2020-08-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
"Under 2019 var dygnskostnaden i häkte 3 255 kronor och på anstalt 3 202 kronor. Vårddygnskostnaden påverkas bland annat av beläggningen, genom att de fasta kostnaderna fördelas på fler eller färre vårddygn beroende på beläggningsläget. Den dagliga kostnaden för en klient i frivård var 336 kronor under 2019."

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-organisation-ekonomi-och-miljoarbete/ekonomi-och-planering/
Ja det blir ju över en miljon per år. Kommer så väl ihåg detta överraskande pris när jag fick reda på vad det kostade att ha Peter Madsen i fängelse i Danmark. Jag följde Det fallet också. Då kollade jag upp vad fängelse plats kostar i Sverige. Snopen blev jag. Det är inte klokt.
Citera
2020-08-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hans"andrum" var nog Ljungskileresan. Tror inte han hade någon plan alls med den.
Tror absolut att resan till Ljungskile var avsedd att tro W tagit tåget till Göteborg, biljettens köptes med hennes bankkort han köper en ungdomsbiljett sen hoppar han av i Ljungskile .. att han inte köper biljett tillbaka är enbart för att han då skulle ha en sådan registrerad på sitt egna kort..

Att han inte blir hämtad av någon är för INGEN hjälpt honom att slå ihjäl W ... Och vid denna tidpunkten vet heller ingen annan om det... hade man vetat hade han fixat skjuts innan som väntade och plockade upp honom kan jag tänka..
Citera
2020-08-15, 14:34
Medlem
Novotars avatar
”Vilket arbete som den häktade får göra beror på om den häktade
får vara tillsammans med andra personer eller inte på häktet.”

Uppfattningen var att du kan placeras på ngt anstaltshäkte i inväntan på HR beroende på plats/platsbrist i tex Malmö, Gbg etc INTE att du är placerad på en anstalt som när din dom verkställs - i detta fall Tishko - efter vad HR anser och dömer alt oskyldigförklaras.

Det hela började med om T är på häktet ihop m andra och får vistas med andra, promenad på rastgård så KAN denna person åka på stryk och misshandlas.
Citera
2020-08-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Tror absolut att resan till Ljungskile var avsedd att tro W tagit tåget till Göteborg, biljettens köptes med hennes bankkort han köper en ungdomsbiljett sen hoppar han av i Ljungskile .. att han inte köper biljett tillbaka är enbart för att han då skulle ha en sådan registrerad på sitt egna kort..

Att han inte blir hämtad av någon är för INGEN hjälpt honom att slå ihjäl W ... Och vid denna tidpunkten vet heller ingen annan om det... hade man vetat hade han fixat skjuts innan som väntade och plockade upp honom kan jag tänka..
Om det inte var så att han gick och väntade på skjuts på vägen och det var därför han gick ut med armarna för att kompanjonen, vem det nu var, skulle se honom och hämta upp honom. Men det kunde han kanske inte förklara för polisen. Han kanske också fick tag på lite cannabis i Ljungskile också. Kanske måste ha lite för att stärka sig med inför styckningsuppdraget. Kanske inte hade så mycket pengar med sig, så jackan fick han lämna som delbetalning. Hade väl rätt snygga och bra kläder iallafall. Hur var det egentligen, var det en motorväg som var olagligt att gå på? Har inte fått någon riktig uppfattning vad det var för sorts väg eftersom jag inte alls bor där. Men eftersom det blev en sådan reaktion från poliserna som såg honom, verkar det ju inte vara vanligt att folk går där. Kanske inte ens tillåtet. Jag vet inte alls.
Citera
2020-08-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall

