Citat:
Ursprungligen postat av
RespeckTheName
Flera studier visar att material som finns i olika munskydd kan minska mängden virus som kommer ut i luften, men det Anders Tegnell saknar är bevis på dess effekt när de ska användas av befolkningen och bäras ute i samhället.
Trots att många länder har haft krav eller rekommendationer om munskydd under flera månader finns ännu inte tillräckligt med underlag, säger han.
– Jag tycker verkligen att det borde komma snart och jag ser fram emot det. Jag ber ofta om dessa studier och får hela tiden ungefär samma skickade, en om två frisörer i USA är tydligen något av det tyngsta som publicerats hittills, säger Anders Tegnell.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-nastan-ensamt-i-europa-om-att-aldrig-krava-munskydd/
loooool precis vad jag talar om, IRL data som inte har med hamstrar och ett par frisörer att göra ger fuck all stöd för munskydd för allmänheten haha
Tycker folk ska ögna igenom norrmännens översikt om detta från början av sommaren. Utöver metodproblemen i studierna som stödjer munskydd, handlar det också om att det ska ge en meningsfull skillnad.
https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/should-individuals-in-the-community-without-respiratory-symptoms-wear-facemasks-to-reduce-the-spread -of-covid-19-report-2020.pdf
Sverige har haft cirka 2000 bekräftade fall sista veckan enligt c19.se vilket ungefär motsvarar 20 fall per vecka per 100 tusen invånare. Antar vi att munskydd ger ett skydd på 40 procent (norrmännens mittenscenario) så blir norrmännens uppskattning att det krävs att
50000 personer ska springa runt med munskydd hela tiden för förhindra ett smittfall under en vecka. Det innebär alltså att vi skulle förhindra 200 fall i hela landet den kommande veckan med ständig användning av munskydd, där endast en liten minoritet behöver sjukvård, någon enstaka behöver intensivvård, en person (som i minst hälften av fallen är livets slutskede) avlider. 0,1 person är under 65.
Det här är för det första inte rimlig tradeoff även för effekten det får på övriga samhället med försämrad livskvalitet, sämre kontakt mellan människor och att permanenta en extrem riskfobi för vanliga för de flesta triviala sjukdomar , men det är också löjligt ineffektivt att lägga pengarna på just detta. Vi köper vanliga munskydd för 5 kronor styck på sjukhuset typ, då snackar vi 50 miljoner i veckan för den här insatsen om du bara byter en gång i veckan (vilket är alldeles för lite). Du kan mer eller mindre öppna ett äldreboende i ett år varje vecka för de här pengarna om vi nu vill prioritera våra äldre, och då räknar vi lågt.
Munskydd kan kanske ha en roll i f
okuserade situationer med mycket hög risk och smittspridning, men även då måste det utvärderas. De var också WHO tydliga med i sin rekommendation att det måste följas upp. Det finns många behandlingar och åtgärder som kanske kan ge viss effekt, men som vi inte använder i vården för att effekten inte är stor nog för att vara relevant.