2020-08-15, 00:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
På det stora hela ja.Att skydda svaga och sköra äldre och multisjuka ska alltid ske inte bara när en ny förkylning börjar spridas runt jorden.

Då förstår jag, nu kanske det här kommer som en nyhet för dig men man har faktiskt inte gjort något nämnvärt för att skydda äldre ifrån den årliga influensan utan de har dött som flugor ändå.

Men eftersom dina medicinska kunskaper är begränsade så anser du att Covid-19 är inget mer än en annan influensa och reaktionerna har varit onödiga.

Jag tycker tvärtom, vi har gjort för lite och att Covid-19 är ett av de största hoten det senaste årtusendet.

Ja tänk hur annorlunda man kan se på saken.
Citera
2020-08-15, 00:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja i Afrika, Mellanöstern och delar av Asien, ja. Inte i Europa... Det räckte ju att svälta ut den i Europa, och sedan använda den kunskapen man erhållit, och t.ex. inte låta sjömän gå i land i europeiska hamnar utan att ha suttit i karantän först. Inte så svårt (utom för Tegnell).
Böldpest finns fortfarande i t ex USA, visserligen handlar det om i snitt 7 (!) pers per år men ändå... Yersinia Pestis ger sig inte, saknar väl fornstora dagar... .
Citera
2020-08-15, 00:36
Medlem
Nu påstår man även att barn drabbas av hyperinflamation i lungorna...sorry, men jag tror att man försöker skrämma upp folk nu, då man har tröttnat och rör sig i massor på gatorna. Makthavarna förlorar kontroll. Covid är inte ens i närheten så farligt som media påstod i början. Ja det drabbar vissa grupper hårdare än andra, men det gäller allt, inte bara covid. Det pågår något bakom kulisserna, det är jag nästan helt säker på. Det luktar psyop lång väg. Man håller på att organisera om samhället. Det folk inte fattar är att karantän kommer i längden att göra mer skada än viruset.
Citera
2020-08-15, 00:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Nu påstår man även att barn drabbas av hyperinflamation i lungorna...sorry, men jag tror att man försöker skrämma upp folk nu, då man har tröttnat och rör sig i massor på gatorna. Makthavarna förlorar kontroll. Covid är inte ens i närheten så farligt som media påstod i början. Ja det drabbar vissa grupper hårdare än andra, men det gäller allt, inte bara covid. Det pågår något bakom kulisserna, det är jag nästan helt säker på. Det luktar psyop lång väg. Man håller på att organisera om samhället. Det folk inte fattar är att karantän kommer i längden att göra mer skada än viruset.

Problemet med det är ju att alla länder nog har olika agendor. I Sverige verkar ju resultatet mest bli att vi blir av med en grupp gamla som kan antas sluka pengar, varför? För att vi inte har lyckats föryngra befolkningen på naturligt sätt? Att vi måste ta in unga människor som föder många barn, för att ens kunna öka befolkningen? Att sjukvården kommer gå under av detta och ersättas med privat vård och försäkringar? Men det gäller ju bara i lilla Sverige.

Finns ingen agenda som gynnar en enda grupp i alla länder som har covid.

Men jo, jag var superförvånad över att kapitalistiska länder glatt gjorde lockdown trots företagens svårigheter. Men å andra sidan överlever de största jättarna alltid, dvs ett storslaget tillfälle för småföretag att sugas upp av de största företagen. Massor av stora företag har gått igenom enorma skandaler men lever bra ändå! Det talar för att de rikaste företagen inte går att rå på. De tjänar förmodligen i det långa loppet på covid.

Och krig har ju kickstartat ekonomin innan. Lite samma nu. Man blåser liv i något döende. Så IMO enda vinnarna är storföretagen.

Samt att klimatfrågan satts helt åt sidan. Nu vill de t o m att vi ska åka bil hela tiden.
Citera
2020-08-15, 00:49
Medlem
Citat:

Det är väl snarare att vissa barn kan drabbas av det? Ovanligt men det finns.

Och vad har makthavarna att tjäna på nedstängningar osv? De snarare förlorar på att allt inte flyter på som vanligt.

Men det kanske är Bill Gates och hans hejdukar som ligger bakom allt.. Eller rymdödlor.

Sedan får du tycka vad du vill om viruset, hur det hanteras osv men att det skulle vara en världsomfattande komplott ser åtminstone inte jag som troligt, mer troligt är att ingen vet vad som är rätt eller fel och alla griper efter halmstrån till höger och vänster för att försöka göra det de tror är rätt. Var det slutar däremot är svårt att sia om.
Citera
2020-08-15, 00:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Du har ETT rätt och det är att karantän kan göra mer skada än viruset som vi har sett i Indien, fattiga som tidigare har tjänat ihop maten per dag numera åker till sina hembyar och svälter.

