2020-08-14, 22:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur ska du ha det då? Klarade de det som du nyss skrev att de gjorde eller inte?
Hur skall du ha det? Ens läst artikeln? Tror du att vi blir förskonade från en andra våg eller kommer vi bara starta om från ett högre pinnhål än våra grannländer tror du?
Jag är rätt säker på att vi bara startar hösten ur en sämre utgångspunkt än våra grannländer. Men vi får väl återkomma till det om ett par månader.
Historia gör att man kan förstå sin samtid bättre, men det är svårare att sia om framtiden.
Citera
2020-08-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kul fundering men hur går det till rent praktiskt när människa smittar en mink?
Tänker att AFA skickar sin halssjuka fotsoldat till minkfarmen för att hosta och spotta på minkarna på natten.

Eller att de har koll på personalen på köttfabriken, kladdar spott på deras bilhandtag, ölglas och liknande.

Det är årets långskott, men konstigare saker har hänt.
Citera
2020-08-14, 22:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Långsiktigt finns inte, antingen sätter man hårda restriktioner eller så struntar man i det helt enkelt. Finns inget nästa utbrott utan den är konstant.

Hösten 1710 är ett bra exempel när 40% av Stockholms befolkning dog av pesten och även andra sjukdomar, men det räcker som sagt att en person skiter i restriktioner för att sätta en boll i rullning.

https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/pesten-drabbade-de-fattiga-varst

Intressanta är att ett krisdrabbat land som Sverige 1710 klarar detta "världens rikaste land" 2020 misslyckas. Vi släpper det fritt för att vi inte har råd med att pyssla med saker som Nya Zeeland eller för den delen Finland.

Sedan att Hjärne som blivit utsedd att utreda "pestryktena" hade samma inställning som Tegnell är även det intressant, kanske vi blev så pass drabbade då som vi blivit så pass mer drabbat än våra grannländer.

Tack, det här var verkligen en intressant parallell! För övrigt fanns det städer och byar som klarade av detta bättre på 1300-talet, än vad Tegnell har lyckats med idag. Men visste ju inte då att smitta orsakades av bakterier eller virus, eftersom det inte fanns mikroskop ännu, men man kunde observera och lära sig av erfarenhet (t.ex. att misstänkt smittade som inte insjuknat på 40 dagar var smittfria och säkra), och man kunde lära sig av andras tidigare erfarenheter.

Men nu år 2020 fick vi plötsligt en enormt mäktig makthavare i Sverige, som kastade all vetenskap och beprövad erfarenhet över ända. Med Statsministerns goda minne!

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du menar t.ex:
"Se till att hålla 2 meters avstånd om du måste åka kollektivtrafik när det är trängsel"
Ja, vad är oklart med det?

Det skulle vara roligt om det inte var sant.

Citat:
Om inte det där är sektbeteende så vet jag inte vad... Det börjar likna en Jesuskult, dylika människor är mycket riktigt sjuka i huvudet.

På Familjeliv finns det en tråd med kvinnor som tycker att han är sexig. Det är också nästan att jämställa med psykisk sjukdom...
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-14 kl. 22:18.
Citera
2020-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Hur skall du ha det? Ens läst artikeln? Tror du att vi blir förskonade från en andra våg eller kommer vi bara starta om från ett högre pinnhål än våra grannländer tror du?
Jag är rätt säker på att vi bara startar hösten ur en sämre utgångspunkt än våra grannländer. Men vi får väl återkomma till det om ett par månader.
Historia gör att man kan förstå sin samtid bättre, men det är svårare att sia om framtiden.
Men du verkar ju inte ha förstått historien eller santiden bättre när du påstår att de klarade detta bättre år 1710! Med 40% döda i Stockholm! Tragisk blev slutbetyget.
Citera
2020-08-14, 22:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På Familjeliv finns det en tråd med kvinnor som tycker att han är sexig. Det är också nästan att jämställa med psykisk sjukdom...
Herregud, jag anade nästan det. Det måste ju handla om hans makt/status, han är ju inte direkt bildskön (om man får säga så utan att låta bögig).
Citera
2020-08-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, det här var verkligen en intressant parallell! För övrigt fanns det städer och byar som klarade av detta bättre på 1300-talet, än vad Tegnell har lyckats med idag. Men visste ju inte då att smittan orsakades av bakterier eller virus, eftersom det inte fanns mikroskop ännu, men man kunde observera och lära sig av erfarenhet (t.ex. att misstänkt smittade som inte insjuknat på 40 dagar var säkra), och man kunde lära sig av andras tidigare erfarenheter.

Men nu år 2020 fick vi plötsligt en enormt mäktig makthavare i Sverige, som kastade all vetenskap och beprövad erfarenhet över ända. Med Statsministers goda minne!
.
Uppenbarligen så är det precis tvärtom. Sverige har betett sig vetenskapligt men tyvärr följt WhOs regler för att rapportera döda.

Vilka städer och byar klarade sig förövrigt bättre på 1300 talet än Sverige idag?
Citera
2020-08-14, 22:16
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men du verkar ju inte ha förstått historien eller santiden bättre när du påstår att de klarade detta bättre år 1710! Med 40% döda i Stockholm! Tragisk blev slutbetyget.