För de som inte känner till det, så är Västtågen en del av VG-regionens kollektivtrafik. Bor själv i regionen och de få gånger jag åker kollektivt köper och betalar jag biljetten med Västtrafiks mobilapp, och så gör nog alla i min bekantskapskrets. W som inte hade körkort hade med största säkerhet gjort på samma sätt.
Om avsikten var att få det att se ut som att W åkt till Gbg borde han köpt biljetten med hennes telefon som ganska säkert fanns i lägenheten.
Ett biljettköp börjar ticka direkt vid betalning och gäller sedan i 90 eller 180 minuter beroende på antal zoner, i det här fallet 180 minuter i vilken riktning som helst. Man visar upp kvittot i mobilen vid kontroll och ingen registrering görs. Ingen vet om man utnyttjat biljetten eller ej.
Nu köpte han biljetten med hennes kort, blir igenkänd av tågvärden, hoppar av i Ljungskile och yrar omkring med en biljett som fortfarande gäller, istället för att ta tåget tillbaka med den. Nä... det är så jävla kodumt att jag tror inte på en plan, han fick hjärnsläpp när han insåg vad han gjort och ville bara bort.
Citera
2020-08-15, 16:08
Medlem
lennythekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
För de som inte känner till det, så är Västtågen en del av VG-regionens kollektivtrafik. Bor själv i regionen och de få gånger jag åker kollektivt köper och betalar jag biljetten med Västtrafiks mobilapp, och så gör nog alla i min bekantskapskrets. W som inte hade körkort hade med största säkerhet gjort på samma sätt.
Om avsikten var att få det att se ut som att W åkt till Gbg borde han köpt biljetten med hennes telefon som ganska säkert fanns i lägenheten.
Ett biljettköp börjar ticka direkt vid betalning och gäller sedan i 90 eller 180 minuter beroende på antal zoner, i det här fallet 180 minuter i vilken riktning som helst. Man visar upp kvittot i mobilen vid kontroll och ingen registrering görs. Ingen vet om man utnyttjat biljetten eller ej.
Nu köpte han biljetten med hennes kort, blir igenkänd av tågvärden, hoppar av i Ljungskile och yrar omkring med en biljett som fortfarande gäller, istället för att ta tåget tillbaka med den. Nä... det är så jävla kodumt att jag tror inte på en plan, han fick hjärnsläpp när han insåg vad han gjort och ville bara bort.

Nä, jag tror inte heller på det där.
Ville han lägga ut ett spår om att W hade lämnat lägenhet och satt på ett tåg söderut så borde han väl A lagt kvar sin egen mobiltelefon hemma i lägenheten och B tagit med W mobiltelefon på tåget.
Nu blev det tvärtom.
Knasigt så det förslår, men fullt logiskt och mänskligt med tanke på att han nyss har dödat sin flickvän.
Det kanske t.o.m var så att han tänkte fly? Lämna allt och dra, men när han kom till Ljungsskile så insåg han att han inte kommer undan det här, och då istället vänder åter mot Uddevalla.
Citera
2020-08-15, 16:20
Medlem
Har funderat om han ksk inte tänkte gå till ua bron som ligger i närheten av ljungkile å ksk hoppadär ifrån och ta livet av sig sj kanske är bara en tanke jag haft.
Citera
2020-08-15, 16:25
Medlem
lennythekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om det inte var så att han gick och väntade på skjuts på vägen och det var därför han gick ut med armarna för att kompanjonen, vem det nu var, skulle se honom och hämta upp honom. Men det kunde han kanske inte förklara för polisen. Han kanske också fick tag på lite cannabis i Ljungskile också. Kanske måste ha lite för att stärka sig med inför styckningsuppdraget. Kanske inte hade så mycket pengar med sig, så jackan fick han lämna som delbetalning. Hade väl rätt snygga och bra kläder iallafall. Hur var det egentligen, var det en motorväg som var olagligt att gå på? Har inte fått någon riktig uppfattning vad det var för sorts väg eftersom jag inte alls bor där. Men eftersom det blev en sådan reaktion från poliserna som såg honom, verkar det ju inte vara vanligt att folk går där. Kanske inte ens tillåtet. Jag vet inte alls.

Japp, E6 mellan Uddevalla och Ljungskile är motorväg.
Ska man till södra eller centrala delarna av Uddevalla svänger man väl kanske av före bron vid.. heter det Lerbomotet? T plockades iaf upp av polisen innan det där motet, så ja, det var på motorvägen.
Citera
2020-08-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigenbo
Har funderat om han ksk inte tänkte gå till ua bron som ligger i närheten av ljungkile å ksk hoppadär ifrån och ta livet av sig sj kanske är bara en tanke jag haft.
Två saker är säkra i det skedet just där och då runt Ljungskile trippen: 1. Han har hjärnsläpp. 2. Vid den tidpunkten är han än så länge iaf ensam gärningsman.
Citera
2020-08-15, 16:27
Medlem
lennythekings avatar
Citat:
..och sen kom snuten och sabbade alltihop! Fan ta dom!
Helt klart en vettig tanke iaf.
Citera
2020-08-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Två saker är säkra i det skedet just där och då runt Ljungskile trippen: 1. Han har hjärnsläpp. 2. Vid den tidpunkten är han än så länge iaf ensam gärningsman.
Ka men skulle han inte kunna /vila ta livet av sig själv då=för han har hjärndläpp,el ensam gärningsman.
Hängde inte riktigt med vad du menar.
Citera
2020-08-15, 16:39
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Närheten är väl att ta i, med bil går det relativt fort men att gå från Ljungskile dit blir väldigt långt.
Finns ju broar över motorvägen Runt Ljungskile det vore lättare att hoppa ifrån isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in