2020-08-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
De som inte gillar döden har alltid funnits, det är bara du som inte lyckas höja näsan över vattenytan som missat det. Låter du så där bland folk också?
Ja absolut.
Aldrig träffat nån som inte förstått att döden är en naturlig del av livet.
Ej heller nån som blir märkbart berörd varje gång han/hon kommer fram till sidorna med dödsannonser.
Citera
2020-08-13, 23:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du bör nog beställa en hörsel undersökning, Tegnell sa aldrig att alla andra har fel.
Det han sa var att varje land behöver anpassa sina åtgärder utifrån hur smittläget ser ut.
Jepp.
Och oavsett om de har mer smitta än oss eller mindre så är munskydd fel i just Sverige.
Solklart.
Citera
2020-08-13, 23:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns naturligtvis dödsannonser som väcker obehag, när barn och personer under pensionålder dör i olyckor och cancer. Då vet man att det är kompakt sorg och vanmakt bakom dödsannonsen. En cancerpatient lever med ett lidande under många år och påverkar omgivningen svårt.

En 85-åring som dör några månader tidigare i C-19 är däremot bara en del i livet som är ändligt. Låtsasempatikerna i denna tråd är skrattretande. De har uppenbarligen inte varit med om så många dödsfall i den egna närheten.

Det är faktiskt oftast en lättnad när en svårt sjuk person dör efter svårt lidande. De där så kallade månaderna extra är mer lidande än glädje.

Det finns varje år föräldrar, och föräldrars föräldrar som dött för tidigt då omsorgen inte uppmärksammat en framskriden urinvägsinfektion. Det är inte så få faktiskt som dör därigenom på boenden. Det är emellertid nästan alltid sådana som är så svaga att det ändå bara handlat om kortare tid innan korppen skulle ge upp. Det är precis detta förlopp som utgör de flesta dödsfall i C-19 under detta år. Inget nytt under solen alltså.
Jag bara väntade på att du skulle berätta hur din världsbild-genom-ett-sugrör plötsligt gäller alla. Jag hade en kollega som dog i Covid, vad har du förutom dina fria fantasier på internet? Har du ens upplevt den här pandemin på riktigt? Hur många känner du som legat på sjukhus pga viruset? Jag bor i 08, jag känner flera stycken personligen, om de fick höra ditt navelskådande svammel skulle de ge dig en örfil så du hjulade till nästa kommun.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-13 kl. 23:15.
Citera
2020-08-13, 23:11
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jepp.
Och oavsett om de har mer smitta än oss eller mindre så är munskydd fel i just Sverige.
Solklart.

Har nästan en känsla av att Tegnell direkt efter intervjun kastade sig på telefonen och ringde sin uppdragsgivare:

"Fan kan inte hålla på så här längre. Får ju för fan skämmas i direktsändning. Folk börjar ju tro att jag är en idiot."
Citera
2020-08-13, 23:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis, kontaktsmitta är inte huvudsmittan, det är att man andas in virus.

Jaa, det är definitivt ”motorvägen”. Likaså ”mätningarna”, och att uteserveringarna gjorts till syndabockar är ju att avsiktligt flytta fokus dit det inte hör hemma.

Jag störs väldigt av den intellektuella ohederligheten som vi matas med.
Citera
2020-08-13, 23:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja absolut.
Aldrig träffat nån som inte förstått att döden är en naturlig del av livet.
Ej heller nån som blir märkbart berörd varje gång han/hon kommer fram till sidorna med dödsannonser.
Jag har inte heller träffat någon som anser att döden inte är en naturlig del av livet, det gör inte saken mer lättsmält för det. Testa att prata om cancer med någon annan än dina dagiskompisar så ska du se hur fort det blir tyst och nytt samtalsämne efterfrågas. Du är inte coola killen, du är bara idioten som inte förstår bättre. Känner man inte olust över dödsannonserna behöver man kork på gaffeln.
Citera
2020-08-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har inte heller träffat någon som anser att döden inte är en naturlig del av livet, det gör inte saken mer lättsmält för det. Testa att prata om cancer med någon annan än dina dagiskompisar så ska du se hur fort det blir tyst och nytt samtalsämne efterfrågas. Du är inte coola killen, du är bara idioten som inte förstår bättre. Känner man inte olust över dödsannonserna behöver man kork på gaffeln.
Det är ingen frisk människa som reflekterar nämnvärt över dem när de bläddrar igenom tidningen.
De flesta läser dem inte alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det finns ett gammalt hederligt ordspråk som lyder: "Du ser inte skogen för alla träden"

Jag tycker just detta stämmer in så bra på alla er som så kritiskt spyr ur er galla runt Sveriges strategi.