Njae då var jag otydlig. Nu går det inte att jämföra pesten med covid men vi leker med tanken att du sätter in 1710 kontext i år 2020 och hur den smitta spridit sig i Sverige jämfört med våra grannländer så får du ju en bättre överblick.
Men vi har full samhällsspridning men ändå lyckas vi inte sätta in en enda åtgärd som man lyckades med 1710, hur ser det ut om två år om vi fortsätter så här med covid och låtsas att dödsfallen i pesten 1710 är antal insjuknande i covid 2020?

Det är som sagt en parallell till en annan tid där vi kanske kan lära oss mycket.
Senast redigerad av sebno1 2020-08-14 kl. 22:18.
Citera
2020-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Jag har tänkt liknande tankegångar, fast om islamister... Tänkte att de har fått världens billigaste biologiska bomb att leka med, att de skaffar lite ohyra från någon smittad och sprider ut i samhället men den bomben skulle nog inte leverera som de önskar.
Det är ju jobbigt om den slår ut alla deras satellitförband i Rinkeby m.m.

Det finns kanske en och annan galning som fått sig en tankeställare kring det här med biologisk krigsföring, pga covid. Det är kanske inte så enkelt att släppa ut en sjukdom i fiendeland och tro att den ska stanna där.
Citera
2020-08-14, 22:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Snälla fröken Sharmota, istället för att komma med ständiga personangrepp FÖRSÖK iaf att komma med sakliga inlägg i debatten. Det är ju uppenbart för alla och envar att jag sitter på mkt lärdom och djupa insikter, ett tips för dig och andra haters se inte mina kunskaper och mina spirituella inlägg i debatten som ett hot utan försök att lära dig ngt istället
Ditt svammel om Flashbacks ”alarmister” ÄR att betrakta som personangrepp men man behöver tyvärr en hjärna större än en jordnöt för att inse det. När man börjar smeka sig själv över ”hur mycket man minsann kan” har man inte riktigt markkontakt längre, jag erkänner villigt mina brister på många områden men jag skiter i vad du tycker om den saken. Jag existerar inte för att impa på nobodies, jag behöver således inte överdriva min person. Antingen gillar man mig eller så gör man inte det, vem fan bryr sig i ett hav av anonyma nicks?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-14 kl. 22:27.
Citera
2020-08-14, 22:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju jobbigt om den slår ut alla deras satellitförband i Rinkeby m.m.

Det finns kanske en och annan galning som fått sig en tankeställare kring det här med biologisk krigsföring, pga covid. Det är kanske inte så enkelt att släppa ut en sjukdom i fiendeland och tro att den ska stanna där.
Precis! Det var orsaken till att jag inte köpte snacket om att kineserna skulle ha släppt lös skiten med flit för att kvadda omvärldens ekonomi, smittan drabbade ju dem själva i allra högsta grad. Hade de haft ett fungerande vaccin från dag ett skulle jag dock ha kunnat ge tanken en liten chans. Kineser är svin på två ben.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-14 kl. 22:28.
Citera
2020-08-14, 22:19
Medlem
Citat:
Njae då var jag otydlig. Nu går det inte att jämföra pesten med covid men vi leker med tanken att du sätter in 1710 kontext i år 2020 och hur den smitta spridit sig i Sverige jämfört med våra grannländer så får du ju en bättre överblick.
Men vi har full samhällsspridning men ändå lyckas vi inte sätta in en enda åtgärd som man lyckades med 1710, hur ser det ut om två år om vi fortsätter så här med covid och låtsas att dödsfallen i pesten 1710 är antal insjuknande i covid 2020?
Om människor idag vore i lika dåligt skick ohygienska och undernärda som på 1300 talet så skulle såklart fler dött av vanliga förkylningar men nu är ju inte så fallet så vi kommer såklart klara C19 och andra moderna förkylningar bra.
Citera
2020-08-14, 22:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Kvinnor och barn först, någon som hört det uttrycket. Det finns mycket sanning i det men låt oss ändra det lite. Gravida kvinnor och barn först. Vi män och kvinnor kan dela smällen men låt oss skydda de gravida och barnen. Låt alla gravida slippa jobba så de kan vidta försiktighet. Vi kommer att ha en större mängd höggravida i vinter, låt oss skydda dem. Senarelägg skolstarten med två månader och slopa skolplikten. Då kan vi se vad som först sker med barnen i de andra länderna, orättvist mot de dem. Vist, men det handlar om våra barn och ungdomar. Om det visar sig vara illa, pausa grund skolorna i ett år, är det verkligen så hemskt om barnen slutför skolan ett år senare? Kostnader, skit i dem, barnen är viktigare. De är våran framtid och våra hjärtan brister utan dem.

Men vad gör vi, gravida ska fortsätta som vanligt, bra vara lite försiktigare. Barnen, vi informerar inte ens föräldrarna om riskerna och vilka symptom som gäller och att man omgående ska kontakta sjukvården om man misstänker MIS-C.

De män som ansvarar för våran strategi (för det är män) har glömt den plikt de föddes till. Nämligen att skydda kvinnorna och det liv kvinnorna ger. Vi vuxna bär alla ansvaret att skydda barnen. Tegnell, giesecke, Johan Carlson, Stefan Löfven är inte ens berättigade att kalla sig män de är en skam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in