2020-08-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det har du drömt ihop.

Och någon källa har du givetvis inte heller att ståta med....

Vore väl bra om man prioriterade personer med hög IQ, starka ben och bra gener också i så fall eller?

Trodde faktiskt att vi hade lämnat 30-talets människosyn bakom oss 2020, men tydligen inte.

Läs hans bok "Pandemi" istället för att anklaga mig för en drömmare..
Citera
2020-08-13, 09:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att Tengele höll skolor öppna för att hålla igång smittspridningen och samtidigt påstod att barn inte sprider smittan.

Enl läckra emailen

Tegnell bifogar en kort kommentar:

”En poäng skulle tala för att hålla skolorna öppna för att snabbare nå herd immunity”.

Samtidigt i media

"Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"

Ja, det reagerade jag mycket starkt på!
Citera
2020-08-13, 09:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I din "referens" säger ju Jan Albert precis det som jag skrev. Tar det igen. Eftersom barn/ungdomar inte alls utvecklar symptom i samma utsträckning som vuxna (tillskillnad från förkylning/Influensa) så reduceras risken för smittspridning radikalt. (eftersom "bara" asymptomatisk smitta återstår, som är väsentligt mindre effektiv.). Därutöver verkar barn inte vara mottaglig överhuvudtaget i samma utsträckning som vuxna. Som sagt, man behöver varken vara Einstein eller tillhöra den intellektuella eliten i denna tråd för att klura ut detta samband. Men trots det har stora delar av världen vidtagit den fullständigt suboptimala åtgärden att stänga skolor. Sorgligt.

Effekten av det du skriver är ju motsatsen till det du vill.
Om barn/ungdomar inte utvecklar symptom på smitta, men pre-/a-symptomatisk smitta är viktigt, då ÖKAR risken att barn/ungdomar driver smittspridningen eftersom de inte stannar hemma (inga symptom) när de blir smittade.
Citera
2020-08-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Senast idag måste alla fatta att det inte alls handlar om att "stoppa smittspridning". Långt ifrån. Syftet med munskydd och lockdowns är någonting helt annat. Vilket följande video, inspelad i Melbourne, Australia häromdagen, ger en tydlig föraning om. Läget är extremt allvarligt nu. Det eskalerar allt snabbare. Sprid denna länk till alla ni känner! Idag!

https://www.youtube.com/watch?v=UfuIAd_nCgg
Det där var ju det sjukaste jag sett på länge, strypgrepp på någon för att dom inte har munskydd på sig? Dom verkar ju verkligen rädda för att hon har covid-19 och kan smitta dom (inbilla mig inte att deras munskydd och plasthandskar hjälper ifall hon verkligen har corona och dom är så närgångna). Om detta är hur man ser till att munskyddskravet upprättehålls kan jag bara tänka mig vad man kommer göra när ett eventuellt oprövat vaccin finns tillgängligt, tvångsspruta på gatan nedbrottad av 4 poliser?

Hur kan någon vettig människa i ett demokratiskt land vilja ha detta? Det är indirekt vad folk som skriker om munskyddstvång här önskar sig...
Citera
2020-08-13, 09:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Han har väl inte sagt att "barn inte smittar" ? Däremot har han, i väldigt tidigt skede, påstått att barn inte driver smittan. Och att det därför är och var en fullständigt suboptimal åtgärd att stänga skolorna/förskolor. Där verkar han återigen haft rätt. Man behöver iofs inte vara einstein för att förstå att barn, om de är mottagliga för corona, inte får några symptom. Därmed reduceras risken för smittspridning från barn radikalt.
Han har bagatelliserat barns smittspridning.

Varför skriver han då i ett mail att - hålla skolorna öppna skyndar på herd immunity -?
Citera
2020-08-13, 10:00
Medlem
Citat:
Nej, nu missförstår du vad jag menar med "nivåer". Om bara 5-10% är immuna får det en väldigt marginell effekt på smittspridningen. Inte ens 20% räcker för att smittspridningen skall avta nämnvärt om vi förutsätter att R ligger runt 2.5-3 från början. Något ämne för diskussion är det således inte, det är bara enkel matematik.

Din frejdiga teori om att få ”rätt” personer immuna först är hjärtevärmande. Glöm inte att låsa in alla 70+:are ett år till bara.

Men rädda 70+ får ju även sitta inne under vanliga vintrar ifall de är livrädda för att få säsongsinfluensan. De andra fortsätter som vanligt.
Citera
2020-08-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det där var ju det sjukaste jag sett på länge, strypgrepp på någon för att dom inte har munskydd på sig? Dom verkar ju verkligen rädda för att hon har covid-19 och kan smitta dom (inbilla mig inte att deras munskydd och plasthandskar hjälper ifall hon verkligen har corona och dom är så närgångna). Om detta är hur man ser till att munskyddskravet upprättehålls kan jag bara tänka mig vad man kommer göra när ett eventuellt oprövat vaccin finns tillgängligt, tvångsspruta på gatan nedbrottad av 4 poliser?

Hur kan någon vettig människa i ett demokratiskt land vilja ha detta? Det är indirekt vad folk som skriker om munskyddstvång här önskar sig...

Helt enligt agendan. Snart även i din hemkommun.
Citera
2020-08-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det reagerade jag mycket starkt på!
Detta också i ett läge när det var än mer osäkert vilka kort och långvariga effekter covid-19 kunde åstadkomma.
Då använder Tegnell små barn som medel i ett storskaligt experiment med befolkningen.
Detta har han sedan dess konstant ljugit om och förnekat vid direkta frågor.
Att ingen pressar honom och alla övriga ansvariga stenhårt om detta visar bara att alla håller varandra om ryggen.
Citera
2020-08-13, 10:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Senast idag måste alla fatta att det inte alls handlar om att "stoppa smittspridning". Långt ifrån. Syftet med munskydd och lockdowns är någonting helt annat. Vilket följande video, inspelad i Melbourne, Australia häromdagen, ger en tydlig föraning om. Läget är extremt allvarligt nu. Det eskalerar allt snabbare. Sprid denna länk till alla ni känner! Idag!

https://www.youtube.com/watch?v=UfuIAd_nCgg
Nu blir detta fel forum. Men ändå.
Kan du förklara logiken i att "eliten(?)" vill tvinga folk att ha munskydd?
Är inte det kontraproduktivt om man vill övervaka folk?
Citera
2020-08-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men rädda 70+ får ju även sitta inne under vanliga vintrar ifall de är livrädda för att få säsongsinfluensan. De andra fortsätter som vanligt.

Nej, de vaccinerar sig. Säsongsinfluensa slår dessutom inte lika hårt mot äldre grupper som COVID-19.
Citera
2020-08-13, 10:07
Medlem
Citat:
Det har du drömt ihop.

.
Så du har inte läst Olsens tidigare uttalanden om det? Sen stod det väl i hans bok också.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-13 kl. 10:10.
Citera
2020-08-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Läs hans bok "Pandemi" istället för att anklaga mig för en drömmare..

Det var många år sedan jag läste boken men tvivlar starkt på att det du insinuerar står i boken. Men man kan väl anta att du förvanskat eller ryckt ett citat ur sitt sammanhang. Annars är det väl så att även en professor kan bli klokare på 10 år....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in