Ni hakar upp er på enstaka områden som munskydd, gräver ner er i absurdum efter rapporter som styrker era teser. Ni klänger er fast på några enstaka beslut eller uttalanden som kanske hade kunnat tagits eller sagts annorlunda. Ni har tom. utvecklat ett ohälsosamt hat mot en person som i era ögon är ansvarig för precis allt ni tycker är fel.

Den här pandemin handlar inte om att endast bekämpa ett virus, det handlar inte om att primärt hålla antalet smittade nere till varje pris. Det handlar om att rädda hela j-a samhället så gott det går, med precis allt vad det innebär.

För att referera tillbaka till ordspråket. Med ert resonemang så är allt frid och fröjd så länge de 6-7 träd ni fokuserar på står orörda, att resten av skogen brinner ner skiter ni i.
Eller: Hade sossarna bara med våld förbjudit alla att lämna sina hem, samt påtvingat oss alla munskydd, så hade ni vart glada och nöjda. Att allt annat i samhället totalt kollapsar är då oviktigt.

Jag lovar er, när vi är inne i sen höst och tidig vår, så kommer ni att förstå.

När lock-down länder har fått stänga, för att sen öppna, för att sen stänga igen, för att till slut hamna i en totalt ohanterbar situation. Regler och riktlinjer kommer att bytas ut på löpande band. Städer och områden kommer av sin regering få hela färgskalans olika nyanser, som ska symbolisera något som ingen längre orkar bry sig om.

I denna galenskap så kommer människor att tröttna, vilket kommer leda till att de till slut får samma smäll som Sverige fick i våras. Troligen en hårdare smäll, då konsekvenserna av deras totalt orationella hantering börjat ge ännu större negativa konsekvenser.

Parallellt med detta så kommer Sverige tuffa på med den mer långsiktiga strategi vi valt. Folk håller sitt avstånd(de flesta av oss), många jobbar hemma, och alla tvättar sina händer samtidigt som de nynnar på Dr Albans fina hyllningslåt.

Jag lovar som sagt, i höst eller tidig vår så kommer det bli klart utan tvivel vilket land som valde den mest hållbara och rationella strategi.

Det tråkiga (för forumet) är att då kommer alla ni som suttit här och spytt galla att vara knäpptysta. Ni kommer att sitta och bläddra i era domedagspapper, i era forskningsrapporter ni så flitigt googlat upp och försöka förstå hur ni inte kunde ha rätt.

Det värsta är ju att de flesta som skrivit i denna tråd inte är det minsta oroliga för viruset, utan ser det bara som ett sätt att kritisera Sverige och regeringen. I mars var det många inlägg med temat "stäng gränsen nu", och det var uppenbart för alla att det var något helt annat än virusbekämning det syftades på. Nu ägnar sig de som är kvar i tråden åt att googla fram artiklar som på något sätt kan användas för att komma åt Sveriges strategi.
Vad jag däremot förvånas över är att trots att dödligheten gått ner ytterst markant, den är på sin höjd 5% av vad den var i april, så verkar det inte vara aktuellt allt att släppa på fler restriktioner, gränsen för folksamlingar tycks vara kvar på 50 personer inom överskådlig framtid. Det tycks ha blivit så att allt för många, både hos befolkning och makthavare inte vågar slappna av förrän vi har 0 fall. Vilket i sig faktiskt är farligt, då 0 fall kommer det kanske aldrig att bli, i vart fall inte på åratal, och samhället behöver komma i gång.
Citera
Medlem
Sweden’s chief epidemiologist wanted to keep schools open to spread Covid in drive for herd immunity, emails show
Nu börjar sanningen om den svenska Coronapandemi strategin komma fram till omvärlden.
Jätte fint. Jag har längtat efter det länge.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/
Citera
2020-08-13, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant med de begärda utlämnade mailen från FHM.

I ett mail skriver Tegnell att en poäng med att hålla skolorna öppna är att man då når herd immunity snabbare. Adresserat till Johan Carlsson.