Men om det läser man inte på Aftonbladet.
Citera
2020-08-15, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja i Afrika, Mellanöstern och delar av Asien, ja. Inte i Europa... Det räckte ju att svälta ut den i Europa, och sedan använda den kunskapen man erhållit, och t.ex. inte låta sjömän gå i land i europeiska hamnar utan att ha suttit i karantän först. Inte så svårt (utom för Tegnell).

Det mest effektiva sättet genom hela historien, överallt, har varit isolering av de sjuka och att stänga ut sjukdomen från städer och folksamlingar.

Men som den humanitära stormakten som Sverige vill vara så går de sjukas rätt att resa runt och smitta andra före de friskas rätt att få vara friska, precis som de kriminellas rätt till sympati, förståelse, tycka synd om, vård och rehabilitering går före offrets rättigheter och straffets avskräckande effekt.
Svenskar älskar svaga människor för då är man själv superior, bättre, kunnigare och kan vara den goda hjälparen som delar almoser till höger och vänster. Sveriges elit fortsätter att lalla i sin förträfflighet och betraktar omvärlden med överlägsen attityd.
Måste säga att jag njuter av att omvärlden och ffa flyktingar som kommer hit sätter den koketterande överklassen på plats genom att visa fingret åt deras löjliga försök att hitta politisk korrekt ståndpunkt mitt i kaoset som de själva har skapat.
Senast redigerad av Frederica 2020-08-15 kl. 01:08.
Citera
2020-08-15, 00:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Böldpest finns fortfarande i t ex USA, visserligen handlar det om i snitt 7 (!) pers per år men ändå... Yersinia Pestis ger sig inte, saknar väl fornstora dagar... .

Som tur är finns det antibiotika nu. Men man har inte mycket tid på sig - det kan gå bara 24 timmar från smittillfället till döden...

Det intressanta här och nu är, att det inte hade spelat någon roll om det hade varit en lika smittsam och farlig sjukdom som böldpesten (och utan vaccin och botemedel) som hade kommit till Sverige. Tegnell o company hade ändå hanterat det lika slappt. Öppna skolor, frivillig karantän, ingen testning av folk som kommer in från utlandet, inga munskydd, barer och restauranger öppna, kollektivtrafiken i gång som vanligt...
Citera
2020-08-15, 00:56
Medlem
neuron-drones avatar
Karantän gör även att färre åker i bensinslukande fordon och att luften i flera städer slutat döda folk och djur i samma utsträckning...

Man kan se det så också.

Dessutom stressar folk mindre, stroke och hjärtinfarkt har gått ner riktigt mycket, även trafikolyckor har gått ner. Den psykiska hälsan har ökat hos den del av befolkningen som hade svårast att kompensera för stress.
Citera
2020-08-15, 00:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu när Norge också idag infört munskydd i kollektivtrafik, och i offentliga miljöer där det råder trängsel.

Detta är också WHO och Europeiska smittskyddsmyndighetens rekommendation, samt de flesta forskarna på området smitta och smittskydd då det gäller virus.

Norge var ju Tegnellens sista hopp i munskyddsmotståndet. Vad blir det nu kvar? Vitryssland och något enstaka afrikanskt land är nu våra kompanjoner.
Citera
2020-08-15, 00:59
Medlem
neuron-drones avatar
En sak som gör att folk blir förvirrade av detta virus är att det slår så olika. Större bredd än flesta andra sjukdomar. Alla ser sin del.

Föräldrar ser sina eventuellt smittade barn röja omkring som vanligt. En extrem.
De som sköter covidpatienter har sett det helvete människor gått igenom. En annan extrem. Båda sanna.

Men svårt att få ihop i folks hjärnor. Man tror mest på det man ser med sina egna ögon.
Citera
2020-08-15, 01:00
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu när Norge också idag infört munskydd i kollektivtrafik, och i offentliga miljöer där det råder trängsel.

Detta är också WHO och Europeiska smittskyddsmyndighetens rekommendation, samt de flesta forskarna på området smitta och smittskydd då det gäller virus.

Norge var ju Tegnellens sista hopp i munskyddsmotståndet. Vad blir det nu kvar? Vitryssland och något enstaka afrikanskt land är nu våra kompanjoner.

Ja ärligt jag förstår inte varför man inte säger att munskydd gäller när man åker typ tunnelbana, det är så ologiskt att inte göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in