2020-08-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingen större idé att bemöta dina sk. "argument". Har du ens åldern inne för flashback eller har du inte alla hästar inne i stallet?
Jag bara påpekar att dina onödigt långa, skitnödiga, "låtsas-statistiska" icke-matematiska inlägg kan sammanfattas med ett par meningar. Eller hur?
Citera
2020-08-14, 10:01
Medlem
Sverige har klarat sig ungefär så bra som man förväntar sig för en serviceekonomi där hemmajobb är möjligt i stor utsträckning. Ev. lockdown hade bara verkat i 3-4 veckor och skadan på ekonomin hade varit minimal.
Citera
2020-08-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är inte olagligt att radera mail.

För övrigt så lagras ALLA mail i en databas som skickas mellan och från myndigheter, dessa går lätt att återskapa.

Tegnell säger ju själv att det är arbetsmaterial. Det är ju inte SPAM eller "ska vi ta en öl efter jobbet" mail som han raderar.

Skall man kunna spåra hur ett beslut växt fram så är även arbetsmaterial högeligen relevant.

Borde väl vara rätt uppenbart hur man tolkar lagen i det avseendet.

Skall man lita på medarbetarens godtycke när det gäller att radera mail så kan man ju hävda att allt är arbetsmaterial och radera hela klabbet.

Det hela är ytterst märkligt.
Citera
2020-08-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Tegnell var som han alltid är nu i SVT Morgonstudio. Reporter frågar vad man kan göra ifall man måste åka kollektivt och det är trångt med mycket folk. Alltså ville hinta åt munskydd...

Tegnell: -"Ja det gäller att hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om man är sjuk!"

Finns iiiiinget annat alls man kan göra. Absolut inte. No no no.

Tegnell sak också att det kan bli lokala bestämmelser så han flyttar frågan från FHM till regionala smittskyddet. Han sa också att masker skulle kunna bli aktuella i utbrott likt det i Gällivare. Så ser vi något sådant då ska man ringa till det regionala smittskyddet antar jag.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Hur många långtidssjuka och andra som har fått men av viruset är ju också en sak man måste ta med i ekvationen.

Vad kommer detta att kosta i form av sjukskrivningar, behandlingar, rehabilitering etc?

Det vill man nog inte ens veta...., men notan kommer uppgå till mångmiljardbelopp. Det är bland annat därför de flesta andra länder gör allt för att begränsa smittspridningen, allra helst stoppa den. Långtidseffekterna av att låta viruset bränna igenom befolkningen är obeskrivligt negativa. Är övertygad om att detta är en aspekt som inte ens tagits med i beräkningen av väldigt många.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bra beräkning, tror dessutom att det är ännu färre livsår, då de 30-40-50 åringar som dött av corona troligen har haft någon form av underliggande hälsoproblematik, känd eller okänd. Sannolikt hade i princip ingen av dem levt i 40 år till.

Tack,(fast jag bara höftade till siffrorna i den sena timmen). Jo, jag tror att förlorade livsår är det mest rationella verktyget för att analysera såväl död i covid-19 som att analysera konsekvenserna av olika åtgärder som vidtagits emot smittan på olika håll i världen.
Citera
2020-08-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ta fart? 10 på en dag?

Om de har pressat ner till noll en gång så kan de göra det igen.

Jacinda Ardern vill inte hennes folk ska dö i förtid. Det är en mycket bra värdering att ha som Premiärminister. Men du är störd över att hon är självgod

Det är bara en tidsfråga innan Nya Zeeland får känna på covid-19 som övriga världen har gjort. Det som jag har retat mig på är det självgoda leendet som hon visar upp, över att hon tror sig stå över andra länder i sin hantering. Nya Zeeland är en ensam jävla ö ute i ingenstans och de kommer ändå inte att kunna hålla detta under kontroll i ett halvår till. Det är en totalt orealistisk förväntan. Och sen har du en premiärminster som pratar om att hon firade med en dans när landet hade ”klarat sig”. Hon är ju helt blåst, och likaså dem som hyllar henne. Viruset kommer inte att försvinna.

Att de blöder ihjäl rent ekonomiskt pga utebliven turism ska vi inte ens gå in på.
Senast redigerad av teren 2020-08-14 kl. 10:07.
Citera
2020-08-14, 10:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tegnell sak också att det kan bli lokala bestämmelser så han flyttar frågan från FHM till regionala smittskyddet. Han sa också att masker skulle kunna bli aktuella i utbrott likt det i Gällivare. Så ser vi något sådant då ska man ringa till det regionala smittskyddet antar jag.

Dessutom är det ju fritt fram för vem som helst att bära munskydd i kollektivtrafiken. Om man nu måste resa och inte kan ta en senare tur med mindre trängsel. Men det behöver ju inte FHM gå ut med en rekommendation om.
Citera
2020-08-14, 10:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Största argumentet mot nedstängning vara ju ekonomin och nu visar det sig alltså att Sveriges bnp/ekonomi rasat mer än andra länder.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=178

Jag tycker att det är jättebra att våra grannar klarar sig bra. Tyvärr klarar sig inte andra länder som stängt ner lika bra, och sämre än Sverige.
Citera
2020-08-14, 10:11
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är bara en tidsfråga innan Nya Zeeland får känna på covid-19 som övriga världen har gjort. Det som jag har retat mig på är det självgoda leendet som hon visar upp, över att hon tror sig stå över andra länder i sin hantering. Nya Zeeland är en ensam jävla ö ute i ingenstans och de kommer ändå inte att kunna hålla detta under kontroll i ett halvår till. Det är en totalt orealistisk förväntan. Och sen har du en premiärminster som pratar om att hon firade med en dans när landet hade ”klarat sig”. Hon är ju helt blåst, och likaså dem som hyllar henne. Viruset kommer inte att försvinna.

Att de blöder ihjäl rent ekonomiskt pga utebliven turism ska vi inte ens gå in på.

Träffsäkert inlägg om man vill förstå svensken.

Svensken är inte bara feg och ryggradslös. Han är en vekling också. Svensken ger upp direkt när det blåser lite kallt.

Stort tack för ditt bidrag!
Citera
2020-08-14, 10:15
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kommer siffror om Finlands ekonomi, bnp faller mindre än svensk bnp gör.

https://twitter.com/BergqvistRobert/status/1294147714444394496

Bravo Finland! Jag måste medge att jag befarade det värsta med en helt oerfaren kvinnlig statsminister, men Sanna Marin har skött sig bra. Likaså deras hälsosäkerhetschef Mika Salminen, motsvarigheten till vår statsepidemiolog.
Citera
2020-08-14, 10:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Jag bara påpekar att dina onödigt långa, skitnödiga, "låtsas-statistiska" icke-matematiska inlägg kan sammanfattas med ett par meningar. Eller hur?

Din sk. "sammanfattning" var, i huvudsak inkorrekt. I mitt inlägg ville jag främst poängtera att konsekvenserna av panikåtgärder emot covid-19, i utlandet, kommer att innebära betydligt fler förlorade levnadsår än vad covid-19 i sig orsakar. Dessutom ville jag Visa att "förlorade livsår" är ett rationellt sätt att analysera såväl för tidig död i covid-19 som för tidig död pga konsekverna av panikåtgärder i utlandet emot smittspridningen. Däremot så höftade jag bara till siffrorna på grund av de sena timmen, vilket jag, klart, angav. Men det står, förstås, var och en fritt att göra noggrannare beräkningar enligt samma metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in