Detta mail visar ju på att de ljugit när de gått ut med att barn inte driver smittan. Det har väl visserligen de flesta räknat ut ändå, men ändå klart anmärkningsvärt att han ljuger medvetet.
Citera
2020-08-13, 23:19
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Flera studier visar att material som finns i olika munskydd kan minska mängden virus som kommer ut i luften, men det Anders Tegnell saknar är bevis på dess effekt när de ska användas av befolkningen och bäras ute i samhället. Trots att många länder har haft krav eller rekommendationer om munskydd under flera månader finns ännu inte tillräckligt med underlag, säger han.

– Jag tycker verkligen att det borde komma snart och jag ser fram emot det. Jag ber ofta om dessa studier och får hela tiden ungefär samma skickade, en om två frisörer i USA är tydligen något av det tyngsta som publicerats hittills, säger Anders Tegnell.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-nastan-ensamt-i-europa-om-att-aldrig-krava-munskydd/

loooool precis vad jag talar om, IRL data som inte har med hamstrar och ett par frisörer att göra ger fuck all stöd för munskydd för allmänheten haha
Tycker folk ska ögna igenom norrmännens översikt om detta från början av sommaren. Utöver metodproblemen i studierna som stödjer munskydd, handlar det också om att det ska ge en meningsfull skillnad.

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/should-individuals-in-the-community-without-respiratory-symptoms-wear-facemasks-to-reduce-the-spread -of-covid-19-report-2020.pdf

Sverige har haft cirka 2000 bekräftade fall sista veckan enligt c19.se vilket ungefär motsvarar 20 fall per vecka per 100 tusen invånare. Antar vi att munskydd ger ett skydd på 40 procent (norrmännens mittenscenario) så blir norrmännens uppskattning att det krävs att 50000 personer ska springa runt med munskydd hela tiden för förhindra ett smittfall under en vecka. Det innebär alltså att vi skulle förhindra 200 fall i hela landet den kommande veckan med ständig användning av munskydd, där endast en liten minoritet behöver sjukvård, någon enstaka behöver intensivvård, en person (som i minst hälften av fallen är livets slutskede) avlider. 0,1 person är under 65.

Det här är för det första inte rimlig tradeoff även för effekten det får på övriga samhället med försämrad livskvalitet, sämre kontakt mellan människor och att permanenta en extrem riskfobi för vanliga för de flesta triviala sjukdomar , men det är också löjligt ineffektivt att lägga pengarna på just detta. Vi köper vanliga munskydd för 5 kronor styck på sjukhuset typ, då snackar vi 50 miljoner i veckan för den här insatsen om du bara byter en gång i veckan (vilket är alldeles för lite). Du kan mer eller mindre öppna ett äldreboende i ett år varje vecka för de här pengarna om vi nu vill prioritera våra äldre, och då räknar vi lågt.

Munskydd kan kanske ha en roll i fokuserade situationer med mycket hög risk och smittspridning, men även då måste det utvärderas. De var också WHO tydliga med i sin rekommendation att det måste följas upp. Det finns många behandlingar och åtgärder som kanske kan ge viss effekt, men som vi inte använder i vården för att effekten inte är stor nog för att vara relevant.
Citera
2020-08-13, 23:19
Moderator
Chantres avatar
Regionerna har ju börjat med sina antikroppstester, så även Skåne. Tydligen rapporteras de här siffrorna in till FHM. Någon som vet om de har någon löpande rapportering av detta?

Citat:
Ni har testat vårdpersonal och patienter sedan 8 juni. Hur många hade antikroppar?
– I slutet av förra veckan hade vi kört 5 300 provet. Av dem hade 8 procent klart positiva resultat, och 4 procent svagt positiva.
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-13/hart-tryck-pa-billiga-antikroppstester

Citat:
Det har varit stort tryck på tidbokningen de första dagarna, periodvis tog tiderna slut berättar Reza Allahyari, som ansvarar för företagets kliniker i Skåne.
Men kapaciteten är stor, och på väg att utökas ännu mer. Reza Allahyari åker just nu runt för att hyra nya lokaler för antikroppstestning och har nyss varit i Ystad, och i Klippan.
– Att så många vill testa sig i Klippan, den kunde man inte gissa, säger han.
Enligt Region Skånes kommunstatistik över inrapporterade smittade så har Klippan 17 fall totalt fram tills den 11:e augusti. Kommer man ens upp i 0,1% som har antikroppar i den kommunen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in