vi över 10 000 arbetat på distans sedan slutet av mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in